Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 18. december 1888

Vor taknemmelighedsgæld og forpligtelser

Vi har et stort værk at udføre på en kort tid. Den nærværende sandhed er mægtig, men Satan arbejder på enhver mulig måde for at holde lyset borte fra menneskene. Striden mellem Kristus og Satan er endnu ikke endt. Satan søger bestandig at påskynde sit eget arbejde. Dersom han kan besnære sjæle, så gør han det. Når han kan lede dem til at stole på mennesker i stedet for på den levende Gud, så behager det ham godt. Satans snarer er mangfoldige, men Herren vil være vor hjælp, når vi søger ham alvorligt.   ret

De sidste dages farer er over os. Vi har faldet i søvn, og vore lamper går ud. Vi behøver nu en grundig indvielse, en dybere hellige, til arbejdet. Herren har vist mig det fordærv der eksisterer iblandt Syvende dags Adventister. Satan, ethvert ondskabs ophavsmand, er Kristi personlige fjende. Hvis vore øjne åbnes, ville vi se ham virke med sine listige bedrag på menneskenes sind, hvem vi tror vi er sikre fra hans fristelser, og som selv føler sig sikker. Er vi forberedt på den prøvelser der venter os? Når Satans løgnagtige undere skal manifesteres, er der så ikke mange sjæle som vil lagt til fange? Lad os vågne op og gøre vor pligt. Vi må hver i sær drage nær til Gud, angre vore synder, vore lunkenhed, vor selviskhed og give de goder tilbage til Herrens skatkammer som han har lånt os til forvaltning. Tro på Gud og på Kristi vor Frelsers lære vil blive åbenbaret, hvis den er i hjertet.   ret

Budskabet til Laodikea er anvendeligt på Guds folk i denne tid. De siger: "Jeg er rig, jeg har samlet til huse og mangler intet", og de ved ikke, at netop de er elendige og ynkelige og fattige og blinde og nøgne. Kristus, det sanddru vidne siger: Jeg kender dine gerninger, du er hverken kold eller varm. Men nu, da du er lunken og hverken varm eller kold, vil jeg udspy dig af min mund." Åb 3,15-16. Hvorledes er det med jer, brødre? Har I ikke givet efter for kødelige lyster i stedet for at tiltage i selvfornægtelse? Er I ikke blevet efterladne med sundhedsreformen? Har I fulgt det lys, som det har behaget Gud at give sit folk? Er ikke liv og sundhed mange gange blevet ofret, idet I har givet efter for de sanselige lyster? Vil I, mine brødre, overveje denne sag nøje og se, om I har fulgt vor Frelsers selvfornægtende eksempel.   ret

Mange er afvegne fra Gud i denne henseende. Der er mindre iver for at udbrede sandheden og mindre agtelse for det lys, som Gud har givet os ved sin Ånd. Må Herren hjælpe jer, mine brødre, at komme i en stilling, hvor de sanselige lyster ikke hersker over det åndelige! Må jeres øjne ikke være forblindede af egenkærlighed, så at I ikke kan skelne mellem det hellige og det almindelige! Gud forbyde, at I skulle vanære Gud og hans sandhed ved et vanhelligt liv. Er det ikke høje tid for jer at vågne op af søvnen og afryste denne kødelige sikkerhed? "Søg Herren, når han er at finde, kald på ham, når han er nær." Dette nådige tilbud vil ikke altid lyde; derfor bør vi flittigt benytte de anledninger, vi nu har. "Den ugudelige skal forlade sin vej, det onde menneske sine planer og vende om til Herren, som vil vise ham barmhjertighed, tilbage til vor Gud, for han er rig på tilgivelse." Es 55,7. Tøv da ikke. Det storslåede løfte er dit i dag. Bring dit hjerte og hus i orden. Gud ser manglerne i din karakter, og han ønsker at du skal se dem, og føle dit store behov for den hjælp som han alene kan give.   ret

Oh frafaldne Israel, vend tilbage til Herren med Hjertets fulde fortsæt, bekend dine synder, og send ydmyge anmodninger til Gud. Det vil ikke være muligt for at stå på prøvelsens dag som er lige foran os, med de nuværende synder over jer. I kan forstå sandheden teoretisk, men dette vil ikke frelse jer. Den må indprentes i dit hjerte ved Guds Ånds kraft. Hvis sandheden ikke sættes højt i sjælen, hvis tanker og hensigter , fortsæt og hele livs formålet ikke bringes i Jesu Kristi tjeneste, under hans Ånds kontrol, kan der ikke være en forvandling fra mørke til lys. Endog prædikanter som proklamerer sandheden er kun blinde ledere for blinde, - skyer uden vand, føres rundt af vindene, - medmindre de har sandhedens principper dybt nede i sjælen, "de er træer i sen høst, dog uden frugt, to gange døde, oprykkede med rode".   ret

