Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

The Signs of the Times d. 6. januar 1898

Gennem synd var verden blevet adskilt fra Himmelen. Mennesker kunne have set håbløst på de himmelske tinder og i bedrøvelse og ængstelse udbrudt: Hvordan skal vi nå de salige boliger? Med Tomas kunne de i sandhed sige: "Herre! vi ved ikke, hvor du går hen; hvordan kan vi så kende vejen?" Men med sit eget legeme slog Kristus bro over den kløft, som synden havde skabt. Jeg har tilvejebragt en vej, siger han, hvorpå I igen kan blvie forenet med Himmelen. Jeg har slået bro over den dybe og ufremkommelige kløft. Til enhver sjæl, der ønsker at krydse kløften, vil jeg give hjælp og styrke. Således gøres de landflygtige til håbets fanger. De stilles på prøve. Gud ønsker, at vi skal indse den værd, han tillægger os. Han ønsker, at vi skal vie alle vore kræfter til at hjælpe de himmelske engle, skom kæmper for at føre mennesker til Veje, Sandheden og Livet. Mennesker arbejder på deres egen skæbne, men Gud hjælper enhver sjæ, der i sin hjælpeløshed beder til ham. De, der retter blikket mod Jesus som deres tros banegryder og fulender, gør det aldrig forgæves. De vil aldrig miste vejen til Paradis; for de går på den sande vej, og de modtager moralsk kraft fra Kristus.   ret

"Jeg er Vejen, Sandheden og Livet." Hvis mænd og kvinder ville høre disse ord, tænke over dem og tro på dem af hele deres hjerte, ville al strid være slut. Mennesker tænker for meget over, hvad de selv kan gøre. De bliver opløftede og selvsikre. De indser ikke deres fuldstændige afhængighed af Gud. De tror, at Gud er afhængig af deres evne i hans gerning med at frelse sjæle. Hvis disse så hen til Jesus som Vejen, Sandheden og Livet, ville de indse sandheden i ordene: "Skilt fra mig, kan I slet intet gøre." Kristus erklærede: "Ingen kommer til Faderen uden ved mig." Men mens de gode gerninger selv af de bedste mennesker ikke kan frelse dem, bliver ingen frelst uden at bære frugten af gode gerninger. Kristi krafts helliggørende indflydelse på hjerte vil frembringe frugt, og hans ånd og kraft vil gøre vore gerninger modtagelige for Gud. Dersom Kristus ved sin Helligånd bor i sjælen, vil vore træk, vor holdning og vore ord åbenbare ham vor verden.   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2006. s.65
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2006. s.66