Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 30. januar 1884

Lad mig vise dig hen til Kristi liv, til hans medfølelse, ydmyghed, kærlighed og usigelige omsorg for andre. Du skal efterligne hans eksempel. Gud har givet dig livet og alle de rige velsignelser, som gør det til en glæde, og til gengæld gør han krav på din tjeneste, taknemmelighed, kærlighed og lydighed mod hans befalinger. Disse krav er af den største betydning og kan ikke lades ude af betragtning; men han fordrer intet af dig, som ikke vil gøre dig lykkeligere, selv i dette liv.   ret

Gud har givet dig livet og alle de rige velsignelser, der gør det til en glæde, og til gengæld kan han gøre krav på din tjeneste, på taknemmelighed, kærlighed og lydighed mod hans lov. ..... Han forlanger, at du skal tøjle lidenskaberne, afholde dig fra selviske tanker og handlinger og lade være med at sige gnavne ord. Ville mon Jesus kræve denne selvbeherskelse, hvis det ikke tjente dig allerbedst at øve den? Nej, han vil, at du skal opøve sådanne karaktertræk, som kan give dig selv fred i hjertet og hjælpe dig til at bringe lys ind i andres hjerter med kærlighedens, glædens og tilfredshedens solskin.   ret

Hvis I virkelig er omvendt, hvis I er Jesu børn, så vil I ære jeres forældre; I vil ikke nøjes med at gøre, hvad de siger, men vil spejde efter anledninger til at hjælpe dem. Ved at gøre dette, arbejder I for Jesus. Han betragter alle disse omsorgsfulde, betænksomme handlinger, som om de var gjort for ham selv. Dette er den vigtigste del af missionsgerningen, og de, som er tro i disse små dagligdags pligter, får rige erfaringer. ..... Ved at anvende jeres tid til nyttigt arbejde, lukker I døren til for Satans fristelser. Husk på, at Jesus ikke levede for at behage sig selv, og at I skal ligne ham. Gør denne sag til en åndelig grundregel og bed Jesus hjælpe jer. Ved at opøve jeres sind i denne retning vil I forberede jer til at bære byrder for Gud, ligesom I har været omsorgsfulde i familiens kreds. I vil få en god indflydelse på andre, og I kan måske vinde dem for Kristi tjeneste.   ret

Når I bestemmer jer til at gøre noget, som I har lyst til, så opgiver I det ikke, fordi I møder vanskeligheder, men prøver atter og atter. Vis samme energi og beslutsomhed, når det er Kristi gerning, der skal lykkes; så vil I ikke gå glip af lønnen.   ret

Nogle unge ..... udnytter ikke deres fordele. De ville gerne kunne læse og skrive uden at gøre fejl; men prisen for det ypperste er strengt arbejde, og de vil ikke betale den. De minder mig om den unge mand, hvis fader sendte ham i skole, men han forsømte sine studier og sagde, at hans fader var i stand til at skaffe ham almen dannelse, og at han ikke havde lyst til at bebyrde sin hjerne med det. I vil alle straks sige, at han ville blive ved med at være uvidende, for der findes ingen kongevej til lærdom. Men det vil være lige så unyttigt at ønske sig en sund, åndelig udvikling uden at gøre sig alvorlige og selvfornægtende anstrengelser. Det vil aldrig gøre jer vise til salighed at sukke over jeres uvidenhed om det guddommelige. Det grædes ti tusinde træge tårer og sukkes mod Himmelen, men det vil ikke fremkalde et bifaldende smil fra Jesus. Tror I, at de kristne erfaringer vil komme til jer af sig selv? Når I beslutter jer til at gøre noget, som I virkelig hat lyst til, så opgiver I det ikke på grund af vanskeligheder, men prøver om og om igen.   ret

afsn nr:GSOD 0521
afsn nr:GSOD 0904
afsn nr:GSOD 0904
afsn nr:GSOD 0904
afsn nr:GSOD 1111