Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 25. oktober 1881

Vandre i lyset.

I skal vandre medens I har lyset, inden det bliver mørkt.   ret

Der er et arbejde for enhver af os at gøre, et personligt arbejde, som ikke kan gøres af en anden. Et højtideligt ansvar påhviler os som kristne at lade vort lys skinne for verden, så at andre ser vore gode gerninger, og kan forherlige vor fader i himlen. Vi kan ikke udøve en ret indflydelse over for andre, hvis vi ikke selv vandrer i lyset. Hvis vi har erfaring med Guds tilgivende nåde, bør vi føle det som en pligt, idet anledning byder sig, at tale rådgivende og i inderlig hengiven bøn til dem som er i fare for at miste evigt liv.   ret

Et liv, tilbragt i aktivt arbejde for Gud, er velsignet. Mangfoldige mennesker, der spilder deres tid på bagateller, på unødvendige sorger og på unyttige klager, kunde have en ganske anden erfaring, hvis de vilde værdsætte det lys, Gud har givet dem, og lade det skinne for andre; mange ødelægger livet ved deres egen selviskhed og lyst til magelighed. Ved en fornuftig aktivitet kunde deres liv blive som klare solstråler, der ledte dem, der vandrer på dødens mørke vej, ind på himmel stien. Dersom de tager fat på dette, vil deres egne hjerter fyldes med fred og glæde i Jesus Kristus. Det er til gavn for dette liv, og for vor evige interesse, at vi udviser alvor og iver for Guds arbejde.   ret

Mange siger:»Hvis jeg vidste at Jesus ville komme om fem år, ville jeg gøre det til opgave at vinde sjæle for Kristus; for dette ville være det allervigtigste? Og disse personer lever måske ikke mere i to år eller blot et. Vi bør først søge Gud, og hans hellighed. Det er ikke muligt for os at se ind i fremtiden, og dette volder os uro og sorg. Men et af de største beviser, vi har på Guds kærlighed, er netop, at han skjuler morgendagens begivenheder for os. Vort ukendskab til den næste dag gør os mere årvågne og alvorlige i dag. Vi kan ikke se, hvad der ligger foran os. Vore bedst udtænkte planer synes somme tider at være ukloge og fejlagtige. Vi tænker: »Hvis blot vi kendte fremtiden!« Men Gud vil, at hans børn skal stole på ham og være rede til at gå, hvorhen han sender dem. Vi kender ikke nøjagtigt tidspunktet, når vor Herre skal åbenbares i himmelens skyer, men han har sagt os, at vi kun kan føle os trygge, hvis vi bestandig er rede vågne og afventende. Om der ligger ét år foran os eller fem eller ti, så må vi trofast gøre vor pligt i dag. Vi skal udrette hver dags pligter lige så trofast, som om denne dag skulle være vor sidste.   ret

Vi gør ikke Guds vilje, hvis vi venter i lediggang. Han har givet hvert eneste menneske sit arbejde at gøre, og han venter, at hver enkelt skal udrette sin del med troskab. Vi skal så ved alle vande, og arbejde fortsat for Jesus, håbe på den frelse der gives os, og stille vente på vores løn. Syndere skal advares; syndere skal vindes for Kristus.   ret

Der er mange mennesker med fremragende evner, - mennesker der er ivrige efter verdslige sysler, - hvis frelse som dem der tror den nærværende sandhed ikke arbejder for, fordi de frygter afslag. Men den dygtighed og energi som giver dem held med deres verdslige forretninger vil, hvis de helliges, gøre dem nyttige i Kristi tjeneste. Vi kan ikke sige til en ivrigt og stræbsom mand, at han må ophøre med at være stræbsom, hvis han bliver troende. Gud stiller de højeste mål for ham at stræbe efter en pletfri, hvid klædning, en krone besat med ædelstene, et scepter, en herligheds trone og hæder og ære, der er lige så evige som Jehovas trone. Alle de karaktertræk, der hjælper ham til fremgang og ære i denne verden hans uovervindelige trang til at gøre mere godt, hans ubøjelige vilje, hans utrættelige udholdenhed må ikke tilintetgøres. De skal forblive og ved Guds nåde, som får plads i hjertet, vendes i en ånden retning. Disse værdifulde karaktertræk kan anvendes på opgaver, der er så langt højere og ædlere end verdslige foretagender, som himlene er højere end jorden. Jesus tilbyder en hvid klædning, en herlig krone, mere kostbar end de kroner, der har prydet kongers hoveder, og højere titler end ærede fyrster. Belønningen for et liv i hengiven tjeneste for Jesus overgår alt, hvad menneskene kan fatte og forestille sig. Kristus opfordrer ikke mennesker til at give afkald på deres iver og deres ønsker om at udmærke sig og stræbe opad, men han vil, at de skal søge efter det, som varer evigt.   ret

Gud har ikke brug for ligeglade sjæle. Nogle gange fortæller prædikanter folk at de ikke skal gøre andet end tro; da Jesus har gjort det hele, og deres egne gerninger gør intet. Men Guds Ord viser tydeligt at vægtene på dommens dag vil afvejes nøje, og at beslutningerne vil baseres på de givne beviser. En mand bliver hersker over ti byer, en anden over fem, en anden to, enhver mand vil få nøje i forhold til den udnyttelse han har gjort af de talenter han har fået i varetægt. Vore anstrengelser for retfærdighedsgerninger, for vor egen skyld og for sjæles frelse, vil få en afgjort indflydelse på vor belønning.   ret

