Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 19. november 1908

Beredelse for Himlen

(Læsning til sabbaten, d 12. december.)
”Derpå lod han mig se ypperstepræsten Josua, og han stod foran Herrens engel, medens Satan stod ved hans højre side for at føre klage imod ham. Men Herren,sagde til Satan: »Herren true dig, Satan, Herren true dig, han, som udvalgte Jerusalem. Er denne ikke en brand, som er reddet ud af ilden?« Josua havde snavsede klæder på og stod foran engelen.” Zak. 3,1-3.   ret

Her finder vi en fremstilling af Guds folk i dag. Da Josua stod foran englen, ”iklædt snavsede klæder,” så står vi i Kristi nærhed, iklædt retfærdighedens klæder. Kristus, englen som stod foran Josua, går nu i forbøn for os for sin Fader, idet han fremstilles i forbøn for Josua og hans folk, som havde dybe lidelser; og står nu, såvel som dengang, og modvirker hans bestræbelser.   ret

Lige siden hans fald, har det været Satans værk at modsætte sig Kristi bestræbelser for at genløse slægten. I bibelen er han kaldet for brødrenes anklager. Det sige at han anklager dem for Gud dag og nat. Idet han peger på deres synder, som han gjorde på Josuas snavsede klæder, siger han: ”De bekender sig til at være dine børn; men de adlyder dig ikke. Se syndens spor på dem. De er min ejendom.”   ret

Dette argument har han brugt om Guds folk til alle tider. Han beder om deres syndighed som grund for at Kristi begrænsende kraft ikke tilbageholder ham fra udøve sin grusomhed over dem, i fuldt omfang. Men Frelseren siger til folkenes anklager: ”Herren true dig, O Satan; . . . . Er denne ikke en brand, som er reddet i ilden? Har jeg ikke rakt min egen hånd ud imod ilden for at denne brand ikke skal brænde?”   ret

Så længe som Guds folk bevarer deres troskab mod ham, så længe de med en levende tro klynger sig til Jesus, bliver de beskyttet af himmelske engle, og Satan får ikke lov til at øve sine djævelske kunster på dem til deres ødelæggelse. Men de, der skiller sig fra Kristus på grund af synd, er i stor fare. Hvis de fortsætter med at ignorere Guds krav; hvis de fortsætter med at vanrøgte Guds krav, ved de ikke hvor hurtigt han giver dem over til Satan, og lader ham gøre efter hans vilje. Det er derfor den største nødvendighed at holde sjælen fri fra besmittelse, og øjet rettet mod Guds herlighed; at tænke besindigt og våge hele tiden under bøn.   ret

Satan er nu mere ivrigt optaget af at drive livets spil med sjæle, end nogen sinde før, og hvis vi ikke til stadighed er på vagt, vil han indføre hovmod, egenkærlighed, kærlighed til verden, og mange andre dårlige træk i vore hjerter. Han vil også benytte enhver mulig list for at rokke vor tro på Gud og hans ords sandheder. Hvis vi ikke har en dyb erfaring i det, der hører Gud til, hvis vi ikke har et grundigt kendskab til hans ord, så vil vi blive bedraget og ødelagt af fjendens vildfarelser og spidsfindigheder. Falsk lære vil undergrave manges grundvold, fordi de ikke har lært at skelne mellem sandhed og vildfarelse. Vort eneste værn over for Satans bedrag er flittigt at studere skrifterne, at have en klar forståelse af grundlaget for vor tro, og trofast at udføre enhver kendt pligt. Eftergivenhed for en bevidst synd vil føre til svaghed og mørke og udsætte os for stærke fristelser. Herren kommer 0328... 2På fast grunn 58   ret

Det vises at Josua går i forbøn for Englen. Er vi involveret i det samme arbede? Stiger vore bønner op til Gud i levende tro? Åbner vi hjertedøren for Jesus, og lukker vi alle indgange for Satan? Får vi hver dag større lys og mere kraft, så vi kan bestå i Kristi retfærdighed? Udtømmer vi vore hjerter for al selviskhed og renser dem for at kunne modtage sildigregnen fra Himmelen?   ret

