Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 22. marts 1900

Kende Gud

Vi kan ikke ved forskning finde Gud, men han har åbenbaret sig i sin Søn, som er en afglans af Faderens herlighed og hans væsens udtrykte billede. Hvis vi ønsker at få kundskab om Gud, må vi blive kristuslignende. Da Filip sagde til Kristus: ”Vis os faderen, og det er os nok,” svarede Frelseren: ”Så lang en tid har jeg været hos jer, og du har ikke lært mig at kende, Filip? Den, som har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: ”Vis os Faderen?”   ret

Han som ikke hver dag søger at være Kristus lig, kan ikke kende Gud. Den troende vil få en klarere og dybere forståelse af Gud ved at leve et rent liv i troen på Kristus som en personlig frelser. Intet menneske som har en karakter der ikke ligner Kristus, kan sættes frem for Gud i et sandt lys. Han må forkynde Kristus, men han viser ikke sine tilhørere at Kristus er en blivende gæst i sit hjerte.   ret

”Gør dette og du skal leve,” sagde Kristus til den lovkyndige som havde besvaret hans spørgsmål med ordene: ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din sjæl og af hele dit sind.” Dette er det største og første bud. Der er et andet, som er dette ligt: ”Du skal elske din næste som dig selv.” Evigt liv er den belønning, der vil blive givet til alle, der adlyder de to store principper i Guds lov kærlighed til Gud og kærlighed til næsten. De første fire bud forklarer og påbyder kærlighed til Gud, de sidste seks kærlighed til vore medmennesker. Lydighed mod disse bud er det eneste bevis, mennesket kan give på, at det er i besiddelse af en sand, frelsende kundskab om Gud. Kærlighed til Gud vises ved kærlighed til dem, for hvem Kristus døde.   ret

Medens Kristus var indhyllet i skystøtten, gav han undervisning med hensyn til denne kærlighed. Klart og tydeligt forkyndte han Himmelens principper som forskrifter, hans udvalgte folk skulle iagttage i deres samkvem med hinanden. Kristus efterlevede disse principper i sit liv her på jorden. I sin undervisning fremstillede han de motiver, der skulle råde i hans efterfølgeres liv. ”I er mine brødre,” sagde han. Behandl mit blods ejendom, som det eksempel jeg har givet jer.   ret

Gud har fastholdt den mest forunderlige kærlighed for faldne mennesker. Han ”elskede verden således, at han gav sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” De, der får del i Guds kærlighed ved at antage sandheden, vil bære vidne om dette ved alvorlige, selvopofrende bestræbelser på at bringe budskabet om Guds kærlighed til andre. De bliver således Kristi medarbejdere. Kærlighed til Gud og indbyrdes kærlighed forener dem med Kristus med gyldne lænker. Deres liv er forbundet med hans liv i en hellig, ophøjet forening. Sand helligelse forener de troende med Kristus og med hinanden i den ømme sympatis bånd. Denne forening får rige strømme af Kristi kærlighed til stadig at tilflyde hjertet for så igen at strømme ud i kærlighed til andre.   ret

For at kende Gud er det nødvendigt for alle at være i besiddelse af de egenskaber, der kendetegner Kristi karakters fuldkommenhed hans kærlighed, hans tålmodighed og hans uegennytte. Disse egenskaber opelskes, når vi udfører gode gerninger af et kærligt hjerte. Men Kristi rav imødekommes ikke af hans folk i dag. Et besynderligt bedrag er over Guds folk. Selviskhed forhindrer den enhed der skulle eksistere. Sand kristen kærlighed er sjældent i vore menigheder. Dette viser at medlemmerne ikke elsker Gud som de hævder at gøre. De beviser at de behøver at blive helliggjort. Det er det mest fatale bedrag at tro at et menneske kan tro på det evige liv, uden at besidde Kristuslignende kærlighed for sine brødre.   ret

Han som elsker Gud og sin næste er fyldt med lys og kærlighed. Gud er i ham og alle omkring ham. Der er ikke noget værre end en kærlighedsløs kristen; for ”Gud er kærlighed,” ”Og deraf kan vi erkende, at vi kender ham, om vi holder hans bud. Den, der siger: ”Jeg kender ham,” og ikke holder hans bud, han er en løgner, og i ham er sandheden ikke; men den, der holder hans ord, i ham er sandelig Guds kærlighed blevet fuldkommet. Derpå kender vi, at vi er i ham. . . . Alligevel er det et nyt bud, jeg skriver til jer; det viser sig som sandhed i ham og i jer, thi mørket viger, og det sande lys skinner allerede. Den, som siger, at han er i lyset, og dog hader sin broder, han er endnu i mørket. Den, som elsker sin broder, bliver i lyset, og han støder ikke an. Men den, der hader sin broder, er i mørket og vandrer i mørket, og han ved ikke, hvor han går hen, thi mørket har blændet hans øjne.”   ret

Kristus erklærede: ”En ny befaling giver jeg jer, at I skal elske hverandre: ligesom jeg har elsket jer, skal også I elske hverandre.” Kristne vil elske dem omkring dem, ligesom de dyrebare sjæle som Kristus døde for.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1HER 0309
afsn nr:2HER 0309
afsn nr:3AJMKH 0103
afsn nr:4AJMKH 0103
afsn nr:5AJMKH 0103
afsn nr:6AJMKH 0103
afsn nr:7
afsn nr:8