Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 01. december 1910

Hvordan læg medlemmer kan hjælpe.

Enhver der har spist af det brød som kommer ned fra himmelen vil bryde dette brød til andre. På dette afhænger den åndelige vækst af de troende. Der er mange der ikke vokser i nåde, og der, på grund af dette, ofte er i en ubehagelig, klagende sindstilstand. De der ikke gør deres pligt, der ikke hjælper andre til at se vigtigheden af sandheden for denne tid, må føle sig utilfredse med sig selv. Satan tager fordel af denne holdning i deres erfaring, og leder dem til at kritisere og finde fejl. Hvis de var travlt engageret i at søge at kende og gøre Guds vilje, ville de føle sådan en byrde for fortabte sjæle, sådan en uro i sindet, at de ikke kunne holde sig fra at opfylde befalingen, ”Gå ud i alverden og prædik evangeliet for enhver skabning,” ”idet I lærer dem at overholde alle de ting som jeg har befalet jer.”   ret

Selv medens de er engageret i deres daglige beskæftigelse, kan mænd og kvinder lede andre til Kristus. Medens de gør dette, vil de have den dyrebare forsikring at Frelseren er tæt ved deres side. De er ikke efterladt alene. Kristus vil give dem ord til at tale der vil opmuntre og styrke sjæle kæmpende i mørket. Deres egen tro vil blive styrket når de finder ud af at løftet om Kristi blivende nærvær er blevet opfyldt. De er ikke kun en velsignelse for andre, men det arbejde de gør for Kristus bringer også velsignelse til dem selv.   ret

Der er mange der skulle være i gang med at arbejde for deres Mester. Min broder, min søster, hvad gør du for Kristus? Søger du at være til velsignelse for andre? Udtrykker dine læber ord af venlighed, sympati, og kærlighed? Lægger du frem alvorlige anstrengelser for at vinde andre for Frelseren? Er dit hjerte fyldt med en beslutsomhed om at virke for dine naboer? Besøg disse der bor nær ved dig, og i sympati og venlighed nå deres hjerter, lad dit arbejde fjerne fordom. Husk at disse der kender sandheden for denne tid, og dog kun arbejder for deres egen menighed, vil blive krævet til regnskab for uopfyldte pligter.   ret

Lån jeres naboer nogle af vore mindre bøger. Hvis det lykkes dig at vække deres interesse, så lån dem de større bøger. Hvis det er muligt, prøv at få en anledning til at fortælle dem om sandheden. Ved alle vande den kristne arbejder skal så sandhedens sæd, ikke vide hvad der skal lykkes, det ene eller det andet, men altid vandrende i ydmyghed og tillid ved siden af ham der erklærer, ”Se, jeg er med jer alle dage, lige til enden.   ret

Sparsomlighed i klæder
Guds folk bør udvise streng økonomi, når de giver penge ud, for at de må have noget at kunne bringe ham sigende: af dit eget har vi givet dig. Således bør de ofre gud takofre for de velsignelser, de modtager fra ham, og på den måde vil de samle sig selv skatte oppe ved guds trone.   ret

Verdslige mennesker anvender store pengesummer til klæder penge, som kunde være bleven brugt til føde og klæder til dem, der lider sult og kulde. Mange, som Kristus gav sit liv for, har kun råd til at skaffe sig de mest nødvendige og billigste klæder. Medens andre bruger tusinder af kroner for at tilfredsstille modens umættelige fordringer.   ret

Herren byder sit folk at gå bort fra verden, adskille sig fra den. Stads og kostbare klæder passer sig ikke for dem, som tror, at vi lever i nådetidens sidste dage. Apostelen Paulus skriver: så vil jeg da, at mændene på ethvert sted, hvor de beder, skal opløfte fromme hænder uden vrede og trætte. Ligeså, at kvinder skal pryde sig i sømmelig klædning med blufærdigbed og ærbarhed, ikke med fletninger og guld eller perler eller kostbar klædning, men, som det sømmer sig kvinder, der bekender sig til gudsfrygt, med gode gerninger.   ret

