Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 29. december 1896

Sand værdi

I sit ord har Herren vist hvad mennesket kan blive til, hvis det knyttes til al visdoms kilde. Enhver sjæl er dyrebar. Hele himmelen er interesseret i frelsesplanen, og dets kraft venter på at vi forlanger den. Vi kan vælge klogt, og gennem Kristus bliver vi mere dyrebar i Guds øjne end Ofirs guldvægt, eller vi kan blive som rungende malm og en klingende bjælde; hvis vi blot vælger at fornedres, skal vi blive helt værdiløs, og miste himlen med alle sine rigdomme.   ret

Karakter kan ikke købes for gud; den kommer ikke til os ved ulykke. Karakter optjenes ved individuelle anstrengelser ved Kristi fortjenester og nåde. Den formes med hårde og strenge kampe med selvet. Kamp efter kamp må føres imod nedarvede tendenser. Vi må kritisere os selv nøje, og ikke lade ugunstige træk forblive ukorrigert og ikke reformeret.   ret

Hvis karakteren efterlades uformet, så tilfældigheden styrer, vil den blive deformeret og ikke til at elske. Hos enhver er der svage punkter som behøver at blive styrket; for Satan vil udnytte enhver plet der ikke bevogtes. Spørgsmålet er: Vil du følge det lys Gud har givet? Hvis du vil det, så luk døre imod dine egne forslag, ønsker og tvivl. Fristelser vil fortættes på din stivej, men Herren vil være nær til dig, hvis du vil kalde på ham i oprigtighed. Stå fast i Jesu styrke. Afvig ikke fra højre for at få nogens venskab eller undgå vanskelighed. Kristne kan tillade sig at gå ligefrem, og være fast som en klippe på principperne. Al den karakterudmærkelse vi kan opnå vil vindes ved at bevæge os ind på denne lige linje. Vær venlig og hensynsfuld over for andre; men vær samtidig åben op oprigtig, for Herren foragter hykleri. Lad aldrig karakterens guld blive omtåget af jordiske slagger, fordærvet metal. Verdens standard skal ikke være den kristnes kriterium Omdømme, ejendomsbesiddelser, alt jordisk, kan ofres; for dette vil ikke mindske vor værdi i den himmelske optegnelse, men princippet må fastholdes.   ret

Sandfærdighed og oprigtighed bør altid næres af alle, som hævder at være Kristi efterfølgere. Gud og de rigtige bør være mottoet. Handl ærligt og retfærdigt i denne nuværende onde verden. Nogle vil være ærlige, når de ser, at ærlighed ikke vil bringe deres verdslige interesser i fare; men alle, som handle ud fra dette princip, vil have deres navne slettet fra livets bog.   ret

Streng ærlighed må opøves. Vi kan kun gå gennem verden én gang; vi kan ikke komme tilbage og rette på nogen fejl; derfor må hver handling, der foretages, være med gudsfrygt og omhyggelig overvejelse. Ærlighed og taktiske hensyn vil ikke være i harmoni med hinanden; enten skal taktiske hensyn underlægges og sandhed og ærlighed styre, ellers vil taktiske hensyn tage styringen og ærlighed ophøre med at lede. Begge kan ikke handle sammen; de kan aldrig være i overensstemmelse. Når Gud tæller sine juveler, vil de sande, de oprigtige, de ærlige være hans udvalgte, hans skat. Engle forbereder kroner til sådanne, og lys fra Guds trone vil afspejles i sin pragt fra disse diademer, der er besat med stjerner.   ret

Disse ting vil fører til nøje overvejelse – nærgående, kritisk ransagelse. Studer med jeres bibel i hånden, under alvorlig bøn, hvad det kræver for aldrig blive bedragede. Vi lever nu i en tidsalder hvor spørgsmålet kommer frem: ”Når Menneskesønnen kommer, skal han da finde troen på jorden?” I denne degenererede tidsalder, hvor vi er omgivet af moralske urenheder, skal Guds folk danne karakteren for himlen. Dette arbejde skal være i gang dagligt.   ret

Vi er i den undersøgende dom, og arbejdet for denne tid sker med højtidelig hjerteransagelse. Pligten påhviler en hver at tænke sig om, våge og bede. Herren har ikke påbudt jer at ransage din næstes hjerte. Lad dine undersøgende kræfter komme i gang og opdage at det onde ligger skjult i dit eget hjerte, hvilke mangler er i din egen karakter; hvilket arbejde der behøver at blive gjort i jeres hjem. Forældre er ansvarlige for deres børns sjæle; de drages til regnskab for at forme den karakter de giver dem. Hvis de vil indrømme deres pligt, arbejde alvorligt for deres egen frelse og for deres børns frelse. Når forældre er ryggesløse i deres egne veje, og med hensyn til deres børn karakter og opførsel, mister de Guds gunst. Men enhver familie som vil søge Gud i ydmyghed og bøn, vil gøre det arbejde som er absolut nødvendig for evig frelse.   ret

Satan arbejder ihærdigt og heldigt med at sætte sit selviske præg på selv bekendende kristne, og mange får snævre idéer om pligt og forpligtigelse. De degenereres, og får det karakterpræg som er en forhånelse mod Gud Egenkærlighed og uhellige lidenskaber optager sjælens fæstningsværk. Dem som i bekendelse holder Guds lov, men daglig overtræder sine hellige principper, lad mig sige: Ransag, oh ransag og se hvor lidt ærbødig I har for evige ting, hvor lidt kærlighed for gudsfrygten.   ret

Prøvetiden er kommet, og engle overvåger karakterens udvikling. Eftersom mange har bekendt Kristus har så ændret sig til det bedre? Min bror, min søster, I bliver mere og mere lig Jesus, som er ren, hellig og ubesmittet? Kan dem I omgås se Kristi lighed i jer? Kan de se at I, i jeres klæder, jeres omgang, jeres daglige liv, fastholder jeres mesters enkelthed?   ret

