Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 11. december 1900

Et vigtigt brev fra Søster E. G. White

St. Helena, Cal., oktober, 1900.   ret

Kære ___: Jeg kan ikke skrive så meget lige nu. Jeg ser det ikke som min opgave at skrive alt det ned som jeg kunne skrive i sandhed; for det vil ikke være den bedste ting at gøre. Jeg må vente, våge og bede. Jeg føler at Helligånden arbejder arbejder med dig, som er på den anden side af Rocky Mountins. Men nu har jeg ikke lys for at besøge Battle Creek, og jeg skal ikke gøre dette uden et tydeligt ”Så siger Herren.” Når Gud ser at det arbejde han har givet mig, ikke vil afvises og forkastet, og Hans instruktion bliver fremstillet forkert og misbrugt, så skal jeg have et arbejde at gøre i forbindelse med dem, som vil samarbejde med mig i det sidste store arbejde foran os.   ret

Katastrofer, jordskælv, flodbølger, ulykker over land og over havet vil tage til. Gud ser på verden i dag, som Han så på den i Noas tid. Han sender Sit budskab til folk i dag ligesom Han gjorde i Noas dage. I denne tidsalder af verden er der en gentagelse af den ondskab verden havde før vandfloden. Mange hjalp Noa med at bygge arken, som ikke troede på det opvækkende budskab, som ikke rensede sig selv fra alle forkerteprincipper, som ikke overvandt fristelsen at gøre og sige ting der var stik imod Guds sindelag og vilje.   ret

Hav tro på Gud. Han gav mig ideen at give bogen ”Kristi lignelser” til hjælp på skolerne. Han prøver Sit folk og instutionerne i disse ting, for at se om de vil arbejde sammen og være et sind i selvfornægtelse og selvopofrelse. Før dette arbejde videre, uden at vige tilbage, i Herrens navn. Lad Guds plan blive forsvaret. Lad Hans forslag føres fuldt og hjerteligt ud tilskrevet som midler fra samstemmende menighedsmedlemmer i selvopofrende anstrengelse. Således vil de ofre sjæl, legeme og ånd som kar til ære, hvem Gud kan tildele Sin Helligånd. Ved dissemidler kan de udrette det arbejde Gud har påtænkt de skal gøre.   ret

Oprør enhver familie, enhver menighed, til at gøre det yderste i deres kraft, enhver helliger sig selv til Gud, tager den onde surdej ud af sit hjerte, og af hjemmet, og ud af menigheden. Lad enhver familie få det meste ud af dette, Herrens anledning. Lad selvfornægtelse og selvopofrelse blive åbenbaret. Lad lærerne i skolen gøre ligesom andre af Guds tjenere gør, - skære i deres løn. Denne selvopofrelse vil afkræves af os alle. Lad alle sætte sig selv der, hvor de er sikre at kunne modtage svar på deres bønner. Det er Guds sag som står på spil.   ret

Livets værdifuldhed skal påskønnes fordi dette liv tilhører Mesteren. Så længe som vi lever, skal vi altid have i sinde at vi er købt for en pris. Kristus gjorde et helt og fuldt offer af sig selv, for os, for at gøre det muligt for os at modtage det evige liv som gave. ”I ikke tilhører jer selv? I er jo købt og prisen betalt.” Vi er indregistreret under Kristi banner for livets tjeneste, og store ansvar og muligheder er inden for vor rækkevidde.   ret

Der er, i Guds forsyn, særlige perioder hvor vi må rejse os i svar på Guds kald, og gøre brug af vor tid, vort intellekt, hele vort væsen, krop, sjæl og ånd, udnytte vore evner fuldt ud for Guds krav. Lad ingen anledning gå tabt lige nu. Lad alle arbejde sammen. Lad børn gøre en del. Lad ethvert familiemedlem gøre ngoet. Uddan, uddan. Dette er en anledning som Guds folk ikke kan lade gå tabt. Gud kalder. Gør jeres bedste på dette tidspunkt for at fremføre jeres ofre til Ham, for at udføre Hans udspecificerede vilje; og derved gøre dette til en anledning at vidne for Ham og Hans sandhed. Lad dit lys skinne ud i en verden med mørke.   ret

Lad kolportørere gøre deres bedste for at sælge bogen ”Kristi lignelser.” Deres arbejde vil tjene et dobbelt formål. De vil sætte en bog i folks hjem, som indeholder det mest dyrebare lys, frø der er udsås til mennesker, der er ved at gå fortabt. Ved at få disse frø i deres hjerter, vil de spare deres sjæle ved tro på sandheden. Samtidig vil der samles midler ind til at hjælpe vore skoler. To gange godt vil udrettes i dette arbejde. Lad det blive gjort hjerteligt, som for Herren.   ret

