Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 24. november 1904

Herrens dag er nær, og kommer med hast.

(Læsning for fredag d. 16. december)

Et sceneri der gør indtryk
For ikke så længe siden blev en scene fremstillet for mig, som gjorde et dybt indtryk. Jeg så en umådelig stor ildkugle falde ned mellem nogle smukke villaer forårsage deres øjeblikkelige ødelæggelse. Jeg hørte nogen sige: "Vi vidste, at Guds straffedomme skulle falde over jorden, men vi vidste ikke, at de ville komme så hurtigt." Andre sagde: "I vidste det! Hvorfor fortalte I os det så ikke? Vi vidste det ikke." Fra alle sider hørte jeg noget lignende blive sagt.   ret

Jeg vågnede op i stor pine. Jeg lagde mig til at sove igen, og det var som om jeg var i en stor forsamling. En myndighedsperson henvendte sig til den gruppe, for hvem verdenskortet var bredt ud for. Han sagde at dette kort afbildede Guds vingård, som måtte opdyrkes. Idet der kom lys fra himlen og skinnede på enhver, som en skulle genspejle lys til de andre. Der måtte tændes lys på mange steder, og fra disse blev der tændt andre lys. Ordene blev gentaget, -   ret

I er jorden salt: men hvis saltet har mistet sin kraft, hvorved skal det da saltes? det er der for ikke til nogen nytte, men blot til at kastes bort, og trædes under fode af mennesker. I er verdens lys. En by der ligger på en   ret

I er jordens salt; men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det da saltes med? Så dur det kun til at kastes ud og trædes ned af mennesker. I er verdens lys; en by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men på en lysestage; så skinner det for alle dem, som er i huset. Således skal jeres lys skinne for menneskene, for at de må se jeres gode gerninger og prise jeres Fader, som er i Himlene.   ret

Jeg så lysstråler skinne fra byer og landsbyer, og fra jordens høje og lave steder. Guds Ord skal adlydes, og som resultat var der mindesmærker for ham i enhver by og landsby. Sandheden blev proklameret udover verden.   ret

Så blev dette kort fjernet, og et andet sat i stedet. På det, skinne der kun lys frem fra nogle få steder. Resten af verden var i mørke, kun med lysglimt her og der. Vor instruktør sagde: ”Dette mørke er resultatet af at mennesker følger deres egen handlemåde. De er gået i arv, og opdyrket onde tendenser. De har for det meste tvivlet, kværuleret og ført anklager. Deres hjerter er ikke ret med Gud. De har sat deres lys under en skæppe.   ret

Hvis enhver Kristi soldat har gjort denne pligt, hvis alle vagtfolkene på Zions mure havde givet basunen en bestemt lys, kunne verden før dette, have hørt advarselsbudskabet. Men værket er flere år bagud. Medens mennesker har sovet, har Satan overlistet os.   ret

Ingen tid at miste
Snart vil alvorlige vanskeligheder rejse sig mellem nationerne vanskeligheder, der ikke vil ophøre, før Jesus kommer. Som aldrig før bør vi stå sammen og tjene ham, som har rejst sin trone i Himmelen, og hvis kongedømme hersker over alt og alle. Gud har ikke svigtet sit folk, og vor styrke ligger i, at vi ikke svigter ham.   ret

Guds straffedomme er i landet. Krige og krigsrygter og ødelæggelser ved brand og oversvømmelse fortæller klart, at trængselstiden, der vil tiltage indtil enden, er meget nær forestående. Vi har ingen tid at spilde. Verden er grebet af krigsånden. Profetierne i Daniel elleve er næsten gået helt i opfyldelse.   ret

Fra alle verdens lande lyder det makedonske råb: ”Kom over og hjælp os.” Gud har åbnet marker op for os, og hvis mennesker ville samarbejde med guddommelige agenter, ville mange sjæle være vundet for sandheden. Men Herrens bekendende folk har sovet over deres tildelte opgave, og på mange steder forbliver det forholdsvis uberørt. Gud har sendt budskab efter budskab for at vække vore folk til at gøre noget, og til at gøre det nu. Men til kaldet: ”Hvem skal jeg sende?” er der kun nogle få der har svaret: ”Her er jeg; send mig.”   ret

Når dovenskabens og ladhedens skam er blevet fjernet fra menigheden, vil Herrens Ånd blive vist nådigst. Guddommelig kraft vil åbenbares. Menigheden vil se Herrens hæres forsynsmæssige virken. Sandhedens lys vil skinne frem i klare og stærke stråler, og ligesom i apostlenes tid vil mange vende sig fra vildfarelse til sandhed. Jorden vil oplyses med Herrens herlighed.   ret

Himmelske engle har ventet længe på menneskeagenter – menighedsmedlemmerne – om de vil samarbejde med dem i det store arbejde der skal gøres. De venter på dig. Så umådelig er marken, så omfattende er planen, at ethvert helliggjort hjerte vil drives til tjeneste som et redskab med guddommelig kraft.   ret

Samtidig vil der være en kraft der virker nedenfra. Medens Guds barmhjertigheds-agenter arbejder igennem helligede mennesker, sætter Satan sine agenter i gang, der hylder ham og vil underlægge sig hans kontrol. Der vil være mange herrer og mange guder. Råbet vil høres: ”Se, her er Kristus,” og, ”Se, her er Kristus.” Satans dybe rænker vil afsløre sig selv overalt, for kunne aflede mænds og kvinders opmærksomhed fra deres nuværende opgave. Der vil være tegn og undere. Men troens øje vil kunne se alle disse manifestationer, varsler for en stor ærværdig fremtid, og sejre som visselig vil komme til Guds folk.   ret

