Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 30. december 1902

En opfordring til alvorligere anstrengelser

Jeg spørger dem, der har den ansvarlige ledelse af vort arbejde: Hvorfor bliver så mange steder forbigået? Se på mange store byer i Amerika, ikke alene i syden, men også i norden, gvor der endnu bør arbejdes. I hver eneste by i Amerika skulle der være et sted, Gud ihukommes. Men jeg kunne nævne mange steder, hvor sandhedens lys endnu ikke har skinnet. Himlens engle venter på, at menneskelige instrumenter skal komme til de steder, hvor der endnu ikke er vidnet om den nuværende sandhed. Guds navn bliver der kastet skændsel på. Jeg beder jer læse jeres Bibel og se, om det ikke er sandt, at vort arbejde er næppe begyndt. Vi behøver at indse, at Gud har givet hvert eneste menneske et arbejde. Skal de, der kender sandheden ikke føle et ansvar? Skal den kendsgerning, at tidens tegn går i opfyldelse ikke vække os op af vor dvalelignende dorskhed?   ret

Få den store Mester Arbejders Ånd. Lær af Syndernes Ven hvordan vi skal hjælpe syndsbetyngede sjæle. Hans hjerte blev altid rørt at menneskelig nød. Hvorfor er vi så kolde og ligeglade? Hvorfor er der ikke noget, der gør indtryk på vore hjerter? Kristus gav sig selv på alteret til tjeneste; - et levende offer. Hvorfor er vi så uvillige til at give os selv det arbejde, som han indviede sit liv til. Noget må gøres for at helbrede den frygtelige ligegyldighed som har fået tag i os. Lad os bøje vore hoveder i ydmyghed, når vi ser, hvor meget mindre vi har gjort, end vi kunne have gjort for at så sandhedens sæd.   ret

Når vi bliver omvendte, vil vort ønske om magelighed og elegance blive forandret. Kristus bragte sine ønsker og lyster i streng lydighed til sin mission - den mission, der bar Himlens initialer. Han underordnede alt under det store arbejde, som han kom til denne verden for at fuldføre for at hjælpe den faldne slægt. Da hans moder i hans ungdom fandt ham i rabbinernes skole, sagde hun til ham: Søm, hvorfor har du gjort dette imod os? Se din far og jeg har søgt efter dig med sorg.. Han svarede da - og hans svar er nøgleordet til hans livsværk, - Hvordan går det til, at I ledte efter mig? Vidste I ikke, at jeg må være i min Faders gerning?   ret

Mine kære søstre og brødre, jeg taler til jer med kærlige, ømme ord. Enhver jordisk interesse må underordnes frelsens store arbejde. Husk, at i Kristi efterfølgeres liv må man kunne se den samme helligelse, den samme underkastelse under Guds værk af ethvert socialt krav og enhver jordisk kærlighed, som man så det i hans liv. Guds krav må altid komme først. Den, som elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd. Jesu liv er vor lærebog. Hans eksempel bør inspirere os til at nedlægge utrættelige, selvopofrende anstrengelser i arbejdet for andres bedste.   ret

At forene os med Jesus og med hinanden er vor eneste sikkerhed i disse sidste dage. Lad os ikke gøre det muligt for Satan at pege fingre ad vore menigheder og sige, Se, hvor disse mennesker, der står under Kristi banner, hader hinanden. Vi har intet at frygte fra dem, så længe de bruger flere kræfter på at bekæmpe hinanden end at bekæmpe mine styrker.   ret

Verden ser med tilfredshed på kristnes splittelse. Utroskab ses der på med velbehag. Gud kalder på sit folk, for at de skal forandre sig. Barmhjertighedens budbringere behøves ikke bare på nogle få steder, men udover hele verden. Mænd og kvinder her burde berede sig til tjeneste i fjerne lande. Fra hvert eneste land kommer råbet: Kom over og hjælp os. Rige og fattige beder om lys. Der er brug for penge og arbejdere.   ret

Vi behøver at ydmyge os for Gud, fordi så få af vore medlemmer i Guds kirke lægger anstrengelser for dagen, som på nogen måde tåler sammenligning med de anstrengelser, som Herren ønsker, at vi skal yde. De privilegier, han har givet dem, de løfter han har givet dem, de fordele han har udøst over dem, skulle inspirere dem med langt større tjenstiver og nidkærhed.   ret

Vi behøver Åndens livgivende kraft - det høje råb fra en menighed, der arbejder i fødselsveer for at fremkomme med sjæle til Gud. Der er stort brug for mere alvorlig kæmpen med Gud for at få den hellige Ånd. Der behøves ivrige, alvorlige, indtrængende bønner. Der er kraft i bøn. Som svar på en brændende bøn, kan Gud vende menneskers tanker og hjerter til sig, som han vender havets bølger. Gud forbyde, at vore menigheder og institutioner skulle være tilfredse med at lade de missionsmarker, hvor der endnu ikke er arbejdere, forblive uden hjælp.   ret

Frelseren siger til os: Al magt i himlen og på jorden er givet mig. Gå derfor hen og undervis alle nationer, idet I døber dem i Faderens, Sønnens og den Hellige Ånds navn, og lærer dem at holde alt, hvad jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer hele vejen, lige til verdens ende. Lær dem - ikke bolt prædik og diskuter med dem nu og da, men lær dem, hvordan de skal finde vejen til Himmelen.   ret

