Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 3. december 1889

Behovet for dybere kundskab til Gud

Enok vandrede med Gud. Han havde det samme sind som Gud. Profeten spørger: "Vandrer vel to i følge, når det ikke er aftalt?" Hvis vi har det samme sind som Gud, vil vor vilje blive opslugt af Guds vilje, og vi vil gå, hvorhen Gud viser os vejen. Som et kærligt barn lægger sin hånd i sin faders og går sammen med ham i fuldkommen tillid, enten det er lyst eller mørkt, sådan skal Guds sønner og døtre vandre med Jesus gennem sorger og glæder, på livets vej.   ret

Herren har betroet os det hellige og højtidelige arbejde med at bringe den prøvende sandhed til verden. Han har æret os, ved at give os en del at gøre i hans sag, lade os blive medarbejdere sammen med ham. Hvis vi virkelig er Herrens beskikkede tjenere, bør vi vandre i lyset, så vi kan være lys bærere for dem der sidder i mørke. Kristi efterfølgere skal over for verden være vidner om deres Herres egenskaber. De må ikke være ligegyldige eller upåpasselige med deres pligter eller letsindige med deres påvirkning af andre, for de er repræsentanter for Jesus her på jorden.   ret

Guds ord har tjent som en mægtig kile, der har adskilt Guds børn fra verden. Når de bliver hugget ud af stenbruddet, er de som ubehandlede sten, der ikke egner sig til en plads i Guds herlige tempel. Men de bliver bragt ind på Herrens værksted, hvor de bliver hugget til og poleret, så de kan blive dyrebare, egnede sten. Dette forarbejde til det himmelske tempel finder hele tiden sted i prøvetiden. Vi er naturligvis tilbøjelige til at ønske at få vor egen vilje, men når Kristi forvandlende nåde kommer ind i vore hjerter; udtrykkes vor sjæls higen med ordene: Herre, hvad vil du jeg skal gøre?" Når Guds ånd arbejder i os, ledes vi til at ville og gøre, hvad der er Herren velbehageligt, og vi vil være lydige i hjerte og gerning. Der er mange der bekender at være den sagtmodige og elskelige Jesu efterfølgere, som finder det vanskeligt at tjene Gud, fordi de sætter deres egen stolte vilje op imod Guds vilje. Men sproget hos enhver der bekender Kristi navn må være: "Alt hvad Herren forlanger af mig, vil jeg gøre."   ret

De, der ikke vandrer i fuldkommen tro og renhed, betragter det at leve Gud nær som en frygtelig tanke. De elsker ikke at tænke på eller tale om Gud. De siger i deres hjerte og gennem deres handlinger: "Gå bort fra os, Gud; vi ønsker ikke at kende dine veje." Men ved at tro på Kristus kommer en sand kristen til at kende Guds veje og tanker. Han forstår ved selvoplevet erfaring noget af længden og dybden og bredden og højden af Guds kærlighed, som overgår al forstand. Den sjæl, som elsker Gud, elsker at modtage kraft fra ham ved stadigt samfund med ham. Når det bliver en vane for sjælen at tale med Gud, er den ondes magt brudt, for Satan kan ikke opholde sig i nærheden af den sjæl, som holder sig nær til Gud. Hvis du er i følge med Kristus, vil du ikke nære forfængelige og urene tanker; du vil ikke forfalde til overfladisk tale, som bedrøver ham, der er kommet for at helliggøre din sjæl. De, der er blevet helliggjort ved sandheden er en levende anbefaling for dens kraft og repræsentanter for deres opstandene Herre: Kristi religion vil forfine smagen, helliggøre ens bedømmelse, højne, lutre og forædle sjælen og gøre den kristne mere og mere skikket til at være sammen med de himmelske engle.   ret

De kristne skal være Guds adel, der aldrig vil lade sig lænke af den store sjælefjende, men knytte sig til Gud og modtage inspiration fra ham, som de elsker, ham, der er ædel og ophøjet. Den sjæl, der elsker Gud, hæver sig op over tvivlens tåge. Han får en lysende, bred, dyb og levende erfaring og bliver ydmyg og Kristus lig. Hans sjæl er overgivet til Gud, skjult med Kristus i Gud. Han vil være i stand til at modstå prøvelser, såsom at blive overset, misbrugt og foragtet, fordi hans frelser har gennemgået alt dette. Han vil ikke blive irritabel og nedtrykt, når vanskelighederne trænger sig på, for Jesus svigtede ikke og tabte ikke modet. Enhver sand kristen vil være stærk, ikke i sine egne gode gerningers styrke og fortjeneste, men i Kristi retfærdighed, som er tilregnet ham gennem tro. Det er en stor ting at være ydmyg og sagtmodig i hjerte, og være ren og ubesmittet, ligesom himlens Fyrste var da Han vandrede blandt mennesker.   ret

