Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 7. oktober 1890

Guds høje kald i Kristus Jesus.

Nu, hvor tidernes ende nærmer sig, vil ondskabens flod løbe hurtigere og hurtigere mod fortabelsen. Vi kan kun føle os sikre, hvis vi holder fast ved Jesu hånd og bestandig ser hen til ham, som er vor tros banebryder og fuldender, Han er vor mægtige Hjælper. Vi skal søge Gud i samme hensigt. Vi skal ikke gøre vore egne ideer og synspunkter til et kriterium frem for noget andet; vi skal sætte vore standpunkter, for at være helt rigtige, og vore brødre forkerte. Vi bør hellige os selv til studiet af frelses planen, så vi må påskønne hvor højt Jehova har værdsat menneskenes frelse.   ret

Thi således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne Søn, at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv. Åbenbaringen af Guds kærlighed, som det blev vist på Golgatas kors, bevidner den kendsgerning at Gud har værdsat menneskene for en uendelig værdi. Skal vi da ikke være forsigtige for hvordan vi tiltaler til vore brødre og vore medmennesker? Hvor meget bør vi ikke passe på at vi ikke sårer eller skader en af Herrens små. Den mindste iblandt os - er de ikke iblandt Guds udvalgte? Døde han ikke for dem, såvel som for os? genløst dem for at frem vise Hans pris, som har kaldet os ud af mørket til hans forunderlige lys? Vil nogen af os tage modet fra Guds lys bærere, og afskære de stråler som Gud vil have til at skinne for verden? Gud forbyde det!   ret

Vi behøver enhver lysstråle som Gud kan sprede på os. Mange, der burde opslå deres telte nærmere Kana'ans land, slår lejr nærmere ved Ægypten. De lever ikke i lyset af retfærdighedens sol. Mange søger forlystelser for at finde nydelse, men der vindes ingen åndelig kraft ved at handle sådan og du vil komme til at stå på de tabendes side. At stimulere kærligheden til fornøjelser er det samme som at hindre kærligheden til udøvelse af fromhedspligter, for hjertet bliver så overbelastet med bagateller, med det, som er tiltalende for de medfødte tilbøjeligheder, at der ikke bliver plads til Jesus.   ret

Du kan ikke sige hvor få dine prøvelsesdage du har. Herren vil meget snart sige: "Skær træet ned; for det er ikke gavnligt at det skal stå i Herrens have." Hvad kan jeg sige for at hjælpe de unge? Vil I lukke jeres hjerter op for Jesus, så hans kærlighed, hans nåde, kan komme til at fylde jeres sjæl, så I kan lovsynge og prise Gud i jeres hjerter? Hvis blot al jeres kærlighed blev givet til Jesus, så ville I lære Kana'ans sprog og sang!   ret

Hos verdslige mennesker venter I at møde letsindighed, forfængelighed, umoralskhed, spøg og skæmt, men lad det end ikke nævnes blandt jer, som er rejst sammen med Kristus; for dit livs arbejde er at søge de ting som er ovenfor, hvor Kristus sidder på Guds højre hånd; for I er døde, og jeres liv er skjult med Kristus i Gud; og når han som er dit liv skal vise sig, så skal I også vise sig med ham i herlighed.   ret

Prøvelser vil komme over os alle, men hvis vi bære dem uden at beklage os, vi skal udvikle tålmod, sagtmodighed og langmodighed med glæde. Alle vore hensigter, alle vore mål i livet bør være til det gode og gøre godt. Vi skal bringe grundlagt for guld, sølv og dyrebare stene, - en uforgængelig substans.   ret

Den tid vi lever i er fyldt med en evig virkelighed. Vore tanker må nu blive højere og vi må lære i Mesterens skole. Vi må aldrig miste modet, aldrig være tilfreds med at grundlaget bare er træ, hø og halm, som vil fortæres. Tak Gud at det nu er tid til at angre vore onde gerninger. Der er et kildeudspring åbnet for Juda og Jerusalem, så vi kan vaske os i Lammets blod og blive gjort rene.   ret

Det er nødvendigt at have den tro, der arbejder af kærlighed og lutrer sjælen, før at kunne imødekomme Guds tanker. Der findes nogle, der tror på Kristus; de anser ham ikke for en bedrager; de tror også, at Bibelen er en åbenbaring af hans guddommelighed. De beundrer den hellige lære og ærer navnet, det eneste navn, der er givet under himmelen, hvorved mennesker kan frelses og alligevel er de måske, trods al denne viden, lige så absolut uvidende om Guds nåde som den største synder. De har ikke åbnet deres hjerte for Jesus, så han kan komme derind. De vandrer i mørke, og ser intet lys. De er fjender til Gud, og ved ikke at de er blinde og sølle, fordi de ikke ser Guds herlighed i Jesus Kristus. De forstår ikke den lydighed han havde mod sin Faders krav, eller værtsatte de lidelser han udstod så han kunne frelse faldne mennesker, og blande sig ind i den dyrebare menneskeheds interesser, optænde hans guddommelige lys, for at vejlede mennesker til vejen mod himlen.   ret