Mange ved kun så lidt om deres bibler, at de er usikre i troen. De fjerner de gamle landemærker, og forkerte læresætningers vinde blæser hid og did. Videnskab, såkaldt falskneri, bærer bort fra kristenprincippets fundament; og dem som tidligere var i troen drives bort fra bibelens landemærker, og adskiller sig selv fra Gud, skønt de stadig hævder at være Hans børn. Men er de? - Nej, nej. Det forhold de støtter til Gud, vises tydeligt i Matt. 7:22, 23: "Mange skal sige til mig på hin dag«: »Herre, Herre! har vi ikke profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit navn?« Og da vil jeg sige dem rent ud: »Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig, I, som øver uret«"   ret

Kristus er vort monster. Adskilt fra Gud, og læner sig op ad sin egen forståelse, bliver mennesker til tåber, og alligevel er de, de klogeste mennesker efter egen vurdering og efter andres vurdering. Deres udsagn er opfanges ivrigt, gentages, roses til skyerne og antages, medens den levende Guds udtalelser, som gjorde himlen og jorden, ignoreres fordi de ikke er i harmoni med deres videnskabelige idéer. Kunne disse endnu en gang se sig selv som Gud så dem, hvor hurtig ville deres indstilling så ikke ændre sig, hvor hurtig vil den gudløse snak ikke ophøre, meget de ville skamme sig over deres pral og deres forfængelighed, hvor meget ville deres forfængelige indbildninger ikke forandre sig. Deres fordærvede hjerter, flakker omkring på fjendens grund, kan ikke finde lykke eller vred. Vi er ikke sikker ved at stole på os selv. Medmindre vi affører os vore egen visdomligheds og selvretfærdigheds klæder, og iklæde Kristi klædning af pletfri renhed, vil vi være i uendelig fare. Vi skal ikke vise den halve værdi efter vor egen vurdering, når vi ser Jesus i hans uforlignelige glans.   ret

Enhver sjæls mål bør være at gøre lige stier, og at andres fødder ikke ledes på vildspor. Men den omsorg og bekymring andre skal danne deres vej, skal mennesker beundre. De mentale kræfters højeste anstrengelser skal styres mod denne slutning. De taler og handler så de kan flyde på popularitetens tidevandsbølge. Man må ikke gøre sig afhængig af denne klasse; for de vil bedrage hellige sandheder, hvis de derved kan tjene deres egne interesser. De studerer deres egne mål så intens at de ikke har tid til at studere Guds ord. Dagen for gengældelsesdomme kommer hurtigt, og det vil komme bag på dem.   ret

Hvilken kan kristne give menneskers ros og smiger, som ikke har ærbødighed for Gud eller elsker hans sandhed. Disse personers ære har ingen værdi. Vi bør ikke sætte os som mål at tage imod verdens bifald, men tilskrive Han ære som er hjertets bedste og helligste hengivenhed værd. Dette er et værdigt mål, og det giver den højeste løn; for Gud har lovet: ”Dem som ærer mig, vil jeg ære.”   ret

Oh hvor meget har enhver ikke brug for Kristi Ånd, som har interesse for eller gør en del i Guds værk! Gud vil have at enhver gør bedst brug af sine egne talenter og anledninger. Brødre, vis jeres påskønnelse af Guds gaver, ved at anvende dem klogt, med øjet rettet på hans ære. Selvet må ikke få overherredømmet. Skjul jer selv i Jesus, og lad den dyrebare Genløser vise sig som Den helt igennem elskelige, den største iblandt ti tusinde. I må få del i guddommelig natur, hvis I vil undfly fordærvet som er i denne verdens lyster.   ret

Der er mange mænd med ædle kvalitet som Gud vil bruge til sin sag, men Satans fortryllende kraft har kastet sig over dem som en forhekselse. Videnskab, såkaldt falsum, vil lede dem til at bortforklare fundamentet for sand religion. Det har forvirret deres sanser at Åndens vidnesbyrd og Guds ord er draget i tvivl. Der er næres tvivl fordi de ikke kan dette til at harmonisere med deres synspunkter og videnskab og naturlige principper. Derved går de ud på vantroens ørken, og gør deres tros skibbrud. Sandheden, som den er i Jesus, i sin enkelthed, ville have vist sig som et anker for dem; men de har brudt bort fra fæstningsværket, og drevet bort, slået af vantroens vinde og bølger.   ret

Alle har pligt og privilegium til at bruge sund fornuft så langt som menneskelige evner rækker; men der er en grænse for, hvor langt menneskelige hjælpekilder kan nå. Der er mange ting, som ikke kan gennemtænkes af det skarpeste intellekt eller erkendes af den mest skarpsindige forstand. Filosofien kan ikke bestemme Guds veje og værk; menneskelig forstand kan ikke måle den evige. Jehova er kilden til al visdom, sandhed og kundskab. Mennesket kan opnå høje resultater i dette liv gennem den visdom Gud giver; men der er en evighed hinsides, som vil være de frelstes studium og glæde igennem evigheden. Nu kan mennesket blot dvæle på grænsen til det uendelige og lade forestillinger gribe flugten. Det faldne menneske kan ikke begribe Guds dybder; for åndelige ting forstås åndeligt. Den menneskelige forstand kan ikke begribe Guds visdom og magt.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1159 6 side 1081 - Guds sønner og døtre 0627
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1159 bind 6 side 1081 Sabbatsskolelektier 3. Kv 2011 side 9
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10vejledning i sabbatsskolearbejdet evangelisering s. 362
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16Egw Bibelkommentaren bind 6 side 1076