Evigheden er nær, og enhver af jer behøver en grundig erfaring for at kunne bestå i prøven. Og vort sind må forandres nu, medens prøvens tid varer. En ren og ubesmittet gudsdyrkelse må indføres i sjælen. Enhver har et værk at udrette, som ingen ven eller prædikant kan udføre for ham. Enhver må omvende sig til Herren og bekende sine egne synder. Se til, at din kristendom bliver dyb. Tro for dig selv. Hav Guds nåde i din egen sjæl for dig selv. Gud vil, at hans sande venner i livets forskellige stillinger skal bære vidne om hans nådes magt. Selv om de er ringe, så kan de dog leve i Guds ansigts lys, og hans ord kan være deres ledsager.   ret

Jeg beder jer indtrængende om at lægge mærke til, hvilke pligter I har efterladt, og hvor I har sat et sådant eksempel for troende eller vantro, at det har ledet dem bort fra Gud, bort fra retfærdighed og sandhedens ånd. Jesus indbyder menneskene til at komme til ham, forlade sig på ham, og at grunde deres erfaring ene og alene på ham. Mange har søgt lys og råd fra mennesker, som er lige så meget i mørke og lige så langt fra Guds nåde som de, der søger hjælp hos dem; derfor kan de ikke hjælpe dem. Resultatet blev hvad vi forventede: Råd der fyldt med menneskelig svaghed og mangler. Gud har været vanæret, og sjæle er blevet berøvet den nåde og det lys som Jesus er parat til at tildele alle, som søger hans ansigt. Vi har fået sammenvævet vore gen erfaring mere og mere med menneskelige instrumenter og menneskelige hjælpemidler, og har mindre og mindre søgt guddommelig råd, indtil vore gerninger er mærket med alvorlige mangler, og er forladt for guddommelig kraft.   ret

En anden alvorlig synd der er i vor midte, er selvtilstrækkelighed, - farisæisme, at vi føler os retfærdige, og alle vore gerninger er fortjente, skønt vi er langt fra at nære den rette ånd mod Gud eller mod vore brødre. Det er et ønske om at være de første. Der værnes om selv ophøjelse, og du har haft en kritikkens ånd imod andre, fordi du ikke var de første. Misundelse, jalousi, mistanke, kværulere, og falske vidne har eksisteret. Der er uhellige hjerter ibland jer, som vender alt der siges eller gøres, selv under Guds særlige anvisning, på en forkert måde. Magten fra Satans fristelser er stærk blandt disse, og de ser tingene i en fordrejet lys. De behager fjenden ved deres kritik, og ved at gøre et menneske til en forbryder for et ord. I mange af disse sager hvor der kritiseres er der ingen egentlig synd; mistanken er resultatet den sindstilstand den er næret ved. Hvis en rydder deres sti, har de ingen enighed eller fællesskab med ham. De føler væmmelse med alt hvad de siger eller gør. Dem som har tillid til dem deler deres følelser og tanker. En hævngerrighed arbejder i det skjulte; alligevel er dem som skaber utilfredshed og uenighed, og planter jalousiens frø, hele tiden rolige og faste troende på sandheden. Disse praktiserer ikke sandhedens ånd. Surdejen fra deres onde tanker gennemtrænger den gruppe den er i, og Gud er vanæret, sandhedens principper fornedres, og den kristne erfaring ødelægges og forklejnes.   ret

Er det nu ikke på høje tid at ændre denne orden af tingene, og søge sand anger. Dette uhellige element har svækket menigheden, og givet et stort sted for Djævelen. ER der ikke noget at angre, noget at bringe os til korsets fod, i dybeste ydmygelse, før Jesus vi finder Jesus, og være udvalgt som vor vejleder, vor rådgiver, vor Alfa og Omega? Han er Klippen som er højere end vi. Han er vor sol vort skjold. Han er vort liv, vor visdom. Det er gennem hans retfærdighed at vi er frelste, og hans sandhed, som et blivende princip i sjælen, helliger mennesket. Men der er håb for den fejlende, det er ikke for sent for fejlende at blive korrigeret.   ret

