Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. oktober 1905

Lektier fra Salomons liv - Nr. 5 Orden og organisering

Vor Gud er en ordnens Gud. Alt som er i forbindelse med himlen er i fuldkommen orden; underkastelse og grundig disciplin markerer englehærens bevægelser.   ret

Den jødiske husholdning
I Moses dage, var Israels styring karakteriseret af grundig organisering, forunderlig lighed for dens fuldkommenhed og dens enkelhed. Den orden, der havde en slående perfektion og ordning i alle Guds skabte værker, viste sig i den hebræiske husholdning. Gud var centeret for autoritet og styring, Israels gering. Moses stod som deres synlige leder, udpeget af Gud, for at administrere lovene i hans navn. Fra de ældste i stammerne var et råd på halvfjerds udvalgt til at assistere Moses i nationens overordnede anliggender. Dernæst kom præsterne, som rådførte sig med Herren i helligdommen. Ledere, eller fyrsterne, herskede over stammerne. Under disse var ”som øverste over tusinde, hundrede, halvtredsindstyve eller ti og som tilsynsmænd over eders stammer” og til sidst officerere som kunne bruges til særlige opgaver.   ret

Omorganisering ved begyndelsen af Salomons regering
Da rigets administration blev planlagt, efter at David havde frasagt sig regering til Salomon, så den aldrende konge og hans søn og deres rådgivere som en nødvendighed at alt gøres retmæssigt, i troskab og hurtigt. De fulgte så vidt muligt, systemet og organisering Israel fik efter udfrielsen fra Ægypten. Levitterne var tiltænkt arbejdet i forbindelse med tempeltjenesten, indbefattet sang og instrumentalmusik, og bevarelse af rigdomme.   ret

Mænd der kunne være i hæren og tjene kongen, blev delt i tolv skifter på femogtyve tusinde hver. Over hver skifte var en hærfører. ”Joab var kongens hærfører.” ”Skifterne,. . . fra hver måned hele året rundt.”   ret

David udpegede Jonatan, sin onkel, som ”en indsigtsfuld og skriffkyndig mand, var rådgiver”; Akitofels var også kongens rådgiver og ”Akitofels eftermand var Jojada . . . . og og Ebjatar.” Husjaj var ”kongens ven.” Ved sit skønsomme eksempel, lærte den aldrende konge Salomon at ”en mægde rådgiverere er sikkerheden.”   ret

Organisationens grundighed og fuldkommen blev dannet ved Salomons regering; de omfattende planer fra begyndelsen var det størst mulige antal for alle folk i aktiv tjeneste; det vide uddeling af ansvar, så at Guds og kongens tjeneste ikke er urimelig tyngende for nogen personer eller grupper, - dette er de lektier som alle får studeudbytte af, som ledere af den kristne kirke bør forstå og følge.   ret

Dette skildrer et stort og mægtigt folk, der lever i enkelhed og fortrøstning i landets hjem, hver person yder en villig og ulønnet tjeneste for Gud og kongen i en del af hvert år, er et billede som vi kan samle mange nyttige forslag fra.   ret

Ordnen i den kristne menighed
Der var orden i menighdeden da Kristus var på jorden, og efter at han var gået bort, orden blev overholdt nøje blandt hans apostle. Og nu i disse sidste dage, medens Gud bringer sine børn i troens enhed, er der mere brug for orden end nogensinde før; for når Herren forener sit folk, har Satan og hans onde angle meget travlt med at løsne denne enhed og ødelægge den.   ret

Det er Satans bevidste mål at lede bekendende kristne så langt fra himlens orden, som han kan; bedrager han endog Guds bekendende folk, og får dem til at tro at orden og disciplin står i fjendskab med åndelighed; så den eneste sikkerhed for dem er at lade hver enkelt gå sin egen vej. Men hvis vi ikke ser det nødvendige i harmonisk handling, og er uordentlige, udisciplinerede, og ikke har organiseret vor handlemåde, kan engle, som er grundigt organiserede og bevæger sig i fuldkommen orden, ikke arbejde succesrigt for os. De vender sig bort i sorg; for de er ikke bemyndiget til at velsignelse forvirring, forstyrrelse og uorden.   ret

