Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

The Signs of the Times d. 27. marts 1884

Guds lov er den store moralske standard, udfra hvilken enhver karakter skal dømmes. Den udtrykker hans vilje og må adlydes fra hjertet. Dens hellige principper må ligge til grund for vort handlingsforløb i alle vore forretningsanliggender. De, som får deres trosbekendelse til at se ringere ud ved at tilpasse sig verden, viser, at de foragter Kristi nådes skatte. De råber: “Kristi nåde! Vi frelses ikke ved gerninger, men ved Kristus;” men de fortsætter i synd, fortsætter med at overtræde Guds lov. De handler, som om de anså det for deres privilegium at leve i synd, så nåden kan vokse. Men enhver eftergivenhed for synd svækker sjælen; den byder Satan komme ind og kontrollere sindet og gøre personen til hans virkningsfulde tjener.   ret

Guds lov er karakterens store moralske målestok, ved hvilken karakteren skal bedømmes. Den er Guds udtrykte vilje og skal adlydes fra hjertet. Dens hellige forskrifter skal ligge bag vore handlemåder i alle vore forretningsanliggender. De, som forklejner deres bekendelse til troen ved at rette sig efter verden, viser, at de foragter Kristi nådes rigdomme. De råber: “Kristi nåde! Vi bliver ikke frelst af gerninger, men ved Kristus,” men de fortsætter i synd, forsætter med at overtræde Guds lov. De opfører sig, som om de betragtede det som deres privilegium at leve i synd, så nåden kan blive større. Men enhver eftergivenhed over for synd svækker sjælen; det indbyder Satan til at komme ind og kontrollere sindet og gøre individet til hans effektive tjener.   ret

I denne tid med vildfarelser vil hver enkelt som er grundfæstet i sandheden, skulle kæmpe for den tro som en gang er overgivet til de hellige. Enhver form for vildfarelse vil blive bragt frem ved Satans hemmelighedsfulde virkemåde. Dette vil bedrage endog de udvalgte, om det er muligt, og få dem til at vende sig bort fra sandheden. Vi må stå imod menneskelig visdom, visdom fra lærde som på samme måde som farisæerne underviser om Guds lov, men som ikke selv er lydige mod loven. Vi kommer til at stå overfor menneskers uvidenhed og dårskab med løsrevne teorier som er stillet op på en ny og fantasifuld måde - teorier som det vil blive særligt vanskeligt at møde, fordi der ikke er nogen fornuft i dem.   ret

Der vil forekomme falske drømme og falske syner som indeholder nogen sandhed, men som fører bort fra den oprindelige tro. Herren har givet os en regel som vil hjælpe os til at opdage dem: "Så skal den, der ingen morgenrøde ser, svare: "Til belæringen og til budskabet." (Es 8,20). Hvis de ringeagter Guds lov og ikke bryder sig om hans vilje sådan som den er åbenbaret i hans Ånds vidnesbyrd, er de bedragere. De er behersket af tilskyndelser og indtryk som de tror er fra Den Hellige Ånd, og de anser det for mere pålideligt end det inspirerede ord. De påstår at hver tanke og følelse er Åndens tilskyndelse, og når de ræsonnerer dem ud fra skriften, så erklærer de at de har nogen som de stoler mere på. Medens de tror at de er ledet af Guds Ånd, følger de i virkeligheden en indbildning som er fremkaldt af Satan.   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2001. s. 24
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2009. s. 67
afsn nr:72På fast grunn 100
afsn nr:82På fast grunn 100