Salmisten spørger: "Herre, hvem kan være gæst i dit telt, hvem kan bo på dit hellige bjerg? Den som vandrer retsindigt, som øver retfærdighed og taler sandhed af hjertet; den som ikke løber med sladder, ikke skader sin næste og ikke bringer skam over sin nærmeste." Sl. 15,1-3. Bør vi da ikke vogte os for at sprede mistillid, skinsyge og misundelse. Skal vi ikke frygte for at overtræde Guds ord?   ret

Vold ikke Guds hellige ånd sorg, den som I blev beseglet med indtil forløsningens dag. Al forbitrelse og hidsighed og vrede og råb og spot skal ligge jer fjernt, ja, al ondskab; men vær gode mod hinanden, vær barmhjertige og tilgiv hinanden, ligesom Gud har tilgivet jer i Kristus. Hvilken herlig formaning! Og den må vi give agt på, dersom vi venter, at Gud skal forlade vore synder. Vi må have Kristi sindelag og tilgive lige så villigt, som vi ønsker, at andre skal tilgive os.   ret

Kristendommen må indflettes i vor daglige erfaring. Sjælen må komme i en sådan stilling, at den kan sætte pris på evangeliets guddommelige lære. Den må oplæres og vænnes til selvbeherskelse og lydighed. Dersom vi læser Bibelen med en ånd, som ikke er i harmoni med dens hellige grundsætninger, så vil vor granskning næppe skaffe os den ånd, som det er Bibelens bestemmelse at meddele. Den oprigtige bibellæser finder at det levende orakels lære kaster "rejser sig imod erkendelsen af Gud, og tager enhver mennesketanke til fange ind under lydighed mod Kristus." Satan har stor magt over sjælen, til at drage den ned på lavt niveau. Dem som virkelig ønsker at lære af Kristus må tømme sjælen fra al dens stolte indbildninger, så der må være plads til at indsætte ham der. Iklædt ydmyghedens klæder, må vi tage vore pladser som børn ved hans fødder, og lære af hans sagtmodighed og ydmyghed.   ret

Vil I ikke, kære brødre, ransage jer selv? Måske mange burde bekende for deres brødre, at de har tænkt ondt og talt ondt om dem. Når dårlig mistanke næres i hjertet, så kan Gud ikke velsigne jer. Alt sådant må udrenses af hjertet. "Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En retfærdiges bøn formår meget, stærk som den er." Jak. 5,16. "Mine brødre, hvis en af jer forvilder sig bort fra sandheden, og en anden får ham til at vende om, skal han vide, at den, der får en synder til at vende om fra den vildfarelse, han lever i, frelser hans sjæl fra døden og skjuler mange synder." 19. og 20. vers.   ret

Men ligesom han, der har kaldet jer, er hellig, skal også I være hellige i hele jeres livsførelse, for der står skrevet: I skal være hellige, for jeg er hellig. 1. Pet 1,15-16. Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. 1. Joh 1,8-9. Hvem af jer er vis og forstandig? Han skal vise det i gerning ved et ordentligt liv med den vises sagtmodighed. Men hvis jeres hjerte rummer bitter misundelse og selvhævdelse, så lad være med at prale og lyve sandheden noget på. Den visdom kommer ikke fra oven, den er jordisk, sjælelig og dæmonisk. For hvor der er misundelse og selvhævdelse, dér hersker der uorden og alt muligt ondt. Men visdommen fra oven er først og fremmest ren, og desuden er den fredselskende, mild, omgængelig, fuld af barmhjertighed og gode frugter, upartisk og oprigtig. Retfærdighed er en frugt af det, der sås i fred, og den tilfalder dem, der stifter fred. Jak 3,13-18. Lad enhver ydmyge sig og bortfjerne synden fra sig selv og fra sin familie. Lad de ting, som har bedrøvet Guds Ånd, blive bortfjernede fra hjerterne og fra menighederne.   ret

