Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. november 1914

Forberedelse for Jesu genkomst

Syvende dags adventister bekender sig til, at denne verdens historie snart er omme, og at natten er nær Får dette os til at vise større alvor og iver i tjenesten for Gud, eller får det os til at slappe af, mens vi følger verdens lyster og fornøjelser? Herren har altid krævet af sit folk, at de i alle livets forhold skulle være markant forskellige fra verdens mennesker. Selvom enden ikke var nær, ville det være enhver kristens pligt at være sand i sin bekendelse og gennem et godt eksempel modvirke de ugudeliges stolthed og selviskhed. Hvor meget mere er dette så ikke nødvendigt for Guds folk i dag.   ret

I både Det gamle og Det nye Testamente har Herren på en positiv måde opfordret sit folk til at adskille sig fra verden i indstilling og praktisk livsførelse. De skal være et helligt folk, et ejendomsfolk. øst befinder sig ikke længere fra vest, end lysets børn fra mørkets børn, når det gælder vaner, skikke og indstilling. Denne forskel vil blive endda mere markant, som vi nærmer os tidens afslutning. Det er ikke vor trosbekendelse, - eller vort medlemsskab i menigheden, der gør os til Guds børn. Det er en levende forbindelse med Kristus. Vi skal være et med ham, fyldt med hans ånd, delagtige i den guddommelige natur, korsfæstet for verden og dens lyster, opbyggede i kundskab og sand hellighed.   ret

Gud kræver at hans blod købte arvinger viser hellighed i alle ting - og en renhed som ligner Kristus. De skal leve i fuldkommen harmoni med Guds vilje. "Vær derfor fuldkomne" siger Guds ord til os. For at få os til at vise lydighed overfor hans ord, sendte han sin enbårne søn til jorden for at leve et fuldkomment liv for os. Vi har hans eksempel foran os, og vi kan også få del i den kraft, hvorved han levede sit liv. Vor pligt, vor sikkerhed, vor lykke og nyttighed - og vor frelse opmuntrer os til med største iver at sikre os Kristi nåde. At være så nært knyttet til Gud, at vi kan fatte det åndelige og ikke være uvidende om Satans snarer Der kommer store fristelser til alle, og medmindre vi er forankret i den evige klippe, vil vi blive revet bort og blive fjendens hjælpeløse bytte. Hvis vi ivrigt ransager skrifterne og beder alvorligt om hjælp fra Gud, forbereder vi sjælen på at modstå fristelse. Kristi nådes farvand len de kraft vil forme den, der giver sig selv i tjeneste for Gud, for Gud er bundet af sit evige løfte om at yde kraft og nåde til enhver, der i lydighed mod sandheden overgiver og indvier sig selv til ham.   ret

Nu er det på tide at forberede sig på Herrens komme. Man kan ikke gøre sig klar til at møde ham på et kort øjeblik. Før denne begivenhed indtræffer, må man have våget og ventet opmærksomt, samtidig med at man har gjort en ihærdig indsats.   ret

Vi lever i en farlig time med fristelser og fortvivlelser. Alle bliver udsat for Satans anslag, og vi må stå sammen for at kunne modstå hans magt. Det bør kendetegne os, at vi har et i sinde, taler om det samme og er fælles om at herliggøre Gud. Hvor der er fællesskab, vil menigheden opleve fremgang, fordi alle grene af Guds værk vil være kendetegnet af iver efter at fuldende hans store gerning.   ret

Der findes mange, mange i vore menigheder, der blot har en begrænset forståelse af sandheden for vor tid. Jeg opfordrer disse til ikke at overse, hvorledes tidernes tegn opfyldes. De peger ,på at tidens ende er nær. Alt for mange, der ikke har været optaget af deres sjæls frelse vil snart klage deres nød. "Høsttiden er endt, sommeren omme, og vi er endnu ikke frelst".   ret

Vi må ydmyge os selv for Gud, for der findes endnu sådanne som ikke har nået det, Gud gerne ville, for dem. De privilegier han har givet dem, de løfter han har fremsat, de velsignelser han har udøst, - burde opmuntre til langt mere iver og hengivenhed, end tilfældet er.   ret

Mine brødre og søstre, er vi villige til at glemme os selv! Bruger vi vore kræfter i mesterens tjeneste! Hæver vi røsten for at bede om kraft fra det høje! Er vor overbevisning urokkelig og uplettet! Har vi lagt al fordom til side og er holdt op med at tænke og tale ondt? Har vi kastet vor kærlighed på det himmelske, eller vakler vi stadig mellem dette og det jordiske! Har vi opmærksomheden rettet mod deres behov, som vi er omgivet af! Kan Gud kaldte os trofaste vægtere!   ret

Til dem, der ikke har fået "øje på de nære anledninger, vil jeg sige: "Ønsker du at bryde den optagethed, som har grebet dig! Vil du rejse dig fra den sløvhed, der ligner et forvarsel om død! Sæt i gang, om du kan lide det eller ej. Gør en personlig indsats for at bringe sjæle til Jesus og til kundskab om sandheden. En sådan indsats vil virke både stimulerende og opkvikkende. Det vil både vække dig og give dig kraft. De åndelige kræfter i dig vil styrkes gennem optræning og derved sætte dig i stand til at arbejde med større held på din egen sjæls frelse. Mange, der bekender sig til Kristus, er grebet af en dødelig sløvhed. Gør alt for at vække dem. Advar, bønfald, skub på. Bed om, at Guds smeltende kærlighed må opvarme og blødgøre deres iskolde natur. Om de end nægter at lytte, vil dine anstrengelser ikke være forgæves. Når du forsøger at være til velsignelse for andre, bliver din egen sjæl nemlig velsignet.   ret