For at forstå Jesu mission, er det nødvendigt at hans guddommelige lys skal oplyse sindet; for det naturlige menneske modtager ikke Guds ånds sager, thi det er ham en dårskab, og han kan ikke forstå det, thi det må bedømmes åndeligt. Jesus drager hele tiden på os for at se på ham som vort håb og tilflugt. " Så siger Herren: Jeg hører dig i nådens stund, jeg hjælper dig på Frelsens dag, vogter dig og gør dig til folkepagt for at rejse landet igen, udskifte øde lodder." "Jubler, i himle, fryd dig, du jord, i bjerge, bryd ud i jubel! Thi Herren trøster sit folk, forbarmer sig over sine arme. Dog siger Zion: "Herren har svigtet mig, Herren har glemt mig!" glemmer en kvinde sit diende barn, en moder, hvad hun bar under hjerte? Ja, selv om de kunne glemme, jeg glemmer ej dig. Se, i mine hænder har jeg tegnet dig, dine mure har jeg altid for øje."   ret

Mærkerne efter korsfæstelsen i vor Herres hænder og fødder er beviser på at Kristus ikke har glemt sit folk. Han har købt dem, og løsesummen er blevet betalt. Jesus, verdens forløser, kender alle sine børn ved navn og de, som tror, skal få del i Guds herlighed. Retfærdighedens sol er stået op med helbredelse i sine vinger.   ret

Gennem troen på Kristus er jordens barn gjort til Guds arvinger; Kristi medarvinger. De, der betragter Jesus, bliver forvandlede til hans billede, bliver ét med hans natur og Guds herlighed, som stråler i Jesu ansigt, genspejles i hans efterfølgeres liv, Den kristne forandres mere og mere fra herlighed til herlighed . Jo mere han betragter Kristus, des mere elsker han og længes efter at se ham igen og jo mere lys og herlighed han ser i Kristus, des mere forøges hans eget lys bliver større til den fuldkomne dag. "Og alle vi, som med utildækket ansigt skuer Herrens herlighed i et spejl, forvandles til det samme billede, fra herlighed til herlighed, eftersom det kommer fra Åndens Herre."   ret

Det er ved tro, at det åndelige øje ser Jesu herlighed. Denne herlighed er skjult, indtil Herren tildeler den åndelige sandheds lys, for forstandens øje kan ikke se den, Kristi herlighed og hemmelighed vil forblive uforståelig, indhyllet i sit overvættes lys, indtil Herren i et nu fremstiller betydningen for sjælen.   ret

Johannes udbryder: "Se, hvor stor en kærlighed Faderen har vist os, at vi må kaldes Guds børn; og vi er det. Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke har kendt ham. I elskede, nu er vi Guds børn, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi engang skal blive. Men vi ved, at når Han åbenbares, skal vi blive ham lige, thi vi skal se ham, som han er."   ret

I tro griber sjælen guddommeligt lys fra Jesus. Vi ser uforlignelig skønhed i hans renhed og ydmyghed, hans selvfornægtelse, hans vidunderlige offer for at frelse den faldne menneskehed. Når vi betragter Jesus, kommer vi til at se os selv i det rette lys . "Og enhver, der har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom Han er ren." Muligheden for at være lig Jesus, at være den, han elsker og glæder sig over, indgiver os den tro, som er virksom i kærlighed og renser hjertet.   ret

Han som er ét med Kristus længes efter at tale om Kongen i sin pragt. Kristi kærlighed tvinger den fornyede sjæl til at fremvise hans pris, som har kaldet ham ud af mørke til hans forunderlige lys. Jesus er mere dyrebar for den sjæl, der ser ham med troens øje, end alt åndet tilsammen og den troende sjæl er mere dyrebar for Jesus end Ofirs fine guld. Kristus ser på sine hænder mærkerne efter korsfæstelsen er der og han siger: "Se, i mine hænder har jeg tegnet dig, dine mure har jeg altid for øje." Es 49,16, Den kristne er omgivet af en evig Guds rige løfter.   ret

Herren vil komme med magt og megen herlighed. Alle, der har taget deres tilflugt til Kristus, vil afspejle hans billede og de vil være ham lig, for de skal se ham, som han er. De skal fremstilles for ham "uden plet eller rynke eller åndet sådant". Ef 5,27.   ret

Brødre, fra vor tros fjender vil der komme modstand, men synk ikke sammen og kom ikke tæt på trængslerne; men lad intet mørke omgive din sjæl. Denne krise må komme, men omgæret af Guds dyrebare løfter, behøver vi ikke at frygte hvad mennesker kan gøre imod os.   ret

afsn nr:1At jeg må kende ham 1028
afsn nr:2
afsn nr:3At jeg må kende ham 1028
afsn nr:4At jeg må kende ham 1028
afsn nr:5At jeg må kende ham 1028
afsn nr:6
afsn nr:7At jeg må kende ham 1028
afsn nr:8At jeg må kende ham 1028
afsn nr:9
afsn nr:10At jeg må kende ham 0224
afsn nr:11At jeg må kende ham 0224
afsn nr:12At jeg må kende ham 0224
afsn nr:13
afsn nr:14At jeg må kende ham 0224
afsn nr:15At jeg må kende ham 0224
afsn nr:16At jeg må kende ham 0224
afsn nr:17