Review and Herald d. 13. december 1881
Lang levetid, og livsvaner
Første Mosebog giver os en Ganske præcis beretning om de første femogtyve hundre års af menneskehistoriens personlige og sociale liv, og alligevel har vi ikke noget om et barn der født blind, døv, forkrøblet, deformeret eller åndssvagt. Der er ikke noget tilfælde i den bog, om en naturlig død som spæd, i barndommen eller tidlig manddom. Der står ikke noget om mænd og kvinder der dør af sygdom. Mindeord i første Mose bog lyder således: “Således blev (Adams) fulde levetid 930 år, og derpå døde han.” ”Således blev Sets fulde levetid 912 år, og derpå døde han.” Om andre, siger skriften: ”Han levede til en god høj alder, og han døde.” Det var så sjældent at en søn døde før faderen at dette ville blive værd at skrive ned. ”Haran døde i sin fader Taras levetid.” Alligevel var Haran selv en fader før sin død. ret
Overtrædelse af fysiske love og menneskelige lidelser som konsekvens der af, har hersket længe, at mange ser på den nuværende tilstand med sygdom, lidelse, svaghed og for tidlig død, som menneskehedens bestemte lod. Men Gud skabte ikke slægten i sin nuværende svage tilstand. Dette er ikke Forsynets værk, men menneskers værk. Det kom frem ved overtrædelse af Guds lov. Da Adam og Eva faldt først fordi de blev fristet på appetitten, faldt deres hellige og lykkelige stade. Det er ved samme fristelse at slægten svækkes. De har givet appetitten frit løb og lidenskaben tager tronen, og underlægger fornuften og samvittigheden. ret
Mennesket kom fra sin Skabers hånd fuldkommen i organisering, og i en smuk form. Det at de fik seks tusinde år modstod den stadig voksende vægt af sygdomme og forbrydelse, er et afgørende bevis på den udholdenhedskraft som han først gav til. Og selvom verden før syndfloden generelt hengav sig til synd, uden grænser, var der mere end to tusinde før overtrædelsen af naturens love kunne mærkes. Havde Adam fra begyndelsen ikke større kraft end mennesker har nu, ville slægten være uddød på det tidspunkt. ret
Med få undtagelser levede partriarkerne fra Adam til Noa i næsten tusinde år. I de efterfølgende generationer fortsatte sygdommens og lidelsernes byrde med at hvile tungt, og livslængten ville afkortes stærkt. Så hurtigt var slægten degenereret på Kristi første kommes tid, at den syge fra alle stæder byer og landsbyer blev bragt til ham for helbredelse. Siden det tidspunkt har det fysiske forringes til stadighed. Og på grund at fortsat overtrædelse af livets love, er menneskenes år blevet afkortet, så at nuværende slægter går i graven i en tidligere alder, medens dem før syndfloden var på deres livs højdepunkt. ret
Sygdommen var ikke kun blevet overført fra slægt til slægt, men forældre lod forkerte levevaner gå i arv til deres børn, og deres forvanskede appetit, og fordærvede lidenskaber. Mennesker er træge til at lære visdom fra fortidens historie. Det besynderlige fravær af principper, som betegner nuværende generationer, ligegyldighed over for livets og sundhedens love er forbavsende. Og selvom et kendskab til disse ting hurtig kan opnås, fremhersker der en beklagelig uvidenhed. De fleste bekymringer er: ”Hvad skal jeg spise? Hvad skal jeg drikke? Og hvad skal jeg klæde mig med?” Uanset alt hvad der er blevet sag tog skrevet om vigtigheden af godt helbred og hvordan det bevares, er appetitten den store lov som hersker i mænd og kvinder generelt. ret
Hvad kan der gøres for at holde stand mod den sygdommens og forbrydelsens strøm, som river vor slægt med sig mod ødelæggelse og død? Da den store årsag til dette onde findes i tilfredsstillelsen af appetitten og lidenskaben, så må det første store reformarbejde bestå i at lære og praktisere mådeholdets og selvkontrollens lærdomme. For at virkeliggøre en varig forandring til det bedre i samfundet må opdragelsen af masserne begynde tidligt i menneskets liv. De vaner der bliver dannet i barndommen og ungdommen, den smag, der bliver erhvervet, den selvkontrol, der bliver opnået, de principper, der bliver indprentet fra vuggen af, er næsten sikre på at bestemme en mands eller kvindes fremtid. Den forbrydelse og fordærvelse der er forårsaget ved umådeholdenhed og slap moral, kunde have været undgået ved den rette opdragelse i ungdommen. ret
