Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 17. december 1908

Konflikt og sejren

Der er mange som ikke forstår den konflikt som er i gang mellem Kristus og Satan over menneskenes sjæle. De indser ikke at står de ikke under Prins Emmanuels blodbestækte banner, må de være villig til at tage del i hans kampe, og føre en beslutsom krig imod mørkets magter.   ret

Idet Paulus tænker på denne kamp, skriver han til sine brødre i Efesus og formaner dem til at ”være stærke,” ikke svage, ikke vaklende, sveje hid og did ligesom havets bølger. Men hvad skal de være stærke i? I deres egen styrke? - nej. ”Hent kraft fra Herren og hans vældige styrke!” Han siger: “Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb. Thi den kamp, vi skal kæmpe, er ikke mod kød og blod, men mod magterne og myndighederne, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I må kunne stå imod på den onde dag og holde stand efter at have besejret alt.”   ret

At vinde det evige liv vil altid indebære en kamp, en konflikt. Vi skal hele tiden kæmpe troens gode kamp. Vi er Kristi soldater; og dem som er indskrevet i hans hær forventes at de gør et vanskeligt arbejde, arbejde som vil bruge deres kræfter til det yderste. Vi må forstå at en soldats liv er et i den agressive kamp, der kræver vedholdenhed og udholdenhed. For Kristi skyld skal vi udholde trængslerne.   ret

Sejrene vindes ikke med ceremonier eller flotte opvisninger, men ved enkel lydig til den højeste general, Herren himles Gud. Han stoler på denne leder vil aldrig kende til nederlag. Lydighed mod Gud er frihed fra syndens trælsom, udfrielse fra menneskelig lidenskaber og impulser. Mennesker kan stå som sejrherrer selv, sejr over hans egne tilbøjeligheder, sejr over fyrstendømmer og magter, og over ”denne verdens mørke magter,” og over ”åndelig ondskab på høje steder.”   ret

Fra Adams dage til vor egen tid, har vor store fjende udøvet sin magt, for at undertrykke og ødelægge. Han forbereder nu sidste kampagne imod menigheden. Alle som nu forsøger at følge Jesus vil komme i konflikt med denne ubarmhjertige fjende. Jo mere den kristne efterligner det guddommelige mønster, des mere sikkert vil han gøre sig selv til et mærke for Satans angreb. Alle som er aktivt engageret i Guds sag, forsøger at afsløre den ondes bedrag, og bringe Kristus frem for folket, vil kunne tilslutte sig Paulus vidnesbyrd, som han siger tjener Herren med sindets ydmyghed, med tårer og fristelser.   ret

Satan overøsede Kristus med de hårdeste og mest diskrete fristelser; men han blev slået tilbage i alle konflikter. Disse kampe blev udkæmpet for vor skyld; disse sejre gøre det muligt for os at sejre. Kristus vil give alle styrke, som søger efter den. Intet menneske mand kan uden sit samtykke blive overvundet af Satan. Fristeren har ingen magt til at kontrollere sjælens vilje og styrke til at synde. Han kan pines, men han kan ikke besmitte. Ha kan skabe smerte, men ikke tilsmudse. Kendsgerningen at Kristus har sejret bør inspirere hans efterfølgere til at kæmpe kampen mandigt imod synd og Satan.   ret

Lige nu er kirken i kamp. Lige nu står vi over for en verden hyllet i midnatsmørke, en verden, der næsten helt er overgivet til afgudsdyrkelse. Men der kommer en dag, hvor kampen er til ende og sejren er vundet. Guds vilje vil ske på jorden, som den sker i himlen. Til den tid vil nationerne ikke styres af nogen anden lov end himlens lov. Alle vil være en lykkelig, forenet familie, iklædt lovprisning og tak – Kristi retfærdigheds klædedragt. Hele skaberværket i sin uovertrufne skønhed vil kontinuerligt prise Gud. Verden bliver badet i himlens lys. Årene vil gå hen i glæde. Månens lys vil være som solens lys, og solens lys vil være syv gange større end nu. Morgenstjernerne vil synge sammen, og Guds sønner vil råbe af glæde, medens Kristus og Gud vil forene sig i denne erklæring: Der skal ikke længere være synd, ejheller længere død."   ret

