Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 24. november 1904

En beredelse for Herrens komme.

(Læsning til sabbaten d. 10. december)
Synden er noget afskyeligt. Den ødelagde den åndelige skønhed hos mange af englene. Den kom ind i vor verden og fordunklede næsten Guds åndelige billede i mennesket. Men i sin store kærlighed sørgede Gud for at fremskaffe en måde, hvorved mennesket kunne genvinde den stilling, hvorfra det var faldet ved at give efter for fristeren. Kristus kom til at stå i spidsen for menneskene for til gavn for os at udvikle fuldkomne egenskaber. De der modtager ham, bliver født på ny. "Men alle dem, som tog imod ham, gav han magt til at blive Guds børn."   ret

Kristus så menneskene, gennem den mægtige fremvækst af synd, der var dæmonbesat af fyrsten for al luftens kraft, og lagde gigantiske kræfter i at udnytte det onde. Men han så også at en mægtigere kraft skulle møde og besejre Satan. ”Nu er det dom for denne verden,” sagde han; ”Nu skal denne verdens fyrste kastes ud.” Han så at hvis mennesker troede på ham, ville de få kraft imod de faldne engles hær, hvis navn er legion. Kristus bestyrkes i sin egen sjæl, ved tanken om det forunderlige offer som han var ved at gøre, denne verdens fyrste, skal kastes ud, og mænd og kvinder sættes hvor de, ved Guds nåde, ville genvinde hvad de havde tabt.   ret

Hvad kræver Herren af sin dyrekøbte arv? Hele vort væsens helliggørelse, renhed som Kristi renhed, fuldkommen overgivelse til Guds vilje! Mine brødre og søstre, Gud kræver dette af os. Intet, som besmittet eller er usandhed, kan komme ind i Guds hellige stad. Guds ord til os er, "Da Abram var nioghalvfems år, viste Herren sig for ham og sagde til ham: "Jeg er Gud den Almægtige! Du skal vandre for mit ansigt og være udadlelig." 1. Mos 17,1 I skal være hellige for mig, for jeg, Herren, er hellig, og jeg har skilt jer ud fra folkene, for at I skulle være mine. 3Mos 20,26. for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme! 1. Kor 6,20. For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod, og i ham, som er hoved for al magt og myndighed, er I blevet fyldt med den. Kol 2,9-10. Han Han gav sig selv hen for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed og skaffe sig et rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger. Tit 2,14.   ret

Vi kan, vi kan, åbenbare en lighed med vor guddommelige Herre. Vi kan kende det åndelige livs visdom. Vi kan ære vor Skaber. Men gør vi det? O, hvilket strålende eksempel vi har i det liv Kristus levede på denne jord! Han har vist os hvad vi kan udrette ved at arbejde med guddommenlighedden. Vi skal søge det fællesskab hvorom han siger, "I skal være i mig og jeg i jer." Dette fællesskab er dybere, stærkere, mere sandt end noget andet fællesskab og det fremkalder al godt. De som er forenet med Frelseren er kontrolleret af hans vilje og bevæges af hans kærlighed til at lide med dem der lider, at glæde sig med dem der er glade, at føle en dyb sympati for enhver med svagheder, sorger eller bekymringer.   ret

Guds formål med sine børn er højere end nogen menneskelig tanke kan nå. Han vil, at vore tanker skal være klare, vort sind mildt og vor kærlighed grænseløs. Så vil Guds fred, som overgår al forstand, strømme ud fra os til velsignelse for alle dem, som vi kommer i berøring med. Vore sjæle vil være omgivet af en forfriskende atmosfære.   ret

Men hvor for er der som anstrenger sig alvorligt for at nå dette ideal. Satan prøver at holde Guds folk i en forkrøblet, svag og ukristen tilstand. Og for ofte har han held med det. I vore menigheder er der mange som ikke har Mesterens ånd, mange som handler som om de kun var i verden for at behage sig selv. De glemmer at fjenden angriber alle som bekender at være Guds børn, prøver at overvinde dem, så at de vil skuffe og vanære Frelseren. De glemmer at renhed og uselviskhed som karakteriserer Kristi liv må karakterisere deres liv, for ellers vil de findes for lette på Guds dag, og høre den uigenkaldelige sætning fra hans læber: ”Kast den uduelige tjener ud i mørket; der skal være gråd og tænders skæren.”   ret

