Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

The Signs of the Times d. 3. november 1890

Når vi ved anger og tro accepterer Kristus som vor Frelser, tilgiver Herren vore synder, og eftergiver den foreskrevne straf for lovovertrædelsen. Synderen står foran Gud som en retfærdig person; han tages til nåde i Himlen, og har gennem Ånden fællesskab med Faderen og Sønnen.   ret

Så er der et andet arbejde at udrette, og det er et fremadskridende arbejde. Sjælen skal helliges ved sandheden. Og dette skal også udføres gennem tro. For det er kun Kristi nåde, som vi modtager gennem tro, at karakteren kan forvandles.   ret

Det er vigtigt at vi klart forstår troens natur. Der er mange som tror at Kristus er verdens Frelser, at evangeliet er sandt og åbenbarer frelsesplanen, alligevel besidder de ikke den frelsende tro. Forstandsmæssigt er de overbevist til sandheden, men det er ikke nok; for at blive retfærdiggjort, må synderen have den tro der tilegner Kristi fortjenester til sin egen sjæl. Vi læser at djævelene ”tror (192) og skælver”, men deres tro bringer dem ikke retfærdiggørelse, ej heller vil deres tro, som blot giver et forstandsmæssigt bifald til bibelens sandheder bringe dem frelsens gaver. Denne tro kan ikke nå hen til det livsvigtige punkt, for sandheden engagerer ikke hjertet eller forvandler karakteren.   ret

I den ægte, frelsende tro, er der tillid til Gud, gennem troen på det store sonoffer Guds søn gjorde på Golgata. Den retfærdiggjorde troende ser sit eneste håb og udfrielse i Kristus. Tro kan eksistere uden tiltro til noget, men tillid født af tiltro til noget kan ikke eksistere uden tro. Enhver synder som kommer til kendskab om Kristi frelsende kraft, vil i højere grad gøre denne tiltro tydelig, idet han vokser i sin erfaring.   ret

afsn nr:1Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 305
afsn nr:2Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 305
afsn nr:3Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 305
afsn nr:4Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 306