Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 9. oktober 1894

Konsekvenserne af Adams synd, en advarsel til mennesker

Gud er konge, han er høj og opløfte, og rækken af hans herlighed fylder templet. Gud skal frygtes, han alene skal tilbedes. Hans love er hellige, grundlag for hans regering i himlen og jorden. Hvor svag og tåbelig er den stillinger de begrænsede indstilling indtager ikke modstanderne af hans regering, idet de erklærer at loven fra regeringsmanden over alle intelligensvæsener er ophævet. Hvem lægger disse ord i menneskenes mund? Det er visselig ikke ham som er mægtig til rådgive, for Gud vil aldrig modarbejde sig selv.   ret

Herrens frygt er visdoms begyndelse.” ”Herrens forskrifter er rette, glæder hjertet, Herrens bud er purt, giver øjet glans, Herrens frygt er ren, varer evigt, Herrens lovbud er sandhed, rette til hobe, kostelige fremfor guld, ja fint guld i mængde, søde fremfor honning og kubens saft. Din tjener tager og vare på dem; at holde dem lønner sig rigt.” En ulydighedshandling imod Guds lov fra det ansvarlige menneskes side, kan ikke opvejes med al den ære som denne verdens riger kan give. Alligevel vil Satn give hans mest forlokkende fristelser, og bruge han mest bedrageriske argumenter for at overtale mennesker til sætte Guds bud ud af kraft. Vor eneste sikkerhed er at følge Kristi eksempel, og møde fristeren med, ”Der står skrevet.”   ret

Det vil være visdom fra vor side at studere Kristi fristelser i ørknene, og søge med ydmygt og brødebetynget hjerte at forsøge at forstå deres vigtighed, og lære deres bitydning for os som enkeltpersoner. Det er ikke sikkert for os at gå i kamp med Satan, eller blive ved med at se fordelene vi får ud af at give efter for hans fristelser. Synd binder og bedrager i sin natur. Ulydighed mod Guds bud er for forfærdeligt at se et øjeblik. Synd betyder vanære og ulykke for enhver sjæl, der giever efter for overtrædelse af Guds hellige lov, som er uforanderlig.   ret

Selvom konsekvenserne og straffen for overtrædelse af Guds lov, er blevet vist klart i sandhedens ord, så forsøger mange at være illoyale mod himlens Gud, og underviser deres børn og verden i det hele taget, både ved forskrift eksempel, at guds lov ikke længere er bindende for menneskeslægten. Derved afskærer de omstrejfende sjæle fra retfærdighedens store moralstandard. I den nærmeste fremtid vil det demonstreres at det vil være bedre at aldrig være født end at være overtræder af Guds hellige lov; for ulydighed betyder vanære og ulykke. Lys præsenteres fra skrifterne ud fra dette livsvigtige spørgsmål, og dem som ikke giver agt på lyset vil ikke lide de fatale konsekvenser af deres ligegyldighed over for det himmelske budskab.   ret

Gud har fundet det rigtigt at bringe sit hellige ord klart om konsekvenerne af Adams synd, som åbnede veernes flodport over vor verden, så mennesker kan advares til at ikke gøre som Adam gjorde. Syndens straf er døden; og lytte til Satans bedrageriske fristelser, vove sig ind på overtrædelsens sti, bringer sjælen i fare. Vi skal ikke følge menneskers ord, uanset hvor vise de viser sig at være, medmindre deres vidnesbyrd er i harmoni med et ”så siger Herren.” Fristelser vil komme til os i den mest forførende iklædning, men det er til fare for os selv, at vi vender os fra det tydelige Guds bud, for at menneskers påstande. At følge Herrens ord, omfavne sandhed, vil sige at bære korset og fornægte selvet. Idet I ser lyset, så vandre i lyset. Lad en højtidelig uforanderlig målsætning tage dig i besiddelse, og beslutte dig i Guds styrke og nåde, at du herfra vil leve for ham, og ingen jordiske hensyn skal overtale dig til at fornægte tibudlovens hellige bud, og derved fornægte din Frelser og din Gud. Søg jeres råd hos Gud, og du vil finde at lydighed mod hans bud er retfærdighedens sti, som ”skinner mere og mere til den fuldkomne dag.”   ret