Alle som ønsker at samarbejde med himmelske budbringere, må arbejde i samstemmighed med dem. Dem som har salvelsen ovenfra, vil i al deres arbejde opmuntre til orden, disciplin og enstemmige handlinger, og så kan Guds engle samarbejde med dem. Men disse himmelske budbringere vil aldrig, aldrig give deres underskrift på uregelmæssighed, uorganisering, og uorden. Alle sådanne onde er følgerne af Satans faste bestræbelser på at svække vore kræfter, fjerne modet og forhindre en succesrig handling. Gud ønsker at hans arbejde skal gøres med system og nøjagtighed, for at han kan sætte sit anerkendende segl på det.   ret

Resultatet af organiserede anstrengelser
Det er næsten et halvt hundrede år siden at der blev oprettet en organisation blandt os som et folk. Jeg var en af dem som fik erfaring for at oprette dette. Jeg kender til de vanskeligheder vi kom ud for, problemerne med at rette på en organisering, og jeg passede på indflydelsen, i forbindelse med at sagen voksede. På et tidligt tidspunkt i værket, gav Gud os et særligt lys på dette punkt; og dette lys, sammen med den erfaring vi fik, skulle der tages omhyggelig hensyn til.   ret

Fra først af var vort arbejde aggressivt. Vi var ikke mange, og mest fra de fattigere klasser. Verden kendte næsten ikke vore synspunkter. Vi havde ikke huse at bede i, men nogle få publikationer, og meget begrænsede faciliteter til at føre vort arbejde med. Fårene blev spredt på hovedveje og biveje, i byer, stæder og skove. Guds bud og Jesu tro var vort budskab.   ret

"Thi tænk på, hvordan det var ved jeres kaldelse, brødre, at I ikke var mange verdsligt vise, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme; men det, der var dårskab for verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, der var svagt for verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme; og det for verden ringe og det foragtede, det, der ikke var noget, udvalgte Gud for at gøre det, der var noget, til intet, for at intet menneske skal rose sig for Gud. Men ham skyldes det, at I er i Kristus Jesus, som er blevet os visdom fra Gud, både retfærdighed og helliggørelse og forløsning, for at, som der står skrevet, »den, der roser sig, skal rose sig i Herren.«   ret

Vores medlemstal steg gradvist. Frøet som var blevet sået var blevet vandet af Gud, han gav os væksten. Først samledes vi for tilbedelse, og gav sandheden til dem som ville komme og høre, i private hjem, i store køkkener, i lader, i små lunde, og i skolebygninger; men der var ikke langt før vi kunne få rigtige bygninger til tilbedelsen. Som vores medlemstal steg, var det klart at uden nogen form for organisering ville der blive en stor forvirring, og arbejdet ville ikke få heldig fremrykning. For at skaffe prædikanterne underhold, for at føre arbejdet ud i nye områder, for at beskytte menighederne og præsteskabet mod uværdige medlemmer, for at fastholde menighedernes ejendomme, for at offentliggøre sandheden fra trykkeriet, og meget andet er organisation absolut nødvendigt.   ret

Endnu var der stærke følelser imod det blandt vores folk. Første dags Adventisterne modstod at organisere sig, og de fleste af Syvende dags Adventisterne nærede de samme ideer. Vi søgte Herren med alvorlig bøn for vi måtte forstå hans vilje, og lyset blev givet ved hans ånd at der måtte være orden og grundige disciple i menigheden - så organisering var uundværlig. System og orden har manifesteret sig i hele Guds arbejde overalt i universet. Orden er Himlens lov, og den skulle være loven for Guds folk på jorden.   ret

Vi havde en hård kamp med organisations etablering. Til trods for at Herren gav os vidnesbyrd efter vidnesbyrd på dette punkt, var modstanden stærk, og det gjorde at vi mødtes igen og igen. Men vi vidste at Herren Israels Gud ledte os, og førtes ved hans forsyn. Vi engagerede os i organisationsarbejdet, og mærkede et medfølgende held på dette fremadgående tidspunkt.   ret

