Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 01. januar 1907

De unges privilegier og anledninger. Skrevet til de unges dag

Jeg har skrevet til jer, mine børn, fordi I kender Faderen. Jeg har skrevet til jer, I fædre, fordi I kender ham, som er fra begyndelsen. Jeg skriver til jer, I unge, fordi I er stærke, og Guds ord bliver i jer, og I har sejret over den Onde. Elsk ikke verden, ej heller det, der er i verden! Hvis nogen elsker verden, så er Faderens kærlighed ikke i ham. Thi alt det, der er i verden, kødets lyst og øjnenes lyst og pral med jordisk gods, er ikke af Faderen, men af verden. Og verden forgår og dens lyst; men den, der gør Guds vilje, bliver til evig, tid.”   ret

Denne formaning er specielt rettet til de unge. Deres ungdom undskyldte dem ikke fra ansvar. De er stærke, og ikke nedtyngede med bekymringer og med årenes vægt; deres hengivenhed er brændende, og hvis de drager dem ud af verden, og sætter dem på Kristus og himlen, gør Guds vilje, vil de få et håb til bedre liv, som er vedvarende, og vil til sidst krones med herlighed, ære og evigt liv.   ret

Det er en urovækkende kendsgerning, at kærlighed til verden er fremherskende i de unges sind, når man betragter dem som en helhed. Mange opfører sig, som om de dyrebare nådetimer vi ejer, medens nådens dør endnu er åben, var een stor forlystelsesdag, og som om de var her i verden bare for at more sig og føle sig tilfreds med en stadig række af ophidselser. De finder deres fornøjelse i verden og i de ting, der hører verden til, og de er fremmede for faderen og hans ånds nåde. De er ikke forsigtige i deres tale, og de synes at glemme, at af deres ord skal de blive retfærdiggjorte eller fordømte. Gud vanæres ved deres frivole og tomme, forfægte tale og latter, der karakteriserer livet hos mange af vore unge.   ret

Jeg har set Satan som en listig, og snu fjende, opsat på at lede de unge til at følge en handlingsvej der er helt i modsætning til det Gud billiger. Fjenden ved godt at der ikke er nogen klasse som kan gøre lige så meget godt som unge mænd og unge kvinder helliget til Guds tjeneste kan gøre. Satan anstrenger sig særlig for at lede dem til at finde lykke i verdslige fornøjelser, og at retfærdiggøre sig ved at forsøge på at vise, at disse fornøjelser er uskyldige og uskadelige, ja endogså gode for sundheden. Han fremstiller helligelsens sti som besværlig, medens de verdslige fornøjelsers stier er bestrøet med blomster. Han fremstiller for de unge verden og dens fornøjelser i falske og flatterende farver, men jordens forlystelser vil snart slutte, og det, vi sår, må vi også høste. Er vore personlige egenskaber, vor dygtighed eller vore talenter for værdifulde til at blive viet gud, vor tilværelses ophav, ham som våger over os hver en stund? Er vore egenskaber for dyrebare til at blive helliget Gud?   ret

Ungdommen påstår ofte, at de behøver noget, som kan oplive dem og lette sindet. Den kristnes håb er netop, hvad vi behøver. Religion viser sig at være for dem, som tror, en trøstermand, en sikker leder til lykkens sande kilde. Den unge bør studere guds ord og hengive sig til overvejelser og bøn. De vil finde, at de kan ikke benytte deres fritid til noget bedre. Visdommens veje er behagelige veje og alle dens stier er fred.   ret

Paulus skriver til Titus: forman ligeledes de unge mænd til at være sindige, idet du i alle måder viser dig selv som et forbillede på gode gerninger og i læren viser ufordærvethed, ærbarhed, sund ulastelig tale for at modstanderen må blive til skamme, når han intet ondt har at sige om os.   ret

Jeg beder indtrængende de unge for deres sjæls skyld at give agt på apostelens formaning. Alle disse nådige undervisninger, advarsler og tilrettevisninger vil enten blive en livsens lugt til liv eller en dødsens lugt til død.   ret

De unge er ganske naturligt tilbøjelige til at føle, at man ikke af dem venter meget i retning af at bære ansvar eller byrder. Men der hviler forpligtelser på enhver til at nå op til det bibelske mål. Det lys, der kommer til os gennem de privilegier og anledninger, vi har i fremholdelsen af guds ord, i råd, advarsler og tilrettevisninger, vil fuldkommengøre karakteren, eller de vil fordømme den ligegyldige. Dette lys skal modtages med glæde af såvel unge som ældre. Hvem vil nu tage sit standpunkt på Guds side besluttet på at give hans tjeneste den første plads i deres liv? Hvem vil påtage sig at bære byrder?   ret

Tænk på din skaber i din ungdoms dage. Jesus ønsker deres tjeneste, som endnu står i ungdommens fagre tid. Han ønsker, at de skal være udødelighedens arvtagere. De kan vokse op til nobel mandighed og smuk kvindelighed på trods af den moralske fordærvelse, der omgiver dem, og som fordærver så mange af de unge i en tidlig alder. De kan stå frigjorte i Kristus som lysets børn og ikke mørkets. Gud kalder ad enhver ung mand og ung kvinde, for at de skal afstå fra enhver ond vane og blive flittige i deres gerning, nidkære i ånden og tjene herren. De behøver ikke at fortsætte i ligegyldighed og slaphed uden at gøre nogen anstrengelse for at besejre dårlige vaner eller gøre fremskridt i deres opførsel. Om deres bønner er alvorlig ment, vil blive synligt af den iver, de lægger i deres bestræbelser for at adlyde guds bud. For hvert et skridt kan de afstå fra onde vaner og dårligt selskab, idet de tror på, at herren ved sin ånds kraft vil give dem styrke til at sejre.   ret

