Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 29. oktober 1915

Udlændninge i Amerika

Samtidig med at man realiserer planerne om at advare indbyggerne i forskellige fjernt liggende lande, må der gøres meget for udlændinge, som er kommet til vort eget land. Sjæle i Kina er ikke mere dyrebare end de mennesker, vi bor dør om dør med. Guds folk skal arbejde trofast i fjerne lande, efter som hans forsyn åbner mulighed derfor, men de skal også opfylde deres pligt over for udlændinge af forskellig nationalitet i nærliggende byer, landsbyer og landdistrikter.   ret

Det vil være godt om dem med ansvar nu planlægger klogt, for at forkynde den tredje engels budskab for hundrede tusinde fremmede i Amerika. Gud ønsker at Hans tjenere skal gøre deres fulde pligt mod uadvarede millioner i byerne, og især til dem, som er kommet til disse byer i vort land, fra jordens nationer. Mange af disse udlændige er her under Guds forsyn, så de kan få anledning til at høre sandheden for denne tid.   ret

Det ville blive til stor fordel for Guds sag i andre lande, om der blev gjort noget effektivt for udlændingene i byerne herhjemme. Blandt disse mennesker findes sådanne, som efter at have taget imod sandheden hurtigt ville egne sig til at arbejde for deres landsmænd både her og i andre lande. Mange kunne vende tilbage til egnen, hvorfra de kom, i håb om at vinde deres venner for sandheden. De kunne opsøge deres slægtninge og naboer og gøre dem bekendt med den tredje engels budskab.   ret

Var advarselsarbejdet i Ameria byer blevet fremført i de senere år med alvor i overenensstemmelse med vigtigheden af denne del af høstmarken, kunne vi nu stå på fordelagtig grund. Da henledte vore brødres opmærksomhed, som har ansvar, og som var samlet ved unionskonferensen i 1909 sagde jeg:   ret

I New York City, Chicago og andre store tætbefolkede centre hindes mange udlændinge af forskellig nationalitet, og så godt som ingen af dem har hørt advarslen. Blandt syvende dags adventister går man stærkt ind for at arbejde i fremmede lande, og jeg siger ikke, at der bliver gjort for meget, men det ville behage Gud, hvis der blev gjort relativt lige så meget i byerne herhjemme. Guds folk skal gå fornuftigt frem. De skal begynde arbejdet i byerne i fuldt alvor. Gudhengivne, talentfulde mænd skal sendes til disse byer for at arbejde. Mange forskellige arbejdere skal slutte sig sammen og få gennemført dette arbejde med at advare indbyggerne.   ret

”Når Guds udvalgte budbringere erkender deres ansvar mod byerne, og i Mesterarbejderens ånd arbejder utrættelig for dyrebare sjæles omvendelse, vil dem, som er oplyst ønske at give frivilligt af deres midler for at støtte arbejdet for deres skyld. De nyomvendte troende vil svare positivt på ethvert kald efter hjælp, og Guds Ånd vil bevæge deres hjerter til at ikke kun understøtte det arbejde der gøres i byerne, hvor de lever, men i regionerne derude. Således vil der komme styrke til arbejdskræfterne der hjemme og derude, og Guds sag vil fremmes på hans udpegede måde.”   ret

I ”Vidnesbyrd for menigheden,” bind VIII, gives der råd om denne sag. Fra siderne 34-37 citerer jeg:   ret

"Jeg må skrive noget om den måde vor byer i Amerika er gået forbi og forsømt på, byer hvori sandheden ikke er blevet proklameret. Budskabet må gives til tusinde udlændinge der bor i disse byer i hjemmemarken.. . . .   ret

" Hvem føler sig stærkt bebyrdet for at budskabet bliver proklameret i Stor-NewYork og i mange andre byer som stadig er ubearbejdet? Ikke alle midler som samles skal sendes fra Amerika til fjerne lande, medens der på hjemmemarken er Forsynets anledninger til at give sandheden til millioner, som aldrig har hørt den. Blandt disse millioner er der repræsentanter fra mange nationer, mange som er rede til at modtage budskabet. Meget er der endnu at gøre inden for vore døres skygge - i Californiens og New Yorks byer og mange andre stater. . . . .   ret

"Vi gentager bønnen: »Komme dit rige; ske din vilje på jorden, som den sker i himmelen.« Matt.6,10. Gør vi vor del for at besvare denne bøn? Vi bekender os til at tro at det hverv Kristus gav sine disciple også er givet til os. Fuldbyrder vi det? Måtte Gud tilgive vor frygtelige forsømmelse for at gøre det arbejde som vi hidtil knapt nok har rørt med vore fingerspidser. Hvornår vil dette arbejde gøres? Det gøre mig ondt om hjertet at se en sådan blindhed fra Guds folks side.”   ret

“Der er tusinder i Amerika der går tabt i uvidenhed og synd. Og ser vi langt borte på nogle høstbare marker, lader dem, som kender sandheden, disse trængende marker sig uanfægtet lukke bag sig. Kristus siger: »Gå hen, min søn og arbejd i vingården i dag!« »Siger I ikke: »Der er endnu fire måneder, til høsten kommer?« Se, jeg siger jer: opløft jeres øjne og se, at markerne er hvide til høsten.« Matt.21,28. Joh.4,35.   ret

