Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 1. oktober 1889

"For denne sags skyld bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem ethvert faderforhold i Himmel og på jord har sit navn; og jeg beder om, at han efter sin herligheds rigdom vil give jer, at I med kraft må styrkes ved hans Ånd i det indre menneske, at Kristus må bo ved troen i jeres hjerter, og at I må blive rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige må kunne fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I kan fyldes med hele Gudsfylde." Hvordan kan vi bringe vor forkrøblede åndelige tilstand til at harmonere med fremstillingen i vort skriftsted,d er beskriver kudnskabens fylde, som det er vort privilegium at eje? Hvordan kan himmelen se på os, som har haft enhver åndelig og timelig fordel, som vi kunne vokse i nåde, når vi ikke har gjort brug af vore muligheder? Apostlen skrev ikke disse ord for at vække falske forhåbninger hos os, for at bedrage os eller for at hæve vore forventninger, blot for at vi skulle blive skuffet i vor erfaring. Hn skrev disse ord for at vie os, hvad vi kan og må være, hvis vi skal være arvinger til Guds rige. Hvordan kan vi samarbejde med Gud, hvis vi har en forkrøblet erfaring? Vi har en kundskab om den kristnes privelegium og bør søge efter den dybe, åndelige forståelse af Guds ting, som herren ønsker, vi skal have. Tror vi virkelig på Bibelen? Tror vi virkelig, at vi kan få kundskab om Gud, der fremstilles for os i dette skriftsted? Tror vi på at hvert ord, der udgår af Guds mund? Tror vi på de ord, der er blevet talt af profeter og apostle, af jesus kristus, som er ophavsmanden til alt lys, og alle velsignelser, og i hvem bor al rigdommen og fylden? Tror vi virkelig på gud og på hans Søn?   ret

Af dem som har været i troen i årevis, har jeg hørt at de plejede at være i stand til at udholde prøver og vanskeligheder. Siden svagheder er begyndt og gøre sig gældende på grund af alder, har de været meget ulykkelige når de har måtte holde sig i gang. Hvad betyder det? Betyder det at Jesus er holdt op med at være din frelser? Betyder det at når du er gammel og gråhåret, så er det din forret at vise vanhellige lidenskaber? Tænk over dette. Du bør bruge din dømmekraft i denne sag, sådan som du gør i timelige ting. Du bør fornægte selvet og gøre din tjeneste for Gud til det vigtigste i livet. Du må ikke tillade at nogen forstyrrer din fred. Der er ikke behov for det. Der må være en stadig vækst og fremgang i det kristne liv.   ret

Kristus er den stige som Jacob så. Den stod på jorden, medens toppen nåede ind i den højeste himmel. Trin for trin må du stige op ad denne stige indtil du når det evige rige. Der er ingen undskyldning for at vi bliver mere lig Satan, mere lig den menneskelige natur. Gud har vist os hvor højt den kristnes forret kan nå. "Jeg beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås." (Ef 3,16-19).   ret

afsn nr:12Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2008. s. 41
afsn nr:102På fast grunn 222
afsn nr:112På fast grunn 222