Jeg er blevet undervist særligt om de farer som drager forbi os, og om den onde tale og strid. Vi behøver at bøje os for Gud i anger, fordi vi mangler kærlighed til hinanden, og for ham som døde for os. Kærlighedens og troens guld er ikke overmådelig i blandt os. Mange holder kun fast ved sandheden med deres fingerspidser. Den kostbare tid, der skulle benyttes til at tale om Frelserens magt til at frelse, bliver af mange brugt til at udsprede onde rygter. Hvis ikke der sker en afgørende forandring med dem, vil de blive fundet for lette. Hvis ikke det sker en fuldstændig forvandling af deres karakter, vil de aldrig komme ind i Himmelen. Det er nødvendigt at gøre et dybt og omhyggeligt arbejde i hjertet på dem der bekender sig til at være Guds børn. Indtil de har udvist den tro der arbejder af kærlighed og renser sjælen, vil der kun udføres lidt ægte arbejde for Gud i verden.   ret

Lad vore folk tage deres udpegede arbejde op: sjælevindingsarbejdet. Lad dem ikke tro at de har fået pålagt byrden at vogte og kritisere andres arbejde. Dem som lægger hele deres sjæl i det arbejde som Gud giver dem, vil ikke have tid til at kritisere deres andre medarbejderes anstrengelser, ikke tid til at svække deres hænder som spænder alle nerver og muskler for at fremme værket.   ret

Lad ingen mænd eller kvinder føle at han eller hun er blevet udpeget til at føre onde efterretninger fra menighed til menighed, fra konferense til konferense. Jeg er såret i overmål over at se hvor nemt det er for personer at bruge den kostbare tid på dette grusomme arbejde. Proklamationen af den første, anden og tredje engels budskab skal være vor byrde. Dem som bruger deres tid på at tænke og tale ondt bringer det materiale til fundament, der er som hø, halm og stubbe, som vil fortæres af de sidste dages ild. En dag vil de se at deres tid er blevet brugt på at svække menigheder, institutioner og konferenser.   ret

Gud hader alt sådant arbejde. Han vil sætte alle regnskab som involverer sig i det. Lad dem som frygter Gud, og tror på hans ord, vogte deres læber. Lad dem beslutte sig for at ikke se ord, der vil skade Guds sag, eller give forkert fremstilling af det arbejde, der gøres på nogen af hans institutioner. Lad dem passe på at ikke sige ord der vil friste nogen andre fra at vise tillid og sige opmuntrende ord, de burde have som er hårdt prøvede, og som måske arbejder ivrigt og sent for at opfylde de mange opgaver, indtil det er som om sind og legeme vil bukke under for belastningen.   ret

Mistænksomme ord sagt i mistillid, ligesom fnug der føres af vinden, spredes vidt og bredt, kal aldrig kaldes tilbage. Ukristelig tale, ligger grundlaget for ni tiende dele af alle vanskeligheder, som er i menigheden. Satans agenter prøver ivrigt på at få bekendende kristne til at tale uklogt. Når de for held med dette, så jubler Satan, fordi Guds efterfølgere har skadet deres indflydelse. Vi har ingen tid til, ved disse alvorlige stunder, at strides med hinanden. Dem som giver plads for onde tanker og ond tale, indser ikke hvor megen tid de forspilder på andre. Guds tjenere er blevet kaldet til at ordne vanskeligheder mellem bror og bror, og på den måde er der blevet brugt tid som tilkommer sjæle, der er ved at gå tabt, - tid som burde helliges til at opfylde evangeliets hverv.   ret

Min bror og søster, vær bange for at finde fejl, bange for at tale imod nogen af dine arbejdekolegaer. Du har meldt dig til at kæmpe imod Satans styrker og du har ingen tid til at kæmpe med dine soldaterkammarater. Det virkelig omvendte menneske har ingen tilbøjelighed til at tænke på eller tale om andres fejl. Hans læber er helligede, og som et vidne for Gud er han et vidnesbyrd om, at Kristi nåde har forvandlet hans hjerte. Han forstår at han ikke har råd til at tale om modløshed eller tvivl. Han har ikke råd til at være hård eller at finde fejl. Han har ikke fået ordre til at straffe den fejlende og syndfulde ved at læsse nedsættende betegnelser ned over dem.   ret

