Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

The Watchman d. 30. juni 1908

Kristi "levende breve"

Apostlen Paulus siger til sine brødre i Korinth: “I er selv . . . et Kristus-brev, . . . ikke skrevet med blæk, men med den ende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i herter, på tavler af kød og blod." For Kristi disciple er hans repræsentanter på jorden. Hvis de adlyder Kristi lære i hans bjergprædiken, vil de stadig søge at fuldkommengøre karakteren, og de vil blive medier som Gud vil kommunikere sin guddommelige vilje gennem, sandheden af himmelsk oprindelse, til dem som ikke kender livets og frelsens vej.   ret

Guds folk er lys i verdens moralske mørke, udpeges på landet, i stæder, landsbyer og byerne som "et skuespil for verden, for engle, og for mennesker. Gud kan ikke fremvise kundskaben om hans vilje og hans nådes underværker i en ikke-troende verden, uden disse hans vidner. Dette er Guds plan: at mænd og kvinder som har del i hans store frelse gennem Kristus, skal være hans missionærer, lysets legemer udover verden, levende breve, kendt og læst af alle mennesker, deres tro og gerninger bevidner Frelserens nære komme, og at de ikke har modtaget Guds nåde forgæves.   ret

Folk må advares til at berede sig den kommende dom. Og af den grund kalder Gud på medarbejdere som er sande og trofaste, rene og hellige, for dem som har mærket deres eget behov for Kristi soneblod, og hans Ånds helliggørende nåde. Den selvtilstrækkelige skinsyge og jaloux, den kritiske og kværulantuske, kan blive sparet. Når vi ser principfaste mennesker, ikke bange for at gøre sin pligt, nidkære for Guds sag, høflige og ømsindede tålmodige mod alle, parate til at tilgive, vise kærlighed til de sjæle Kristus døde for, vi ved at de har "visdommen ovenfra", der "først og fremmest ren, og desuden er den fredselskende, mild, omgængelig, fuld af barmhjertighed og gode frugter." Og Herren kan velsigne deres arbejde ligesom han ikke kan velsigne de selvcentrerede og selvtilstrækkelige.   ret

Alle Jesu efterfølgere har deres arbejde at udrette i deres familier, i deres nabolag, i stæder og byer hvor de bor. Hvis de har helliget sig, bliver de til lyskanaler. Hvis de er helligede, så bliver de ti   ret

Lyskanaler. Gud gør dem til retfærdighedens redskaber der bibringer sandhedens lys, hans nådes rigdomme, til andre. De ikke-troende kan se ligegyldige og uforsigtige ud; alligevel indprenter og overbeviser Gud deres hjerter at der er en virkelighed i sandheden. Det er Guds plan at alle bør advares og prøves, og få en mulighed for afgøre for eller imod sandheden, så de er uden undskyldning. De som kun har lyttet til fabler, vil Gud give mulighed for at høre det sikre profetiord, som de gør godt ved at tage sig i agt ved. Ligesom et lys der skinner på et mørkt sted. Sandheden vil bringes alle der tager sig i agt, sætte sandheden op imod fabler, som de mænd, der bekender at forstå Guds ord, lærer - og er i stand instruere dem i mørke.   ret

Således er menneskers værdi dannet i Guds billede, at Faderen er tilfreds med den uendelige pris der blev betalt, da Han opgav sin egen dyrebare Søn til at dø, for deres genløsning. Hvilken visdom, barmhjertighed og kærlighed i sin fylde vises her. Det er gennem korset alene at vi kan påskønne menneskesjælens værdi.   ret

Hvilket ansvarsbetynget arbejde det er at forene sig med verdens Genløser i at frelse de mennesker som han døde for. Det arbejde kræver ikke blot selvopofrelse og godgørenhed, men også udholdenhed, mod og tro. Grunden til at så mange tjeneres arbejde i ord og lære går så småt, er at de ikke har Guds nådes frugter i deres egne hjerter og liv. Mange underlægger sig forunderligt ved at se alle omkring sig gå fortabt. En prædikant har ingen ret til at sidde mageligt ned når sandheden er magtesløs, og sjæle ikke oprøres når den kommer frem. Han bør trække tilbage i bøn; han bør arbejde og bede uden ophør.   ret

For at medarbejderne kan vokse i nåden og i sandhedskundskab, må de have forskellig erfaring, som bedst fås ved bredt arbejde på nye marker, komme i kontakt med alle klasser folk, der bor på forskellige lokaliteter, og med alle forskellige tankesind. Dette kalder de varierede talenter til anvendelse. Det driver de sande medarbejdere til Gud og bibelen efter lys, og styrke og kundskab så han kan imødekomme folks behov. Han bør give agt på formaningen til Timotius: "Stræb efter at stå din prøve for Gud som en arbejder, der ikke behøver at skamme sig, men som går lige på med sandhedens ord." "Herren svarede: "Hvem er da den tro og kloge forvalter, som af sin herre bliver sat til at give hans tjenestefolk mad i rette tid?" Der er brug for visdom til at de mest passende emner kan bringes ved forskellige anledninger.   ret

Paulus formaner Timotius atter: "Vær et forbillede for de troende i tale, i adfærd, i kærlighed, i troskab, i renhed. Indtil jeg kommer, skal du tage vare på skriftlæsningen, formaningen og undervisningen. Forsøm ikke den nådegave, som du fik i kraft af profetier og under håndspålæggelse af ældsterådet. Tag dig af alt dette, lev i det, så alle kan se, at du gør fremskridt. Giv agt på dig selv og på den undervisning, du giver, hold fast ved det; for når du gør det, bliver du til frelse både for dig selv og for dem, der hører på dig."   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9