Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 8. november 1892

Det er bydende nødvendigt at søge sandheden.

Med Himmeriget er det ligesom med en skat, der var skjult i en mark, og en mand finder den og holder det hemmeligt, og af glæde over den går han hen og sælger alt, hvad han har, og køber den mark.   ret

Ligesom mennesker søger efter jordiske rigdomme, ligså ihærdige må de søge efter sandheden. Sandheden skal betragtes af højere værd end noget anden inden for menneskets rækkevidde, og den sandhedssøgende må være villig til at købe det for et hvilket som helst offer eller pris for sig selv. Guds ord er sandhedens mine og Herren vil, at hver enkelt skal granske skrifterne, så vi kan komme til at kende den store frelsesplan og fatte denne vigtige sag, for så vidt som det er muligt for menneskesindet, når det er oplyst af Guds Ånd, at forstå Guds formål. Han vil, at vi skal fatte noget af hans kærlighed, da han hengav sin Søn til døden, for at han skulle modarbejde det onde, fjerne syndens besmittende pletter fra Guds værk og genoprette det, som var tabt, højne og forædle sjælen til den oprindelige renhed ved Kristi retfærdighed.   ret

Den eneste måde, hvorpå den faldne slægt kunne blive genrejst var gennem gaven fra Hans Søn, Guds lige, besiddende Guds egenskaber. Således så højt ophøjet indvilgede Kristus i at påtage sig menneskelig natur, at han kunne virke på menneskets vegne og forlige Guds ulydige understøtter med Gud. Da mennesket gjorde oprør, bad Kristus indtrængende med sine fortjenester for hans skyld, og fik overhånd, besejrede vor sjæles fjende, og overbragte mennesket frelsens bæger.   ret

Gud har skænket menneskeheden egenskaber, som gør, at de kan forstå at værdsætte Gud og skønt mennesket har gjort oprør mod Gud og forsøgt at erstatte Guds plads med andre emner for deres dyrkelse, så kan alene den sande Gud tilfredsstille sjælens trang. Kristus sagde: ”Og jeg når jeg er blevet ophøjet fra jorden, vil jeg drage alle til mig.” Kristus skal være det store center for opmærksomhed, mål for den opmæksomhed verden indbydes til; og Guds ord skildrer ham sådan. Herren har betroet sine børn sit skrevne ord, for at de kan ransage skriftnerne, og forstå hvad er sandhed, og proklamere sandheden for dem som er i vildfarelsens mørke. Hvor ihærdigt bør vi ransage dette ord. Den ihærdigt studerende vil belønnes rigeligt; for sandhedens persoler skal samles op, og skille ud fra vildfarelsens ledsagelse. Bibelen skal præsenteres for os som en dyrebar åbenbarelse fra himlen; men for at forstå den, må vi ransage dens sider ihærdigt, med bønnelig ånd og ydmygt hjerte.   ret

I vore dage er vantroens og frafaldets ånd den fremherskende. Det er en hovmodig og selvforherligende ånd, som åbenbarer sig i verden. Mennesker praler af deres oplysning, hvilket i virkeligheden er den mest blinde indbildskhed, for de er i modstrid med Guds tydelige ord. Mange priser menneskers fornuft, forguder menneskelig klogskab og sætter menneskers meninger over Guds åbenbarede visdom. Dette giver anledning for Satans virke, og antikrists ånd er langt mere vidtrækkende end nogen af os kan forstille os. Den store mængde mennesker, der hævder at være kristne, forstår ikke, hvor alvorlig en sag det er at overtræde.Guds lov. De gør sig ikke klart, at frelsen kun kan opnås ved Kristi blod, igennem hans tilskrevne retfærdighed; men dette alene vil gøre faldne mennesker til det, som det burde være, og ophøje ham til at blive medlem af den kongelige familie.   ret