De største i Guds rige. vil være sådanne som elsker Frelseren for højt til at mis repræsentere ham: der elsker sine medmennesker så højt, at de ikke gennem et dårligt eksempel vil udsætte deres sjæle for fare.   ret

Lad hvert menighedsmedlem knæle i bøn om Helligåndens udgydelse. Bed: "Herre, styrk min tro. Lad mig forstå dit ord, for dit ord bringer lys. Forny mig ved dit nærvær, fyld mit hjerte med din ånd, så jeg kan elske mine brødre, som Kristus elsker mig."   ret

Gud vil velsigne dem, der på denne måde forbereder sig på at tjene ham. Kristi religion betyder mere end syndernes forladelse. Det betyder at synden er fjernet og at livet bliver fyldt med Ånd. Det betyder at sindet bliver guddommelig oplyst, at hjertet er tømt for selviskhed og fyldt med Kristi nærvær. Når denne gerning er udført for menighedens medlemmer, vil menigheden være en levende og arbejdende menighed.   ret

Gud forventer at dem, der hævder at være hans børn, bringer andre til ham. Overalt åbner der sig døre for forkyndelsen af den frelsende sandheds budskab. Sandhedens frø skal sås ved alle vande. Til hele verden - til alle slægter, tungemål og folk - skal budskabet forkyndes. Når sandheden præsenteres gennem en levende tro af alle, der har taget imod sandhedens lys, vil der blive udført en storslået gerning. Guds engle vil bane vej for sådan en indsats. De vil samarbejde med menneskelige redskaber, så man hverken kommer til at løbe eller virke forgæves.   ret

Pagtens engel udruster hans tjenere til som vidner at bringe sandheden ud til hele verden. Han har sendt sine engle med et budskab. Som om disse engle ikke løber hurtigt nok, giver han personligt Johannes et budskab, der skal forkyndes for alle: "Ånden og bruden siger: Kom. Lad den, der hører sige: Kom. Og lad den, der tørster komme. Hvem der vil skal drikke af livets vand." Han har åbnet en kilde for Juda og Jerusalem - og hvert eneste menighedsmedlem skal vise sin loyalitet ved at indbyde de tørstige til at drikke af livets vand. En kæde af levende vidner skal bære Indbydelsen til verden. VII du tage del i denne gerning! Gud kalder. Vil du høre hans stemme, fornægte dig selv, tage dit kors op og følge ham! Hold op med at bruge kræfter på nytteløse klager, hver gang du ser den fare og elendighed, som mænd og kvinder bliver udsat for under Satans angreb. Virk i stedet for dig selv og for andre. Stå op og føl en byrde for dem, der er i farezonen.   ret

Advar enhver alle vegne. Fortæl mennesker, at Herrens dag er nær. Alle bør advares. Det kunne have været os selv, der var i deres sted. Vi er forpligtede til at forkynde den sandhed, vi har modtaget, til andre.   ret

Vi har ingen tid at spilde. Mørkets magter slider allerede for fuld kraft. Satan forsøger af al magt at overliste dem, der sover, som en ulv overfalder sit bytte. Vi skal advare verden, før det bliver for vanskeligt. Gud vil hjælpe os til at blive i lyset og at virke med blikket fæstet på vor leder. Tålmodigt og udholdende bliver vi ved, indtil sejren er vundet.   ret

Herrens komme er nærmere, end da vi blev troende. Den store strid nærmer sig sin afslutning. Enhver rapport om ulykker til havs eller på land - er et vidnesbyrd om den kendsgerning, at alle tings ende nærmer sig. Krige og krigsrygter fortæller det samme. Findes der mon en kristen, hos hvem pulsen ikke banker hurtigere, når tanken strejfer de store begivenheder, der venter os! Herren kommer. Vi kan allerede høre fodtrinene af Gud, der er på vej for at straffe verden for dens synd. Vi skal bane vej for ham ved at gøre vor del, når det gælder om at berede mennesker for den store dag. Ingen appeller er så indtrængende, ingen lærdom så enkel, intet bud så mægtigt og beskyttende, intet løfte så rigeligt, som dem, der indbyder syndere til at finde kilden, der kan rense menneskers sjæle for skyld. Lad os alle med både hjerte og hånd deltage i den indsats, der må øves. Ordet lyder fra Guds trone: "Gør klar til indsats - og gør det så godt som muligt."   ret

Den store strid nærmer sig sin afslutning. Nyheder om ulykker på land og hav vidner om, at alle tings ende er nær. Krig og rygter om krig fortæller det. Skulle den kristnes puls ikke slå hurtigere, når han aner de store begivenheder ret forude? Herren kommer. Vi hører Guds fodtrin nærme sig. .....   ret

afsn nr:1Adventnyt nov 2000
afsn nr:2Adventnyt nov 2000
afsn nr:3Adventnyt nov 2000
afsn nr:4Adventnyt nov 2000
afsn nr:5Adventnyt nov 2000
afsn nr:6Adventnyt nov 2000
afsn nr:7Adventnyt nov 2000
afsn nr:8Adventnyt nov 2000
afsn nr:9Adventnyt nov 2000
afsn nr:10Adventnyt nov 2000
afsn nr:11Adventnyt nov 2000
afsn nr:12Adventnyt nov 2000
afsn nr:13Adventnyt nov 2000
afsn nr:14Adventnyt nov 2000
afsn nr:15Adventnyt nov 2000
afsn nr:16Adventnyt nov 2000
afsn nr:17Adventnyt nov 2000
afsn nr:17KFDH 346... Herren kommer 0731