Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 27. oktober 1885

Søg først Guds rige

[Grimsby (England) Nyheder den 25. aug., 1885, omfatter denne rapport, som Mrs. E. G. White, gav i Town Hall i denne by, den 23.juni, 1885.]   ret

Søndag aften gav, Mrs. E. G. White, en dame der lige er kommet fra Forenede Stater, hvor hun har arbejdet i fyrre år, for afholdenhed og andre kristne pligter, en tale i Town Hall til en tæt pakket forsamling. Emnet var: "Guds kærlighed." . . .   ret

Mrs. White, kom med skriftstedet i Matt. 6,25-33: "Derfor siger jeg jer: I skal ikke bekymre jer om jeres liv," og videre, fortsætte med tanken: Her ligger et rigt løfte på betingelse af at vi først søger Guds rige og hans retfærdighed. Går vi ind på betingelsen, har Guds ord lovet at alt nødvendigt vil føjes til. Vor venlige himmelske Far vil at hans børn skal stole på ham som et barn stoler på jordiske forældre. Men vi ser for ofte fattige, svage dødelige mennesker pålægge sig selv bekymringer og forviklinger som Gud aldrig har tænkt at de skulle bære. De har vendt op og ned på ordnen, de søger først verden, og sætter himmelens rige i anden række. Hvis der endog sørges en lille spurv, som ikke behøver tænke på fremtiden, hvorfor skal menneskenes tid og opmærksomhed, som er gjort i Guds billede, så helt lade sig optage af disse ting? Gud har givet os alle beviser på sin kærlighed og omsorg, dog fejler vi ofte at ikke kunne se den guddommelige i vore mangfoldige velsignelser. Alle evner vi har, ethvert åndedrag, al bekvemmeligheder vi nyder, kommer fra ham. Al tid vi tilbringer om familiebordet for at få del i måltidet, bør vi huske at alt dette er et udtryk for Guds kærlighed. Og skal vi så modtage den gave, og fornægte Giveren?! Vi kan nok spørge: ”Hvad er da et menneske, at du kommer ham i hu, et menneskebarn, at du tager dig af ham?”   ret

Da Adam og Eva blev sat i deres edenhjem, havde de alt som en godgørende Skaber kunne give dem til deres bekvemmelighed og lykke. Men dristede sig at være Gud ulydig, og blev således udstødt af deres elskelige hjem. Så var det at Guds store kærlighed kom til udtryk for os i en gave, som er hans dyrebare Søn. Hvis vore første forældre ikke accepterede den gave, ville slægten i dag være i håbløs fortvivlelse. Men hvor gladelig hilste de ikke Messias løfte. Det er alles privilegium at acceptere denne Frelser, og blive Guds børn, medlemmer af den kongelige familie og til sidst side ved Guds højre hånd. Hvilken kærlighed, hvilken forunderlig kærlighed er dette! Sankt Johannes kalder os til at beskue dette: “Se, hvor stor en kærlighed Faderen har vist os, at vi må kaldes Guds børn; og vi er det.” På trods af den forbandelse der blev erklæret over jorden, at den skulle frembringe torne og tidsler, er der en blomst på tidslen. Guds store naturbog er åben for vores studium, og fra den skal vi få mere ophøjede tanker om Hans storhed og uforlignelige kærlighed og herlighed. Han som lagde jordens grundvold, som pyntede op på himlene og bragte stjernerne i deres orden, Han som iklædte jorden med et levende tæppe, og forskønnede den med elskelige blomster i enhver afskygning og varietet, ville have at Hans børn skulle påskønne Hans værker, og fryde sig ved den enkle og stille skønhed, som Han har besmykket deres jordiske hjem med.   ret

Kristus søgte at drage sine disciples opmærksomhed bort fra det kunstige til det naturlige. "Klæder da Gud således græsset på marken, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, skulle han så ikke meget snarere klæde jer, I lidettroende?" Hvorfor dækkede vor himmelske Fader ikke jorden med brunt eller gråt? Han valgte den farve, som gav vore sanser mest hvile, og som var behageligst for dem. Hvor det glæder hjertet og forfrisker den trætte sjæl at se på jorden, som er klædt i sin friske grønne dragt! Uden dette tæppe ville luften være fuld af støv, og jorden ville ligne en ørken. Hvert græsstrå, hver knop og hver udsprunget blomst er et tegn på Guds kærlighed og burde lære os at tro på ham og have tillid til ham. Kristus gør os opmærksomme på livets naturlige ynde og forsikrer os at den største konge, der nogensinde bar et jordisk scepter, i sin mest pragtfulde dragt ikke kunne sammenlignes med den mest beskedne blomsts skønhed. I, som sukker efter denne kunstige pragt, som kun rigdom kan købe, efter kostbare malerier, møbler og klæder, lyt til den guddommelige lærers røst. Han viser jer markens blomster, hvis enkle dragt menneskelig dygtighed ikke kan lave magen til.   ret

Jeg fik engang fornøjelsen at se et af Colorados smukke solnedgange. Den store Mester-kunstner havde hængt et af himlenes skiftende lærreder op, til glæde for alle, både rige og fattige, en af hans fineste malerier. Det virkede næsten til at himlens porte var på klem, så vi kan se den skønhed som var der inde. Oh! tænkte jeg, idet det ene efter det andet gik forbi uden at bemærke sceneriet, hvis det var blevet malet af menneskers hænder, hvor mange ville så være parat til at falde ned og tilbede det! Gud er elsker det smukke. Han elsker karakterens skønhed, og han vil at vi skal opelske det rene og engle, blomsternes stille nådegaver. Vi skal søge efter den sagtmodige og stille ånds besmykkelse, som har en høj pris i Guds øjne.   ret