Det behager Gud, at de, der stræber efter at nå det evige liv, sætter målet højt. Man vil blive udsat for stærke fristelser til at tilfredsstille de naturlige anlæg til at blive verdslig vis, lægge planer, udvise egenkærlig ærgerrighed, søge rigdom og forsømme at søge den frelse, som er af langt højere værdi. Enhver modstået fristelse er en uvurderlig sejr, som er vundet ved at betvinge selvet. Den får os til at bruge vore evner og kræfter i tjeneste for Jesus, og den forøger troen, håbet, tålmodigheden og langmodigheden.   ret

Den kristne må være retskaffen når han dvæler ved de fordærvede og hos forræderne. Med et sandt hjerte til Gud, og gennemsyret af hans Ånd, vil han have meget at græmme sig over, når han er omgivet af lovbrydere, - dem som er på den store oprørers side, har bortkastet deres alliance til Gud og til himlen. Det faktum af uretfærdighed findes i overflod er en stor årsag til at han bør være på vagt, og flittig og trofast være i sin Meters tjeneste, så han kan repræsentere Jesu Kristi religion rigtigt. På alle sider vil kristne soldater høre forræderiske konspirationer og oprørske udtryk fra dem som vil sætte Guds lov ud af kraft. Dette bør øge hans iver til at handle som en trofast vagtmand for Gud, og anstrenge sig på enhver for at bringe sjæle ind i rækkerne under Prins Imanuels blodbestænkte banner. Jo tykkere moralsk mørke, des mere alvorligt bør der bestræbes for at vandre hos Gud, så lys og kraft fra ham kan genspejles på disse i mørke. De oprigtige kristnes kærlighed vil ikke blive kold fordi uretfærdigheden findes overalt. Idet samfundet bliver mere og mere fordærvet, ligesom i Noas og Lots dage, vil der være sjælslængsel over bedragede, forlokkede og fortabte syndere, som bereder sig selv for en skæbne der er lige den som overtræderne gik fortabte i, i flodens vande og i Sodomas ild. Kristi sande efterfølgere vil ikke gøre ligesom de onde verdslige gør, fordi det er moderne at være syndig. Hans sjæl vil være ængstelig og opbragt over de frække forhånelser der gøres mod verdens Forløser; og han vil være ivrig efter at bruge alle kræfter til at holde vredens og skyldens vande tilbage, der oversvømmer verden.   ret

Vi har kun kort tid at kæmpe i, så kommer Kristus og oprøret får ende. Da vil vi have gjort den sidste indsats for at samarbejde med Kristus og udbrede hans rige. Nogle af dem, der har kæmpet ved fronten og uforfærdet har modstået det onde, falder på deres post. Andre ser bedrøvet på de faldne kæmper, men har ikke tid til at standse op: De må slutte op i geleddet, de vrister banneret ud af den dødes hånd og forsvarer Kristi sandhed og ære med fornyet kraft. Som ingen sinde før må der gøres modstand mod synd, mod mørkets magter. Tiden kræver energisk og beslutsom aktivitet blandt dem, som tror på den nærværende sandhed. De må undervise om sandheden både ved ord og eksempel.« Hvis ventetiden forekommer os lang, før vor befrier kommer, hvis vi, bøjede under sygdom og udslidte af arbejde, føler utålmodighed efter, at vor gerning skal være endt, og efter med ære at blive hjemsendt fra krigen, så lad os huske på, og gid den erindring må holde enhver knurren nede at Gud lader os blive på jorden for at møde storme og strid, udvikle et kristent sindelag, lære Gud, vor Fader, og Kristus, vor ældre broder, bedre at kende og udrette noget for Mesteren ved at vinde sjæle for Kristus, for at vi med glad sind skal kunne høre disse ord: »Vel, du gode og tro tjener, ..... gå ind til din Herres glæde « Matt 25,23.   ret

Vær tålmodig, du Kristi stridsmand! Der er endnu kun en liden stund, snart, snart, så kommer han, der skal komme. Den lange nat, hvor der blev våget, ventet og sørget, er næsten forbi. Belønningen vil snart blive uddelt og den evige dag oprinde. Der er ikke tid til at sove nu, ikke tid til at hengive sig til unyttige sorger. Den, der tillader sig at døse nu, vil gå glip af dyrebare anledninger til at gøre godt. Vi har fået den herlige forret at samle neg i den store høst, og hver frelst sjæl betyder endnu en stjerne i Jesu, vor højtærede Genløsers krone. Hvem er opsat på at lægge rustningen fra sig, når man ved at fortsætte kampen lidt længere kan vinde nye sejre og nye sejrstrofæer for evigheden?«   ret

Vi må ikke blive trætte eller forsagte. Det ville blive et frygteligt tab, om vi byttede en evig herlighed bort for magelighed, bekvemmelighed og fornøjelse eller for sanselige nydelser. Der venter sejrvinderen en gave fra Guds hånd. Ingen af os fortjener den. Gud skænker den vederlagsfrit. Herlig og vidunderlig vil denne gave blive, men lad os tænke på, at stjerne er forskellig fra stjerne i glans. Og idet vi tilskyndes til at stræbe efter at opnå herredømmet, så lad os i Kristi kraft søge at vinde kronen, som er tung af stjerner. De forstandige skal stråle som himmelhvælvingens glans, og de, der førte de mange til retfærdighed, skal lyse som stjerner evigt og altid!   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3Budskaber til de unge 117
afsn nr:4At jeg må kende ham 1218
afsn nr:5At jeg må kende ham 1218
afsn nr:6At jeg må kende ham 0326
afsn nr:7Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 147
afsn nr:8At jeg må kende ham 0326
afsn nr:9
afsn nr:10I mesterens tjeneste 102... At jeg må kende ham 1218
afsn nr:11I mesterens tjeneste 109 og 327
afsn nr:12I mesterens tjeneste 129