Lad os også under bøn til Gud tænke på vor ejendom. Hvor mange er der, som tilbageholder midler, der tilhører Gud, og hvor mange er der på den anden side, som benytter de midler, Herren har betroet dem, med sådan gavmildhed, som de burde. Er der ikke mange mennesker, hvis handlemåde siger: Ved min visdom har jeg skaffet mig denne rigdom. Hvem gav dig din visdom og dygtighed til at samle midler? Du burde betænke, at du hører Herren til, og at du er afhængig af ham for al din forstand og alle dine evner, så vil du vise et villigt hjerte når fremmedmissionens og hjemme missionens trang fremlægges for dig, og sige: Herre, det er blot af dit eget, vi her giver dig. Al den rigeste mands rigdom er ikke nok til at skjule den mindste synd for Gud. Hverken rigdom eller forstand vil blive antaget som løsepenge for overtrædelser. Intet andet end sand ydmyghed, et sønderknust hjerte og en angergiven ånd vil Herren antage.   ret

Der er mange i vore menigheder som burde bringe store offergave, og er ikke selv tilfreds med at give en ringe gave til Ham, som har gjort så meget for dem. Utallige velsignelser falder over dem, men hvor lidt giver de tilbage til Giveren! Lad dem som i virkeligheden er pilgrimme og fremmede på jorden, nu sende deres rigdomme fra dem til det himmelske land, til de stærkt trængende gaver i Herrens skatkammer. Lad Kristi nåde åbne jeres hjerter for at give værdifulde gaver til Gud denne jul og nyt år. Har Herren ikke gjort til lys kanaler for verden? Vort missionsarbejde må ikke begrænses af mangel på midler. Kald på hjælp til nye marker bør vækkes os til at gøre noget, og til at gøre det nu. Skal vi lade hjemme- og udemissioner lide på grund af selviskhed og begærlighed? Det er muligt at bekende Kristus med vore læber, skønt vi fornægter ham med vore læber.   ret

Der er brødre, som ikke ejer meget af denne verden, og dog frembærer de altid villigt deres gaver. Disse fattige brødre, som tror sandheden og handler i overensstemmelse med deres tro, betragtes ofte af de mere velhavende brøde som uforstandige. Men Gud kender dem. De anvender deres penge til Herrens værk, så ofte de har anledning dertil, og således samler de skatte i Himmelen. Sådanne mennesker er dyrebare i Herrens øjne. De forøger ikke deres jordiske ejendele, men de oplægger en skat i Himmelen. De besidder en visdom, som står lige så højt over jordisk klogskab, som det guddommelige er over det jordiske. Gud har behag i åndelige fortrin. En gudfrygtig kristen som er fri for egenkærlighed og gerrighed og som viser ydmyghed og sagtmodighed, er mere dyrebar for Gud end det fineste guld .. Velhavende mennesker vil blive prøvet nøjere end de nogen sinde har været prøvet. Hvis de står prøven, overvinder skavankerne i deres karakter, og er så trofaste forvaltere, adlyder Kristi formaninger til at give Herren sit eget, så viser de at de har en fornemmelse af de højeste krav Gud har på dem. Men hvis de undlader dette, og invester de himmelsk-lånte rigdomme til jordiske ting, så berøver de Gud.   ret

Der må udsendes missionærer til alle folk, slægter og tungemål. Gud kalder mænd og kvinder til frivilligt arbejde i de forskellige grene af den store missionsmark. Vågn op og se, hvad der kan gøres omkring dig for din Mester. Vildfarelse og synd hersker i en forfærdelig grad nær ved dig. Bort læg alle romantiske indbildninger og luftkasteller. Mesteren byder dig at møde de alvorsfulde virkeligheder, som udmærker den tid, hvori vi lever. Kristus siger: Skilt fra mig kan I slet intet gøre. Begynd i dit eget nabolag, og stræb på en forstandig måde at fremholde sandheden, så at forskellen mellem sandhed og vildfarelse kan ses. Udbred evangeliets sandheder rundt omkring dig, for enhver sandhed, som du adlyder og lærer andre, er vigtig. Den vil leve og udrette et værk, som når helt ind i evigheden. Vær selv en sand bibelkristen. Det, som vi især behøver på vor tid, er at være godt hjemme i Bibelen.   ret