Dem som underviser i sandheden, må have en grundigere kundskab til højden, dybden, bredden og længden af Guds fuldkomne kærlighed. Igennem hele den kristnes erfaring vil der være en kamp at kæmpe med selvet, men i alle disse kampe kan sjælen rejse sig i sejrstriumf, og være mere end sejrherrer over verden, kødet og Djævelen, gennem Herren Jesu Kristi navn. Vi må have en dybere og højere fornemmelse af den helligelse, som Gud forlanger af de mennesker, som han har valgt som forvaltere af hans hellige ord. De skal ikke være ryggesløse på nogen af deres måder. Et højtideligt ansvar hviler over dem, at være eksempler for Guds hjord, og for verden, i tro, i ord, i liv og karakter, så de må besmykke sig med Kristi vor Frelsers lære. De skal være helt rene, være meget i bøn, og flittige bibelgranskere. Gud har givet dem sind og forstands kræfter, så de kan søge ihærdigt efter hans sandheds juveler, som skal fremvises i al deres tiltrækning, over for menneskesjæle der er i fare. I bør lægge jeres sjæle åbent over for Gud, så I må blive fyldt med himmels inspiration. I bør holde sjælens kilde ren, så de strømme der kommer ud fra den, er uplettet fra ondt. Hele sindet og sjælen bør blive gennemsyret med sandhed, så du kan være en levende fremstilling af Kristus. Mine brødre, Gud vil have at I fyldes med hans Helligånd, begavet med kraft oppefra. Arbejd ikke på at blive store mænd, arbejd hellere på at blive gode og fuldkomne mænd, der viser Hans ris, som har kaldt jer ud af mørke til hans forunderlige lys. Gud kalder på Kaleb'er og Josua'er, frygtløse, helhjertede mænd, som vil arbejde i tro og mod.   ret

Enhver som er kaldet af Gud til at tjene for hans folk, gennem Kristi nåde, skal trække sig ud af al syndighed, så hans ord, hans liv, hans karakter kan pege hen mod Guds Lam der bærer alverdens synd bort. Kristi tjener skal have den visdom som kommer ovenfra, som er "først og fremmest ren, dernæst fredselskende, mild, hensynsfuld, fyldt med barmhjertighed og gode frugter, fri for partiskhed og hykleri." Apostlen siger: "Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, da skal han bede om at få den fra Gud, der giver alle gavmildt og uden bebrejdelser, og så vil den blive ham givet."   ret

Prædikanter kvalificerer ikke sig selv til deres arbejde med grundig og ihærdig studium af Guds ord. Gør de ikke det, kan de ikke undervise andre, og de vil ikke fuldstændigt fremstille ethvert menneske fuldkomment i Kristus Jesus. Mange gennemgår store områder i bibelsandhed, men de forsøger ikke at forstå den praktiske betydning af Guds dybe udsagn. Bibelen vil undervise den kristne, hvordan han bør optræde over for verden. Unge mænd som ønsker at give sig selv til forkynderarbejdet, eller som allerede har gjort det, bør lægge sig på sinde at ransage skriften. De bør opelske selvkontrollens og enkelthedens vane. Ligesom Daniel, bør de undgå en luksusseriøs levemåde, så deres kroppe forbliver sunde, og deres sind kan ikke omtåges, og Gud vil sætte sit afpræg på dem, ligesom han gjorde på hans tjenere i gamle dage.   ret

