Review and Herald d. 24. oktober 1907
Det væsentlige i uddannelse
Den nødvendigste uddannelse vore unge kan få i dag, og som vil udruste dem for højere grader i skolen deroppe, er en uddannelse som vil lære dem at åbenbare Guds vilje for verden. Forsømmes denne del af deres opdragelse, og indfører verdslige metoder i vore skoler, medfører det tab for båden lærere og studerende. ret
Lige før Elias blev taget til himlen, besøgte han profetskolerne, og underviste de studerende i de mest vigtige punkter i deres uddannelse. De lektioner han gav dem om tidligere besøg, som han gentog nu, gjorde indtryk på de unge, om betydningen af at lægge enkelhedens mærke i ethvert træk i deres uddannelse. Kun på den måde, kunne de modtage himlens form, og gå frem og arbejde på Herrens veje. Hvis de ledes som Gud ønsker at de skal være, vil vore skoler i budskabets afsluttende dage gøre et lignende arbejde, som det er blev gjort på profetskolerne. ret
Dem som går ud fra vore skoler og involverer sig i missionsarbejdet vil have brug for erfaringer med at dyrke jorden og andre former for manuelt arbejde. De bør få en oplæring som vil udruste dem til at tage ethvert slags arbejde på markerne, som de kaldes til. Intet arbejde vil være mere effektivt end de gør som har fået en uddannelse i praktisk liv, gå ud forberedt på at undervise ligesom de er blevet undervist. ret
Med sin lære repræsenterede frelseren verden som en vingård. Vi vil gøre godt med studere de lignelser som dette symbol bruges i. Hvis jorderne til vore skoler blev opdyrket nøjere, de studerende sørgede mere uhildet for bygningerne, ville kærlighed til sport og fornøjelser, som skaber så meget forvirring i vort skolearbejet forsvinde. ret
Da Herren satte vore første forældre i edens have, var det med formaningen at de ”klædte den” og ”passede den”. Gud havde afsluttet sit skaberarbejde, og havde erklæret at alt var meget godt. Alt blev tilpasset til den ende som den blev gjort til. Medens Adam og Eva adlød Gud, var deres arbejde i haven en fornøjelse; jorden gav af dens overflod, hvad de manglede. Men da mennesker aflagde sin lydighed over for Gud, blev det dømt til at brydes med frø af Satans udsåning, og skaffe sit brød ved sit ansigts sved. Herfra måtte han kæmpe i slid og slæb mod de kræfter han havde føjet sin vilje efter. ret
Det var Guds hensigt at fjerne det onde med slid, som mennesket havde bragt ind i verden ved sin ulydighed. Ved slidsomhed kunne Satans fristelser sættes ud af kraft, og ondskabens tidevand holdes tilbage. Guds Søn blev overgivet til verden, ved hans død gjorde soning for verdens synder, lære mennesker ved hans liv hvordan fjendens planer skulle forpurres. Påtog sig selv menneskenaturen. Kristus indtog sine brødres sympati og interesser, og ved et liv i utrættelig arbejde lærte han hvordan mennesker kunne blive Guds medarbejdere, ved at opbygge sit rige i verden. ret
Hvis dem som har fået undervisning om Guds plan for at uddanne de unge i disse sidste dage, vil overgive deres vilje til Gud, vil han undervise dem om hans vilje og hans vej. Kristus skal være lærer på alle vore skoler. Hvis lærere og studerende vil give ham hans retsmæssige plads, vil han arbejde gennem for at gennemføre genløsningsplanen. ret
Studerende skal lære at søge Guds råd i bøn. De skal lære at se på deres Skaber som deres ufejlbarlige vejleder. De skal lære overbærenhedens og tillidens lektier, gudsfrygt og venlighed i hjerte. De skal lære udholdenhedens lektie. Deres karakter skal besvare Davids ord: ”I Ungdommen er vore sønner som højvoksne planter, vore døtre er som søjler, udhugget i tempelstil.” I alt dette kvalificerer de sig til tjeneste på missionsmarken. ret
Den studerende som er omvendt har brudt kæden som binder ham til syndens tjeneste, og sat sig selv i det rigtige forhold til Gud. Hans navn står indskrevet i livets Lams bog. Han er under højtidelig pligt til at fraskrive det onde og komme under Guds justits. Ved alvorlig bøn skal han holde fast ved Kristus. Forsømmes dette, nægtes hans tjeneste, er at forspilde den Store Lærers gunst, og blive offer for Satans snarer. Det var himlens plan, ved Kristi uendelige offer, at bringe mænd og kvinder i yndes igen hos Gud. Så uddannelse som bringer den studerende i tæt forhold med den Lærer sendt fra Gud, er sand uddannelse. ret
Guds folk er hans udvalgte redskaber at udvide hans menighed på jorden. De skal søge råd fra Gud. Verdslige fornøjelser og underholdning skal ikke have plads i den kristnes liv. Herrens folks styrke er ved at følge Hans vej. Deres tro på gaven i Guds enbårne Søn, skal være tydelig. Dette vil gøre sit indtryk på den verdsliges sind. Han som tager stilling på afstand fra verden, og bestræber sig på at blive et med Kristus, vil have succes med at drage sjæle til Gud. Kristi nåde vil være så tydelig i hans liv, at verden vil få kendskab til ham, at han har været hos Jesus, og lært af ham. ret
"Gå i dag ud i min vingård," befaler Frelseren. "Hvad enten I spiser, eller hvad I drikker, eller hvad I end gør, så gør det alt til Guds ære." Lad enhver, som hævder at være den himmelske Konges barn konstant søge at repræsentere Guds riges principper. Lad enhver huske, at han i ånd, i ord og i gerninger skal være loyal og tro mod alle Herrens forskrifter og befalinger. Vi skal være trofaste, tillidsværdige borgere af Kristi rige, så de, som er verdslige vise kan have en sand fremstilling af de rigdomme, den godhed, den barmhjertighed, den mildhed og den høflighed, som karakteriserer Guds riges borgere. ret
afsn nr:1 | sind karakter personlighed 368, Budskaber til de unge 98 |
afsn nr:2 | Egw Bibelkommentaren bind 2 side 1037 |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | |
afsn nr:6 | |
afsn nr:7 | |
afsn nr:8 | |
afsn nr:9 | |
afsn nr:10 | |
afsn nr:11 | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2002. s. 78 |