Review and Herald d. 31. oktober 1871
Ord til kristne mødre, nr 3 (Om emnet liv, sundhed og lykke)
Sundhed er en stor velsignelse, og kan sikres ved lydighed mod naturlovene. Godt helbred er nødvendigt for at nyde livet. En rolig og klar hjerne og faste nerver, er afhængig af en velafbalanceret blodcirkulation, vi må ånde godt. ret
Mødre drages i høj grad til ansvar, for deres børns sundhed og liv, og bør få forstand på de love livet og sundheden er afhængig af. Det arbejde ender ikke her. De bør opdrage deres børn omhyggeligt på dette område, så de i lydighed mod naturlovene undgår sygdom og sikrer sig sundhed og livs lykke. Det er ikke nødvendigt at alle mødre lærer deres børn alle detaljerne i fysiologi og anatomi. Men de burde selv benytte alle midler inden for deres rækkevidde, for at give deres børn undervisning om enkle hygiejne principper. ret
Det er godt at fysiologi indføres på almindelige skoler soen uddannelsesgren. Alle børn bør studere dette. Det bør betragtes som grundlag for al uddannelsesarbejde. Og så bør forældre kunne se at der også skal undervises i praktisk hygiejne. Det vil gøre deres praktiske kundskab til fysiologi nyttigt. Forældre bør undervise deres børn ved eksempel, at sundhed betragtes som den største jordiske velsignelse. De kan ikke gøre dette når kærlighed til penge og opvisning har større betydning end deres børns sundhed. ret
Mental og moralsk kraft er afhængig af fysisk sundhed. ret
Børn bør lære at alle fornøjelser og udsvævelser som ligger sig imellem sundheden skal ofres. Hvis børnene lærer selvfornægtelse og selvkontrol, vil de være langt lykkeligere end hvis de fik lov at føje deres ønsker for fornøjelser og overmådelige klæder. ret
Hos mange er den store livs byrde: Hvad skal jeg spise? Hvad skal jeg drikke? Med hvad skal jeg klæde mig med? Mange mødre hengiver sig i stolthed, og til mange skadelige ting for kroppens sundhed, for at være moderigtig. Hvilke beklagelige lektier give de ikke deres børn i denne henseende. De uddanner ikke deres børn ved forskrift og eksempel til at praktisere selvfornægtelse som en hellig pligt, for at være sunde, en afklaret og tilforladelig godhed, og sand skønhed. Et sundt liv, sunde tanker, og rene hjerter, bliver ikke den største betydning i hjemmet. ret
Mange forældre uddanner ikke deres børn til nyttighed og pligt. De bliver føjet og forkælet, indtil selvfornægtelse bliver næsten en umulighed for dem. De har ikke lært at få succes med kristenlivet, udviklingen af sunde sind i sunde legemer er af største vigtighed. Deres dyrebare børn bør lære at afsky enhver besmittelse af synd. For at gøre dette, må de skille sig af med verdens skadelige mode. ret
Det er en sørgelig kendsgerning at mange, også bekendende kristne, driver fornøjelser, deres forlystelser, føjer stolthed for klæder, føjer appetitten, næsten alt; medens Jesu Kristi kors, sættes til side for hjertets og livets renhed, ret
tages ikke med i overvejelserne. Gud gør krav på dem, men de viser ikke ved deres liv at de har en fornemmelse for deres pligt imod ham. De anerkender verdens krav, ved deres lydighed mod moden. De bruger tid, gør tjeneste og bruger penge til dens venskab, og deri viser de at de ikke er Guds sande venner. Han kræver førstepladsen hos sit folks hjerter. Han kræver deres bedste og helligste hengivenhed. Den kristne religion indbyder, til møder og kræver selvfornægtelse, og bære korset for Kristi skyld. Og sjælens interesse burde komme først. ret
Verden kan påberåbe sig vor tid og hengivenhed; men apostlenes ord bør være nok til at få kristne mødre borte fra stolthed I klæder og demoraliserende fornøjelser. »Ved I ikke venskab med verden er fjendskab med Gud?« »Den som vil være ven med verden, er Guds fjender.« ret