Gud gav Daniel visdom, for han bad for den i tro, og så levede han sine egne bønner ud. Han undgik alt som vil svække fysisk, eller mental kraft, og så betroede han sin sjæl og krop til Gud, at blive brugt til hans ære. Lad Guds tjenere fylde sindet fra Hans ords rigdomme, så de kan frembringe nye og gamle ting til at føde Guds hungrende hjord med. Guds ord er som en mine fuld af en dyrebar åre, og dets sandheder vil være en rigdom for sindet. "Over de retfærdige oprinder lys og glæde over de oprigtige af hjertet." Rigdommene i denne mine er åben for alle; dets rigdomme slipper ikke op. Dyrebare sandhedsjuveler ligger under dens overflade, og alle timer der bruges på ransagning, vil betalt fuldt ud tilbage. Fyld sindet med principper fra Kristi evangelium, søg efter de skjulte rigdomme i Guds ord i smerteudholdende anstrengelser. Hele himlen våger, for at se hvad mennesker vil gøre med Jehovas forskrifter og løfter.   ret

Den prædikant som drister sig til at undervise i sandheden, skønt han kun har en overfladisk kundskab til Guds ord, forhåner hans Helligånd. Men han som begynder med lidt kundskab, og på en ydmyg måde, og fortæller hvad han ved, medens han søger ihærdigt efter yderligere studium, vil blive kvalificeret til at gøre et større arbejde. Hele den himmelske rigdom venter på at han forlanger den. Jo mere lys han samler til sin egen sjæl, des mere himmelsk oplysning vil han få at give til andre, og derved vil han blive en lysets kanal til verden, og han vil få Himlens styrke, så han kan modstå mørkets kræfter, og blive mere end sejrherre gennem Ham, der har elsket ham. Ingen kan finde næring og vækst medmindre han får føde fra livets brød. Guds ord er vor åndelige føde, vi må hungre efter himlens brød, og tørste efter livets vande. Vi må blive mere himmelsk sindede. Jo mere vi beskuer Kristi uforlignelige elskelighed, des mere skal vi ønske at blive lig Ham som vor sjæl elskede. Des mere vi kender til Ham, des højere vil vort karakter ideal blive, og des mere vil vi være ophøjet i vor kamp for at nå den fuldkomne standard.   ret

Der er for meget farisæisme iblandt os. For mange er tilfredse med sig selv, med deres former og ceremonier, men dem som er tilfreds med deres menneskelige mål, er ikke behagelige i Guds øjne, for Jesus skammer sig ved at kalde dem brødre. De har altid i sinde at gøre noget stort, men de gør det aldrig, for de beror sig på deres egen styrke, som kun er et siv der er gået i stykker. De har et utydeligt billede af et højere kristenliv, men eftersom tiden går, bliver de mere og mere ligegyldige, og er langt og langt borte fra dets mål. Hvis disse personer vil sætte gang i hjerte, sjæl og kræfter for at ransage skriften dagligt, vil Jesus blive helliggørelse og retfærdighed for dem. En ny kraft vil komme til enhver som ydmygt vil søge Gud, i levende tro. Et guddommeligt element, kombineres med det menneskelige, idet sjælen rækker ud efter Gud, og det længselsfulde hjerte kan sige: "Min sjæl er stille for Gud alene, min Frelse kommer fra ham."   ret

Hvis de prædikanter som går ind i Guds hellige arbejde, vil opsøge de ting som er ovenfor, hvor Kristus sidder ved Guds højre hånd, vil de leve et renere og mere ophøjet liv. De vil vide hvad det vil sige at "se og leve." Der er ikke brug for den svaghed som eksisterer i prædikant tjenesten i dag. Det sandhedens budskab vi bærer frem til verden er helt igennem kraftfuldt. Den nærværende sandhed omfatter meget mere end mange drømmer . Manges tanker er ikke på med at studere, så de kan begribe Guds dybe ting; men selvet, nemhed, og behagelige vaner må overvindes, hvis vi vil drage nær til Gud, og få ham til at drage nær til os. Vore sind må beskæftiges til fulde, ellers opnår vi ikke den dybe og rige erfaring, som Gud er villig til at give os. Enhver prædikant bør forsøge at tage af betydningen af Kristi ord: "Og jeg helliger mig selv for dem, for at også de må være helligede ved sandheden." Kristus er prædikantens eksempel, og prædikanten bør tage meningen i Frelserens ord, og blive et eksempel for Guds menighed.   ret

afsn nr:1At jeg må kende ham 0901
afsn nr:2At jeg må kende ham 0901
afsn nr:3At jeg må kende ham 0524
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 7 side 937, At jeg må kende ham 0901
afsn nr:5At jeg må kende ham 0524, Egw Bibelkommentaren bind 7 side 908
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12