Tal venlige ord, opløftende ord, for det er frugterne der bæres på Kristi træ. Overvind al hårhed. Kun evigheden vil vise hvilken skade hårde ord gør ved dem der udtaler dem og ved dem som hører dem. Hold dig sikkert til den Ene som har al kraft i himlen og på jorden og selv om du ofte fejler og ikke er tålmodig og rolig når du provokeres, skal du under ingen omstændigheder opgive kampen. Beslut igen, denne gang mere bestemt, at du vil være et eksempel på Kristi tålmodighed. Husk på, kun de, som har overvundet fristelsen til at tænke og tale ondt, vil komme i Himmelen.   ret

”Retfærds frugt bliver fred og rettens vinding tryghed for evigt.” Kristus vil være alt for sit folk hvad disse ord udtrykker, hvis de vil give agt på den indbydelse han giver dem. Han vil være liv og kraft, styrke og virkeevne, visdom og hellighed for dem. Gud kalder på os til at leve Kristi liv, åbenbare dette liv for verden. Når vi gør dette, vil fordomme og vanskeligheder tilpasse sig selv. Vi skal samles om den store Missionær, vore hjerte fyldes med taknemmelighed og kærlighed.   ret

Mine brødre og søstre, i stedet for at bruge jeres tid på at se efter andre og tale om deres ufuldkommenheder, så giv jer til det arbejde som Kristus gjorde i denne verden. Han arbejdede så utrætteligt! I templet og synagogerne, i byernes gader, på markedspladsen og i værkstedet, på søbredden og iblandt bjergene forkyndte han evangeliet og helbredte den syge. Hans liv var i uselvisk tjeneste og det skal være vor lektiebogs byrde. Det arbejde som han begyndte skal vi føre videre.   ret

Brødre og søstre, hvor meget arbejde har I gjort for Gud i løbet af sidste år? Tror I at det er kun de mænd som er blevet ordineret som evangeliets prædikanter som skal arbejde for at opløfte menneskene? – Nej, nej! Enhver hvis navne, Gud forventer at Kristi navn er involveret i dette arbejde. Ordinationens hænder må ikke lægges på dig, men du er ikke mindre Guds budbringere. Hvis du har set at Herren er nådig, hvis du kender hans frelsende kraft, kan du ikke længere lade være med at fortælle nogen andre om det, end du kan holde vinden tilbage med at blæse. Du vil have et ord i rette tid for ham som er træt. Du vil lede den forvildedes fødder tilbage til folden. Dit arbejde med at hjælpe andre, vil være utrætteligt, fordi Guds Ånd arbejder i dig.   ret

Har du fortalt dem du har været i kontakt med, under hvilket banner du kæmper? Har de kunne se, af ved dine ord og handlingers lighed med Kristi, at du er en sand Jesu efterfølger? Gid dog betydningen af at leve et helligt liv måtte blive indprentet i vore hjerter, så verden kunne kende på os, at vi har været sammen med Jesus og har lært af ham. En kristens værd er ikke afhængigt af strålende talenter, høj byrd eller vidunderlige evner, men af et rent hjerte, et hjerte, som lutret og forædlet genspejler den guddommeliges billede. Det er tilstedeværelsen af ham, som gav sit liv for os, der gør sjælen smuk. Det er ikke så meget veltalende talere vi har brug for, som ydmyge, oprigtige arbejdere, mænd og kvinder som har en barnlig tro på Gud. Det er bedende mennesker, der er stærke mennesker. De vil gøre det muligt at lede syndere til Lammets bryllupsmiddag.   ret