Arbejd, o arbejd! Hold evigheden for øje. Hav i sinde at enhver kraft må helliggøres. Et stort arbejde må gøres. Lad bønnen gå frem fra uskrømtet læber: ”Gud vær os nådige, og velsign os; og få hans ansigt til at skinne på os; så din vej må kendes på jorden, din frelsende helse iblandt alle nationer.”   ret

Dem som i mindste grad indser hvad genløsningen betyder for dem og deres medmennesker, vil vandre i tro, og vil i nogen grad begribe i en målet af menneskenes umådelige behov. Deres hjerter er bevæget til medfølelse, idet de ser den vidtspændende armod i vor verden, store skarers armod som lider efter mad og klæder, og tusindvis moralske armod, som er under en frygtelig doms skygge, i sammenligning med fysiske lidelser der ikke er noget i forhold til dette.   ret

Gør Kristus til din tilflugt.
Lad menighedsmedlemmer have i tanke at det, at deres navne er registreret i menighedsbøgerne, ikke frelser dem. De må vise at de anerkendes af Gud, arbejdsfolk der ikke skal skamme sig. Dag for dag skal de bygge deres karakter i overensstemmelse med Kristi anvisninger. De skal blive i ham, og hele tiden udvise tro på ham. Sådan vil de vokse op til mænds og kvinders fulde mål i Kristus, - sunde, venlige og taknemmelige kristne, der ledes af Gud, skridt for skridt, til et klarere og endnu klarere lys.   ret

Dem som ikke får denne erfaring vil være bland dem hvis stemmer en dag vil rejse sig i bitter klage: ”Kornhøst er omme, frugthøst endt, og vi er ej frelst! Hvorfor flygtede jeg ikke til tilflugtsfæstningen? Hvorfor har jeg spøgt med min egen sjæls frelse, og gjort nådens Ånd foragt?”   ret

Blandt dem som en frygtelig skuffelse komme på den endelige optegnelsesdag, vil der være dem som har været religiøse i det ydre, som tilsyneladende har levet Kristne liv, men som har indvævet selvet i alt hvad de har med at gøre. De har rost sig selv af deres moral, deres indflydelse, deres evner til at stå i en højere position end andre, deres sandhedskundskab. De tror at disse vil vinde dem for Kristi fordømmelse. ”Herre,” siger de, ”Vi har spist og drukket i din nærhed, og du har undervist i vore gader.” ”Har vi ikke profeteret i dit navn? og uddrevet onde djævle i dit navn? Og gjort mange underfulde gerninger?”   ret

Men Frelseren siger: ”Jeg kender jer ikke, gå bort fra mig.” ”Ikke enhver som siger til mig: ”Herre, Herre, skal komme ind i himlens rige; men han som gør min Faders vilje er i himlen.”   ret

Der er ingen diskussion; for tiden til dette er gået. Den uigenkaldelige sætning er blevet erklæret. De er lukket ude fra himlen fordi de ikke er kammeratskabet værdigt.   ret

Dem som har bøjet sig for verdens afguder vil ikke vinde trøst fra dem på den store dag, hvor enhver vil fornyes eller straffes efter hans gerninger. Men Almægtigheden vil ske fyldest. Dem som har gjort Kristus til deres tilflugt vil finde at han lever, og at han er sejrherre. Han vil være deres forsvar.   ret

Opmuntrende ord – enden er nær
”Nær er Herrens dag, den store, den er nær og kommer hastigt.” Hver time, hvert minut, er dyrebart. Vi kan ikke bruge tid på at kværulere og på strid. Over alt omkring os går sjæle til i synd. Hver dag er der noget at gøre for Mesteren. Hver dag skal vi pege sjæle til Guds lam, som bærer alverdens synd.   ret

Vær altid rede; ”for I ved ikke hvilken time menneskesønnen kommer.” Gå til jeres hvile om natten, med al synd erkendt. Sådan gjorde vi i 1844, da vi forventede at møde vor Herre. Og nu er denne store begivenhed nærmere end vi først troede. Vær altid rede, om aftnen, om morgnen, og om middagen, så råbet kan høres: ”Se, Brudgommen kommer; gå ud for at møde ham!” så må du vågne op af søvne, gå for at måde med jeres fyldte og brændende lamper.   ret

"Så kast da ikke jeres frimodighed bort, den har nemlig stor løn i følge; thi I behøver udholdenhed for at gøre Guds vilje og få, hvad der er forjættet. Thi »der er endnu kun en liden stund, snart, snart, så kommer han, der skal komme, og han tøver ikke." Se op, se op, og lad jeres tro hele tiden vokse. Lad denne tro lede jer på den snævre sti der fører til Guds stads gader, i det store deroppe, den vidde, ubundne fremtid der venter sejrherren. Giv agt på de opmuntrende ord: ”Så vent da tålmodigt, brødre! indtil Herrens komme. Se, bonden bier på jordens dyrebare afgrøde og venter tålmodigt på den, til den har fået tidligregn og sildigregn. Vent da også I tålmodigt, styrk jeres hjerter; thi Herrens komme er nær.”   ret

Vi må være ”glade i håbet, tålmodige i trængselen, udholdende i bønnen!” Herren har gjort alle tilvejebringelser så at vi skal have et stært håb. Hvis vi er oprigtige mod vor pagt med Gud, så er velsignelsen sikker – ligeså sikker som Guds løfte kan gøre det. Og så stor er den velsignelse at den vil være en fuld og tilstrækkelig belønning for al den selvfornægtelse og selvopofrelse som vi for Kristi skyld er blevet vist hernede.   ret

afsn nr:1WM 136... Herren kommer 0117
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8WM 136... Herren kommer 0615... Herren kommer 0117
afsn nr:9WM 136... Herren kommer 0615... Herren kommer 0117
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21
afsn nr:22
afsn nr:23
afsn nr:24
afsn nr:25