Det første skridt på lydighedens sti er at overgiven viljen til Gud. Dette kan virke som en vanskelig ting at gøre; for Satan vil komme med alle mulige indvendinger, og vil fremstille vanskeligheder, og forstørre vanskelighederne for sindet; men tage det første skridt, og det næste skridt på fremskridtets sti vil være nemmere. Fremskridtets stige må bestiges trin for trin, men Gud er oven over stien, og hans herlighed vil oplyse hvert skridt fremad. Troens og selvfornægtelsens sti, er en opadgående sti; dets vej er mod himlen, og idet du går fremad, er de vildfarende skyer med tvivl og ondskab bagved.   ret

Ingen behøver at forblændes af noget bedrag. Han som gør Guds ord til vejleder og rådgiver, vil ikke lytte til nogen stemme som vil få ham til at tage menneskets ord i stedet for dette ord, vil altid bo sikkert. Lad ham bringe principperne i Guds lov ind i hans liv, for at ordne og styre hans adfærd, og hans liv vil blive en succes. Han vil gribe retfærdigheden i Kristi tro, og få del i guddommelig natur, vil således blive den guddommelige lovs gører.   ret

Intet andet end villig lydighed fra deres side som bekender at elske Gud, er antagelig i hans øjne. Han har givet enhver mand sit arbejde; men det arbejde er på ingen måde sådan at arbejderen behøver at udvise nogen form for respektløshed for kravene i Guds lov. Visdommen og æren fra ethvert menneskes liv skal gøre Guds veje og vilje til hans vilje og veje, og enhver som tager denne kurs, som fører bort fra lydighed mod Guds lov vil møde skuffelser for hans planer, fejl i hans liv, og vil tabe sin sjæl til sidst. Hvem kan tillade sig at gøre sådan? Der er ingen mere katastrofal vanvid i verden som at lede mennesker til oprør imod Gud. Nu skal vi afgøre vor skæbne for både tid og evighed.   ret

Gud har givet os nok af tid så det kan blive tydeligt om vi vil være loyale og lydige børn der er lydige over for hans bud, forordninger, og hans love, eller om vi vil fastholde at følge en ulydigheds vej, og vise os selv som uværdigt til evigt liv. Dem som er gørere af Kristi ord, vil have deres navne skrevet i livets Lams bog; men dem som ikke adlyder Guds lov efter det lys der er kommet til dem fra de hellige skrifter, vil blive skrevet iblandt dem, hvis skæbne er fortabelse. For dem som vælger at følge menneskers traditioner, og er villig til at vendes fra Guds sandhed til fabler, og som oplærer sig selv til at vandre bort fra Guds buds stier, og ikke lytter til Guds lov, men tager frugtesløse undskyldninger op opfundet af mennesker til at fortsætte i ulydighed, vil ikke lytte til Guds røst i de himmelske sale, og vil bringe oprør anden gang i himlen. Når Faderen taler, hører de ham ikke; men deres ører er åbne til at høre Guds og menneskers fjendes antydninger.   ret

Gud har ventet længe og han venter stadig på, at de væsener, som tilhører ham både i kraft af skabelsen og genløsningen, skal høre hans stemme og adlyde ham som hans kære, lydige børn, hvis ønske det er at stå tæt ved hans side og lade hans ansigts lys skinne på dem. Vi skal bringe den tredje engels budskab ud til verden og advare mennesker mod at tilbede dyret og dets billede og lede dem til at træde ind blandt dem, der "holder fast ved Guds bud og troen på Jesus." Gud har ikke åbenbaret noget om timen da budskabet ikke længere skal lyde og nådetiden skal ophøre. Det som er åbenbaret, gælder for os og vore børn, men vi må ikke forsøge at finde ud af det som hører Herren til og som han ikke har åbenbaret. Vi må våge, virke og vente og hele tiden arbejde for at frelse dem som er ved at gå fortabt. Vi må stadig vandre i Jesu fodspor, være gode husholdere, arbejde som han arbejdede og dele hans gode nådegaver med andre. Satan vil altid være rede til at give alle som ikke dagligt lærer af Jesus, et særskilt budskab som han selv har fabrikeret, for at sandheden for denne tid skal blive uden virkning.   ret

