Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. oktober 1884

Rejsenoter. Kansas City, Mo.

Vi ankom til Kansas City fredag, d. 8.aug. Mine børn, Edson og Emma White, mødte os ved toget med en vogn, for at bringe os til et behageligt hjem, borte fra byens larm, støj og forvirring. Her nød vi hvilen og masser af frisk luft. Vi var glade over at møde bror og søster Shireman, som afholder deres egne udgifter, medens de fører missionsarbejde i byen.   ret

Om sabbaten var nogle få venner her samlet i Edsons dagligstue til sabbatsskole. Der er fire familier – tolv personer i alt – som sædvanligvis mødtes til gudstjeneste. Edson førte sabbatskolen, de han var hjemme. Efter sabbatsskolen havde de enten en bibellæsning eller et bede og samværsmøde. Det er som det bør være. Familiealteret bør oprettes i hvert hjem; og hvis der er flere i lokalområdet der er af samme dyrebare tro, bør de samles. ”Da talte de, som frygter Herren, med hverandre. Og Herren lyttede og hørte efter, og en bog blev skrevet for hans åsyn, for at de kunne ihukommes, som frygter Herren og slår lid til hans navn. Den dag jeg griber ind, skal de tilhøre mig som mit eje, siger Hærskares Herre, og jeg vil handle nænsomt med dem, som en fader handler nænsomt med sin søn, der tjener ham.”   ret

Hvert sted hvor der er to eller tre der elsker Gud, og holder hans bud, bør de ofte tale med hinanden om det salige håb, og forene sig i deres bønner ved nådens trone. Gud vil lytte til deres ydmyge bønner. Han vil registrere deres navne i hans bog, og vil bevare dem i trængslens og fristelsens stund. Disse små møder er ofte dyrebare anledninger. Jesus har lovet: ”Thi hvor to eller tre er forsamlede om mit navn, der er jeg midt iblandt dem.” Og hvis ”to af jer her på jorden bliver enige om at bede om, det skal de få fra min himmelske Fader.”   ret

Det er umuligt at fortælle hvad resultatet er af de små begyndelser i Kansas City. Blev der holdt regulære møder, og de som ikke er af vor tro blev indbudt til at deltage, kan der sås dyrebare frø som vil bære frugter i Guds rige. Det er ikke det store arbejde der bliver gjort, men den utrættelige udholdenhed som vinder. Hvis enhver vil arbejde til det yderste af sine evner, vil store resultater kunne ses her og der. Alle virksomheder kan kun få succes gennem oprigtig bøn, alvorligt arbejde og hårde konflikter. Lad ingen miste modet fordi de kun gør svage indtryk på verden, og derved bliver træt af at gøre godt. Det er rigtigt at I kun er få; men sammen med verdens Genløser, kan I blive mægtig gennem Gud til at rive fjendens fæstningsværker ned. Gå til Gud efter styrke; bed ham om visdom, de rette ord, anledninger til at komme tæt til folks hjerter. Gud vil høre dig; engle vil blive omkring jer, og vil assistere jeres bestræbelser.   ret

Jeg længes efter at indprente det værks ophøjelse på vor tros forsvarere som de skal udrette, også hvor der kun er to eller tre i en landsby eller stad, hvis de ikke bliver forknyttet, men vil gøre alt de kan med de talenter som Gud har betroet dem, lade et stadigt lys skinne frem til verden. Det som vi ikke kunne gøre, er vi villige til at gøre hvert sted, hvis vi betragter os som Guds tjenere, også selvom det er lille og ydmygt!   ret

Vi er ikke kun sat i denne verden for at modtage og samle så at vi bliver hjulpet; vi må give så vi kan modtage. Vi må ikke prøve at blive tjent, eller selv blev behandlet så pænt; men vi må være parat til at tjene, og behandle andre venligt, udvise den kærlighed mod dem som Jesus har manifesteret mod os, hvad enten den behandler os venligt eller uvenligt. Med et hjerte der flyder over af kærlighed, kan vi spørge: ”Hvad kan jeg gøre for at hjælpe andre?” Tanken at vi er Kristi medarbejdere påbyder livet hellighed og værdighed. En erkendelse af sjæles værdi holder stoltheden nede; den fylder hjertet med medynk og medfølelse. Den blødgører den ubearbejdede natur; den får sjælen til at flyde over med guddommelig kærlighed, - en kærlighed som vil hjælpe, velsigne og frelse.   ret

