Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. november 1912

Til vidne for alle nationer

»Op løft jeres øjne og se markerne« Frelserens ord: »I er verdens lys«, sigter til den kendsgerning, at han har betroet sine efterfølgere en verdensomfattende mission. Ligesom solens stråler trænger igennem til de fjerneste afkroge på jorden, er det Guds plan, at evangeliets lys skal nå hver eneste sjæl i verden. Hvis Kristi menighed opfyldte Herrens hensigt, ville lyset skinne på alle, som sidder i mørke og dødens skygge. I stedet for at flokke sig sammen og unddrage sig ansvar og kors, ville menighedens medlemmer sprede sig i alle lande, være lys for Kristus og arbejde, som han gjorde for sjæles frelse, så at »dette rigets evangelium« hurtigt kunne bringes ud til hele verden.   ret

Det makedoniske kald: »Kom over og hjælp os«, lyder fra alle lande. Gud har åbnet missionsmarker for os. Himmelske væsener har samarbejdet med mennesker. Forsynet går foran os, og guddommelig kraft virker sammen med menneskelige bestræbelser. Blinde må i sandhed de øjne være, som ikke ser, og døve de ører, som ikke hører den sande hyrde kalde på sine får. Nogle har hørt Guds kald og fulgt det. Ethvert helliggjort hjerte må nu besvare kaldet ved at bestræbe sig for at forkynde det livgivende budskab. Hvis mænd og kvinder i ydmyghed og med troskab vil tage fat på det arbejde, Gud har pålagt dem, vil guddommelig kraft blive åbenbaret gennem manges omvendelse til sandheden. Der vil komme underfuld e resultater af deres bestræbelser.   ret

Herren byder sit folk på ethvert sted at så ved alle vande. At adlyde hans bud indbefatter meget. Det betyder en stadig gavmildhed med de gaver, vi har modtaget fra Himmelen. Guds sag trænger til gudhengivne arbejdere, og den trænger til penge. Skal vi fortsætte med at bruge vore midler til unødvendige ting, medens et forsømt arbejde vedbliver at være ugjort? Skal vi ikke hellere angre vor ligegyldighed med hensyn til dette arbejde og bede om åndeligt klarsyn til at se og forstå de presserende behov, som vi burde?   ret

Gavmildhedens ånd er Himmelens ånd. Kristi selvopofrende kærlighed åbenbaredes på korset. Han gav alt, hvad han havde, for at menneskene kunne blive frelst, og til sidst gav han sig selv. Kristi kors appellerer til gavmildheden hos enhver af den velsignede Frelsers efterfølgere. Den ånd, der her kom til syne, måtte give og give. Udøvelsen af virkelig gavmildhed er det kristne livs sande frugt.   ret

Guds værk trænger til mænd og kvinder, der har lært af Kristus. I det øjeblik, Guds arbejdere ser ham som han er, vil de se sig selv som de er og vil bede ham om at gøre dem til det, de bør være. Selviskhed skaber hindringer i stedet for at være til hjælp for et menneske. I Guds lys ser vi vore mangler, og i hans styrke kan vi afhjælpe dem.   ret

På den store dag, når jorden skal forgå, vil den, der har lagt sig skatte op i Himmelen, se det, han har vundet i livet. Hvis vi har givet agt på Kristi ord, skal vi, når vi samles omkring den store hvide trone, se de sjæle, som vi har været redskaber til at frelse, og erfare, at den ene har frelst andre og de igen andre - en stor skare ført ind i hvilens havn, hvor de lægger deres kroner ved Jesu fødder og priser ham gennem endeløse tider - som et resultat af vort trofaste arbejde. Med hvilken glæde vil ikke en Kristi medarbejder se disse frelste, der har fået del i deres Frelsers herlighed! Hvor bliver Himmelen et vidunderligt sted for dem, der trofast har arbejdet for at frelse sjæle!   ret

