Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 31. oktober 1907

Kunne beherske sig

Større end helt er sindig mand, større at styre sit sind end at tage en stad. Den, som behersker sig selv har sejret over den største fjende, mennesket har at kæmpe med.   ret

Det største bevis på en kristens adelskab er selvbeherskelse. Den, som kan stå uberørt midt i en storm af skældsord og grovheder er en af guds helte.   ret

At herske over ånden er at have kontrol over sit eget jeg; at modstå det onde; at holde ethvert ord og enhver handling inden for guds store retfærdigheds mål. Den som har lært at styre sit sind, vil hæve sig over de uhøfligheder, tilsidesættelser og ærgrelser, vi daglig er udsatte for, og de vil ikke mere formørke hans sjæls himmel.   ret

Det er guds hensigt at den kongelige magt, som en helliggjort forstand, kontrolleret af guddommelig nåde er, skal beherske de menneskelige væseners liv. Den, som styrer sit sind, er i besiddelse af denne magt.   ret

I barndommen og ungdomstiden er karakteren meget modtagelig for indtryk. De unge bør derfor i den tid lære at øve selvkontrol eller selvbeherskelse. Ved den hjemlige arne og ved familiens bord gør indflydelser sig gældende, der er lige så varige som evigheden. De vaner, som tilegnes i de unge år, vil, mere end nogen medfødt egenskab, være afgørende for, om et menneske skal blive sejrvinder eller om han skal bukke under i livets strid.   ret

Der er næppe nogen fejl gamle som unge tager lettere på end misbrug af ord, hastig, utålmodig tale. De mener, det er tilstrækkeligt som undskyldning at sige: jeg passede ikke på; jeg mente virkelig ikke, hvad jeg sagde. Men guds ord tager det ikke så let. Skriften siger: ser du en mand, der er hastig til tale, for en tåbe er der snarere håb end for ham. Som åben by uden mur er en mand, der ikke kan styre sit sind.   ret

Den største part af livets fortrædeligheder, dets sorger og ubehageligheder skyldes ubeherskethed. I et øjeblik kan nogle heftige, uovervejede ord gøre så meget ondt, at et helt livs anger ikke kan råde bod derpå. Ak, hvor mange hjerter er ikke sønderknuste, hvor mange venner stødte bort, og hvor mange liv er ikke blevet ruinerede ved heftige, bitre ord fra mennesker, som skulle have kunnet bringe hjælp og lindring!   ret

Overanstrengelse kan undertiden bevirke, at man taber selvkontrollen. Men herren vil ikke; at vi skal arbejde i et så heftigt tempo, at vi bliver overanstrengte. Mange påtager sig byrder, som den nådige himmelske fader aldrig har lagt på dem. Nogle kan blive i høj grad besværede af pligter, som aldrig har været tiltænkt dem. Gud ønsker, at vi skal forstå at vi forherliger ikke hans navn, når vi påtager os så mange byrder, at vi bliver overanstrengte og trætte i sind og hjerne, gnavne og irriterede og derfor skælder ud. Vi skal kun bære de ansvar herren pålægger os, og så stole på ham og på den måde bevare vort hjerte rent og godt og sympatisk.   ret

Der er en vidunderlig magt i tavshed. Når du bliver tiltalt med heftige ord, skal du ikke svare igen. Ord, hvormed man svarer en, som er vred, virker i almindelighed som piskeslag, og kan bringe heftigheden op til raseri, men når vrede mødes med tavshed dør den hurtigt bort. Den kristne bør styre sin tunge fast bestemt på ikke at tale bitre, utålmodige ord. Hvis tungen tøjles, vil han gå sejrrig ud af hvilken som helst tålmodighedsprøve som han måtte møde.   ret

I sin egen styrke kan mennesket ikke styre sit sind. Men ved Kristus kan han eje selvkontrol. I hans styrke kan han tvinge sine tanker og ord til lydighed under guds vilje. Kristi religion bringer følelserne under fornuftens kontrol og styrer tungen. Under dens indflydelse bliver det heftige temperament underkuet, og hjertet fyldes med tålmodighed og blidhed.   ret

Klyng dig fast til ham, som har al magt i himmel og på jord. Giv ikke op i kampen, om du end ofte kommer til kort i at udvise tålmodighed og ro. Tag fat igen, denne gang mere bestemt på at ville være tålmodig i enhver anfægtelse. Og tag aldrig blikket bort fra dit guddommelige forbillede.   ret

Guds ideal for sine børn er højere end den højeste mennesketanke kan nå. ”Vær derfor I fuldkomne, som jeres himmelske Fader er fuldkommen.” Denne befaling er et løfte. Genløsningsplanen ser på vor genoprejsning fra Satans magt. Kristus adskiller altid den brødebetyngede sjl fra synd. Han kom for at udslette djævelens gerninger. Og han har gjort tilvejebringelser, så Helligånden skal tildeles enhver angrende sjæl, fra at give sig til at synde.   ret

Fristerens virksomhed skal ikke regnes for en undskyldning til at gøre noget forkert. Satan jubler når han hører Kristi bekendende efterfølgere undskylde deres karakters misdannelse. Det er disse undskyldninger der leder til synd. En helligt sindelag, et kristuslignende liv kan enhver troende Guds barn opnå.   ret

afsn nr:1Budskaber til de unge 74
afsn nr:2Budskaber til de unge 74
afsn nr:3Budskaber til de unge 74
afsn nr:4Budskaber til de unge 74
afsn nr:5Budskaber til de unge 74
afsn nr:6Budskaber til de unge 74
afsn nr:7Budskaber til de unge 75
afsn nr:8Budskaber til de unge 75
afsn nr:9Budskaber til de unge 75
afsn nr:10Budskaber til de unge 75
afsn nr:11Budskaber til de unge 75
afsn nr:12
afsn nr:13