Dette er det sceneri som blev vist mig. Men Menigheden må og vil kæmpe imod synlige og usynlige fjender. Sataniske agenter i menneskeskikkelse er på grunden. Mennesker er gået sammen om at modsætte sit hærens Herre. Disse sammensværgelser vil fortsætte indtil Kristus forlader sit forbønsted foran nådestolen, og påtager sig hævnens klæder. Sataniske agenter er i alle byer, og deler dem omhyggelig i grupper som modsætter sig Guds lov. Bekendende hellige og eds-sværgede ikke-troende tager ståsted i disse grupper. Guds folk har ikke tid til at være svæklinge. Vi kan ikke tillade os at forlade vagten et øjeblik.   ret

”Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I må kunne stå imod på den onde dag og holde stand efter at have besejret alt. Så stå da med sandheden spændt som bælte om jeres lænder, og iførte »retfærdigheden som brynje«, tag som sko på jeres fødder villighed til at forkynde fredens evangelium, løft i al jeres færd troens skjold, hvormed I kan slukke alle den Ondes gloende pile, tag imod »frelsens hjelm« og Åndens sværd, som er Guds ord.   ret

”Det beder jeg om, at jeres Kærlighed stadig må blive mere og mere rig på indsigt og al dømmekraft, så I kan skønne, hvad der er det væsentlige, for at I må være rene og lydefri på Kristi dag, fyldte med retfærdigheds frugt, som skyldes Jesus Kristus, Gud til ære og pris.”   ret

”Kun skal I sammen leve et liv, der er Kristi evangelium værdigt, . . . . at I står fast i en Ånd . . . . strider sammen for troen på evangeliet uden i nogen henseende at lade jer skræmme af modstanderne; det er jo for dem et vidnesbyrd om, at de skal fortabes, men I frelses, og det er Guds værk. Thi af nåde blev det jer givet for Kristi skyld ikke blot at tro på ham, men også at lide for hans skyld.”   ret

I disse sidste dag er der åbenbaret syner om den fremtidige herlighed, seceneri er skildres af Guds ånd, og disse bør være dyrebare for hans menighed. Hvad støtte Guds Søn i hans forrådelse og trængsel? – Han så sin sjæls kvaler, og blev stilnet. Han fik et syn på bekostning af evigheden, og så deres lykke, som gennem hans ydmygelse ville tage imod tilgivelse og evigt liv. Han blev sårret for deres overtrædelser, knust for deres brøde. Deres freds revselse kom over ham, og knust for vor brødres skyld, og ved hans sår blev de helbredt. Hans ører opfange de genløstes råb. Han hørte de genløste synge Moses og Lammets sang.   ret

Vi må skue ind i fremtiden, ind i himlens herlighed. Stå på tærskelen til evigheden og høre den velkomst, som lyder til dem, der her i livet har samarbejdet med Kristus og betragtet det som en ære og et privilegium at lide for hans skyld. Idet de forenes med englene, kaster de deres kroner for deres forløsers fødder og udbryder: ”Lammet, det slagtede, er værdigt til at få magt og rigdom og visdom og styrke og ære og lov og pris. Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder“ (Åb 5,12).   ret

Dér hilser de forløste på dem, der har vist dem vejen til frelseren. De forenes i lovprisning af ham, som døde, for at mennesker måtte få del i Guds evige liv. Striden er til ende. Trængsler og modgang er overstået. Sejrssange fylder himlen, idet de forløste står omkring Guds trone. Alle istemmer glædessangen, ”værdig, værdig er Lammet, der blev slagtet, men nu lever igen, en triumferende sejrherre.“   ret

“Derefter så jeg, og se, en stor skare, som ingen kunne tælle, af alle folkeslag og stammer og folk og tungemål stod foran tronen og foran Lammet iførte lange, hvide klæder og med palmegrene i hænderne; og de råbte med høj røst og sagde: »Frelsen tilhører vor Gud, som sidder på tronen, og Lammet.«   ret

»Det er dem, som kommer fra den store trængsel, og de har tvættet deres klæder og gjort dem hvide i Lammets blod. Derfor står de nu foran Guds trone og tjener ham dag og nat i hans tempel; og han, som sidder på tronen, skal opslå sit telt over dem. »De skal ikke sulte mere og ikke tørste mere, ikke heller skal sol eller nogen hede stikke dem.« Thi Lammet, som står midt for tronen, skal være deres hyrde og lede dem til kilderne med livets vand; og »Gud skal tørre hver tåre af deres øjne.« »Og der skal ingen død være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere; thi det, som var før, er nu forsvundet.«   ret

Vil du lade dig inspirere af denne fremtidsvision? Vil du lade dine tanker dvæle ved dette billede?   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7Egw Bibelkommentaren bind 7 side 988 Adventnyt 11 2011
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13Adventnyt 11 2011
afsn nr:14Adventnyt 11 2011
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17Adventnyt 11 2011