Forældre, hvilken slags uddannelse giver I jeres børn? Lærer I dem at værne om det rene og elskelige, eller prøver I at lægge deres hænder ud i verden? Tilbringer I tid til, og bruger midler på at de lærer livets udvendige ejendomme, og sikre sig verdens overfladiske og bedrageriske besmykkelser? Åben den store naturbog for dem fra deres første barndom af. Lær dem blomsternes arbejde. Vis dem at hvis Jesus ikke var kommet til jorden og døde, ville vi ikke have fået nogen af de smukke ting vi nyder nu. Henled deres opmærksomhed på at enhver knops og blomsts farve og endog orden er et udtryk for Guds kærlighed til menneskene, og at der bør vækkes kærlighed og taknemmelighed til deres himmelske fader i deres hjerter for disse gaver. Jesus den største lærer verden nogensinde har kendt, drog de mest værdifulde sandhedsillustrationer fra naturens scenerier. Forældre, efterlign hans eksempel, og brug ting der glæder sanserne til at indprente vigtige sandheder i jeres børns sind. Tag dem ud om morgnen, og lad dem høre fuglene synge deres muntre lovprisningssange. Lær dem at vi også skal give vor tak tilbage til den gavmilde Giver af alle de velsignelser vi får til daglig. Lær dem at det er ikke klæder som skaber Herrer og Damer; men at det er hjertets sande godhed.   ret

Moderens ”hånd som vugger vuggen er den hånd der bevæger verden.” Du har et arbejde som går gennem evighedens uophørlige tider. Lektierne i det tidligere liv præges fast i sindet. Du kan ikke tillade dig at lade Satan så den første afgrøde. Lad ikke irriterede ord gå ud af jeres læber. Før Jesus ind i jeres hjem. Hvis himlen er et godt sted, hvorfor så ikke lave en lille himmel hernede? Forsøm ikke jeres børn i jeres iver for at få dette livs småting, eller for at udrette detaljere ting for selskabet. Når du er træt og nedtynget af bekymringer og forviklinger, kan vi ikke oplære dem ordentligt, vi kan heller ikke få den bekvemmelighed og fred som vi skal have. Kristus har befalet os at ikke samle os skatte på jorden. Skulle vi dette, vidste han at det ville give os unødige ængstelser og sorger. Hvis du har midler, så dyng dem ikke op. Der er dyrebare sjæle at frelse. I stedet for at sørge for selvet alene, så opløft den faldne; i stedet for at kæle med skødehunde, så sørg for den trængende, dem der har sjæle at frelse. Der er et alvorligt arbejde at gøre. Alt hvad vi behøver midler til, er at bruge til Guds ære. Jeg vil vise Kristus for jer, og ham korsfæstet. Giv ham dit hjertes bedste kærlighed. Giv ham din forstand; den tilhører ham. Giv ham dine bemidlede talenter og indflydelse, de er kun til låns, for at blive udnyttet. Jesus lagde sine kongelige klæder til side, trådte ned fra sin evige trone, iklædte sin guddommelighed med menneskelighed, og blev fattig for vor skyld, så vi ved hans fattigdom kan blive rige. Rige på penge? på lande? på bank-aktier? – Nej; så vi kan sikre os evige rigdomme. Der er ingen anden frelse uden den der kommer gennem Jesus. Han kom til jorden for at opløfte faldne. Med sin menneskelige arm omkredser han slægten, imedens han griber den ubegrænsede trone med sin guddommelige arm, derved forbinder begrænsede mennesker med den ubegrænsede Gud, og forener jorden med himlen.   ret

Ved synden blev verden skilt fra himlens kontinent. Men Jesus slog bro over den afgrund som synden havde gjort. Han er den stige, den base som hviler på jorden, medens det øverste trin når ind i den højeste himmel. Vi kan kun nå himlen ved at klatre op af den stige. Tænk ikke på at det er et trin ned, for at blive en kristen. Det er at sætte foden på fremskridtets stige. Hvad kan danne det velvære, den fred og glæde som er guddommelig gunst? Hvad kan oplyse sjæle som stråler fra retfærdighedens Sol, og bevise syndernes tilgivelse? Hvad kan bibringe faldne mænd og kvinder sand højadel, såsom genoprettelsen til Guds billede. Kristi religion ophøjer ham som modtager, forædler sin smag, helligører hans dømmekraft, styrker hans forstand, og bereder ham til rene og hellige engles selskab. Er det den position og ære som du ønsker? At anerkendes som medlemmer af Herrens familie er den højeste ære som kan gives mennesker. Er det guld om du søger? Du vil finde den i Guds stad. Dets gader er dækket med Gud. Det er ikke verdslig rigdom som bærer de himmelske legitimationer. Det er ikke så mange store mennesker, ikke så mange mægtige, som vælges. Men Gud har valgt de fattige I denne verden, rige på tro, og arvinger til riget.   ret

Kristi efterfølgere har et kors at løfte, med at skille si gselv ud fra verden. Deres navne står ikke blandt de store på jorden, men de står skrevet i Lammets livets bog. De vedkendte sig Kristus og forsvarede sandheden gennem konflikten, gennem prøvelser, gennem ondt såvel som gode efterretninger; “skal de tilhøre mig som mit eje, siger Hærskares Herre, og jeg vil handle nænsomt med dem.” Sandelig, vi har al grund til at elske og tjene Gud; for den kærlighed som han har udvist for os, er uden sidestykke.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4EGW bibelkommentaren bind 5 side 1087
afsn nr:5EGW bibelkommentaren bind 5 side 1087 Guds sønner og døtre 0309
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10