Jo nærmere vi kommer afslutningen på denne jords historie, desto mere besnærende vil fjendens snarer blive. Efterhånden som tiden går, vil hans angreb blive heftigere og hyppigere. Satans største anstrengelser går ud på at besnære og forføre de udvalgte Kristi menighed og hans tjenere - hvis det var muligt. Han og hans redskaber sætter al deres opfindsomhed ind på netop at forføre de udvalgte. Hvis han kan gøre dem ligegyldige over for deres høje kald, er hans sejr sikker. Det, der tiltrænges i denne tid, er en grundig omvendelse og helhjertet helligelse. Den, der står i nær forbindelse med Kristus, vil blive styrket til at holde stand over for fjendens anslag. Vor sikkerhed består i at praktisere Bibelens sandheder af hele vort hjerte. Ved ydmyg overgivelse til Gud sikrer vi os hans frelsende kraft.   ret

Der er et stort arbejde at gøre på fremmede missionsmarker, og der er et lige så stort værk at udføre i hjemmemissionen, for det er ved helhjertet, trofast virksomhed på det hjemlige område, der vindes arbejdere, som vil gå ud og forkynde sandheden i fremmede lande. I denne tid, da fjenden som aldrig før søger at lægge beslag på menneskers sind, skulle vi forøge vor aktivitet og uegennyttigt forkynde det sidste nådens budskab i byerne, på gader og stræder. Vi må nå alle klasser. Under vort arbejde vil vi møde mennesker af forskellig nationalitet. Ingen må forbigås, alle skal advares. Jesus Kristus var Guds gave til hele verden, ikke til de højere samfundsklasser alene og ikke til en bestemt nation, medens andre bliver forbigået. Hans frelsende nåde omgiver verden. Den som vil, kan drikke af livets vand. En verden venter på at høre sandhedens budskab for vor tid. Og når Guds tjenere har gjort sig rede og er blevet lys, vil alle folkeslag blive repræsenteret blandt dem, der gør tjeneste som guddommeligt udvalgte redskaber.   ret

Der er mange, som længes efter at få et særligt talent til at udføre et stort værk, medens de ikke får øje på de pligter, der ligger allernærmest, og som ville blive en livets vellugt, hvis de blev udført. Sådanne mennesker må tage fat på det arbejde, der ligger lige for deres fod. Fremgang afhænger ikke så meget - af talent som af helliggjort energi og villighed. Det er ikke besiddelse af storartede evner, der sætter os i stand til at sejre og tjene, men den samvittighedsfulde udførelse af de daglige pligter, den ydmyge ånd, det tilfredse sind, den uskrømtede, oprigtige interesse for andres velfærd. Hvis Kristi kærlighed fylder hjertet, vil den åbenbares i livet.   ret

Hvis du har evner i en bestemt retning inden for missionsarbejdet, vil de komme til syne, når du gør dit bedste i det arbejde, der ligger dig nærmest. Vær trofast og omhyggelig i alt, hvad du gør. Bliv ikke modløs, hvis det går lidt småt til at begynde med, men sæt dit mål højt og bestræb dig alvorligt for at nå det. Lad ikke hindringer gøre dig mismodig. Lad dine anstrengelser koncentreres om at overvinde disse hindringer. Det vil lykkes for dig, hvis du holder ud.   ret

Sæt alvorlige bestræbelser ind der, hvor du er, og hvor menneskene er. Guds ord har været ligesom skjult under en skæppe. Det ord må forklares dem, der nu er uvidende om dets krav. Gransk skrifterne sammen med dem, der er villige til at lade sig undervise. Dette arbejde kan have en ringe begyndelse, men andre vil træde til for at føre det fremad, og når der i tro og i afhængighed af Gud arbejdes for at give mennesker vejledning og oplysning, vil de, der er lydhøre, opfatte, hvad det betyder at være. en sand discipel.   ret

Mit budskab til vort folk er: »Op" løft jeres øjne og se, at markerne er hvide til høsten.«   ret

Da samaritanerne kom til Kristus som følge af den samaritanske kvindes vidnesbyrd, omtalte Jesus dem for disciplene som en kornmark, der er færdig til at blive høstet. »Siger I ikke: 'Der er endnu fire måneder, til høsten kommer?' spurgte han dem. 'Se, jeg siger jer: opløft jeres øjne og se, at markerne er hvide til høsten. Allerede nu får den, der høster, løn og samler frugt til evigt liv, så de kan glæde sig sammen, både den, som sår, og den, som høster.' «   ret

