Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 22. december 1904

Ord til prædikanter

”Til et skarpt sværd gjorde han min mund og skjulte mig i skyggen af sin hånd, til en sleben pil har han gjort mig og gemt mig i sit kogger, sagt til mig: »Du er min tjener, Israel, ved hvem jeg vinder ære.« . . . . for at hjemføre Jakob til ham og samle Israel til ham og i Herrens øjne er jeg æret, min Gud er blevet min styrke han siger: »For lidt for dig som min tjener at rejse Jakobs stammer og hjemføre Israels frelste! Jeg gør dig til hedningers lys, at min Frelse må nå til jordens ende.”   ret

Dette er Herrens ord til som, som er engageret i tjeneste for hans ord. De er i hans særlige tjeneste, og de skal ikke sætte dette som en nem sag. Der bør være en fornemmelse af ansvar og helligelse i mål med deres betroede stilling. Billig og almindelig tale og let spøgefuld opførsel bør ikke tolereres. Deres højeste ønske bør være at tjene Kristus i fuldkommen tjeneste.   ret

Formålet med forkyndelse er ikke alene at bringe information, ikke kun overbevise forstanden. Forkyndelsen af ordet bør appelere til forstanden, og bør bibringe kundskab, men det bør gøre mere end dette. Prædikantens ord bør nå tilhørernes hjerter.   ret

Ej heller er det en prædikens formål at underholde. Nogle prædikanter har indført en prædikestil der ikke har den bedste indflydelse. Det er blevet en vane for dem at flette anekdoter ind i deres prædikener. Det indtryk der således gøres på tilhørerne er ikke en smag af liv til liv. Prædikanterne skulle således ikke bringe underholdende historier i deres forkyndelse. Folk behøver rent foder, fuldstændigt renset for avner. Prædik ordet," var formaningen som Paulus gav til Timoteus, og det er også vort hverv. Vidnesbyrd for Prædikanter 318   ret

Prædikanten der blander historie fortælling i hans prædikener bruger en fremmed ild. Gud er stødt, og sandhedens sag er vanæret, når hans repræsentanter nedlader sig til at brugen af tarvelige og ubetydelige ord. Vidnesbyrd for Prædikanter 318   ret

Mine brødre, I er pålagt af vor Frelser til at tage agt på hvordan I vidner for ham. I behøver at gå dybere og stadig dybere i studiet af ordet. I har mødt alle slags tankegange. Og efterhånden som I lærer den indviede sandheds ord, må I vise alvor, respekt, og ærbødighed. Lug jeres løgnehistorier ud fra jeres prædikener, og prædik ordet. I vil da have flere neg at bringe til mesteren. Husk at der hos jeres tilhørere er dem som hele tiden forpint af fristelser. Nogle brydes med tvivl, i næsten fortvivlelse, i næsten håbløshed. Bed Gud om at hjælpe jer til at sige de ord der vil styrke dem til kampen.   ret

Læs og studer det fjerde kapitel i Zakarias. De to oliventræer tømte guldolien ud af dem selv gennem guldrør ind i guld flasken hvorfra helligdommens lamper er påfyldte. Guldolien repræsenter Helligånden. Med denne olie bliver Guds forkyndere hele tiden forsynet, så de, igen, kan til dele den til menigheden. Ikke ved magt og ikke ved styrke, men ved min ånd, siger Hærskarers Herre." Guds tjenere kan opnå sejre kun ved indvendig renhed, ved hjertets renhed, ved hellighed.   ret

Det er af yderste vigtighed at prædikanter sætter et rigtigt eksempel. Hvis de følger slappe og løse principper, er deres eksempel noteret af dem der gør galt som et forsvar for deres kurs. Hele Satans synagoge er på vagt over for fejl i Guds repræsentanters liv, og det meste er lavet i hver mangel. Vidnesbyrd for Prædikanter 188   ret

Tag jer i agt ved jeres eksempler for ikke at sætte andre sjæle i fare. Det er en forfærdelig ting at miste vores egen sjæl. Men at stræbe efter en bane der vil forårsage tab af andre sjæle er endnu mere forfærdeligt. At vor indflydelse skulle være en dødens smag er en forfærdelig tanke, og det er stadig muligt. Med hvilken alvor skulle vi da ikke vogte vore tanker, vore ord, vore vaner, og vore tilbøjeligheder. Gud kalder på personlig hellighed. Kun ved at åbenbare Kristi karakter kan vi samarbejde med ham for at frelse sjæle. Vidnesbyrd for Prædikanter 158   ret

Guds prædikanter kan ikke være for forsigtige med at deres handlinger ikke modsiger deres ord. Alene konsekvent liv vil påbyde respekt. Hvis vor praksis harmoniserer med vor lære, vil vore ord få virkning; men en medynk der ikke er baseret på praksis, som smagsløst salt gør. Det er af ingen nytte for os at prøve at indregne principper, hvor vi ikke praktiserer dem samvittighedsfuldt.   ret

Prøv ikke at arbejde i din egen styrke; for så står Guds engle tilbage, og lader dig føre krigen alene. Fra nådens trone må vi få vor forberedelse for at møde modstandere eller prædikanter til folk. Her ser og anerkender vi vor egen inkompetence og modtager guddommelig kraft. Helligånden tager Guds ting, og viser dem til for os, leder os til hele sandheden, og giver os den tro der virker ved kærlighed og renser sjælen.   ret

Mine brødre, i hans store barmhjertighed og kærlighed har Gud givet jer stort lys, og Kristus siger til jer, I har fået det for intet, giv det for intet." Lad lyset der er overdraget til jer skinne foran til dem i mørke. Lad os fryde os og være glade at Kristus ikke kun har givet os hans ord, men også har givet os visdommens ånd og åbenbaring til kendskab af Gud, og at vi i hans styrke må være mere end sejrherrer.   ret

Kristus siger, Kom til mig, mig tilhører rigtig rådslagning og pålidelig dom. Jeg har forståelse og styrke til dig." Ved tro må vi hvile i Kristus, og huske ordene af den som var inspireret af Gud til at skrive, din nedladelse gjorde mig stor." Spørg Gud efter at give dig meget af hans nådes olie. Overvej omhyggeligt ethvert ord, hvad enten det er skrevet eller talt.   ret

Prædik ordet, træd frem, hvad enten det er belejligt eller ubelejligt, overbevis, tugt, forman med al langmodighed og belæring. Thi der kommer en tid, da de ikke vil finde sig i den sunde lære, men for at leve efter deres egne lyster skaffe sig lærere i hobetal, efter hvad der kildrer deres øren, og de vil vende øret bort fra sandheden og vende sig til fablerne. Du derimod, vær ædruelig under alle forhold, bær dine lidelser, gør en evangelists gerning, gør fyldest i din tjeneste.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6176
afsn nr:7Vidnesbyrd for Prædikanter 188
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12TM 104
afsn nr:13TM 104
afsn nr:14