”Kristne mødre bør tage deres standpunkt på sandhedens og retfærdighedens platform; og når de tilskyndes til at forene sig med verden med dens nedladende mode som er sundhedsødelæggende og demoraliserende, bør de svare: ”Vi gør et stort arbejde, og kan ikke skille os af med det. Vi sætter spørgsmålet om vor evige skæbne. Vi forsøger at udvikle sunde, værdige og smukke karaktertræk i vore børn, så de kan velsigne verden med deres indflydelse, og få evig skønhed og ære i verden som aldrig visner. Hvis børn har et sådant eksempel fra deres forældre, vil det have en frelsende indflydelse på deres liv. Men det er et beklageligt faktum, at mange bekendende kristne kvinder, som er mødre, tager ledelsen i den nedladende mode, og den gør ikke krav på kristendommen, og følge i bekendende kristnes fodspor. Nogle som er i ydmyge omstændigheder i livet, i deres bestræbelser for at holde fred med moden, så de kan beholde deres stilling i modesamfundet, udholde afsavn, og arbejde langt ud over deres styrke, så de kan klæde sig efter det eksempel de mere velhavende søstre har givet dem. Hvis de ikke kan klæde med noget der kan sammenlignes med deres mere velhavende søstre, har de ikke noget ønske om at deltage i menigheden, hvor der ikke er opvisning i kostbar besmykkelse. Modsætningen er ydmygende, de siger og de kan kun tænke på deres ydmyge klæder." ret
Fristelsen er så stærk for nogle at komme frem op til modens standard, at de nogle gange ledes til uærlighed og overlades til uærlighed og tyveri for at opnå deres ønskede mål. Andre gør køb på deres dydighed, så de kan få midler til at besmykke sig selv med. De ser at dette er livets største mål for mange der bekender at være retfærdige. Bekendende kristne, hvis eksempler viser sig at være anstøds stene for deres svage søstre, vil få et forfærdeligt regnskab at møde på den endelige regnskabsdag. Ved deres eksempel har de åbnet en fristelsens dør for den uerfarne, som fortrylles med respekt over for dem, der klæder sig i modeklæder, og de bliver så forblindede at de til sidst gør køb på ære og dydighed, kvindens største besmykkelse, og ofrer sundhed og livs lykke for kunstige dekoreringer til fremvisning. Jeg kommer med et udklip fra Marshall Statesman , under overskriften, til fange under modens fordærv: ret
Ved en modefest på Femte Avenue i New York, for nogle få aftener siden, vendte en ung smuk kvinde sig skarpt mod en ældre ærværdig kvinde som talte kedeligt om Magdalenerne, og det håbløse at gøre noget for disse 'fortabte kvinder', med påstanden: 'Jeg kender en mere håbløs klasse end de. Vi er moderigtige, som slår tid ihjel og bortødsler penge, og leder kvinder til at blive Magdalena’er så de kan klæde sig som os, hvorfor er der ingen der sender missionærer til os?' Dette kunne nok siges på en bedre måde. Der er ingen tvivl om at der er flere veje, end fortabelsens vej. Forlokkelserne er ikke kun for en klasse, eller begrænset til en lokalitet. ret
Apostlen bringer den indre besmykkelse, i modsætning til den ydre, og fortæller os hvad den store Gud værdsætter. Det ydre er fordærveligt. Men den sagtmodige og stille ånd, udvikle en smuk og symmetrisk karakter, vil aldrig forfalde. Det er en besmykkelse som ikke er forfængelig. I alle de tings Skabers øjne, som er værdifuldt, elskeligt og skønt, erklæres det for en stor pris. ret
Jeres prydelse skal ikke være noget udvortes: hårfletning og på hængte guldsmykker eller forskellig klædedragt, men hjertet, det skjulte menneske, med den uforgængelige prydelse, som en sagtmodig og stille ånd er; dette er meget værd i Guds øjne. Thi således prydede også fordum de hellige kvinder sig, som håbede på Gud og underordnede sig deres mænd. 1.Pet.3,3-5. ret
Det er af største betydning at vi som kristne mødre viser ved forskrift og eksempel, at vi dyrker det, som universets Monark værdsætter højt. Gør vi dette, hvilken god indflydelse kan vi så ikke få på vore børn; og hvor vigtigt er det ikke at vi kan give vore undervisningslektioner, så renhed og herlighed er det største mål og formål i deres liv. Efterfølgerne bør læses opmærksomt: ret
””Klæder