Sandheden sådan den er i Jesus, betragtes som en gammeldags læresætning. Verdens tankemåde – som ikke kender Gud – er blet indarbejdet i kirkens undervisning. I menneskers øjne har tom filosofi og videnskab, der med urette bærer dette navn, mere værd end Guds ord. I vid udstrækning hersker den anskuelse, at den guddommelige talsmand ikke er uundværlig for menneskers frelse. Mange forskellige teorier, som verdens såkaldte vise fremkommer med til menneskeslægtens højnelse, vinder mere tiltro og tillid end den sandhed, som Gud har lært os gennem Kristus og hans apostle. Den lyvende ånd der forledte Eva i edens have, finder accept hos majoriteten af jorden beboere i dag. Endog den kristne verden nægter at blive omvendt af Guds Ånd, men lytter til mørkets fyrste, idet han kommer til dem i en lysets engels forklædning. Antikrists ånd er i langt højere grad fremherskende i verden end den har været før. Prøvens og renselsens dag er lige foran os. Tign på den mest forbløffende karaktertræk vil vise sig, i vandfloder, i orkaner, i tornadoer, i skypumper, i ulykker på land og i havet, som proklamerer at alle tings ende nærmer sig. Guds domme falder over verden, så mennesker kan vågne op til kendsgerningen at Kristus vil komme hurtigt. Herren er ved at åbenbare forskellen mellem retfærdige og onde mennesker; for hans “kasteskovl har han i hånden, og han skal gennemrense sin lo og samle sin hvede i lade; men avnerne skal han opbrænde med uudslukkelig ild.”   ret

Tiden er kommet, da ærkeforførerens undergørende magt vil give sig mere klart til kende. Og hans bedrag vil virke mere og mere tiltrækkende, så de vil forvirre og føre endog de udvalgte vild, om det var muligt. Mørkets fyrste og hans onde engle virker på den kristne verden og forleder dem, der bekender sig til Kristi navn, til at stå under mørkets banner og bekrige dem, der holder fast ved Guds bud og troen på Jesus. En frafalden kirke vil forene sig med verdslige og djævelske magter for at få dyrets mærke sat på panden eller hånden og få Guds børn til at tilbede dyret og dets billede. De vil forsøge at tvinge dem til at opgive deres troskab mod Guds lov og vise pavedømmet hyldest. Da vil de tider være kommet, da menneskesjælene vil blive prøvet, for de frafaldnes sammenslutning vil kræve, at Guds lydige undersåtter skal fornægte Jehovas lov og forkaste hans ords sandhed. Da vil slaggerne blive skilt fra guldet og det vil vise sig, hvem der er gudfrygtige, trofaste og sanddru og hvem der er troløse, slagger og glimmer. Hvilken sky af avner vil da ikke blive blæst bort med Guds kasteskovl! Hvor vi nu kun kan se gulve fulde af hvede, vil det være avner, som blæses bort med Guds kasteskovl. Enhver, som ikke er forenet med Kristus som midtpunktet, vil ikke kunne bestå ildprøven den dag. Medens de, der er iført Kristi retfærdighed, vil holde fast på sandhed og pligt, vil de, der har stolet på deres egen retfærdighed, få deres plads under mørkets fyrstes sorte banner. Da vil det blive synligt, om valget var for Kristus eller Beliar. De, der har næret mistillid til sig selv og som har været sådan stillet, at de ikke har turdet blive brændemærket og forhånet, vil omsider åbenlyst erklære sig for Kristus og hans lov; medens mange, der så ud som blomstrende træer, der dog ikke havde frugt, vil følge flertallet og gøre det onde og få frafaldets mærke på panden eller hånden.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2At jeg må kende ham 0719
afsn nr:3Bibelstudium 1 Kvartal 2004 s. 18
afsn nr:4At jeg må kende ham 0719
afsn nr:5At jeg må kende ham 0719
afsn nr:6At jeg må kende ham 0719
afsn nr:7Herren kommer 0715