Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 30. november 1905

Da Salomo bad under templets indvielse, gjorde han det ikke, mens hans stod på sine fødder. Kongen knælede i den bedendes ydmyge stilling. Heri findes en lektie for Guds folk i dag. Vor åndelige styrke og vor indflydelse forøges ikke ved at rette os efter en verdslig holdning under bøn. I disse farefulde tider bør de, der bekender sig til at være Guds folk, der holder hans bud, værne sig imod tilbøjeligheden til at miste ærbødighedens og gudfrygtighedens ånd. Skrifterne lærer menneskene, hvordan de skal komme frem for deres Skaber med ydmyghed og ærefrygt ved tro på en guddommelig Mellemmand. Lad mennesket komme på bøjet knæ som en undersåt af nåde, en ydmyg ansøger ved nådens fodskammel. Således skal han vidne om, at hele sjælen, legemet og ånden er underkastet sin Skaber. Det er vor pligt både i offentlig og privat tilbedelse at bøje vore knæ for Guds åsyn, når vi frembærer vore anmodninger for ham. Jesus, vort eksempel, “faldt på knæ og bad.” Og om hans disciple står der, at de også “faldt på knæ og bad.” Stefanus “faldt på knæ.” Paulus erklærede: “Jeg bøjer mine knæ for vor Herre Jesu Kristi Fader.” Da Ezra bekendte Israels synder for Gud, knælede han. Daniel “faldt på knæ tre gange om dagen og bad og priste sin Gud.” Og salmistens indbydelse lyder: “Kom, lad os bøje os, kaste os ned, knæle for Herren, vor Skaber!”   ret

Da Salomo talte ved templets indvielse, søgte han at fjerne de overtroiske, hedenske forestillinger, som de tilstedeværende havde angående Skaberen. Han fortalte dem, at himmelens Gud ikke er ligesom hedningernes guder, der bor i templer, der er bygget til dem, men at den sande Gud ville mødes med sit folk ved sin Ånd, når de samledes i det hus, som var indviet til ham. Herren besøger sit folk i deres hjem eller hvor som helst, de er, og glæder dem med særlige åbenbaringer af sin godhed. Og alle vegne har Guds børn det privilegium at tilbede deres himmelske Fader.   ret

Den bøn, Salomo opsendte ved templets indvielse, blev ikke opsendt, medens han stod op. Kongen knælede i en bedendes ydmyge stilling. Heri ligger en lektie for Guds folk i dag. Vor åndelige kraft og vor indflydelse øges ikke ved at rette os efter en verdslig stilling under bønnen. Lad mennesket komme på bøjede knæ, som nådens undersåt, en ydmyg ansøger ved nådestolens fod. Således vidner han om, at hele sjælen, legemet og ånden er sin Skaber underdanig.   ret

Bønnen som Salomon sendte op under tempelindvielsen, blev ikke sendt medens han stod på fødderne. Kongen knælede ned i en ydmyg ansøgers stilling.   ret

Heri er en lektie for Guds folk i dag. Vor åndelige styrke og vor indflydelse vokser ikke ved at tilpasse os en verdslig attitude under bøn. . . . Lad mennesket komme ned på bøjede knæ, som en nådens undersåt, en forbønsmand ved nådens fodstol. Derved skal han bevidne at hele sjælen, legemet og ånden er underlagt sin Skaber.   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2007. s. 51
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2007. s. 51
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2001. s. 35
afsn nr:Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1131
afsn nr:Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1131