Personlige stadige forenede bestræbelser vil blive belønnet med fremgang. De, som ønsker at gøre en hel del godt i vor verden, må være villige til at gøre det på guds måde ved at gøre små ting. Den, som ønsker at nå op til de største højder ved at udrette noget stort og vidunderligt, vil ikke komme til at gøre nogen ting.   ret

Stadig fremgang i et godt arbejde og hyppig gentagelse af en eller anden slags trofast tjeneste er af større værdi i guds øjne, end at man gør een stor gerning, og det giver de unge en bedre anbefaling og sætter præg på deres bestræbelser. Dem som er sande og trofaste over for deres guddommeligt bestemte opgaver, er ikke ustadige, men standhaftige i deres mål, baner deres vej igennem det onde, så vel som det gode. De er parat i tide og i utide.   ret

De unge kan udrette meget godt ved at arbejde for at frelse sjæle. Gud holder dem ansvarlig for den anvendelse, de gør af de talenter, som er blevet dem betroet. De, som bekender sig til at være guds sønner og døtre, bør stræbe højt. Lad dem bruge enhver evne, Gud har givet dem. BTU 223   ret

De unge som er helliget til Gud udøver en mægtig indflydelse for Gud. Prædikanter eller lægmænd oppe i årene, kan ikke have den halve indflydelse for godt på unge, som de unge har, hvis de er helliget til Gud, kan have på deres kammerater. De bør altid huske på at der påhviler dem et højtideligt ansvar for at gøre alt de kan for at frelse deres medmennesker, også om det er på bekostning af fornøjelser og naturlige ønsker. Deres tid, deres midler, deres indflydelse, - alt som de har og er bør helliges til Gud.   ret

Dem som virkelig har smagt den forløsende kærligheds sødme vil ikke, og kan ikke hvile før alle han omgås kender til frelsens plan. De unge bør spørge: ”Herre, hvad vil du have at jeg skal gøre? Hvordan kan jeg ære og forherlige dit navn på jorden?”   ret

Sjæle går tabt overalt omkring os, og hvad gør I, mine unge venner, for at vinde sjæle til Kristus? O om I ville bruge jeres sinds kræfter på at søge at nærme jer synderne, så at I blot kan vinde en sjæl til retfærdighedens sti! Hvilken en tanke! En sjæl der kan prise Gud igennem evigheden! En sjæl der nyder lykke og evigt liv! En ædelsten i din krone, der skinner for evigt og evigt! Men måtte du være i stand til, ved Kristi nåde, at vinde mere end en fra synd til hellighed, og din løn vil være stor i himlens rige. Gennem profeten Daniel erklærer Herren at den som vender mange til retfærdigheden, skal skinne som stjerne for evigt og evigt.   ret

Der hviler alvorlige ansvar på ungdommen. Gud venter meget af de unge mænd, der lever i denne generation med øget oplysning og kundskab. Han vil bruge dem til at fjerne den vildfarelse og overtro, som indhyller manges sind. De bør uddanne sig ved at opsamle hver en tøddel og bogstav af kundskab og erfaring. Gud holder dem ansvarlige for enhver anledning, de får. Det arbejde, der forventes af dem, kræver deres alvorlige bestræbelser, for at det kan udføres punkt for punkt, eftersom tiden kræver det. Hvis ungdommen vil vie sind og hjerte til herrens tjeneste, kan de nå et højt stade af dygtighed og brugbarhed. Herren venter, at ungdommen skal nå op til et sådant mål. At udføre mindre end dette, er i virkeligheden at nægte at gøre den bedst mulige brug af de anledninger, gud giver. Dette må betragtes som forræderi mod gud en sigten med hensyn til at arbejde for menneskehedens vel.   ret

Hvad gør I, kære unge, for at oplyse andre om, hvor vigtigt det er at tage guds ord til fører, at holde Jehovas bud? Gør i det klart ved ord og eksempel, at det udelukkende er ved lydighed mod guds ord, at mennesket kan blive frelst. Dersom i vil gøre, hvad i kan, vil i blive en velsignelse for andre. Når i arbejder af bedste evne, vil veje og anledninger åbne sig for jer til at udføre mere.   ret

Gud har pålagt os store dyrebare gaver. Han har givet os lys og kundskab om hans vilje, så at vi ikke behøver at fejle eller vandre i mørke. At blive vejet på vægtskålene og findes lette på den endelige doms og belønningsdag, vil være en frygtelig ting, en fejltagelse der aldrig kan rettes op på. Skal der ledes forgæves i Guds bøger efter vore navne?   ret

Der er ingen lykke eller sikker uden i Herrens frygt. Mine kære unge venner, lad jeres bønner gå op morgen og aften fra uhildede læber, om Helligånden må tage jeres hjerter i besiddelse, og holde jer fra verdens forlokkende påvirkning. Arbejd for Jesus, stå op for Jesus; og han vil stå op for jer på dagen for Guds dom.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3BTU 221
afsn nr:4BTU 221
afsn nr:5BTU 221
afsn nr:6BTU 221
afsn nr:7BTU 221
afsn nr:8BTU 221
afsn nr:9BTU 222
afsn nr:10
afsn nr:11BTU 223
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16BTU 115
afsn nr:17BTU 115
afsn nr:18
afsn nr:19