Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

The Southern Watchman d. 4. april 1905

Sund lære

I profeternes skrifter skildres der scenerier som, selvom de æres med alder, ser friske og kraftfulde åbenbaret ud for os. Gennem tro forstår vi at disse skrifter, med Guds handlemåde med sit folk i de seneste tider, er blevet bevaret for at vi kan se de lektier Gud ønsker at lære os, ved nutidens erfaringer.   ret

Når vi er i en ikke mindre bemærkelsesværdig periode, lige før Kristi genkomst, behøver vi at være særlig omhyggelig for at undgå fejltagelser, som de begik ved jødisk levevis, omkring Kristi første komme.   ret

Ligesom de jødiske ledere, der gradvis udtænkte et formelt tilbedelsessystem, hvori ubetydelige sagers blev forstørret meget, er nogle mænd nu i fare for at miste de vigtige sandheder der gælder denne slægt af syne, søger efter de ting som er nye, fremmede og i henrykkelse.   ret

Der er behov for kærlige og ophøjede principper. Dem som eftersøger og forsvarer fantasifulde idéer må lære hvad sandhed er, før de prøver at undervise andre. Menneskegjorte teorier og gætterier skal ikke opsøges som sandhed.   ret

Der er mange som er oprigtigt stålsatte på princippet, og disse vil hjælpes og velsignes; for de går grædende mellem forhallen og alteret, og siger: "Vær barmhjertig mod dit folk, Herre! Gør ikke din ejendom til spot, så folkeslagene håner den." Vi må lade grundprincipperne i den tredje engels budskab stå klare og tydelige frem. Vor tros store piller vil bære hele den tyngde, som kan sættes på dem.   ret

I denne vildfarelsens, dagdrømmeriske og sværmeriske tidsalder, behøver vi at lære de første grundprincipper i Kristi lære. Lad os bestræbe os på at kunne sige som apostlen: "For det var ikke udspekulerede fabler, vi byggede på, da vi forkyndte jer vor Herre Jesu Kristi magt og hans komme." Herren kalder på os at følge høje og ædle principper.   ret

Sandhed, nærværende sandhed, er alt det Guds ord viser det at være. Herren vil have at hans folk holder sig selv fra alt unødigt, fra alt der tenderer af mystik. Lad dem der fristes til at udsvæve sig i fantasifuld og imaginær lære, sænke skaftet dybt ned i den himmelske sandheds stenbrud, og sikre sig rigdomme, der betyder evigt liv for den der modtager dette. I ordet er de mest dyrebare sandheder. Disse vil de finde der studerer med alvor; for himmelske engle vil lede søgningen.   ret

Når der nu referers til dem som lever på jorden, erklærede Paulus: " For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører. De vil vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter."   ret

Hvor betegnende, hvor oprivende, er den formaning Paulus gav på det tidspunkt han profeterede om dem, der ikke ville klare den sunde lære. "Jeg indskærper dig for Guds ansigt og for Kristus Jesus, der skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit rige: Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt, forman, tålmodigt og med stadig undervisning!"   ret

Dem som har samkvem med Gud, vandrer i lys t fra Retfærdighedens Sol. De vanærer ikke deres Genløser ved deres fordærvede leveveje over for Gud. Himmelsk lys skinner på dem. Idet de nærmer sig afslutningen af denne jords historie, vokser deres kendskab til Kristus, og profetierne om ham meget. De er af uendelig værdi i Guds øjne; for de er i samme enhed med hans Søn. For dem er Guds ord overordentligt skønt og elskeligt. De ser dets vigtighed. Sandheden er ikke foldet ud for dem. Inkarnationslæren er omgivet af bløde lysstråler. De aer at bibelen er nøglen der låser op for alle mysterier, og løser alle vanskeligheder. De som ikke har villet tage imod lyset og vandre i lyset vil ikke kunne forstå guddommens mysterier, men dem som ikke tøver med at tage korset op og følge Jesus, vil se lys i Guds lys.
Mrs. E. G. White   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10