”Kvindelig elskelighed tager sig aldrig så godt ud som når den sættes sammen med enkle klæder. Ingen kunstner vel dække sine ankler til med store fuglefjer og prangende juveler; og vore kære menneske-engle bør, hvis de gør deres titel god for deres navn, omhyggeligt undgå smykker, som rette ligt tilhører indianerkvinder og afrikanske prinsesser. Dette glimmer kan kun give en effekt på senen, på bal gulvet, men i det daglige liv er der ingen erstatning til at fortrylle enkeltheden. En vulgær smag skal ikke forklædes af guld eller diamanter. Når der ikke er en sand smag og fint følelse, kan det ikke gå i stedet for den mest fyrstelige held. Sindet måler sig med guld, men guld kan ikke måle sig med sindet." ret
Gennem klæderne kan sindet aflæses, som de fine mønster fra en skreven side. En ærbar kvinde vil klæde sig moderat, en virkelig fin og forstandsmæssig kvinde vil bære mærkerne af nøje udvælgelse og ufejlbarlig smag. ret
En masse tid og penge bortødsles på unødige besmykkelser. Der er blevet fundet på mange påhit, med ekstra pufærmer, udfyldninger og pyntebeskæringer, og som har en direkte tendens til at mindske vitaliteten og afkorte livet. Næsten al tænkelig klædestil kan ses i tætbefolkede byer, og på store færdselsårer. Nu er der klædevaner og -stile, som kristne for nogle få år siden ville have anset for afskyelige. ret
De korsetter som bæres i almindelighed for at indsnævre taljen er en af de mest alvorlige træk i kvinders klæder. Sundhed og liv ofres for at udføre en mode, der er blottet for virkelig skønhed og komfort. Stramningen om taljen svækker åndedrætsmusklerne. Den forhindrer fordøjelsesprocessen. Hjerte, lever, lunger, milt og mave, presses sammen i en lille sammenpresning, og giver ikke plads for at disse organer kan virke sundt. ret
Følgende citat er klippet ud af Sundhedsbudbringeren: - - ret
En kvindelig tjener døde pludseligt kort tid efter i øststaterne. Lægen kunne ikke gøre rede for dødsfaldet, og gjorde en ligundersøgelse, som viste at maven var reduceret til barnestørrelse, og hjertet blev skubbet ud af rette sted på grund af stramme bånd. ret
Hvor der praktiseres stramme bånd, har de nedre regioner af brystkassen ikke plads til nok handling. Således begrænses åndedrættet til de øvre lungeregioner, hvor der ikke er plads nok til at udføre arbejdet. Men de lavere dele af lungerne bør have størst mulig frihed. Omsnæringen om taljen tillader ikke musklernes frie bevægelighed. ret
Alkohol og tobak forurener menneskers blod, og tusinders liv ofres hvert år af disse giftstoffer. Indespærringen indendørs, lukker det herlige solskin ude, og berøvet himlens styrkende luft, forkert spise, med forkerte klædevaner, fordærves kvinders blod. Sammenpresses taljen med stramme bånd forhindres det overflødige materiale at blive presset ud gennem naturlige kanaler. Det mest vigtigste er lungerne. For at lungerne kan gøre det arbejde Gud har tiltænkt, at de må være frie, uden den mindste sammenpresning. Hvis lungerne presses sammen kan de ikke udvikle sig; men deres kapacitet vil formindskes, og gøre det umuligt at indånde nok med luft. Mavemusklerne er indrettet til at hjælpe lungerne med deres arbejde. Var der ingen sammenpresning af lungerne, ville det fulde åndedræt kunne ses mest nede i maven. Når snørebåndene forhindrer dette afgrænses åndedrættet til den øverste del af lungerne. Kvinders klæder bør anbringes så løst om personens talje, at hun kan trække vejret uden mindste forhindring. Hendes arme bør være helt frie, så hun nemt kan hæve dem over sit hoved. Ved at sammensnøre kvinders indre organer, presses de indre dele ud af deres sted. Der er knapt nok en kvinde som er helt igennem sund. De fleste kvinder har utallige sygdomme. Mange har problemer med en svag og forpint natur. Disse moderigtigt klædte kvinder kan ikke overføre en god legemsbeskaffenhed til deres børn. Nogle kvinder har naturligt små taljer. Men frem for at betragte disse former som smukke, bør de beagtes som mangelfulde. Disse snævre taljer kan være overført fra deres mødre, som resultat af eftergivenhed for syndig praksis af tæt indsnævret, og følgen der af er ufuldkomment åndedræt. Stakkels børn fødes af disse forfærdelige modeslaver har mistet sin livskraft, og er modtagelige for sygdomme. Urenhederne tilbageholdes i kroppen fordi ufuldkommen åndedræt overføres til deres afkom. ret