Et af de største hjælpemidler til at udvikle rene og ædle karakterer hos de unge, idet det styrker dem til at beherske appetitten og holde sig borte fra nedværdigende udskejelser, er et sundt fysisk helbred. Og på den anden side er selve disse selvkontrollens vaner en væsentlig betingelse for opretholdelsen af sundheden. ret
Det er af den største vigtighed, at mænd og kvinder bliver undervist i videnskaben om det menneskelige liv og de bedste midler til at bevare og opnå sundhed. Specielt er ungdommen tiden til at erhverve sig et kundskabsforråd; der skal anvendes daglig livet igennem. Ungdommen er tiden til at anlægge gode vaner, at rette forkerte, som man allerede har lagt sig efter, at opnå og beholde magten til selvkontrol, at lægge planer og vænne sig til at gennemføre dem, at indordne alle livets handlinger under Guds vilje og vore medskabningers velfærd. Unge er såtiden, som bestemmer høsten både i dette liv og i livet efter graven. ret
De unge på vor tid bør instrueres tålmodigt af både forældre og lærere i sundhedslovene, og hvordan midlerne kommer til veje til deres helbredelse, når de er blevet svækket. Jesus ignorerede ikke Legemets Krav. Han tog Hensyn til Menneskets fysiske Tilstand og gik omkring og helbredte de syge og genskabte tabte Evner. Han havde respekt for menneskenes fysiske tilstand, og gik omkring og helbredte syge og genoprettede deres evner som led af deres tab. Hvor godt er det da ikke for os at bevare den naturlige sundhed som Gud har begavet os med, og undgå formindskelse og svækkelse af vore kræfter. ret
Forældre bør indprente deres børn med at alle deres kræfter kommer fra Gud, og han har krav på alle evner; at når der syndes imod deres legemer, når sundheden misbruges på enhver måde, så synder de imod Gud, og den mindste af hans udvalgte velsignelser. Gud giver os godt helbred så den bruges i hans tjeneste; og jo større fysisk styrke vi besidder, des stærkere udholdenhed, des mere gør vi for vor Mester. I stedet for at misbruge og overbelaste vor egen styrke, bør vi bevare den i hellighed til hans anvendelse. ret
Man bør vise de unge, at de ikke har frihed til at gøre med deres liv, som de synes. i dag er livet dem betroet, siden kommer dagen, da de skal gøre regnskabet op. Gud vil ikke holde dem uskyldige, som behandler hans værdifulde gaver letsindigt; verdens Forløser har betalt en uendelig stor pris for dem, og deres liv og talenter tilhører Ham; og de vil til sidst blive dømt i henhold til, om de har været tro eller utro i forvaltningen af den kapital, som Gud har betroet i deres varetægt. De burde undervises om, at jo flere midler og anledninger de har fået, desto tungere hviler ansvaret over for Guds værk på dem, og desto mere bliver der krævet af dem. hvis ungdommen således bliver opdraget til at føle deres ansvar over for Skaberen, og hvor stor en gave, der er dem betroet, idet de ejer livet, vil de tøve med at styrte sig ud i den forlystelsernes hvirvel, som opsluger så mange af vor tids lovende unge mænd. ret
Forældre lad reformarbejdet begynde der hjemme, oplær barnet til flidens vaner, og alvorlig refleksion; overbring liv til det, som en virkelig gave; vis det hans pligt mod Gud, sin næste, og sig selv; iberegn moralske og religiøse principper; gav det en passende uddannelse, middel til at et alvorligt liv, lad det vide at i altid er parate til at give det øm sympati og sunde råd, og hjælpe det hvis det falder, og opmuntre det fremad; og det vil ikke komme så meget på vildspor, eller miste sin velsignelse over for verden. ret
Lad alle, både gamle og unge give flittigt agt på Herrens ord som den vise mand har nedskrevet for tre tusinde år siden: ”Min søn, glem ikke, hvad jeg har lært dig, dit hjerte tage vare på mine bud! Thi en række af dage og leveår og lykke bringer de dig. Godhed og troskab vige ej fra dig, bind dem som bånd om din hals, skriv dem på dit hjertes tavle! Så finder du nåde og yndest i Guds og menneskers øjne.” ret
afsn nr:1 | |
afsn nr:2 | |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | |
afsn nr:6 | Budskaber til de unge 137 |
afsn nr:7 | budskaber til de unge 137 |
afsn nr:8 | Budskaber til de unge 138 |
afsn nr:9 | Budskaber til de unge 138 |
afsn nr:10 | |
afsn nr:11 | Budskaber til de unge 138 |
afsn nr:12 | |
afsn nr:13 | |