Nu er det tid til at vi bekender og aflægger vore synder, så de kan gå forud for dommen og udslettes. Nu er det tid til at ”rense os selv fra al kødets og åndens urenheder, udvikle hellighed i gudsfrygt.” Det er forligt at forhale dette arbejde. Nu forsøger Satan så galt at besegle flest muliges skæbne ved ulykker på havet og på land. Hvad er Guds folks forsvar for denne tid? – Det er en levende forbindelse med himlen. Hvis vi vil dvæle sikkert fra den usunde pest, hvis vi bevares fra synlige og usynlige farer, må vi gemme os i Gud; vi må sikre os Jesu og hellige engles beskyttende omsorg. I disse farlige dage, vil Herren at vi vandrer for ham i ydmyghed. I stedet for at forsøge at dække over vore synder, vil have at vi bekender dem, ligesom Josua bekendte det gamle Israels synder. Vi bekender at være forvaltere af Guds lov. Vi bekender at opbygge ”de gamle forladte steder,” og rejse fundamenter for mange slægter. Hvis dette store og alvorlige arbejde virkelig er betroet os, hvor vigtigt er det så ikke at vi forlader al synd!   ret

Den tredje engels budskab skal oplyse jorden med al dens herlighed; men kun dem som har modstået fristelsen i den Mægtiges styrke vil få lov at gøre en del, og proklamere det, når det skal udbasuneres i et højt råb.   ret

Da Josuas bøn blev antaget, lød befalingen til dem som stod ved siden af: ”Tag de snavsede klæder af ham.” Og til Josua sagde englen: »se, jeg har taget din skyld fra dig, og du skal have højtidsklæder på.« . . . . og de satte et rent hovedbind på hans hoved og gav ham rene klæder på.” Sådan vil alle dem som kommer til Jesus i anger og tro modtage Kristi retfærdighedsklædning.   ret

Idet vi nærmer os de sidste dages farer, bliver fjendens fristelser stærkere og mere beslutsomme. Satan er kommet ned i stor kraft, vidende at hans tid er kort; og han arbejder med ”al uretfærdighedens forførelse over for dem, der fortabes.” Advarslen kommer til os gennem Guds Ord så, hvis det var muligt, ville han bedrage de udvalgte.   ret

Forunderlige begivenheder skal snart udfoldes for verden. Alle tings ende er nær. Trængselstiden er ved at komme over Guds folk. Da er det, at det dekret vil blive udstedt, som forbyder dem, der holder Herrens sabbat, at købe og sælge, og truer dem med straf ja død, hvis de ikke helligholder den første dag i ugen som sabbat.   ret

"Til den tid skal Mikal stå frem, den store fyrste, som værner dit folks sønner, og en trængselstid kommer, som hidtil ikke har haft sin mage, så længe der var folkeslag til. Men på den tid skal dit folk frelses, alle, der er optegnet i bogen." Derved ser vi vigtigheden af at have vore navne skrevet i livets bog. Af dette ser vi vigtigheden af at have vore navne i livets bog. Alle, hvis navne er skrevet der, vil blive udfriet fra Satans magt, og Kristus vil befale, at deres snavsede klæder skal fjernes, og at de skal iklædes hans retfærdighed. “Den dag jeg griber ind, skal de tilhøre mig som mit eje, siger Hærskarers Herre, og jeg vil handle nænsomt med dem, som en fader handler nænsomt med sin søn, der tjener ham.” [Mal. 3, 17.]   ret

Under trængselstiden opildner Satan de onde, og de omringer Guds folk for at udslette dem. Men han ved ikke, at der står skrevet “tilgivet” ud for deres navne i himmelens bøger. Han ved ikke, at befalingen er blevet givet: “Tag de snavsede klæder af” dem, og giv dem “højtidsklæder på,” og sæt “et rent hovedbind” på deres hoveder. [Zak. 3, 1 – 5]   ret

Hvis vi blot kunne se de mange farer som vi daglig bevares af hellige engle, vil vi tale om Guds nådegaver til stadig, i stedet for at beklage os over tængsler og ulykker. Hvor dyrebare er Guds folk ikke i Hans øjne!   ret

Profetens ord lyder: "Saml jer, saml jer, I folk, som ej ej kender skam, før I endnu er blevet som flyvende avner, før Herrens glødende vrede kommer over jer, for Herrens vredes dag kommer over jer." Søg Herren, alle I ydmyge i landet, som holder hans bud, søg retfærd, søg ydmyghed! Måske kan I skjule jer på Herrens vredes dag." Zef 2,1-3   ret

Med tanke på, hvad der snart vil overgå jorden, bønfalder jeg jer, brødre og søstre, om at vandre i ydmyghed for Herren, idet I husker, hvilken omsorg Jesus har for jer. Alle de ydmyge i landet opfordres til at søge ham. Lad selvet blive knust på klippen. Det er svært, men vi advares om, at hvis vil ikke gør det, vil klippen knuse os fuldstændig. Det er til de ydmyge af hjertet, Jesus taler. Hans evige arme omslutter dem, og han vil ikke overlade dem til at blive knust af onde mennesker.   ret