Selv iblandt dem, som bekender sig til at være guds børn er der sådanne, som bruger mere, end det er nødvendigt, til klæder. Vi bør klæde os net og smagfuldt; men mine søstre, når i køber og tilbereder jeres egne og jeres børns klæder, tænk da på arbejdet i herrens vingård det arbejde, som endnu ikke er fuldført. Det er ret at købe godt materiale og udføre arbejdet omhyggeligt; det er økonomi. Men kostbar stads, er ikke nødvéndigt, og at bruge den siags er at anvende penge på sin forfængelighed, som hellere burde være anvendt i guds sag.   ret

Det er ikke jeres klæder, som gør jer værdifulde i herrens øjne. Det er de indvortes prydelser, åndens nådegaver, venlige ord, omhu for andre, som gud sætter pris på. Lad den unødvendige pynt og stads fare og brug de penge, du derved sparer, til guds sags fremme. Lær at fornægte dig selv, og oplær dine børn til det samme. Alt, hvad der kan spares ved selvfornægtelse, behøves nu i det værk, som udføres. De lidende skal hjælpes, de nøgne klædes, de hungrige bespises, sandheden for vor tid skal meddeles dem, som ikke kender den.   ret

Vi er Kristi vidner, og vi skal ikke tillade verdslige interesser således at opsluge vor tid og vor opmærksomhed, at vi ikke giver agt på de ting, gud siger skal komme først. Der er højere interesser at tage hensyn til. Søg først guds rige og hans retfærdighed. Kristus hengav sig helt til det værk, han kom for at udføre. Og hans ord lyder til os: dersom nogen vil komme efter mig, han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. Så skal han være min discipel. Kristus gav villigt og med glæde sig selv hen til at udføre guds vilje. Han blev lydig indtil døden, ja korsets død. Skal vi da føle det som noget hårdt at fornægte os selv? Skal vi unddrage os at tage del i hans lidelser? Hans død bør røre hver fiber i os, og gøre os villige til at hellige alt det, vi har og er, til hans gerning. Når vi tænker på, hvad han har gjort for os, bør vore hjerter fyldes med kærlighed.   ret

Når de der kender sandheden, praktiserer den selvfornægtelse, som guds ord omtaler, da vil budskabet gå med magt. Herren vil høre vore bønner om sjæles omvendelse. Guds folk vil lade lyset skinne, og vantro, som ser deres gode gerninger, vil ære vor himmelske fader.   ret

Lad os give os selv til Gud i selvopofrende lydighed. Kristus døde for at forløse os fra al synd, og rense til sig selv et specielt folk, ivrig efter at gøre gode gerninger. I tanke, ord, og gerning vi skal være fuldstændig omformet til Guds vilje. Himmelen er kun for disse der har renset deres sjæle gennem lydighed til sandheden. Den er et sted hvor ubesmittet renhed alene kan bo.   ret

I fuldkommen lydighed er der fuldkommen glæde. ”Dette har jeg talt til jer,” sagde Kristus, ”at min glæde kan blive i jer, og at jeres glæde kan være fuldkommen.” Må Gud styrke vor tro, og lede os til højder som vi endnu ikke har nået. Han gav Kristus til at dø for os, at vi kunne være renset for al synd. Han har lovet at udgyde sin Ånd på os. Han har givet os hans ord, for at vi gennem lydighed over for dets undervisning kan blive gjort hellige. Det er vort privilegium, vor pligt, at vokse i nåde. (Skal konkulderes)   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5Btu 187
afsn nr:6Btu 187
afsn nr:7Btu 188
afsn nr:8Btu 188
afsn nr:9 Btu 188
afsn nr:10Btu 188
afsn nr:11Btu 189
afsn nr:12
afsn nr:13