Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 10. november 1904

Kraften fra Guds ord

Studeres og adlydes Guds ord som vor vejlederbog, sider vi inde med en åndelig vejleder og underviser hvor de værste former for ondt kan bringes under Guds lovs tugtelse. Hvis undervisningen i dette Ord blev gjort til den styrende indflydelse i vore liv, hvis sind og hjerte kom under dets betvingende magt, ville de onder der nu er i menighederne og familierne ikke finde sted. På omvendte familiemedlemmer stiger de reneste velsignelser ned på, og fra disse familiemedlemmer vil der udgå en indflydelse som vil gøre dem til en kraft på sandhedens og retfærdighedens side.   ret

Det nødvendige reformeringsværk må begynde i hjemmet. Der påhviler forældrene den højtideligste forpligtigelse at betvinge oplære deres børn i frygt og kærlighed for Gud. I hjemmet skal holdes den reneste moral. Der må undervises i streng lydighed mod Guds bud. Læresætningerne i Guds Ord skal kontrollere sind og hjerte i hjemmelivet, må demonstrere Guds kraft og nåde. Ethvert medlem af familien skal ”udhugges i tempelstil” (Sal 144,12) af guddommelige principper og forskrifter.   ret

Forældre må vågne op fra deres dødelige slummer, og ikke længere forsømme Herrens undervisning. Som medlemmer af menigheden, og til gavn for dem som de omgås, skal deres karaktertræk bringes i en kristuslignende form. Deres handlemåde skal hele tiden vise at de, i stedet for at bære verdens form, påtager det himmelske billede.   ret

I bibelen er Guds vilje åbenbaret. Gennem hele tiden skal denne bog stå som en åbenbaring af Jehova. De guddommelige orakler er blevet overbragt mennesker som værende Guds kraft. Sandhederne i Guds Ord er ikke blot følelsesmæssig holdning, men den Allerhøjestes udtryk. Han som gør disse sandheder til en del af sit liv bliver en ny skabning i enhver forstand. Han får ikke nye mentale kræfter, men det mørke, som uvidenhed og synd har omtåget forståelsen, er borte.   ret

Ordene "Et nyt hjerte giver jeg jer" betyder, "Et nyt sind vil jeg give jer." Denne forandring af hjertet er altid efterfulgt med en klar opfattelse af kristen pligt, en forståelse af sandhed. Klarheden i vort sandhedssyn vil stå i forhold til vor forståelse af Guds Ord. Han som er nøje og bønlig opmærksom på Skriften, vil få en klar opfattelse og sund dømmekraft, som han i sin adgang til Gud, når en højere grad af intelligens.   ret

Studeres og adlydes Guds ord som det burde, vil det give lys og kundskab. Gennemlæses det vil det styrke forståelsen. Ved kontakt med de reneste, og mest ophøjede sandheder, vil sindet udvides, og smagen forædles.   ret

Vi er afhængige af bibelen for at kende den tidlige historie om vor verden, om menneskets skabelse, og dets fald. Forlader vi Guds Ord, kan vi ikke forvente andet end fabler og gætterier og svække forstanden som er den sikre følge af at holde på vildfarelse. Vi behøver den autentiske historie om jordens oprindelse, om Lucifers fald, og om syndens indførelse i verden. Uden bibelen, ville vi være faret vild i falske teorier. Sindet ville underkastes overtroens og falskneriernes tyranni. Men, er vi i besiddelse af en autentisk beretning om verdens begyndelse, behøver vi ikke at hæmme os med menneskelige gætterier og upålidelige teorier.   ret

Uanset hvor Kristne er, må de holde samfund med Gud. Og de må nyde godt af den helliggjorte videnskabs forstand. Deres sind styrkes, ligesom Daniels blev det. Gud gav ham ”kundskab og kløgt i al lærdom og visdom.” Iblandt alle de unge som Nebukadnezzar undersøgte, blev der “ingen, som kunne måle sig med Daniel, Hananja, Misjael og Azarja, og de trådte derfor i kongens tjeneste. Og når som helst kongen spurgte dem om noget, der krævede visdom og indsigt, fandt han dem ti gange dygtigere end alle drømmetydere og manere i hele sit rige.   ret

Unges levevaner og forståelse som ikke er undervist af Gud var i samklang med kundskaben fra afguderiske skikke, og lader Gud ude af regnskabet. Fra deres første erfaring i kongens gemakker fik Daniel og hans venner en klare opfattelse og en sundere og mere akkurat dømmekraft, end alle Babylons vismænd. De satte sig selv der hvor Gud kunne velsigne dem. De spiste kun den mad som ikke omtågede deres sind. De fulgte livets regler som ville hjælpe dem til forstandens styrke, så de kunne få det størst mulige udbytte af deres studie af Guds ord.   ret

Nebukadnezzar vendte sig til Daniel, da han ikke kunne få hjælp fra sine vismænd, for en redegørelse af hans glemte drøm, og for at få den udlagt. Daniel og hans venner søgte herren i bøn, og han åbenbarede dem drømmen og dens fortolkning. Og da de fortalte kongen hvad Gud havde vist dem, sagde Nebukadnezzar: ”I sandhed, eders Gud er gudernes Gud og kongernes herre, og han kan åbenbare hemmeligheder, siden du har kunnet åbenbare denne hemmelighed.”   ret

Det menneskesind som vildfarelsen tidligere har taget i besiddelse, kan aldrig udvide sig frit til efterransagelse. De gamle teorier vil kræve anerkendelse. Forståelsen af ting som er sande, ophøjede og helliggørende vil blive forvirrede. Overtroiske tanker vil komme ind i sindet, og blande sig med det sande, og disse tanker vil have en fornedrende indflydelse. Kristen kundskab bærer sit eget præg på uforlignelig overlegenhed i alt der har med forberedelsen af fremtiden og det evige liv at gøre. Den skiller bibellæseren og den troende ud, som har taget imod sandhedens dyrebare rigdomme, fra det skeptiske og den der tror på hedensk filosofi.   ret

Kløv ned til ordet: ”Der står skrevet.” Kast de farlige og iøjnefaldende teorier ud af sindet, som vil holde sindet i fangenskab, om de fik næring, så at mennesket ikke skal blive en ny skabning i Kristus. Sindet må hele tiden holdes i tømme og bevæges. Det må have føde som kun vil styrke den religiøse erfaring.   ret

Bibelen lærer enhver sjæl at vende sig til de lande hvor Golgatas kors ikke er blevet opløftet, og Jesu navn ophøjet over alle andre navne. Det land som giver frirum for omdelingen af skriften, åbner vejen til folks sind, at de arbejder med større livskraft. Læsningen af skriften får lys til at skinne ud i mørke. Da Guds Ord er hellige livgivende sandheder er kendsgerning.   ret

I vor verdens byer og lande, vil der blandt ikke troende findes et restfolk, som vil påskønne det velsignede ord, og som vil modtage Frelseren. Kristus vil give mænd og kvinder kraft til at blive Guds sønner og døtre.   ret

afsn nr:1Sind karakter personlighed 96
afsn nr:2Sind karakter personlighed 96 163
afsn nr:3
afsn nr:4Sind karakter personlighed 98
afsn nr:5Sind karakter personlighed 95
afsn nr:6
afsn nr:7Sind karakter personlighed 96 742
afsn nr:8Sind karakter personlighed 96 742
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14