Review and Herald d. 17. oktober 1871
Ord til kristne mødre, nr 2 (Om emnet liv, sundhed og lykke)
Lydighed mod vort livs love bør betragtes af største betydning, og for den enkelte person, et spørgsmål om personlig pligt. Ligegyldighed og uvidenhed om dette punkt er synd. De to store principper i Guds moralregering er den største kærlighed til Skaberen, og til vor næste som os selv. Vi er underlagt en pligt til Gud at tage vare på den bolig vi har fået, at vi bevarer os selv i den bedst mulige sundhedstilstand, så alle vore kræfter kan helliges til hans tjeneste, forherlige hans navn, vi er, og hvem vi burde tjene. Det er umuligt at give Gud en antagelig tjeneste når vi, ved vore forkerte vaner, er forpint fysisk og mentalt. ret
Vi er også forpligtet over for os selv, at føre en vandel så vi ikke pådrager os selv unødig lidelse, og gør vore liv nedværdigt, synker vi under sygdommens suk. Hvis vi skader vor krop unødigt, vanærer vi Gud, for vi overtræder vor krops love. Vi er under forpligtelse til vor næste, at handle på en måde over for dem, som giver det korrekte syn for at sikre et sundt liv. Hvis vi er ligegyldige med dette store reform-emne, og ikke får den kundskab inden for rækkevidde, og ikke bruger den kundskab i praksis, vil vi drages til ansvar over for Gud for det lys han har givet os, som vi ikke vil acceptere og handle efter. ret
Jeg har hørt mange sige: Jeg ved at vi har forkerte vaner så vi skader vor sundhed; men vore vaner er blevet formet, og det er næsten umuligt at lave om på det, endog gøre det vi godt ved. Ved skadelig eftergivenhed virker dette imod deres højeste interesse og lykke i dette liv, Mange som er oplyste følger stadig overtrædelsens vej, undskylder sig selv med at det er meget ubehageligt at være ualmindelig. Fordi verden til sidst valgte at føre krig imod sig selv og deres højeste jordiske og evige interesser, de som bedre vover at gøre det samme, upåagtet lyset og kundskaben som drager dem til ansvar for resultatet af deres overtrædelse af naturlovene. Gud er ikke ansvarlig for de lidelser der kommer af manglende tilpasning til naturlovene og moralpligter der påligger ham. Oplyste overtrædere er de værste syndere, for de vælger mørke frem for lys. De love der hersker det fysiske liv, de kan forstå hvis de vil; men ønsket hos dem er så stærkt at følge nutidens populære og sensuelle udsvævelser at de i modsætning til fysisk og moralsk sundhed, er ufølsomme over for dens betydning, og vil ikke indprentes på andre hverken ved forskrift eller eksempel. ret
Deres forsømmelighed på dette vigtige område giver dem et frygteligt ansvar. De lider ikke blot selv under straffen for at overtræde naturlovene, men deres eksempel leder andre til samme overtrædelser. Men hvis mænd og kvinder ville handle for deres højeste timelige gode, uhæmmet af moden, leve naturligt, vil vi ikke se så mange blege ansigter, høre mindre beklagende lidelser, og ikke være så meget med i dødsleje og begravelser. ret
Fordi de fleste vælger at vandre på den sti Gud udtrykkelig har forbudt, skal alle så føle sig tvunget til at betræde den samme sti? Spørgsmålet er ikke: Hvad vil verden gøre? men, Hvad skal vi som enkeltpersoner gøre? Vil vi acceptere lys og kundskab? og leve simpelt og naturligt, føle en forpligtelse over for samfundet, vore børn og over for Gud, at bevare sundhed og en god krop, roligt temperament og usvækket dømmekraft. Vi har en pligt til at leve for andre. For at hjælpe andre, tror mange at de må tilpasse sig skikke, ellers vil de miste den indflydelse de kunne have på verden. Men når de gør dette, går deres indflydelse til at reformere tabt, og deres eksempel leder bort fra reformering. De er på niveau med overtræderne, de kan derfor ikke ophøje dem når deres eget eksempel anerkender skikkene i denne tids moder, og gør sig til slave af dem. Det eneste håb for at hjælpe samfundet er at vise dem en bedre vej med ordentlig undervisning, understøttet af en korrekt opførsel fra vor side. ret