“Vågn op, vågn op, mine brødre og søstre og gå ud i de arbejdsmarker i Amerika, hvor der endnu intet er gjort. Tænk ikke, at I har gjort jeres pligt, når I har givet noget til virksomheden i fremmede lande. Der er et værk, som må udføres i fremmede lande, men der er også et værk, som må udføres i Amerika, der er lige så vigtigt. I byerne i Amerika er der folk af næsten ethvert tungemål. De behøver det lys, som Herren har skænket sin menighed.”   ret

"[Herren lever og regerer. Snart vil han rejse sig i sin majestæt for at forfærde jorden. Et særskilt budskab skal nu frembæres, et budskab, der vil gennemtrænge det åndelige mørke og overbevise og omvende sjæle. "Red dig hurtigt! Det gælder dit liv!" er det kald, der skal lyde til dem, som lever i synd. Vi må nu handle med frygtelig alvor. . . . . “   ret

"Mit hjerte er fyldt med angst, når jeg tænker på de intetsigende budskaber, nogle af vore prædikanter bringer, når de har et budskab at fremholde, der gælder liv og død. Prædikanterne sover, lægfolket sover, medens verden forgår i synd. Måtte Gud hjælpe sit folk til at stå op og vandre og arbejde som mænd og kvinder på grænsen til den evige verden. Snart vil en frygtelig overraskelse komme over jordens indbyggere. Pludselig vil Kristus komme med kraft og megen herlighed. Da vil der ikke være tid til at forberede sig til at møde ham. For os er tiden nu kommet til at give det advarende budskab.”   ret

For nylig havde vi glæde af et besøg fra ældre O. A. Olsen, som var blevet udpeget af generalkonferensen til at få et generelt overblik over arbejdet blandt udlændinge i Amerika. Vi blev meget glade for den opmuntrende beretning han bragte om den vækst der var sket på nogle få steder. Han fortalte os om støt fremgang for sandhedens sag blandt skandinavere og tyskere i Amerika, og planer om at fortsætte arbejdet blandt franskmænd. Vi glæder os over at pionerarbejdernes arbejde i de udenlandske nationaliteter i de Forenede Stater og Canada har båret så rig en sjælehøst og vi bad om at vore brødre og søstre, som har brugt kræfter på at oprette skoler til deres børn med deres modersmål, må fortsatte stadigt i troen. Deres arbejde i kærlighed vil ikke være forgæves. Medarbejdere på disse skoler bør opmuntres til at hurtigt finde deres plads i Mesterens vingård, og arbejde udholdende for deres bedste som ikke kender denne tids sandhed. Gud vil gå foran dem, og give dem mange sjæle, for deres løn.   ret

Br. Olsen fortalte også opmuntrende nyheder om, hvordan der var indledt arbejde blandt italienere, serbere, rumænere, russere og flere andre nationaliteter. Vi glæder os med ham over alt det, der er blevet gjort, og dog bedrøvede det os at vide, at meget, der kunne have været udrettet, ikke blev gjort, fordi der var mangel på midler. Vi håber, at den specielle kollekt der fornyeligt er optaget i alle vore menigheder i Amerika, vil sætte brødrene, som har ansvaret for denne afdeling, i stand til at gøre en større indsats i landets storbyer. Derved kan mange vindes som medlemmer, og af dem vil nogle kunne uddannes til at forkynde budskabet for deres egne landsmænd her i landet og andre steder i verden.   ret

Det ville behage Gud, om hans folk udrettede meget mere i forkyndelsen af sandheden for vor tid for udlændinge i Amerika, end der hidtil har været gjort. Lad os styrke br. Olsen og hans medarbejderes hænder. Lad os ikke lade dem kæmpe sig fremad alene og med kun ringe støtte til udførelsen af deres store opgave. Gud har i sit forsyn ført mennesker lige til vor dør og så at sige kastet dem i armene på os, for at de skal lære sandheden at kende og blive velegnede til at gøre en gerning, vi ikke kunne, nemlig at bringe lyset til folk, som taler et andet sprog.   ret

Der er et stort arbejde foran os. Verden skal advares. Sandheden skal oversættes til mange sprog, så alle nationer kan have glæde af dens rene og livgivende (571) indflydelse. Dette arbejde kræver at alle de talenter Gud har betroet i vor varetægt bliver brugt: pennen, trykmaskinen, stemmen, pengepungen, og sjælens helliggjorte hengivenhed. Kristus har gjort os til ambassadører for at gøre Sin frelse bekendt for menneskebørnene; og hvis vi er iklædt med Kristi retfærdighed og er fyldt med Hans iboende Ånds glæde, kan vi ikke holde os tavse. Sandheden vil udgydes fra hjerter der helt gløder af Guds kærlighed. Vi vil længes efter at overbringe tiltrækkende kraft fra Kristus og den usynlige virkelighed fra den kommende verden.   ret

afsn nr:1I mesterens tjeneste 237, evangelisering s 569
afsn nr:2evangelisering s 569
afsn nr:3I mesterens tjeneste 238 evangelisering s 569
afsn nr:4
afsn nr:5I mesterens tjeneste 237
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15evangelisering s 571
afsn nr:16I mesterens tjeneste 239
afsn nr:17I mesterens tjeneste 239 evangelisering s 570
afsn nr:18evangelisering s 570