Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 5. november 1901

Døm ikke - nr. 2.

Fred, retfærdighed og kærlighed bør fylde enhvers hjerte der er troende i Kristus. Lad sandhedens surdej gøre sin helliggørende kraft over jeres liv. Sandhed er et virkende element. Det leder os på den aggressive krig, ikke imod vore brødre, men imod sataniske agenter. De kampe som vi kaldes til at kæmpe, er ikke en krig imod kød og blod, men imod myndigheder, imod magter imod denne mørkets herskere af denne verden, imod åndelig ondskab på høje steder. Tro ikke at du gør Guds arbejde ved at føre krig imod hinanden. Dette arbejde gøres til skamme af dem, som hævder at tro sandheden.   ret

Kritiser jer selv ligeså nøje og strengt som I ved at I fortjener. Lad jer ikke være ivrige efter at finde fejl hos jeres brødre, men opnå mere og endnu mere kundskab til Kristus, og udøve en indflydelse som skal være en smag af liv til liv. ”Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I må kunne stå imod på den onde dag og holde stand."   ret

Kristi død og opstandelse har åbnet en ubegrænset kilde af kraft for enhver sjæl, som han kan drage kraften af. Denne kraft vil sætte dig i stand til at overvinde de mest anstødelige træk i din karakter. Guds nåde venter på at forsyne den syndssyge sjæl efter dennes opfordring. Den vil helbrede al åndelig sygdom. Ved den renses hjerter fra al besmittelse. Det er evangeliets hjælpemiddel for syndens forbandelse. Den forener menneskevæsener med Kristus i at gøre gode gerninger, sætter dem i stand til at løbe på lydighedens sti, vise verden den sagtmodighed og ydmyghed som de har lært fra Frelseren.   ret

Han som bærer Kristi åg har ikke tid til at dømme andre. Hele hans tid helliges til at rede syndere. Han våger efter anledninger til at vise at han har noget der er værd at give af, noget af højeste værdi, ja kundskaben til Gud og Jesus Kristus.   ret

Kristus siger til sine efterfølgere: ”Bliv i mig, så bliver jeg også i jer. Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv, men kun hvis den bliver på vintræet, således kan I heller ikke, uden I bliver i mig. Jeg er vintræet, I er grenene. Den, som bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt.” Men for at frembringe megen frugt, må vi gennemsyres med Kristi livgivende og helligende kraft; for Han siger: ”Uden mig kan I ingenting gøre.”   ret

Vore menigheder har ingen undskyldning for at være uden tro og uden kraft. Kristus siger: ”Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad som helst I vil, og I skal få det. Derved er min Fader herliggjort, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple. Som Faderen har elsket mig, således har jeg også elsket jer; bliv i min kærlighed! Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min Faders bud og bliver i hans kærlighed. Dette har jeg sagt til jer, for at min glæde skal være i jer, og jeres glæde kan blive fuldkommen. Dette er mit bud, at I skal elske hverandre, ligesom jeg har elsket jer.”   ret

Vi nærmer og hurtig enden. Stridigheder, krig, blodsudgydelse og ondskab af enhver slags gør vor verden til det den var på Noas dage. Skal kristne føre krig imellem sig selv, når deres eneste interesse bør være at fremskynde Guds rige?   ret

Det første kapitel i første konrinterbrev indeholder en undervisning som alle, der er Guds medarbejdere bør følge. Paulus hørte at der var stridigheder iblandt korintermenighedens medlemmer, og han skrev således til dem: ”Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herres Jesu Kristi navn, at I alle skal være enige indbyrdes, og at der ikke må findes splittelser iblandt jer, men at I skal være fuldt ud forenede i samme sind og samme overbevisning.” Dem som praktiserer denne lære vil åbenbare Kristi renhed i deres liv, og vil vise Hans kærlighed i deres omgang med hverandre.   ret

Paulus siger: ” Jeg havde fattet det forsæt ikke at ville vide af noget andet, medens jeg var iblandt jer, end Jesus Kristus, og det som korsfæstet.” I stedet for at finde fejl hos vore brødre, så dvæl ved Kristi store kærlighed. Frelseren ydmygede sig selv, for at bære menneskers skam. Skridt for skridt steg han ned i ydmygelsens dal, da Han kan stå ved ydmygelsens hoved, et fuldkomment forbillede i menneskeligt kød, for enhver søn og datter af Adam. ”Men han blev såret for vore overtrædelser, knust for vor brødres skyld; os til fred kom straf over ham, vi fik lægedom ved hans sår.” Lad dem som i nævner Kristi navn studere Hans arbejde. Når den guddommelige indskyldelse kommer til dem, vil sjælens anger, bekendelse og ydmygelse ske i enhver menighed.   ret

Lyt, alle der har ører til at høre med: ”Derfor: enhver, der hører de ord, jeg her har sagt, og handler efter dem, han ligner en klog mand, som byggede sit hus på klippegrund. Og regnen styrtede ned, og vandstrømmene kom, og vindene blæste og kastedes mod det hus, men det faldt ikke; thi dets grundvold var lagt på klippen. Men enhver, der hører de ord, jeg her har sagt, og ikke handler efter dem, ligner en dåre, som byggede sit hus på sand. Og regnen styrtede ned, og vandstrømmene kom, og vindene blæste og slog imod det hus; og det faldt, og dets fald var stort.”   ret

Lad menigheden rejse sig i Herrens navn, og kaste alle markets gerninger af sig. “Gør dig rede, bliv lys, thi dit lys er kommet, Herrens herlighed er oprundet over dig.” Giv agt på den undervisning som Gud har givet om at opelske tålmodighed, venlighed og langmodighed. Bær over med hinanden, og tilgiv hinanden. Gud har sat os i denne verden for at vi skal være kammarater med hinanden. Lad os vandre sammen i kærlighed, bøje vore kræfter hen mod sjælevindingsarbejdet. Idet vi tjener Gud således i helligt kammeratskab, vil vi vise at vi er Hans medarbejdere.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11