Brødre og søstre, tillad ikke ubetydeligheder at optage din tid og din opmærksomhed. Hold tankerne samlede om Guds ords herlige emner. At grunde over disse emner vil give dig kraft, som kan bære dig gennem de sidste dages prøvelser og vanskeligheder og føre dig derhen, hvor du skal vandre med Kristus i hvide klæder, fordi du er værdig til det. Når Guds ord granskes og adlydes, har vi deri en åndelig vejviser og lærer, hvorved de værste former for syndighed kan bringes ind under hans lovs tugt. Hvis dette ords lære blev gjort til den herskende kraft i vort liv, hvis sjæl og sind blev bragt ind under dets betvingende magt, så ville det onde, der nu består indenfor menigheder og i familier, ikke finde sted. De reneste velsignelser ville dale ned over hjem, der var blevet omvendt, og fra disse hjem ville der undgå en indflydelse, som ville gøre Guds folk til en magt i sandhedens tjeneste.   ret

Men der er mange i vore menigheder som kun kender lidt til sandhedens betydning for denne tid. De har ikke søgt efter sandheden med ydmyge og brødebetyngede hjerter. Jeg appellerer til medlemmerne i vore menigheder om ikke at overse opfyldelsen af tidernes tegn, som redeligt forkynder, at enden er nær. O, hvor er der mange, som ikke har sørget for at få deres sjæl frelst, og som snart vil klage bitterligt: "Kornhøst er omme, frugthøst endt, og vi er frelst!"   ret

Måtte vi dog betænke, at vi lever i dommens tid og at vor sag er til behandling! Nu er det tid at våge og bede og aflægge al nydelsessyge, stolthed og selviskhed. De kostbare øjeblikke, som for manges vedkommende nu er værre end spildt, burde anvendes til betragtning og bøn. Mange, som bekender sig til at holde Guds bud, følger tilbøjeligheden i stedet for pligten. I deres nuværende tilstand er de uværdige til evigt liv. Til disse efterladende og ligeglade personer vil jeg gerne sige: Jeres tomme tanker, uvenlige ord og egenkærlige handlinger står optegnet i bogen i Himmelen. Englene, som var til stede ved Belsazzars fest for afguderne, står ved jeres side, når I vanærer jeres genløser. De vender sig bedrøvet bort, sårede over, at I korsfæster Guds Søn igen og gør ham til spot.   ret

"»hvem kan bo ved fortærende ild, hvem kan bo ved evige bål?« Den, der vandrer i retfærd og taler oprigtigt, ringeagter vinding, vundet ved uret, vægrer sig ved at tage mod gave, tilstopper øret over for blodråd og lukker øjnene over for det onde højt skal en sådan bo, hans værn skal klippeborge være; . . . . Dine øjne får kongen at se i hans skønhed, de skuer et vidtstrakt land.”   ret

På sin kroningsdag vil Kristus ikke anerkende dem, der har plet eller rynke eller andet sådant. Men de trofaste vil han give herlighedens uvisnelige sejrskrans. De, som ikke ville, at han skulle være konge over dem, skal se ham omgivet af de frelstes hær, hvor hver enkelt bærer tegnet: Herren vor retfærdighed. De skal se, hvorledes det hoved, som engang blev kronet med torne, nu bliver kronet med ærens krone.   ret

På den dag vil de frelste stråle med Faderens og Sønnens herlighed. De himmelske engle vil stå deres gyldne harper og byde Kongen velkommen sammen med dem, som er hans sejrstrofæer, de, som er blevet tvættet hvide i Lammets blod. Der vil lyde en sejrssang, som fylder hele Himmelen. Kristus har sejret. Han træder ind i de himmelske boliger ledsaget af sine frelste, vidnerne om, at hans tjeneste med lidelse og opofrelse ikke har været forgæves.   ret

afsn nr:1Guds sønner og døtre 1207
afsn nr:2
afsn nr:3Guds sønner og døtre 1207
afsn nr:4Guds sønner og døtre 1207
afsn nr:5Guds sønner og døtre 1207
afsn nr:6
afsn nr:7Guds sønner og døtre 1207
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12Guds sønner og døtre 1207
afsn nr:13Guds sønner og døtre 1207
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17Guds sønner og døtre 1206
afsn nr:18Guds sønner og døtre 1206
afsn nr:19Herren kommer 0131
afsn nr:20Herren kommer 0131... Guds sønner og døtre 1206
afsn nr:21
afsn nr:22Herren kommer 0131... Guds sønner og døtre 1206
afsn nr:23Guds sønner og døtre 1221... Herren kommer 0131