Hver enkel person som har modtaget lys fra Gud står til ansvar for dette lys. Gud har givet os talenter, og han forlanger at vi udnytter dem klogt. Kristne må stå på den ophøjede og hellige grund, hvor sandheden, ved Guds forsyn, rykker frem under de tider der er forberedt til dem. I deres de er pålagt i karakter og i deres gerninger at udvise verden en enhed sammen med Kristus med det lys som nu skinner på deres stivej.   ret

Modløshed vil prøve vor tro smerteligt; men hvile trængsler der end måtte være, bør de ikke få lov at gøre os mistroiske mod Gud. Nogle kan sige: ”Hvilken gavn har jeg af at tjene Gud? Jeg har prøvet i årevis, men hvad nytter dette? De ting jeg påtager mig lykkes aldrig. Der er dem som aldrig beder, og får alligevel fremgang. De overtræder Guds lov, deres liv er vanskeligt, uretfærdigt, falsk og selvisk; men de har glæde af fremgang, medens mit liv er omtåget af fattigdom, omsorg og mangler.”   ret

Selvom ingen har sagt disse ord, udtrykker de mange hjerters tanker. Men Herren bærer længe over med overtræderen. Han gør ikke altid sit regnskab op sådan mennesker mener han skal. Men han, den prøvede, ”kender dine gerninger.” Han kender til alle ord der siges i kærlighed for sit navns skyld, og for sine børns skyld. Ikke gerninger som er gøres for Mesteren er spildt. Han ser tårerne; han hører dine bønner; han bevidner din trofasthed i hans tjeneste. De frø som I sår kan falde på jord hvor det vil trædes under fode og ikke give frugt; men såmanden vil høste hvis han får kræfter til det. Hvis vi blot kunne se, hvordan Herren virker for os dag for dag, ville vi se, at han elsker os, og at prøvelse ofte er bedre for os end fremgang. En smule med himmelens velsignelse er bedre end store fortjenester med forglemmelse af Gud. Til sidst vil vi med sikkerhed vide, at retskaffen optræden vil lykkes, og uretfærdig optræden vil bringe sorg og ulykke. Gud er en sikker kasserer, ret og rimelighed er hans trones usvigelige egenskaber.   ret

Da jeg var i Kansas City, fik jeg fornøjelsen at få besøg af Sr. Mc Cullough af Lawrence City, som for nylig havde taget imod troen. Vi fik en meget behagelig samtale. Denne søster var blevet betroet store talenter. Hun har ingen særlige evner, men dem hun har, er blevet brug til det yderste til forretningsarbejde. Alt hvad hun påtaget sig har virket til at vokse i hendes hænder, og hun har haft bemærkelsesværdig succes med at samle sig midler. Når sandheden er blevet præsenteret, så hun at den blev understøttet af Bibelen. Hun begyndte med at studere for sig selv, og tog fast ståsted for sabbaten og andre fremtrædende synspunkter vore folk havde.   ret

Nu er denne kære søster blevet omvendt til tron, hvordan vil hendes forstandsstyrke så blive brugt? Vi de kun bruges til jordiske formål og timelig vinding? Vil disse dyrebare talenter begraves ned i verden? Skal de bruges på at bygge på fundamenter, der kun er forgængelige i sin substans, - hø, træ og stubbe? Jeg kan ikke klare tanken. Herren elskede så meget at han har ladet lys skinne fra sin trone til hendes hjerte, for at fordrive købere og sælgere her, og oplyse hendes sind med de rene stråler fra Retfærdighedens Sol, at hun derfra kan bygge på det sande fundament af guld, sølv og ædelstene, - materialer som de sidste dages ild ikke kan fortære?   ret

