Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 04. maj 1893

Ord til de unge

"Mine vidner er I, så lyder det fra Herren." Gud være lovet, at vi har det privilegium at kaldes Guds vidner. Men hvis vi er vidner, må vi også tale Kristi sag og ophøje ham blandt vore bekendte. Når vi ser iver og nidkærhed kølnes hos en af vore kammerater, må vi hjælpe og opmuntre denne og bede med og for ham, så han atter kan blive et virkeligt vidne for Herren. De unge kan blive til en kraft for Kristus, hvis de vil bevare deres enfoldighed og ikke søge at forkynde noget opsigtsvækkende, noget originalt, men lære, hvad deres Herre har pålagt os. Men at udstyre de enkleste sandheder med noget nyt og særegent er det samme som at berøve dem deres magt til at vinde sjæle for Kristus.   ret

Lad vore unge leve og arbejde som efter himlens øjne, og ikke stræbe efter at få noget nyt og opjagende frem, men frembringe de enkle, og velsignede lektier som Kristus har givet sine disciple til overlevering til vor tid. Lad deres handlinger bevidne at de ved hvordan de beder, hvordan de arbejder personligt for sjæle som Kristus har dødet for, ikke ventet på noget lovende mål, men arbejder for synderen, præcis sådan som hans er, åbenbaret Kristi kærlighed for faldne mennesker for ham.   ret

Den største Lærer verden nogen side har kendt blev beundret for sin enkelthed; for han bragte den guddommelige sandhed på en sådan måde at også børn kunne forstå hans ord, og samtidig drog han på verdens bedst uddannede og dybeste tænkeres opmærksomhed. Ved brug af velkendte illustrationer gjorde han sandhed enkel og tydelig for almindelige folks tanker. I enkelthed såede han evangeliesandhedens frø i sine tilhøreres sind og hjerter, og det sprang op og gav en høst til evigt liv. Hvor megen behov er der ikke her for at de unge, som bekender at være Kristi vidner, at de lærer at arbejde for dem der ikke kender Jesus. Hvor nødvendigt er det ikke at de forstår at gøre Kristi lektier klare og afgørende. At bruge lange ord og højtflyvende veltalenhed har ikke betydning for et godt resultat. Det, der behøves, er en levende erfaring om Guds riges ting og en enfoldig fremstilling af Kristi kærlighed til de fortabte. Mange af de sjæle der er borte fra Kristus er sørgelig uvidne om de mest enkle kendsgerninger om frelsesplanen. Når hjertet brænder af kærlighed til Jesus, vil I give det udtryk overfor andre og blive vidner for Kristus.   ret

Om du i sandhed hører Kristus til, vil du finde anledninger til at vidne for ham. Du vil blive indbudt til forlystelsessteder, og da vil du få anledning til at vidne for din herre. Om du da er tro mod Kristus vil du ikke forsøge på at give nogen undskyldninger for ikke at komme og deltage, men du vil tydeligt og beskedent erklære, at du er et Guds barn, og dine principper vil ikke tillade dig at være på et sådant sted, end ikke for en enkelt gang, et sted, hvor du ikke kunde indbyde din herre til at følge dig. Vi bør ikke lade konservatisme få os til at fremstille vor Herre forkert. Vor daglige indflydelse må være ligesom Kristus. Vi må praktisere selvfornægtelse, overvinde fristelse, og daglig vokse i nåden. Vi kan ikke være vidner for Kristus uden at hans Helligånd arbejder på vore hjerter; men han har sagt at vor himmelske fader er mere villig til at give os Helligånden, end forældre er til at give deres børn gode gaver. Vi skal tage imod Helligånden, og ved dennes virke vil synderen blive indprentet med det faktum, at i Jesus skal der findes glæder der overgår glæderne på jorden.   ret

I skal betragte jer som Jesu Kristi ejendom, som en han forventer at bliver en Guds medarbejder. Lad de unge sammenligne deres karakter med Mønsterets karakter. Vender du dig bort i sorg fra det billede at du forsømmer din pligt, giver efter for selviskhed, at du ikke ligner Kristi liv? Kan du sige at det er din gælde at være Kristi ords gørere? Når selviske projekter præsenteres for dig, ransager du nøje dine motiver, og vender du dig så bort fra det, som ikke er foreskrevet af Guds Ånd? Kontrollerer de selviske ønsker dig, eller ærer du Gud ved at rådføre sig med hans ord, og søge ham alvorligt i bøn, så han kan vejlede dig i visdom? Står mange af jer ikke i en halvhjertet position, og indbyder Satan til at bruge jer som sine agenter, der fremstiller Kristus forkert for verden? Gør du ikke de ting som du ved en kristen ikke bør gøre? Og forsømmer du ikke det arbejde som Gud har udpeget dig at gøre?   ret