Dem som har midler til deres rådighed, kan gøre et godt arbejde hvis de styres efter religiøse principper. Hvis de vil kan de demonstrere den lykke over for rige og fattige, som ikke består af ydre besmykkelser og unødig opvisning. Ved deres egen enkle klædemåde og upåvirkede ærbare manerer, viser de at der er højere og ædlere mål end tilpasning til modens sidste stil. ret
Hvis vi vil være lykkelige i dette liv, må vi leve for det, og vise samfundet at vi kan bevare faste principper til trods for en overmådelig og usund mode. Hvis vi tilpasser os verden og pådrager os sygdomme ved at overtræde livets og sundhedens love, kan modens samfund ikke lindre os fra en eneste smerte. Vi skal lide for os selv, og hvis vi ofrer livet, må vi dø for os selv. Som enkeltpersoner bør vi søge at gøre det rigtige, og tage vare på os selv ved at leve naturligt i stedet for kunstigt. ret
Vi kan ikke tillade os at leve efter moden, for gør vi det ofret vi det naturlige for det kunstige. Vore kunstige vaner fratager os mange privilegier og mange beskæftigelser og gør os uegnet til nyttigt liv. Moden underlægger os et hårdt og tankeløst liv. Der ofres en masse penge for at holde stand med den skiftende mode, blot for at skabe sensation. Modens tilbedere som lever for at tiltrække venners og fremmedes beundring, er ikke lykkelige - langt fra. Deres lykke består af at blive prist og smigret, og hvis de skuffes i dette, er de ofte ulykkelige, tungsindige, vranten, jaloux og irriteret. Som en vejrhane vender sig i vinden, kontrolleres dem der er tilfreds med at leve et moderigtigt liv, af den foranderlige mode, uanset hvor modstræbende det er mod sundheden og virkelig skønhed. Rigtig mange ofrer bekvemmelighed og sand storhed, for at være med på modetoget. De mest svækkende og vansinde moder gør nu dem til slaver der bøjer sig for dens alter. ret
Moden belaster kvinders hoveder med kunstige fletninger og puder, som ikke gør dem smukke, men giver hovedet en unaturlig form. Deres hår er spændt op og tvunget i unaturlige stillinger, og det er ikke muligt for disse modeagtige damer at få det godt. Det kunstige hår og puder dækker hjernens midte, varme og opildne spinalnerverne samler sig i hjernen. Hovedet bør altid holdes køligt. Varmen fra disse kunstige ting får blodet til at gå til hjernen. Blodets arbejde på hjernens lavere dyriske organer, skaber unaturlig aktivitet, fører til rastløshed i moralen, og sind og hjerte er i fare for at, blive fordærvet. Ligesom dyreres organer anstrenges og styrkes, ligeså er moralen svækket. Sindets moral og forstandsmæssige kræfter bliver tjener for dyret. ret
Fordi blodet er kommet til hjernen mister nerverne deres sundheds tilstand, og får sygelige tilstande, og det bliver umuligt at vække den moralske fornemmelse. Disse mister deres kraft til at se hellige ting. Den unaturlige varme kommer af disse kunstige deformiteter omkring hovedet, og får blodet op til hjernen, så meget blod samles dér, og får det naturlige hår til at falde af, og blive skaldet. Derved ofres det naturlige for det kunstige. ret
Mange har mistet deres forstand, og blevet håbløst vanvittige, ved at følge denne vanartede mode. Alligevel vil slaver til moden fortsætte med at klæde deres hoveder sådan, og lide forfærdelig sygdom og for tidlig død, end at ikke holde moden. ret
