Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. december 1878

Sabbatsskolearbejdet

*Bemærkninger over for den sabbatsskole der blev afholdt i forbindelse med lejrmødet i Battle Creek, Mich., 2.14. okt 1878.   ret

Jeg er dybt interesseret i sabbatsskolearbejdet, og har et stort ønske for at se det vil vokse. Sabbatsskolen er det sted hvor vi lærer om Gud og Kristus, og lærer at studere den Hellige Bibel. Hvis vi vil udvikle kristne karaktertræk, må vi studere Kristi karakter, så vi kan komme i fuld enhed med ham.   ret

Det er sand storhed, det er sjælens ædelhed og hjertets sagtmodighed og ydmyghed, som vil bringe os i en position for Gud, at vi kan få udødelighedens afsluttende berøring, og forvandles som Enok blev. Men jeg er bange for at mange ikke påskønner den hjælp som sabbatsskolen kan være og opnå disse kvaliteter.   ret

Fædre og mødre bør ophøje sabbatsskolens rettigheder så meget at de tager sig til at se at deres børn lærer deres lektier fuldkommet hver sabbat. De bør endog have større interesse for disse vellærte, end for deres lektier dagskolen er ordentligt forberedt. På mange steder forsømmes denne sag for meget. Lærerne læser ganske enkelt på lektien, og når de kommer til sabbatsskolen, lader de eleverne læse svarerne enten fra bibel eller fra lektielæsningen. Sådan må man aldrig gøre. Alle lektier bør overdrages omhyggeligt til hukommelsen både af lærer og eleven, så at det vil være til en vis gavn for dem senere.   ret

Fædre og mødre, lærere og studrende, bør få det meste ud af disse Gudsgivne anleninger; for i evigheden skal vi se at sabbatsskolen har været et stort redskab til sjæles omvendelse, og holder de unge fra de onder og fristelser som eksisterer omkring dem.   ret

Vi må søge at blive bekendt med Gud; vi må studere og forstå Skrifterne. Himlens majestæt, herlighedens konge siger: ”I ransager skrifterne, fordi I mener i dem at have evigt liv; og det er dem, som vidner om mig.”   ret

Mange bruger megen dyrebar tid på at læse romanbøger. Disse giver ikke næring til tvivl; men der er ganske få af dem som informerer om hvad vil hjælpe os til at udvikle en retsindig karakter, den ene som vil sætte os i stand til at nyde livet i Guds rige som går parallelt med Jehovas liv. Den tid der bruges på let læsning, vil, hvis den bruges på at studre sabbatsskolelektier, være til uendelig større gavn for sindet.   ret

Verden har aldrig fået en mere interessant historie end den bibelen har; og jo mere vi søger i den, des bedre bliver vi til at påskønne dens fremragende ting. Det er vore alles privilegium at vide for os selv at vi udlever alle dens instrukser. Og det er enhvers privilegium at bede Gud om hans Helligånd, for visdom, for nåde og for moralsk værdi, at vi må få en god forståelse. Hvis alle gjorde dette, ville de være bedre forberedt på arbejdet og på at gavne samfundet; og kundskaberne og erfaringen deraf kan overføres til den nye jord.   ret

Nu er det på tide at blive bekendt med Skrifterne, og lære hvordan en kristen karakter udvikles, og forberedes til himlen ved en tæt forbindelse med Gud, så vi til sidst kan krones med evig frelse i Guds rige.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9