Og hvorledes begyndte den høst? Med en kvinde - sandheden blev givet til en kvinde, og denne kvinde gav den videre til andre, for hun gik ind i landsbyen og sagde »kom« til indbyggerne. De kom, og de lyttede, og høsten begyndte. Kristus blev hos samaritanerne i to dage, for de var hungrige efter at høre evangeliets sandheder. Og hvilke travle dage det var! Resultatet af hans arbejde blev, at »mange flere kom til tro på grund af hans ord«. Deres vidnesbyrd var: »Vi har selv hørt ham og ved nu, at han i sandhed er verdens Frelser.«   ret

Det er netop et sådant arbejde, der må udføres i dag. Mange bereder sig til høsten uden at vide det. Ethvert af vore ord og enhver af vore handlinger skulle have betydning i denne tid. Vi må råbe til Herren: »Det er tid for Herren at gribe ind, de har krænket din lov.« Men det er ikke nok. Høstfolkene må gøre deres del. Guds folk må frigøre sig for deres ligegyldighed og selvviskhed og åbenbare et ønske om at blive brugt som Herrens hjælpende hånd.   ret

Stå op og bliv lys, mine brødre og søstre! Tiden er kommet, da vi må gøre enhver mulig anstrengelse for at bringe verden det sidste budskab. Jeg beder alle, som på nogen måde kan, om at deltage i arbejdet og gøre det nu. Vær ikke ligegyldige over for de budskaber, Gud sender for at give sit folk åndelig højnelse. Vær heller ikke ligegyldige med hensyn til det ansvar, der påhviler jer på grund af jeres kendskab til sandheden. Guds første store bud er: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din sjæl og af hele dit sind.« Det andet er dette ligt: »Du skal elske din næste som dig selv.«   ret

Herren underviser os gentagne gange om betydningen af at blive alvorlige og flittige arbejdere. Vi har en vigtig gerning at udføre, en gerning, der ikke kan vente, en gerning, som kun kan fuldendes i og igennem Helligånden og under Kristi ledelse og førerskab. Enhver troende må nu vise sig som en Guds medarbejder. Lad al uenighed og overfladisk tale ophøre. Lad os tale og handle retfærdigt. Herren vil virke gennem enhver sjæl, som vil overlade hjerte og liv til hans kontrol. Gud vil skænke sin retfærdighed til alle, som vil lade sig lede af Ånden. Han giver sine sande efterfølgere kraft til at overbevise, giver dem nådens og sandhedens kraft og en dyb og varig kærlighed til hans værk både hjemme og i fremmede lande. Han giver dem hjerte til for alvor at samle med Kristus. Når hjælperne er i besiddelse af sådanne gaver, kan missionsarbejdet ikke undgå at bære frugt.   ret

Nådens rige stadfæste s dag for dag. når hjerter, der har været fulde af synd og oprør, underkaster sig hans kærligheds overherredømme. Men den fulde oprettelse af hans herlighedsrige vil ikke finde sted, før Kristus. for anden gang kommer til denne jord. »Riget og herredømmet og storheden, som tilhørte alle rigerne under himmelen, skal gives den Højestes hellige folk.«De skal arve det rige, der er beredt dem fra verdens grundvold blev lagt. Og Kristus vil overtage sin store herskermagt.   ret

De himmelske porte vil blive åbnet på ny, og sammen med ti tusinde gange ti tusinde og tusinde gange tusinde hellige vil vor Frelser stå frem som »kongers Konge og herrers Herre.« Jehova Immanuel »skal være konge over hele jorden. På hin dag skal Herren være en og hans navn et.« »Nu er Guds bolig hos menneskene, og han skal bo hos dem« og være deres Gud.   ret

Men Jesus har sagt, at før det sker, skal »dette rigets evangelium prædikes i hele verden til et vidnesbyrd for alle folk.« Hans rige vil ikke komme, før det glade budskab om hans nåde har lydt for hele jorden. Når vi derfor overgiver os selv til Gud og vinder andre sjæle for ham, fremskynder vi hans riges komme. Kun de, der helliger sig selv til hans tjeneste ved at sige: »Her er jeg, send mig« for at åbne blindes øjne og vende mennesker »fra mørke til lys og fra Satans magt« - kan for alvor bede bønnen: »Komme dit rige.«   ret

afsn nr:1Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:2Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:3Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:4Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:5Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:6Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:7Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:8Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:9Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:10Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:11Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:12Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:13Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:14Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:15Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:16Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:17Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:18Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:19Adventnyt nov 69 s. 27
afsn nr:20Adventnyt nov 69 s. 27