Søge fornøjelser og overfladisk sløve sanserne på Kristi bekendende efterfølger, og gøre det umuligt for dem at sætte de evige ting højest. Hos dem sættes godt og ondt på samme niveau. Høje og ophøjede mål i gudsfrygt som Gud har udtænkt for sit folk og som bør nås, vindes ikke. Disse fornøjelseselskere lader til at være tilfredse med jordiske og sensuelle ting, og forsømme det højere liv. Glæderne i dette liv, som Gud overmådeligt har givet dem i naturens forskellige værker, som har en ophøjende indflydelse på hjerte og liv, er ikke attraktiv for dem der er tilpasset verdens mode. De presser upåagtet videre forbi naturens herligheder, der ses i værkerne fra Guds hænder, og søger efter lykke i mode livet, og i unaturlig spænding som står direkte imod Guds love, der er oprettet til vort bedste. ret
Gud har omgivet os med sine herligheder, så det naturlige øje fortrylles. Himlenes herlighed, naturens besmykkelse om foråret og om sommeren, de knejsende træer, de elskelige blomster i enhver farve og nuance, bør kalde os ud af vore huse for at betragte Guds kraft og herlighed, som synlige værker fra hans hænder. Men mange lukker deres sanser for disse beundringsværdigheder. De vil ikke indvolveres i sundt arbejde iblandt naturens skønne ting. De vender sig fra buskads og blomster, og lukker sig selv inde i deres huse, og arbejder og slider bag lukkede mure, afskærer sig selv for det sunde og herlige sollys, og den rene luft , så de kan forberede den kunstneriske udsmykkelse i deres huse og på dem selv. De pålægger sig selv en forfærdelig belastning. De ofrer gløden af den sundhed Gud har givet i menneskets ansigt, blandingen af liljens og rosens skønhed, og belaster det fysiske og mentale når de giver det kunstige pladsen for det naturlige. I sammenligning med det ydre betragtes sjælens skønhed som det mest værdifulde. i livet for at imødekomme modens standard, overses karakterens skønhed. ret
De fleste fornøjelseselskere deltager i moderigtige natklubber, og tilbringer de timer Gud har givet på spændende fornøjelser, som skulle være brugt på stille hvile og søvn for at kroppen får styrke. Der tilbringes time til dans. Blodet bliver overhedet, organismen udmattet; og medens denne feberagtige spændingstilstand indføres, får den unaturlige appetit frit løb, ikke kun til skade for det fysiske, men for den moralske sundhed. De ting som irriterer og bebyrder maven, sløver hjertets finere følelser, og hele systemet må mærke det, for dets organ har en styrende kraft på hele kroppens sundhed. Hvis maven er syg, har hjernenerverne stor sympati med maven, og de moralske kræfter overmandes af lavere lidenskaber. Uregelmæssig spise og drikke og upassende tøj, fordærver sind og hjerte, og bringer sjælens ædlere egenskaber i slaveri under dyriske lidenskaber. ret
Når mange kommer hjem fra nattearrangementer udsætter de sig selv for den fugtige og kolde natteluft. De er tyndt påklædt med tynde sko på deres fødder, brystet er ikke ordentlig beskyttet, og sundheden og livet ofres. Fødderne og benene bliver afkølet, blodcirkulationen kommer ud af balance. Ved denne fremgangsmåde har rigtig mange pådraget sig lungeproblemer og forskellige pinefulde sygdomme, som på nogle få måneder har ført dem for tidlig til graven. ret
Mange ved ikke at det er usundt og bringer deres liv i fare når de bruger kosmetik. De fratager sundheds gløden i deres kinder, og dækker så manglen ved at bruge kosmetik. Når de bliver overophedet under dans, bliver giften optaget i hudens porer, og kommer ud i blodet. Mange liv er gået tabt, alene ved dette middel. - Helseformeren ret
afsn nr:1 | |
afsn nr:2 | |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | |
afsn nr:6 | |
afsn nr:7 | |
afsn nr:8 | |
afsn nr:9 | |
afsn nr:10 | |
afsn nr:11 | |
afsn nr:12 | |
afsn nr:13 | |
afsn nr:14 | |
afsn nr:15 | |
afsn nr:16 | |