Som arbejdet udvikledes blev vi kaldt til at arrangere os i nye foretagender, vi blev beredte til at gå ind i dem. Herren styrede vores tanker til vigtigheden af det uddannelsesmæssige arbejde. Vi så behovet for skoler, så vores børn frit kunne belæres om det dårlige i den falske filosofi, så deres oplæring må blive i harmoni med principperne i Guds ord. Behovet for en helseinstitution har været drivkraft i os, både til hjælp og undervisning af vores egne folk og som et middel til velsignelse og oplysning til andre. Denne virksomhed blev også overført. Alt dette var missionsarbejde af højeste rang.   ret

Vort arbejde blev ikke støttet af store gaver eller legater; for vi havde få velhavende mennesker blandt os. Hvad er hemmeligheden blandt vore besiddelser? Vi havde bevæget os inden for ordrerne fra vor frelsende leder. Gud havde velsignet vore forenede anstrengelser. Sandheden var blevet spredt og havde floreret. Institutionerne var blevet mangedoblet. Sennepsfrøet er vokset til et træ. Organisations systemet har vist sig at være en stor succes. Ifølge bibelplanen var der god velvillighed ved tilmelding. Hele legemet vokser i sin vækst Idet alle de enkelte led hjælper til at knytte og holde det hele sammen, som vi har oparbejdet vores organisationssystem, har det stadig vist sig at være effektivt.   ret

I nogle dele af værket, er det rigtigt at maskineriet har været for kompliceret; især har dette været tilfældet i traktat- og missionsarbejdets tidlige år; de mange regler og regulativer gør det unødigt svært. Der må gøres noget for at forenkle arbejdet, så vi undgår unødig arbejde og forviklinger.   ret

Forretningen til vor konferensesamling har nogle gange været bebyrdet med forslag og vedtægter som slet ikke var nødvendige, og at de aldrig ville være præsenteret hvis Guds sønner og døtre havde vandret omhyggeligt og under bøn for ham. Jo mindre regler og vedtægter vi har, des bedre vil virkningen være til sidst. Når de er gjort, så lad der blive vist nøje hensyn til dem, og hvis de er kloge, så lad det kunne ses at de betyder noget, og ikke blive til et dødt brev. Uanset hvad så skal den enkelte gren i værket ikke bebyrdes med unødige, byrdefulde restriktioner og påfund fra mennesker. I denne periode af verdens historie, med det umådelige arbejde som ligger foran os, så behøver vi at holde den største enkelthed, og arbejdet vil være stærkere i sin enkelthed.   ret

Lad ingen nære den tanke at vi kan dele ud af organisationen. Det har kostet meget studium og mange bønner om visdom, at vi ved Gud har svaret, for at oprejse denne struktur. Den har været bygget op ved hans forordning, ved mange ofre og megen kamp. Lad ingen af vores brødre blive så bedraget så det fører til at det rives ned, for du vil således bringes under sådanne forhold som du ikke vil drømme om. I Herrens navn jeg erklærer dig at den må stå stærk, befæstet, og ordnet. Ved Guds bud gå frem gik vi frem når vanskelighederne skulle overvindes gjorde at fremskridt syndes umulig. Vi ved hvor meget det har kostet at arbejde i Guds planer førhen, hvilket har gjort os til det folk som vi er. Lad da enhver i høj grad være forsigtig ikke at gøre sindene uklare i lyset af de ting som Gud har forordet for vores lykke og held i arbejdet for hans sag.   ret

Snart er værket blevet afsluttet. Medlemmer, som i den kæmpende menighed har vist sig trofaste, vil få plads i den sejrende menighed. Når jeg ser tilbage på, hvad vi har oplevet og været med til på rejsen frem til det sted, vi nu står, kan jeg kun sige 'Pris Gud!' Når jeg ser, hvad Gud har udført, fyldes jeg med forundring og med tillid til Kristus som leder. Vi har intet at frygte for fremtiden ud over, at vi skulle glemme den måde, hvorpå Herren har ført os og hans undervisning i tiden, der er svundet.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14Vidnesbyrd for Prædikanter 26
afsn nr:15Vidnesbyrd for Prædikanter 26
afsn nr:16Vidnesbyrd for Prædikanter 26
afsn nr:17Vidnesbyrd for Prædikanter 27
afsn nr:18Vidnesbyrd for Prædikanter 27
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21Vidnesbyrd for Prædikanter 27
afsn nr:22