Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 13. januar 1898

Vi kan aldrig opnå sindets fuldkommenhed, hvis vi ikke lytter til Guds røst og adlyder hans råd. Dette gælder ikke blot dem, som ikke har måttet møde prøvelser, der kunne skabe uvilje overfor deres brødre, men det gælder dem, som har mødt krænkelse, som har lidt uretfærdighed i pengesager, som har lidt under dadel, kritik, misforståelser og forkert bedømmelse. De må ikke lade had få adgang til sindet eller tillade uvenlige følelse at opstå, når de ser på dem, som har krænket dem.   ret

Vi skal ligesom Kristus tilgive vore fjender og spejde efter muligheder til at vise dem, der har skadet os, at vi elsker deres sjæle og gerne ville gøre noget godt for dem, hvis vi kunne.. . . Hvis de, som har krænket os, stadig fortsætter med at gøre uret,. . . må vi bestræbe os for at forlige os med vore brødre, idet vi følger Bibelens anvisning, sådan som Kristus selv har forordnet. Hvis vore brødre nægter at lade sig forlige, så tal ikke om dem og forring ikke deres omdømme, men overlad dem i en retfærdig Guds hånd, han, som dømmer alle med retfærdighed.. . . De unge hævder måske at nære stor kærlighed til Guds sag, men så længe de ikke har forsonet sig med deres kammerater, har de ikke forsonet sig med Gud. Det er disse. . . selviske følelser, som man nærer, der hindrer Guds velsignelse over vore hjerter og vore hjem. Lad Kristi kærlighed strømme ind i hjertet og forvandle sindet; ellers kan vi ikke være Guds børn.   ret

Hvor er der mange, som mangler kærlighed! Gid dog kærligheden kunne udslette had, selvophøjelse og strid fra hjertet, og roden til bitterhed, som mange er besmittede af. Jesu kærlighed kan aldrig blive modtaget og brede sig i hjertet, før misundelse, had, skinsyge og ond mistanke er blevet lagt til side. .....   ret

Mange bedrager sig selv: thi kærligheden bor ikke i deres hjerter. De kan lukke øjnene for deres egne vildfarelser og fejl; men Gud kan de ikke narre. Der skal en omvendelse til. Sandhedens plovfure må pløjes dybere ned i vort stolte hjerte og rive op i vor syndige naturs jordbund, så Anden og Jesu kærlighed kan blive indpodet i vore hjerter. Tiden haster videre frem, og snart skal enhver handling bringes for dommen, og enten vore synder eller vore navne vil blive udslettede i livets bog.   ret

Den rene kærlighed er enfoldig i sine virkemidler og adskiller sig fra enhver anden form for handlemåde. Når den er forbundet med jordiske motiver og selviske interesser, holder den op med at være ren. Gud lægger mere mærke til, med hvor stor kærlighed vi arbejder, end til, hvor meget vi udrettet. Kærligheden er en himmelsk egenskab. Det medfødte sind kan ikke frembringe den. Denne himmelske blomst trives kun, hvor Kristus hersker enevældigt. Hvor der findes kærlighed, der er der kraft og sandhed i livet. Kærligheden gør det gode og intet andet end det gode. De, som ejer den sande kærlighed, bærer frugt til helliggørelse og til sidst til evigt liv.   ret

Ren kærlighed er enkel i sin virkning og adskiller sig fra ethvert åndet princip. Når den forenes med jordiske motiver og selviske interesser, ophører den med at være ren. Gud ser mere på, hvor megen kærlighed vi udstråler, end på mængden af det, vi udfører. Kærlighed er en himmelsk egenskab. Det uigenfødte hjerte kan ikke frembringe den. Denne himmelske plante trives kun, hvor Jesus hersker uindskrænket. Hvor kærligheden eksisterer, er der kraft og sandhed i livet. Kærligheden gør godt og kun godt. De, der har kærlighed, bærer frugt til hellighed og til slut et evigt liv.   ret

afsn nr:1GSOD 0324
afsn nr:2GSOD 0324
afsn nr:3GSOD 0212
afsn nr:4GSOD 0212
afsn nr:5GSOD 0212
afsn nr:67BC 952 AJMKH 0610