Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 6. november 1900

Guds tempel.

Ved I ikke, spørger Paulus, at I er Guds tempel, og Guds Ånd bor i jer? Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham; thi Guds tempel er helligt, og I er jo hans tempel! Mennesket er Guds skabning, Guds mesterværk, skabt i en ædel og hellig hensigt, og på alt i den menneskelige bolig ønsker Gud at skrive sin lov. Hver nerve og muskel, hver åndelig og fysisk evne må bevares ren.   ret

Gud ønsker, at legemet skal være et tempel for hans Ånd. Hvilket alvorligt ansvar der hviler på hvert eneste menneske! Hvis vi besmitter vore legemer, skader vi ikke kun os selv, men mod mange andre. Kristne er forpligtet til Gud at holde sjæl, legeme og ånd fri fra al besmittelse; for de er blevet købt for en pris. Han som besmitter sig selv med falske læresætninger eller med en uhellig skik, hjælper til at besmitte menigheden; for hans indflydelse er fordærvende.   ret

Hvor mange er der ikke, som er begavet med en god forstand og intelligens, talenter, der skulle bruges til Guds ære, men som bevidst nedbryder sjæl og legeme. De lever i en uafladelig spænding. Kricket og fodboldkampe og hestevæddeløb fængsler deres opmærksomhed. Drikkeriets forbandelse med alverdens elendighed forurener Guds tempel, men det giver en indtægt til statskassen og derfor er det gjort lovligt. Livet, som menneskene fik i en ædel og hellig hensigt, ødelægger de ved brug af spiritus og tobak. Deres handlinger betegnes som træ, hø, strå. De evner, som Gud har givet dem, bliver misbrugt og deres sanser sløvet, for at føje kødets lyster.   ret

Drankeren sælger sig selv for et glas gift. Satan tager herredømmet over hans forstand, hans følelser og hans samvittighed. Denne mand ødelægger Guds tempel. Tedrikning medvirker også til det. Alligevel er der mange, som sætter ødelæggende nydelsesmidler på deres bord.   ret

Ingen mand eller kvinde har lov til at tillægge sig vaner, der nedsætter et legemsorgans sunde funktion. Den, der ødelægger sine evner, forurener Helligåndens tempel. Herren gør ikke noget mirakel for at give dem sundheden tilbage, der fortsætter med at bruge stimulanser, som nedbryder ånd, sjæl og legeme, så det, der er helligt, ikke bliver værdsat. De, der hengiver sig til brugen af tobak og spiritus, skønner ikke på deres forstand. De erkender ikke, hvor meget de evner er værd, som Gud har givet dem. De lader dem blive svækket og sygne hen.   ret

Gud ønsker, at enhver, som tror på ham, skal føle nødvendigheden af en forbedring. Enhver betroet evne bør udvikles. Ikke én må forsømmes. Som Guds ager og Guds bygning er mennesket under hans tilsyn i ordets fulde betydning; og jo bedre det lærer sin skaber at kende, des bedre vil det forstå, at livet er helligt. Han vil ikke putte tobak i sin mund, vidende at det forurener Herrens tempel. Han vil ikke putte tobak i sin mund, vidende at det forurener Guds tempel. Han vil ikke drikke vin eller spiritus, vidende at det ligesom tobak, degenerer hele kroppen.   ret

Kristus gav sit eget liv, så mænd og kvinder kunne løftes op over billige, almindelige og forgængelige ting i denne verden, til det liv der måler sig med Guds liv. Men Satan har kastet sin skygge tværs over tusinders stivej. Han ønsker at formørke den åndelige horisont ved at fordunkle lyset, der skinner fra Guds trone. Han er tilfreds når mennesker bruger deres gudgivne kræfter til spil og fornøjelser, til selvisk intethed.   ret

Kristus har købt menneskene med sit eget liv, og givet det en prøvetid til at udvirke sin egen frelse. Gud kræver af sine børn, at de lever et rent og helligt liv. Han har givet sin Søn, for at vi skal nå dette mål. Han har gjort alt, hvad der kunne gøres, for at gøre det muligt for mennesket at leve, ikke for kødelig tilfredsstillelse, ligesom dyrene, der forgår, men for Gud og Himmelen. Gud er ikke tilfreds når mennesker blot lever et selvisk liv. Kristus døde så Guds moralske billede kan gendannes i menneskene, så mænd og kvinder kan få del i den guddommelige natur, har undflyet fordærvelsen som er i verdens lyster. Vi skal ikke bruge vore kræfter for at tilfredsstille os selv; for alle kræfter til hører ham, og skal bruges til hans ære. Han som ikke gør noget for at forherlige Gud, var det bedre om han aldrig var født. Dem som blot lever et dyrisk liv lærer i forskrift og eksempel andre at lade evigheden være ude af deres planer.   ret