Vær sikker på om du har helligt dig helt til Gud, selvet vil dø, og dit liv vil skjules med Kristus i Gud.   ret

Vær vis på om du helliger dig selv helt til Gud, selvet vil dø, og dit liv vil skjules med Kristus i Gud. O om alle de unge vil søge med en alvor der står i forhold til det store mål der er sat for dem, for det evige liv! O om de kunne erkende hvad det evige liv indebærer, at de må føre det med flid. Den virksomhed som Gud anerkender er den sikre virksomhed. Hvorfor da ikke gøre vinding af evigt liv til din eneste forretning, og droppe alt andet som ikke vil fremme dig i dette mål? Lad intet forretningsengagement eller fornøjelsesselskab holde dig borte fra bønnens hus. Vær parat til at opfange enhver lysstråle der skinner på Guds folk, for at du kan skinne som et lys i verden. Gør ingen forordninger som vil holde dig bort fra det sted hvor Jesus vil være. Hvis du er ligeglad med de privilegier som Gud så gavmildt har giver dig, for at gribe fat i evigt liv, kan du regnes iblandt de tåbelige brudejomfruer, hvis lamper ikke var fyldte og brændende, som ikke tog olie med sig i deres kar, og hvis lys brændte ned.   ret

Hvorfor ikke være vidne for Kristus hvorfor ikke have lys i jeres lamper, og gavne verden ved dine uafbrudte lysstråler? Spørger du efter hvad du må gøre for at udføre Guds gerninger? Dette er svaret: ”Dette er Guds gerning, at I tror på den, han har sendt.” Tro på Kristus som jeres personlige Frelser, og forbliv i ham, og han vil forblive i jer. Jesus siger: ”Den, som bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; thi skilt fra mig kan I slet intet gøre.” ” Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad som helst I vil, og I skal få det. Derved er min Fader herliggjort, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple.”   ret

Det arbejde, som står over alt arbejde den gerning, som står over alt andet, og som burde sætte hele sjælens energi i virksomhed er det arbejde at frelse sjæle, for hvilke Kristus døde. Gør det til dit specielle livsværk. Samarbejd med Kristus i dette store og noble værk og bliv en missionær her hjemme eller ude i det fjerne. Vær rede til at udføre et fyldestgørende arbejde her hjemme eller i fjerne lande til sjæles frelse. Udfør Guds værk og åbenbar den tro, du har på din frelser, ved at arbejde hårdt for andre. O, at unge og gamle var grundigt omvendt til Gud og ville tage fat på de pligter, som ligger dem nærmest, og arbejde så godt, de har anledning til det, og således blive medarbejdere med Gud. Hvis dette skulle ske, ville mange, mange stemmer lovprise ham, som har kaldt dem ud fra mørket ind i sit underfulde lys.   ret

”Uden mig,” siger Kristus, ”kan I ingen ting gøre.” Vær da sikker på at åbne hjertet for Jesus. Lad enkel bøn gå op fra dit hjerte til Gud, bede for at du må påskønne hans løfter, og forstå de betingelser som frelsen er givet ved. Bed for dette, ikke kun for din egen tilfredsstillelse, men for at du må gøre frelsens vej tydelig for dem som er i mørke. Vi må nærme os Gud med et lille barns enkelthed, og bringe ham hans løfte. Uddan sjælen til troens enkelhed, vil være den allerbedste disciplin der oppebærer det arbejde som vi kaldes til at gøre for dem, som er i verden, uden Gud eller håb. Den verdsliges sind er fordunkelet for at kunne fatte åndelige ting, og det vil kræve enkelthed at have med dem at gøre, og lære dem om de velsignelser som de får, der dagligt følger Guds Lam hvor det end går hen. Sandheden må overbringes og gøres lige så simpel som alfabetets a-b-c gøres for eleven i første klasse. Tag den enkle sandhed, bring Kristus frem for sindet, og engle vil samarbejde med dig, og gøre indtryk hus den der spørger i oprigtighed. I skal være det middel, hvorved Gud kan tale til sjælen. I vil komme til at huske på værdifulde ting, og med et hjerte, der strømmer over af kærlighed til Jesus, vil I tale ord af livsvigtig betydning. Jeres enfoldighed og oprigtighed vil virke som den største veltalenhed, og jeres ord vil blive optegnet i de himmelske bøger som de rigtige ord, der er som æbler af guld i skåle af sølv. Gud vil gøre dem til en flod med himmelsk lægedom, der kan vække overbevisning og ønsker, og Jesus vil føje sin forbøn til jeres bønner og kræve Helligåndens gave til synderen og udgyde den over hans sjæl. Og der vil blive glæde blandt Guds engle over én synder, som omvender sig.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1GSOD 0924, 0916
afsn nr:2
afsn nr:3GSOD 0916
afsn nr:4Btu 223
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9GSOD 0924, Btu 134
afsn nr:10GSOD 0924