Rigtig mange børn er født med blod der er inficeret af kirtelsyge, på grund af moderens forkerte spise- og klædevaner. De rigtig mange aborter som sker nu, kan spores tilbage til modeklæderne. Sammensnøringer skaber malplaceringer, og den slags sygdomme er hyppigere i efterfølgende generation. Mange lider i årevis uden at være bevidst om deres situation. De forbliver uvidende om grunden til deres vanskeligheder, og udholder lidelserne, som et sprog ikke kan udtrykke. Ikke så få kvinder har styrke nok til at gennemgå en graviditetsperiode. Enten hendes eget liv eller deres afkom bliver ofte ofret. Hvis begge overlever har hun ikke været i stand til at give sit afkom nok fysisk livskraft til at modstå ulykker og fremherskende epidemier. Alt spøgefuldt må ud af den svage flamme der er. Og den kristne moder prøver at ikke være ved sit smertelige tab, som hun tror er Guds særlige forsyn. Men kunne hun se tilbage, og opspore sagen i hendes liv, og overbevises at hendes liv og modeklæder var kommet ud af sit barns liv, hun måtte være klog nok at fortryde hendes morderiske arbejde. ret
Disse fremragende udtalelser er fra Husholdningen: ret
”De ordinære klæder som mennesker bærer begrænser åndedrætskapaciteten med en fjerdedel; og at kvinder bærer sine klæder så løst som her? Jeg kalder klæder for stramme, når at du strammer dem når du trækker vejret helt ud. ret
'Men min talje er af naturen tynd.' siger en kvinde. Hun mener at hun har arvet små lunger. Hendes forfædre, mere eller mindre af dem, sammenpressede deres lunger på samme måde som vi gør, og i hendes tilfælde er blevet en medfødt deformitet. Dette leder os til en af de værste aspekter i hele sagen - de overførte følger af føjelighed over for dette dødelige onde. Og det viser sig selv i mindste livs gnist og ansvar at pådrage sig mange slags sygdomme. En moder kan endog pådrage sit barn sygdomme ved hendes ufuldkomne åndedræt under hendes graviditet, og sådan gør mange mødre. På næsten al offentlig læsestof, vil næsten alles øjne falde på disse linjer, og siges igen og igen hvor snæver klæderne går omkring taljen og maven (husk venligst min definition om snæverhed) flytter indvoldene til et forkert sted inden for, presser dem op til lungerne og nedad mod bækken, og skaber direkte eller indirekte alle kvinders sygdomme, som generationen er så megen genstand for. En forfatterlæge erklærer at 'denne indflydelse på organerne på den lavere del af maven er så stor at det giver næsten det halve af læger deres forretning,' uanset at mange kvinder og unge piger holdes fra den umiddelbare sarthed og holde deres lidelser for sig selv. Listen over disse beklagelser er alarmerende, og der er ingen tvivl I offentlighed i almindelighed, og også kvinder selv, har en lille idé om hvor meget de lider af virkningerne af stramme klæder." ret
”Naturligvis slutter det ikke med den enkelte, medmindre hun dør før ægteskabet, eller gør hende fuldstændig ubrugelig, så hun slet ikke kan få børn, som ikke så ofte ikke er tilfældet. Hvis det ikke er så dårligt som det er, er hun ofte stadig ude af stand til at fuldføre hendes tid, og de små falder bort af den rene mangel på livskraft, som moderen ikke kunne give barnet. Hun kan knapt nok ikke ånde for en, og endnu mindre for to. En stor del af de foruroligende antal mislighold i den pænere del af samfundet kan føres direkte til stramme klæder. Jeg mødte en dame for nogle få dage siden, som ville have været en smuk og majestætisk kvinde, men på grund af denne deformitet (hendes talje var mindre end det halve af hendes skuldres omkreds), og jeg blev slet ikke overrasket over at vide at hun for nogle få måneder siden kun var få minutter fra døden på grund af dette. ret