Der er kommet breve til mig, hvor jeg bliver spurgt, om jeg har særligt lys om hvornår prøvetiden vil afslutte; og jeg vil svar at jeg kun har dette budskab at frembære, at det nu er tid at arbejde hvor dagen bliver sen, for natten kommer hvor ingen kan arbejde. Nu, præcis nu, er det tid for os at være på vagt, arbejde og vente. Herrens ord åbenbarer det faktum at alle tings ende er nær, og at dets vidnesbyrd må besluttes, da det er nødvendig for enhver sjæl at få sandheden plantet ind i hjertet, så den vil styre livet og hellige karakteren. Herrens ånd virker for at tage det inspirerede Ord som sandhed og indprente det i sjælen, så at Kristi bekendende efterfølgere vil få en hellig og indviet glæde, og de er i stand til at bibringe andre med den. Det rette tidspunkt for os at arbejde er nu, lige nu, når dagen bliver sen. Men ingen har fået pålagt at ransage skrifterne for at finde, om muligt, hvornår prøvetiden afslutter. Gud har ikke et sådant budskab til nogen menneskelæber. Han vil ikke have nogen mennesketunge til at erklære det som han har skjult i Sine hemmelige rådssamlinger.   ret

Vi er medarbejdere sammen med Gud, og følger Jesu læremetoder. Vi skal have travlt, og betynges med det sidste nådesbudskab til en fortabt verden. Vi skal have sandheden indpodet i hjertet og lære andre den, således som den er i Jesus. Verden er inde i en meget alvorlig periode. Mennesker afgør deres evige skæbne. Satan og hans engle pønser ustandselig på at sætte Guds lov ud af kraft og derved trælbinde menneskesjæle i syndens snarer. Mørket, som skjuler jorden, bliver tættere, men de, der vandrer ydmygt med deres Gud, har intet at frygte. Ingen andre end Kristus kan frelse en eneste sjæl. Men hvem er villig til at medarbejdere sammen med Kristus? Vi skal se langt mere blive gjort i verden, end nogen sinde er blevet gjort. Årsagen til at der er ikke er blevet udrettet mere i fortiden, er at mennesker har holdt så fast på sig selv, og har tænkt at de kunne gøre nogle store ting. Satan har fristet dem fordi de har nok i sig selv.   ret

Sandheden må forkyndes i sin renhed; for menneskers spekulationer og anelser og pralende veltalenhed, vil ikke tælle noget i disse dage. Hvad vi må have er den omvendende og forvandlende Åndens kraft fra Gud på liv og karakter, og vi må blive som små børn. Herren siger til sine medarbejdere: ”Et nyt hjerte vil jeg give jer.” Oh, hvilket arbejde må kunne udrettes hvis enhver som prøver at fremholde livets ord, vil gøre det i oprigtighed og sandhed, har lært og fortsætter med at lære af Jesus! Hvilket arbejde kan udrettes hvis sandhedens lærer vidste hvordan selvet skjules i Jesus, så at Kristus og selvet må vise sig! Oh om alle, der bekender Kristi navn vil drage deres sjæle ud efter Gud, med et inderligt ønske om at de må fyldes med Helligånden.   ret

Hele hjertet skal gives til Gud, ellers vil Guds sandhed ikke have en helliggørende virkning på liv og karakter. Men det er et sørgeligt faktum at mange som bekender Kristi navn aldrig har givet deres hjerter til ham i enkelthed. De har aldrig erfaret brødebetyngelsen af fuldstændig overgivelse til kristendommens krav, og konsekvensen er at sandhedens forvandlende kraft ikke er i deres liv; den dybe og blødgørende indflydelse fra Kristi kærlighed viser sig ikke liv og karakter. Men hvilket arbejde må der ikke gøres at give Guds hjord føde, hvis underhyrderne var korsfæstet med Kristus, og levede med Gud for at samarbejde med flokkens Overhyrde! Kristus kalder på mænd ti at arbejde ligesom han arbejdede. Der er behov for et inderligere, kraftigere og mere indtrængende vidnesbyrd om sandhedens magt, som den kommer til udtryk i den praktiske gudsfrygt hos dem, der bekender sig til at tro på den. Frelserens kærlighed i sjælen vil lede til afgjort forandring i den måde som medarbejderne arbejder for de sjæle på, der er ved at gå tabt. Når sandheden tager sjælens befæstning i besiddelse, er Kristus på hjertes trone, og menneskeagenten kan sige: ”Jeg er korsfæstet med Kristus, jeg lever ikke; men ikke jeg, men Kristus lever i mig; og det liv som jeg nu lever i kødet lever jeg ved tro på Guds Søn, som elskede mig, og gav sig selv for mig.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10FE 201... Herren kommer 0409... 1På fast grunn 188... Den sidste krise 5; Egw Bibelkommentaren bind 7 side 990.
afsn nr:11Egw Bibelkommentaren bind 7 side 990; 1På fast grunn 188... FE 201... Herren kommer 0409
afsn nr:12Herren kommer 0409
afsn nr:13
afsn nr:14Herren kommer 0409