Vil mine brødre nu vågne op til deres gerning? Mange tegn viser, at natten kommer, da ingen kan arbejde. Tiden nærmer sig, da I hverken kan købe eller sælge. Det vil blive en alvorsfuld tid for Guds folk. Nu kan I sælge og give almisse. Nu kan I sende jeres skatte forud til Himmelen. Gud beder jer om at fremme hans sag med jeres midler. Lad denne jul - tid og ind i et nyt år, bevidne Guds floks iver. Guds tiende og offergaver har været holdt tilbage. Spørgsmålet er således: "Vil et menneske berøve Gud?" Og svaret kommer: "Hvorved har vi bedraget dig?" Med tienden og offerydelsen! I trues med forbandelse og bedrager dog mig, ja alt folket gør det! Bring hele tienden til forråds huset, så der kan være mad i mit hus; sæt mig på prøve dermed, siger Hærskares Herre, om jeg da ikke åbner eder himmelens sluser og udøser velsignelse over eder i overmål. . . . siger Hærskares Herre." Skal vi adlyde Gud, og bringe al vor tiende og offergaver ind, så der er midler til de sjæle der hungrer efter livets brød? Gud indbyder jer til at prøve ham nu, ligesom de gamle år drager til sin slutning, og lader det nye år finde os med Gud rigdomme dækket ind. Lad os bogstaveligt prøve Herren, ved at bringe al tiende og offergaverne i laden, og lad os angre vort røveri imod ham. Han fortæller os at vi vil åbne himlens vinduer, og udgyde en velsignelse, der ikke skal være plads nok til at modtage det. Han lover i sit ord: "Jeg vil for eders skyld skræmme æderne, så at de ikke ødelægger eder landets afgrøde, og vinstokken på marken skal ikke slå eder fejl, siger Hærskares Herre." Sådan er hans ord vor forsikring om at han vil velsigne os så vi får endnu mere tiende og flere gaver at give af. " Vend om til mig, så vil jeg vende om til eder, siger Hærskares Herre."   ret

Brødre, vil I gå ind på betingelserne? Vil I ofre villigt, overflødigt og med glæde? Missionærer i fremmede lande beder om hjælp fra Amerika. Skal de bede forgæves? Vore hjemmemissioner behøver hjælp. De er blevet oprettet i tro i de forskellige dele af arbejdsmarken. Skal vi lade dem hensygne og dø? Skal vi ikke vågne op? Må Gud hjælpe sit folk til at gøre, hvad de kan.   ret

Tænk, hvilken nådig, fuldkommen forvisning Herren giver os, dersom vi blot vil gøre, hvad Gud fordrer af os. Deltag i dette værk, som om du troede, at Herren vil holde alt, hvad han har lovet. Lad os vove noget på Guds ord. Mange er så ivrige efter at blive rige, at de udsætter sig for stor fare. De glemmer de evige ting og tilsidesætter sandhedens ædle grundsætninger. De vil lide et stort tab til sidst. Men dersom vi følger Herrens anvisninger, så vover vi ikke noget. Vi kan tro Gud på hans ord. I enfoldig tro på Herrens løfter kan vi give ham det, som er hans eget. Gud vil, at menneskene skal forene sig med ham for at frelse sjæle. Hvilket tilbud! Jesus fornægtede sig selv for vor skyld. Menneskenes frelse kostede meget. Herlighedens Herre gav sit liv frivilligt for at løfte menneskene om fra deres dybe fald og ophøje dem til at være medarvinger til den evige arv.   ret

Må Herren indrykke dybt i vore hjerter, at det er et evigt værk, vi deltager i. Lad os vende tilbage til Herren. Lad os give agt på det sande Købmands-menneskes anvisninger: "Derfor råder jeg dig til hos mig at købe guld, lutret i ild, så du kan blive rig, og hvide klæder at iføre dig, så din nøgenheds skam ikke skal blive åbenbar, og øjensalve til at salve dine øjne med, så du kan se. Alle dem, jeg har kær, dem revser og tugter jeg; vær derfor nidkær og omvend dig! Se, jeg står for døren og banker; om nogen hører min røst og åbner døren, da vil jeg gå ind til ham og bolde nadver med ham, og han med mig. Den, der sejrer, ham vil jeg lade sidde sammen med mig på min trone, ligesom også jeg har sejret og taget sæde hos min Fader på hans trone. Den, som har øre, han høre, hvad Ånden siger til menighederne!"

Ellen G. White.

  ret
afsn nr:1STID 84/89
afsn nr:2
afsn nr:3STID 84/89
afsn nr:4STID 84/89
afsn nr:5
afsn nr:6STID 84/89
afsn nr:7STID 84/89
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10STID 84/89
afsn nr:11STID 84/89
afsn nr:12STID 84/89
afsn nr:13STID 84/89
afsn nr:14STID 84/89
afsn nr:15STID 84/89
afsn nr:16
afsn nr:17STID 84/89
afsn nr:18STID 84/89
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21STID 84/89
afsn nr:22STID 85/89