I mange tilfælde hvor barnet lever, får det en skrøbelig krop, parat til at blive revet bort af en spøgende ulykke, og moderen prøver gudfrygtigt at blive 'trukket tilbage af Forsynets vilje.' Hun har aldrig drømt om at det var på grund af en af hendes ændringer. 'Jeg er fuldstændig rask' sagde en barnløs moder straks til mig, og så gik hun ud med en liste af uheldige forhold som borttog det lille uskyldige barn efter det andet, uden at ane at den sandhed at hvis hun var 'fuldstændig rask' ville hun have været i stand til at give ethvert barn en sådan livskraft at det ville fejet disse ulykker til side som om de er lettere end luft. Jeg siger ikke at alle sådanne problemer kommer af stramme klæder, men jeg siger at så vidt det angår mødre, er det langt den mest udbytterige kilde for dem." ret
Og den slags ting vil fortsætte, tror jeg, indtil vor kvinde kender selv til praktisk fysiologi, som at få en idé om hvad det vil sige at være fuldstændig rask.' Det vil være absolut nødvendigt, også for at få dem til at forstå fejlstyringen af stramme klæder forstandsmæssigt, så de ved noget om de enkelte organer inden I, og vigtigheden at holde dem på de rigtige steder. ret
Men hvilken nytte har det at tale? Uvidenhed og tåbelighed går hånd i hånd, og stærkere hjerner ønskes før vi kan håbe på reform. Dagen efter festen, nævnte den unge dame at hun blev tvunget til at bære sine klæder flere tommer løsere end sædvanligt, var ude af stand til at indånde uden at få en stor smerte i hendes side, og klare tortur i løbet af dagen af smerte i brystet; og jeg tror at det heltemod som fik hende til at klare det, var meget stort. ret
”Da vi rejste mod vest, tilbragte vi nogle timer i Chicago, i Massasoit-huset. Flere unge damer ventede ved bordet, og de alle sammen ved bordet, og de alle var deformerede af stramme snore. Min mands hænder kunne have spændt sig om deres taljer. Deres skuldrer var brede, deres hofter var store. De kunstige polstringer over brystet, og den store vedhæng over hovedets bagside, og på lille ryggen, får disse piger til at se alt andet end tiltrækkende ud. Deres ansigter var blege, og de bevægede sig sløvt. Der var intet så muntert eller nådigt i deres bevægelser. Deres vitale organer blev presset så tæt sammen at det var umuligt for dem at fylde deres lunger. De kunne ikke ånde naturligt. De kunne blot gispe. De kunne kun gribe. De kunne ikke vandre naturligt og nådigt. De vred sig i deres gang, som om ethvert skridt krævede anstrengelser. Jeg tænkte det er en af madammens modetorturer. Og disse stakkels piger tilegner sig hendes påfund, selvom de ved at gøre dette så ud som tåber der holdes oppe af stokke. Læs hvad Godt helbred siger om ret
Korsetter
Iblandt de årsager som forhindrer at muskler bliver brugt, er sammenpresning af brystet af korsetter er det mest mærkbare. Hvor på jorden, eller under jorden, eller i vandende, eller i luften, i det levende og i livløse ting, denne form finder sin oprindelige model, medmindre det er i den giftige hveps, vil det være vanskeligt at opdage. Tradition fastholder at korsetter blev opfundet af en slagter i det niende århundrede, som en straf til hans kone. Finder intet der kan stoppe hendes snakkesalighed, sætter han et par stivere på hende for at bortskaffe hendes åndedræt, og forhindre hende at gå rundt og tale. Denne effektive straf indførte andre grusomme mænd, hvor der til sidst næsten ikke var en kvinde i London, som ikke var bundet op på den måde. Straffen blev så universel til sidst, at damerne, i deres forsvar, gjorde det til en mode, og sådan har det været fortsat indtil nu. Den form som korsetterne giver de kvindelige bryster direkte modsat de græske og romerske modeller for skønhed. - Helsereformeren." ret
afsn nr:1 | |
afsn nr:2 | |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | |
afsn nr:6 | |
afsn nr:7 | |
afsn nr:8 | |
afsn nr:10 | |
afsn nr:11 | |
afsn nr:12 | |
afsn nr:13 | |
afsn nr:14 | |
afsn nr:15 | |
afsn nr:16 | |
afsn nr:17 | |
afsn nr:18 | |
afsn nr:19 | |
afsn nr:20 | |
afsn nr:21 | |
afsn nr:22 | |
afsn nr:23 | |
afsn nr:24 | |
afsn nr:25 | |
afsn nr:26 | |
afsn nr:27 | |
afsn nr:28 | |
afsn nr:29 | |
afsn nr:30 | |
afsn nr:31 | |
afsn nr:32 | |
afsn nr:34 | |
afsn nr:35 | |
afsn nr:36 | |