Hvad er det at være en kristen? Det er at ligne Jesus; det er at gøre Kristi gerninger. Nogle fejler på et punkt, andre på et andet. Nogle er ivrige af naturen. Satan forstår deres svagheder, og styrer for at overvinde dem igen og igen. Men lad ingen miste modet på grund af dette. Når der kommer små besværligheder og prøvelser, så bed til Gud i en tavs bøn, der giver dig styrke og nåde og at bære tålmodigt over med dem. Der er en kraft i tavsheden; sig ikke et ord før du har sendt din bøn op til himlens Gud. Hvis du altid vil gøre dette, vil du snart besejre dit iltre temperament, og du vil have en lille himmel her til at gå til himlen med.   ret

Gud ønsker at hans folk skal vaske deres hænder og rense deres hjerter. Vil dette gøre dem ulykkelige? Vil det bringe lykke ind i deres familier hvis de er venlige, tålmodige og overbærende? – Langt fra! Den venlighed de viser imod deres familier vil genspejles på dem selv. Det er det arbejde som skal føres i hjemmet. Hvis en families medlemmer ikke er parat til at dvæle i fred, er de ikke parate til at bo i den familie der skal samles omkring de store hvide trone. Synden bringer altid mørke og trældom; men de rette gerninger, vil bringe fred og hellig glæde.   ret

Meget skal gøres for at sejre. Skal vi tage fat med energi og udholdenhed? Hvis ikke vi gør det, vil "de snavsede klæder" ikke blive taget af os. Vi skal ikke regne med, at de bliver taget af os med magt vi må først vise vilje til selv at komme af med dem. Vi må søge at blive synden kvit, idet vi stoler på Kristi blods fortjenester, og når så fjenden trænger os på prøvelsens dag, skal vi få gang og sæde blandt englene. De vil være som en ildmur omkring os; og på en dag skal vi vandre sammen med dem i Guds stad.   ret

Når vi fristes til at synde, så lad os huske på at Jesus bad for os i den himmelske helligdom. Når vi bortlægger vore synder og kommer til ham i tro, tager han vore navne i sine læber, og bringer dem til sin Fader, og siger: ”Jeg har graveret dem på mine håndflader; jeg kender dem ved navn.” Og befalingen går ud til englene at passe på dem. På den hårde prøvelses dag vil han sige: ”Mit folk, gå ind i dit kammer og luk dine døre bag dig; hold dig skjult en liden stund, til vreden er draget over.” Hvad er det for kamre de skal skjule sig i? – De er Kristi og hellige engles beskyttelse. På det tidspunkt er Guds folk ikke samlet på et sted. De er i forskellige grupper, og i alle dele af jorden; og de vil prøves enkeltvis, ikke i gruppe. Enhver må stå prøven for sig selv.   ret

Der har aldrig været en tid, hvor Guds folk har haft større behov for at påberåbe sig hans løfter, end der er nu. Lad troens hånd gå igennem mørket, og gribe den uendelige krafts arm. Så længe vi taler om nødvendigheden af at adskille os fra synden, så husk på at Kristus kom til vor verden for at frelse syndere, og at ”kan han også helt og fuldt frelse dem, som kommer til Gud ved ham.” Det er vort privilegium at tro at hans blod kan rense os fra enhver plet og rynke af synd. Vi må ikke begrænse kraften hos Den Hellige af Israel. Han ønsker at vi skal komme til præcis som vi er, syndige og forurenede. Hans blod er virkningsfuldt. Jeg bønfalder dig at ikke såre hans Ånd, ved at fortsætte i synd. Hvis du falder for fristelsen, så mist ikke modet. Dette løfte sender signaler over tidslinien, helt frem til vor tid: ”Synder nogen, så har vi en talsmand hos Faderen, Jesus Kristus, den retfærdige.” Jeg føler at for dette ene løfte burde en taksigelses-sang udgå fra vore dødelige læber. Lad os samle disse løftets dyrebare juveler op, og når Santan anklager os, for vor store syndighed, og frister til at betvivle Guds kraft til at frelse, så lad os gentage Kristi ord: ”Den, som kommer til mig, vil jeg aldrig støde bort.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5Herren kommer 0328
afsn nr:6
afsn nr:7Herren kommer 0328
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12Herren kommer 0709
afsn nr:13Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2001. s. 70
afsn nr:14Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 1999. s. 74; Guds folk i Krise IV s. 9
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20Herren kommer 0328
afsn nr:21
afsn nr:22