Til alle tider, men aldrig så meget som nu, har dette været menighedens arbejde. Vover en eneste af os at tilbageholde en tøddel af den indflydelse, som skulle udstrækkes til hjælp for de sjæle, der er uden Kristus. Tør vi arbejde på vore højtstræbende foretagender og tilfredsstille vore selviske ønsker, og så bringe den smule, som bliver tilbage af vor tid og vore midler til Guds alter.   ret

Tror I, at Gud vil modtage den slags ofre? Fuldkommen helligelse påkrævet. Medlemmerne i Guds menigheden alle steder bør indvie sig til han tjeneste med legeme, sjæl og ånd. Enhver, der bliver lagt til menigheden, burde betyde en budbringer mere, til at gå videre med frelsesplanen. Menigheden skal være fuld af levende aktive missionærer, bevægede og styrede af Den Hellige Ånd. Medlemmerne skal handle alle som en, forenede i fuldkommen enighed. Dette mirakel er Jesu kors fuldt ud i stand til at fuldføre til bedste for en vantro verden.   ret

Enhver styrke hos Guds tjenere skal holdes i uafbrudt træning for at kunne bringe mange sønner og døtre til Gud. I hans tjeneste må der ikke være nogen uoverensstemmelser, ingen selviskhed. Enhver tagen afstand fra selvfornægtelse til selvtilfredsstillelse, enhver slappen af fra alvorlig underkastelse under den Hellige Ånds arbejde betyder så megen mere styrke givet til fjenden. Jesus betragter sin menighed. Hvor mange er der ikke, hvis religiøse liv betyder deres egen fordømmelse.   ret

Gud fordrer det, vi ikke giver ham: overgivelse uden forbehold. Hvis hver eneste kristen havde været tro mod sit løfte, da han modtog Kristus, så ville ikke så mange i verden være blevet overladt til at dø i synd. Hvem vil stå til ansvar for de sjæle, der er gået i graven uforberedte på at møde deres Herre? Kristus ofrede sig selv som et fuldkomment offer for vor skyld. Hvor arbejdede han ikke alvorligt for at frelse syndere. Hvor utrættelige var ikke han anstrengelser for at forberede disciplene til deres tjeneste. Men hvor har vi gjort lidt. Og indflydelsen fra det lille, vi har gjort er blevet skrækkeligt svækket af den tilintetgørende virkning af, hvad vi har ladet ugjort, eller som vi har taget op og aldrig gjort færdig, samt vore vaner med ugidelig ligegladhed. Hvor meget har vi ikke mistet ved at svigte i at mase os fremad for at gøre det arbejde færdigt, som vor Gud har givet os. Som bekendende kristne, burde vi være forfærdede over udsigterne.   ret

Vågn op, mine brødre og søstre. Der er et stort arbejde der skal gøres. Der bliver kaldt på uafbrudt virksomhed. Dunkelhed skjuler jorden og mørke folkene. Mange er langt fra Kristus og vandrer i syndens ørken. De er fremmede for løftets pagt. Gud kalder på sit folk for at få det til at vågne op og ryste deres mangel på omsorg og ligegladhed af, og for at få dem til at tage det arbejde op, der venter på dem i deres familier. Lad dem derefter række ud videre end deres familier til andre, som trænger til hjælp. Gud kalder på dem for at få dem til at tage det arbejde op. Lad dem komme til Gud og tale med ham, for at de må blive gennemsyrede af hans Ånd. Lad dem så gå fremad for at give den nåde, de selv har fået fra ham, videre til dem, der er i nød.   ret

For Zions skyld vil jeg ikke tie stille, og for Jerusalems skyld vil jeg ikke hvile, til dets retfærdighed rinder op som lyset, og dets frelse brænder som en lampe. Og hedningerne skal se din retfærdighed og alle konger er din herlighed. Og du skal kaldes ved et nyt navn, som Herrens mund skal give dig. Du skal også være en herlighedskrone i Herrens hånd, en kongelig tiara i din Guds hånd... Jeg har sat vægtere på dine mure, O Jerusalem, og de skal aldrig tie, hverken dag eller nat, som mindre Herren; og giv ham ingen hvile til han opretter og gør Jerusalem til pris på jorden.   ret

Gå igennem, gå igennem portene; bered vejen for folket, bered kongevejen, kast stenene bort; løft en standard op for folket. Se, Herren har erklæret til verdens ende: Sig til Zions datter, Se, din frelser kommer; se, hans løn er med ham, og hans gerninger går foran ham. Og de skal kalde dem. Det Hellige folk, Herrens genløste. Og du skal kaldes udsøgt, En ikke svigtet by.   ret

afsn nr:1Artikler 8/86
afsn nr:2Artikler 8/86
afsn nr:3Artikler 8/86
afsn nr:4Artikler 8/86
afsn nr:5Artikler 8/86
afsn nr:6Artikler 8/86
afsn nr:7Artikler 8/86
afsn nr:8Artikler 8/86
afsn nr:9Artikler 8/86
afsn nr:10Artikler 8/86
afsn nr:11Artikler 8/86
afsn nr:12Artikler 8/86
afsn nr:13Artikler 8/86
afsn nr:14Artikler 8/86
afsn nr:15Artikler 8/86
afsn nr:16Artikler 8/86