Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 17. maj 1894

Ord til studerende. Del tre

Det er en alvorlig ting at dø, men det er langt mere alvorligere at leve, og forme en karakter som udruster os til skolen i de himmelske sale der oppe. Vi lever i en fjendes land, og vi kan forvente vanskeligheder og kamp. De unge må kunne klare vanskeligheder som Jesu Kristi gode soldater. Det er ikke så godt at deres sti gøres fuldstændig jævn og nem, at de hjælpes med penge, og ikke lærer nødvendigheden af at praktisere selvfornægtelse og sparsommelighed.   ret

Når en ung gør sig tanker om hvad han mangler for at få en uddannelse, bør han nøje tænke over hvad hans motiv er for at gå i skole? Han bør spørge sig selv: Hvordan kan jeg bedst bruge min tid så jeg høster alt det bedste jeg kan, af det jeg har mulighed og ret til? Skal jeg tage Guds fulde rustning på, som jeg har fået, i form at Guds enbårne søns gave? Skal jeg åbne mit hjerte for Helligånden, så at alle evner og kræfter, som Gud har betroet mig, bliver opvækket? Jeg er Kristi ejendom, og jeg er hvervet til Hans tjeneste. Jeg er forvalter af Hans nåde.   ret

Selvom nogle, efter jeres menneskelige vurdering, bekender sig til kristendommen, ikke måler sig med den kristne karakters mål, så skal I ikke såre Kristi hjerte med et upålideligt liv; for andre er i fare for at blive påvirket af jeres forkerte optræden. I kæmper for at få livets krone, og bør ikke hvile i tilfredshed med en lav standard.   ret

Herren accepterer ikke et halvhjertet arbejde; fra jeres side må der ikke spor af sløseri i Guds hellige arbejde. Sætte ikke lid til jer selv, men overgiv hele jeres vilje og idéer og veje til Gud, og Hans vilje alene. Lev for at behage ham, som anså jer for at være så værdifulde, at han gav Jesus, sin enbårne Søn, for at frelse jer fra jeres synder. I antages gennem Hans fortjeneste. Under jeres skoleophold skal I altid have for tanke at det bedste der overhovedet kan gøres, er at gøre godt. Lad Gud give jer visdom, så I ikke gør nogen modløse, når de handler ret. Samarbejd med Kristus for at drage sjæle til ham. Men det vil ikke gavne jer, så længe halvhjertet arbejde fordømmes hos andre, når deres fejl udpeges, at ikke gøre det så godt som andre, fordi I ikke sætter jer selv på den rigtig og loyale side. Selvom regler og reguleringer virker unødvendig strenge, så vær lydig mod dem; for det kan vise sig at du tager fejl. Gør dit allerbedste i alt, hvad du påtager dig. Jesus er din Frelser, og stol på hans. hjælp dag efter dag, så du ikke skal så klinte, men Rigets gode sæd   ret

“Øjet er legemets lys; hvis derfor dit øje er sundt, er hele dit legeme i lys; men hvis dit øje er sygt, er hele dit legeme i mørke.” Som studerende skal I lære lige så vel at se med forstanden som med øjnene. I skal opøve jeres dømmekraft, så den ikke bliver svag og uduelig. I skal bede om vejledning og overlade alt til Herren. I skal lukke jeres sind for al dårskab og synd, og lukke det op for enhver himmelsk påvirkning. I skal få det mest mulige ud af jeres tid og muligheder for at kunne udvikle harmoniske egenskaber. Sjov, tåbelighed og dovenskab må ikke beværtes som jeres gæster, hvis I efterligner forbilledet, Kristus Jesus, og får daglig større forstand på hvad du skal gøre for at blive frelst.   ret

Unge studerende, jeres liv kan ikke herskes af impulser uden bevise en total fiasko. I kan ikke følge jeres naturlige tilbøjeligheder uden at få et stort tab. Hvis I skal handle sikkert, må I holde Herrens vej. Jeres forståelse må forfines og renses; I må arbejde efter Guds plan, ellers lykkes det ikke for jer. I må altid vokse og gå frem i nåde og kundskab. I vil ikke kunne udrette noget ordentligt under jeres skoleophold, uden at praktisere systematiske og ordenens levevaner. Et vilkårligt arbejde er den sikre fiasko.   ret

I behøver at studere spørgsmålet om forlystelser nøje. Spørg jer selv: Hvilken indflydelse har forlystelser på sind og karakter, og på det arbejde som jeg er kommet for at udføre? Spørg jer selv: Hvilken betydning har fornøjelsesspørgsmålet på mit religiøse liv, på min karakter som kristen? Hjælper de lege som du deltager i, dig til at gå i bøn og i Herrens tjeneste? Har de fornøjelser du har involveret dig i, ikke optaget dig så meget at I ikke har brændt for at lære dine lektier, som I burde? Hvem skal have overherredømmet, - Guds tjeneste, eller tjeneste af selvet? Lad alle stuerende ransage den grund som de står på.   ret

Kære unge, I afgører jeres egen evige skæbne. I må anstrenge jer vedholdende i jeres kristenliv, hvis i vil udvikle en rigtig karakter. Det vil være til jeres evige tab, hvis I få ren forkrøblet, svag og baby-aktig religiøs erfaring. Vi skal være "fuldkomne i ham." "Da I nu har modtaget Kristus Jesus som Herren, så lev jeres liv i ham." Dette vil sige, at I skal lære af Kristi liv. I skal granske det med langt større alvor, end I studerer verdslige studiefag, fordi evige værdier er langt vigtigere end timelige, jordiske foretagender. Hvis I forstår evighedens værdi og helligt med, vil I bruge jeres største skarpsindighed og jeres bedste kraft til at løse de problemer, der knytter sig til jeres evige vel; thi enhver anden værdi bliver til intet i sammenligning med dette.   ret

I har Kristus Jesus som forbillede; gå i hans fodspor, så vil I blive skikkede til at udfylde enhver stilling, som I kan blive" kaldede til at efterligne. I vil være “rodfæstede i ham og i ham opbygges og befæstes i troen, således som I har lært, og bliver rige på taksigelse.” I skal ikke føle, at I er trælbundne slaver, men Guds børn; at I værdsættes højt for det som betragtes af så høj værdi, at Gud har gjort jer til Sine, da Han har betalt en uendelig løsesum for jeres frihed. Jesus siger: “Jeg kalder jer ikke for tjenere; ... men jeg kalder jer for venner.” Når du påskønner Hans forunderlige kærlighed, vil der være kærlighed og taknemmelighed i dit hjerte, som et glædens kildeudspring.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3GSOD 1003
afsn nr:4GSOD 1003
afsn nr:5GSOD 1003
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8GSOD 1003
afsn nr:9GSOD 1003