Lad alle tænke nøgternt; for det er en alvorlig ting at leve. Dit liv er ikke dit eget. Du holdes oppe ved Guds kraft, og Jesus Kristus ønsker at leve Sit liv i dig, udvikle din karakter. Han ønsker at du skal gøre dit yderste i din kundskab og magt, for at gennemføre det fortsæt som Han gav dig liv for. Brug alle evner som var det Hans.   ret

Mine brødre, efter at I har gjort alt I kan for at udrette dette for skolerne, ved helliget energi og megen bøn, vil I se Guds herlighed. Når trængslen er blevet gennemført til fulde, vil der komme et velsignet resultat. Dem som har søgt at gøre Guds vilje, har lagt alle talenter ud til den beste brug, blive kloge i arbejdet for Guds rige. De lærer lektier af den største betydning for dem, og de føler den største nytte i det formuftsmæssige sind. Dette er resultatet der visselig vil komme hvis du vil opfylde Guds hensigt. Fred og forstand og nåde vil blive givet. Det er Guds plan at vi skal alle forherlige Ham, begragte hans tjeneste som det endelige for vor eksistens. Det arbejde som Gud kalder dig til at gøre, vil Han gøre til en velsignelse for dig. Dit hjerte vil være mere ømt, dine tanker mere åndelige, din tjeneste mere Kritus lig. ”Hvis I bliver i mig,” sagde Jesus, ”og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad som helst I vil, og I skal få det.” I betragtning af disse ting, fryder min ånd sig i Gud.   ret

Jeg kunne ikke sove efter klokken to i nat. I nattens timer var jeg til et rådsmøde. Jeg bønfaldt nogle familier om at nyttiggøre de midler Gud havde bragt til veje, og drage bort fra byerne for at frelse deres børn. Nogle nølede og gjorde ikke nogen afgjorte anstrengelser for det. Nådens engle skyndte på Lot, hans hustru og døtre ved at tage dem i hånden. Hvis Lot havde skyndt sig ud ligesom Herren havde sagt han skulle gøre, ville hans hustru ikke være blevet til en saltstøtte. Lot havde for meget af et nølende sindelag. Lad os ikke være som ham. Den samme stemme som advarede Lot om at han skulle forlade Sodoma, siger til os: "Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ikke ved noget urent." (2Kor 6,17). De som er lydige mod denne advarsel, vil finde et tilflugtsted. Enhver mand bør være årvågen og søge at redde sin familie. Han bør gøre sig klar til opgaven. Efter som Gud vil åbenbare hvad der skal gøres. 2På fast grunn HBO 7   ret

Hør hvad Gud siger gennem apostlen Paulus: "Arbejd med frygt og bæven på jeres frelse, ikke blot som da jeg var til stede, men endnu mere nu i mit fravær. For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje." (Fil 2,12-13). Lot vandrede ulykkelig over slettelandet med langsomme skridt. Han havde været så længe sammen med onde mennesker at han ikke var i stand til at se den fare han var i, før hans hustru blev tilbage på sletten som en evig saltstøtte. 2På fast grunn .. HBO 7   ret

Der skal gøres en besluttet arbejde, for at udrette Guds plan. Få enhvert tiltage til at tælle for Mesteren i kolportagen af “Kristi lignelser.” Gud ønsker at Hans folk skal have liv for værket, som de aldrig før har set, for deres gode og for at opbygge Hans sag. Tjenende engle vil være omkring medarbejerne.   ret

Lad vore institutioner gøre alle anstrengelser for at de kommer ud af gæld. Lad enhver familie vågne op. Lad prædikanterne i vore menigheder og formændene i vore konferenser vågne op. Så vil Han fortælle jer hvad det næste er der skal gøres.   ret

Du vil behøve tålmodighed med de langsomme medarbejdere, som ikke finder det nødvendigt at gøre noget straks, grundigt og alvorligt. De har så meget at sige, så megen vantro at udtrykke, og så meget at kritisere, at de mister fred, glæde og lykke for Guds målsætning, før de kan beslutte sig for bevægelse. Vi må blive mænd og kvinder for Guds anledning. Jeg er i virkeligheden glad for at der der er blevet udvist så megen harmonisk handling, som har vist sig for at gennemføre Guds fortsæt, og for at få det meste ud af Hans tilvejebringelser.
[underskrevet] Mrs. Ellen G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15