Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 25. januar 1910

Karakterens beslutning

Enhver ung behøver at opelske beslutsomhed. En splittet viljetilstand er en snare, og har været årsag til manges ruin.   ret

I Bunyans "Pilgrimmens rejse " er der en karakter kaldet eftergivende. Unge, undgå denne karakter. Dem som fremstille den, er meget medgørlige, men de er som et siv der svajer i vinden. De besidder ingen viljekraft. Stå fast, ellers vil finde dit hus, din karakter, bygget på sandgrund.   ret

Dem som holde sig på stien og går for at være Herrens genløste, må ikke vakle i samvittighedssager. De må vise moralsk beslutsomhed, og må ikke være bange for at betragtes som særlige.   ret

Der er mange som ændrer sig af enhver strømning. De venter på at høre hvad nogen andre tænker, og hans mening accepteres ofte idet hele taget som sand. De siger ikke til Herren: ”Herre, jeg kan ikke tage nogen beslutning, for jeg kender din vilje.” Hvis disse unge vil lære helt af Gud, vil de vokse sig stærke i hans styrke.   ret

Vi skal ikke forme os selv efter verdens kriterier eller efter verdens billede. ”Tør at være en Daniel; tør at stå alene.” Ligesom Moses, vil du kunne klar at se ham som er usynlig. Et fejt og stiltiende forbehold over for onde kammerater, gør dig til ét med dem.   ret

Hav mod til at gøre det rigtige. Hav din egen personlighed. Hvis du vil have held med alt som er ophøjende og forædlende, må du opelske en fasthed for det rigtige.   ret

Jesus har åbenbaret dig din værdi, ved den pris han betalte for din genløsning. Din frelse er blevet købt ved pinsler og blod. Alt er til din fordel. Alt er blevet gjort, som Gud kunne gøre. Ved at give Jesus som formildelse og forsoning for dine synder, gav Gud dig kraft til at modstå og overvinde ondt.   ret

Du kan være resolut hvis du vil. Det vil kræve en højere hjælp end nogen menneskelig ven kan give dig, men denne hjælp er lovet, hvis du selv indvilger i at danne nye vaner. Dette vil kræve anstrengelser fra din side, vedholdende anstrengelser; for hvis Satan ser at du beslutsomt tager skridt for Kristus, vil han bruge alle sindrige metoder for at bedrage og ruinere dig. Men Kristus har fremskaffet en tilflugt for den svage og fristede. Hans engle vil hjælpe, skærme og vejlede enhver sjæl med tillid.   ret

I har mere end begrænsede muligheder indenfor jeres rækkevidde. Et menneske er, sådan som Gud anvender denne benævnelse, et Guds barn. "Nu er vi Guds børn, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi engang skal blive. Men vi ved, at når Han åbenbares, skal vi blive ham lige, thi vi skal se ham, som han er. "Og hver den som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren." I har ret til at vende jer bort fra det, som er tarveligt og ringe, og stige til et højere nål: thi at blive æret af mennesker og elsket af Gud."   ret

De åndelige opgaver, som Herren giver til unge mennesker og til mennesker i enhver alder, viser at han ærer dem som sine børn. Han giver dem selvbeherskelsens opgave. Han kalder dem til at være sine medarbejdere i den store gerning med at frelse og højne. Ligesom en fader tager sin søn til kompagnon i sin forretning, sådan tager Herren sine børn ind i fællesskabet med sig selv. Vi er Guds medarbejdere. Jesus siger: ligesom du har udsendt mig til verden, så har også jeg udsendt dem til verden. Vil i ikke hellere vælge at være Guds børn end satans og syndens tjenere, der har deres navne indskrevne som Kristi fjender?   ret

Unge mænd og kvinder trænger til mere af Kristi nåde, for at de må kunne føre kristendommens grundregler med ind i det daglige liv. Forberedelsen til Kristi komme et en forberedelse, der ved Kristus er gjort for at udvikle vore ypperste egenskaber. Det er ethvert ungt menneskes privilegium at forme karakteren til en smuk bygning; men det er afgørende nødvendigt at holde sig nær til Jesus. Han er vor styrke og kraft og magt. Vi kan ikke et eneste øjeblik være afhængige af os selv.   ret

I unge mænd og kvinder, brug jeres evner med troskab og giv gavmildt af det lys, som Gud giver jer. Overvej, hvordan I bedst kan give andre fred, lys, sandhed og Himmelens mange rige velsignelser. Gå bestandig fremad. Bliv ved med at stile mod højere mål. Det, som nu har værdi, er at anstrenge sjælens og legemets kræfter og altid at holde sig evighedens virkelighed for øje. Søg Herren alvorligst, så du kan blive forædlet mere og mere, mere åndeligt kultiveret.   ret

Hvor store eller hvor små jeres talenter end er, så husk, at hvad i besidder, kun er betroet gods. Således prøver Gud jer og giver jer anledning til at vise jeres troskab. I står i taknemmelighedsgæld til ham for alle jeres evner. Ham tilhører jeres legemlige, sjælelige og åndelige kræfter, og i hans tjeneste må disse kræfter bruges. For anvendelsen af jeres tid, indflydelse, anledninger og dygtighed for det alt sammen må i stå til regnskab over for ham, som giver alt. Den, som ved ærlige bestræbelser prøver på at udføre Guds store plan til menneskehedens højnelse, bruger sine gaver bedst.   ret

Vis udholdenhed i det arbejde, I har påtaget jer, indtil I vinder sejr efter sejr. Opdrag jer selv til at virke. Tab ikke det højeste mål af syne, så I må kunne udrette mere og mere godt og således genspejle Guds herlighed.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9GSOD 1113, Btu 18
afsn nr:10Btu 18, GSOD 1113
afsn nr:11GSOD 1113
afsn nr:12GSOD 1113
afsn nr:13Btu 19
afsn nr:14GSOD 1113