Brydes en moralsk forpligtelse, som mennesket har lovet sig selv, betyder at Gud berøves. Sådan arbejder vi imod vore højeste interesser, og får slet ikke repræsenteret Gud. Den fysiske straf for at ringeagte naturens love vil vise sig i form af sygdom, en svækket konstitution, ja død. Men der må også gøres op med Gud. Han holder regnskab med alle handlinger, både gode og onde, og på dommens dag skal enhver få igen, alt efter som han har handlet. Enhver overtrædelse af lovene for vort fysiske liv er en overtrædelse af Guds love, og enhver sådan overtrædelse må og vil medføre straf.   ret

Den menneskelige bolig. Guds bygning, bør værnes med omhu og betænksomhed. Med David kan vi udbryde, "Jeg takker dig, fordi jeg er underfuldt skabt, underfulde er dine gerninger, jeg ved det fuldt ud!" Sl. 139,14. Guds arbejde skal bevares, for at himlens univers og den frafaldne race kan se at mænd og kvinder er templer for den levende Gud.   ret

Den karakterudvikling som Gud forlanger udruster hele mennesket som et tempel for Helligåndens iboen. Herren forlanger hele menneskets tjeneste. Han ønsker at mænd og kvinder skal blive alt det som han har gjort det muligt for dem at blive til. Det er ikke nok, at visse dele af menneskets maskineri bliver brugt. Alle dele må være i gang, ellers er tjenesten mangelfuld.   ret

En lovkyndig kom til Kristus med spørgsmålet: ”Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?” Kristus sendte spørgsmålet tilbage til spørgeren, og spurgte: ”Hvad står der skrevet i loven? Hvad læser du?” For hele forsamlingen svarede den lovkyndige: ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, og med hele din sjæl, og med al din styrke, og med hele dit sind, og din næste som dig selv.” Og Kristus sagde: ”Du har svaret ret, gør dette, og du skal leve.” Hele mennesket, hjerte, sjæl, sind og styrke, skal bruges i Guds tjeneste. Hvad er der tilbage, som ikke skal helliges Gud?   ret

Det fysiske liv skal omhyggelig formes, dannes og udvikles, så den guddommelige natur kan komme helt til udtryk igennem mennesket. Gud forventer, at menneskene bruger den forstand, han har givet dem. Han forventer, at de benytter deres åndsevner i hans tjeneste. De skal give samvittigheden den dominerende plads, den var bestemt til at have. De åndelige og legemlige kræfter og følelseslivet skal udvikles til at nå den højeste grad af effektivitet. Sådan vises Kristus frem for verden. Ved udholdende arbejde kvalificeres mennesker til at samarbejde med den store Mesterarbejder i at frelse sjæle til evigt liv. Dette er derfor Gud har betroet os sine talenter, - så vi kan få liv, evigt liv, i himlens rige.   ret

Er Gud glad for at se de organer eller evner som han har givet menneskene blive forsømt, misbrugt eller berøvet den sundhed og virkeevne som det var muligt for dem at have? Opelsk troens gave. Vær brav, og overvind enhver skik der ødelægger sjælstemplet. Vi er helt afhængige af Gud, og vor tro styrkes ved at tro, skønt vi ikke kan se Guds formål med hans behandling af os, eller konsekvensen af denne behandling. Tro peger fremad og opad til kommende ting, griber fat i den eneste kraft der kan gøre os fuldstændig i ham. ”Med mindre man tyr til mit værn, slutter fred med mig,” erklærer Gud, ”slutter fred med mig.”   ret

afsn nr:1Helse og livsstil 141
afsn nr:2Helse og livsstil 141
afsn nr:3Helse og livsstil 141
afsn nr:4Helse og livsstil 142
afsn nr:5
afsn nr:6Helse og livsstil 142
afsn nr:7
afsn nr:8Helse og livsstil 142
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13Helse og livsstil 142
afsn nr:14