Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

The Signs of the Times d. 1. juni 1882

Vi bør søge at bevare alle vore kræfters livskraft for at udrette det arbejde der er foran os. Hvad der end forringer den psykiske livskraft, så svækker det de mentale anstrengelser. Derfor bør al arbejde, der ikke er sundt for kroppens helbred, straks undgås.   ret

Den store apostel siger: »Jeg er hård ved min krop og tvinger den til at lystre, for at jeg, der har prædiket for andre, ikke selv skal blive forkastet.« Vi kan ikke fastholde helligelsen til Gud, og samtidig skade vort helbred ved at bevidst føje forkerte vaner. Selvfornægtelse er en af betingelserne, ikke kun adgang til Kristi tjeneste, men fortsætte derved. Kristus erklærede selv i et umiskendeligt sprog, om discipelskabets betingelser: "Hvis nogen vil komme efter mig, lad ham fornægte sig selv, og tage sit kors op, og følge efter Mig."   ret

(381) Hvor mange er der dog ikke som kalder sig selv kristne er uvillige til at udvise selvfornægtelse, endog for Kristi skyld. Hvor ofte er kærligheden til skadelige udsvævelser ikke stærkere end ønsket til et sundt sind i et sundt legeme. Dyrebare timer til prøvetid bruges, gudsgivne midler bortødsles, for at behage øjet og tilfredsstille appetitten. Sædvaner holder tusindvis i trældomsåg til det jordiske og sensuelle. Mange er villige fanger; de ønsker ikke en bedre position.   ret

afsn nr:Sind karakter presonlighed 380
afsn nr:Sind karakter presonlighed 380
afsn nr:Sind karakter presonlighed 381