Herren har betalt en uendelig pris for str. M. Hun tilhører ham og bør gøre hans arbejde og bør ære hans navn på jorden. Mesteren siger til hende: ”Følg mig. Der er sjæle at frelse som jeg gav mit liv for, - sjæle som er mere dyrebart end fint guld, endog ofirs guldvægt.” Her er noget af varig værdi. Som Jesu tjener, kan hun handle med sin betroede kapitel; han kan lægge hans penge ud til vekselererne. Hun kan bruge sin forstandsmæssige styrke på at andre bliver bekendt med Frelserens kærlighed; og når aftnens skygger begynder at omgive os, vil hendes livsværk ikke kunne ses på det fortabte side. Livet og dets arbejde står affotograferet i himlen, og dagens ende er bevis på billedet. Når livets dag er ovre, kan vi se og værdsætte menneskekarakteren i sin sande værdi. Vi håber at kunne møde denne søster når Guds folk skal samles omkring den store hvide trone, med mange frelste sjæle ved hendes hjælp, der skinner som stjerner i hendes herlighedskrone. ”De forstandige skal stråle som himmelhvælvingens glans, og de, der førte de mange til retfærdighed, skal lyse som stjerner evigt og altid.”   ret

Her møder vi bror Cudney, og fik en udbytterig samtale, efter vor formening, med ham om det lejrmøde der skal holdes i Omaha, Neb.   ret

En søster som vi kendte fra Texas, bor omkring tre miles fra Kansas City. Vi tog ud for at besøge familien. Moderen og børnene holder sabbat. Vi håber på at se husbonden og faderen også vise villig lydighed mod alle Guds bud. Jesus venter på at tage imod denne bror, og brug ham i hans sag. Han er blevet betroet med gode evner; men Gud er dag for dag blevet berøvet den tjeneste der tilkommer ham. ”Dem er ærer mig,” siger Herren, ”vil jeg ære.” Der er gode og alvorlige mænd som holder energi, taktfølelse og sin dygtighed tilbage fra ham, som ellers tilhører ham. Oh, en hel overgivelse til Gud; så ville de gøre et godt arbejde, med helliggjorte kræfter, for at vinde sjæle til Kristi kors.   ret

Oh om alle der kender livets og sandhedens vej ville vandre i lyset, for at lyset ikke bliver til mørke! Oh om alle der kender Guds forlangender ville reagere på hans krav, og vil blive lysets kanaler for andre! Herren har ret til at tjene enhver sjæl. ”I tilhører ikke jer selv? I er jo købt og prisen betalt; ær derfor Gud i jeres legeme!” Der er mennesker som har et stort hjerte, generøs, uselvisk, ædelmodige, - mennesker som hævet er over mistanke, svig og meningsløshed. Satan forsøger at holde disse mennesker borte fra sandheden med forskellige bedrag og fristelser, fordi han ved at hvis de skal blive kristne, vil de udøve en kraft for det gode. Folk vil tror på deres egen religion, for de vil efterleve det. Også Kristi fjender vil respektere dem.   ret

Herren kræver at disse mennesker er hans; deres talenter er hans. Nægter de at hjælpe med opbygningen af hans sag på jorden? Han alene kan ”gøre sjældnere end guld og et menneske end ofirs guld.” Han kan rense sjælen. Han kan rengøre den kilde som ikke længere udsender bitre vande, såvel som liflige vand. Det er farligt at forhale at gøre det bedste for Mesteren. Livet er usikkert. Vi kan være fulde af håb, planer og forventer den ene dag, og den næste dag strækkes ud på en pinebænk, eller endog tavs i døden. Den dag vi angrer, for en forstandig bekendelse til Kristus, kan være forbi.   ret

Jesus kalder på volontører; hvem vil ragere? Hvis denne sandhed af himmelsk oprindelse blev brændt ind i vor samvittighed, hvis den herskede som en dyb overbevisning og kraft i vore hjerter, ville den få en forvandlende indflydelse på vore liv, og vil give ny betydning for hele vort menneskelige forhold. Vi tilbringer vore sidste øjeblikke sammen med slægtninge og venner, som er i vildfarelsens mørke. Hvordan skal disse forbindelser være? Vil vi tale om uvæsentlige ting, eller om emner af vital interesse? Lad os arbejde for de sjæle Kristus døde for. Det kræver taktfølelse, nidkærhed, dyb eftertænksomhed, megen bøn og udholdenhed ved alle forhindringer; men glæden ved at se sjæle frelste i Guds rige, vil være vore største løn. Måtte Herren hjælpe os til at arbejde så længe det er dag.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2009. s. 13
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17