Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 18. maj 1893

Ord til de unge

Der har aldrig været nogen tid, hvor det var så vigtigt, at Kristi disciple skulle ransage Bibelen, som det nu er. Alle vegne møder man vildledende påvirkninger, og det er af afgørende betydning, at dum søger råd hos Jesus, din bedste ven.. . . David siger: ""Jeg gemmer dit ord i mit hjerte, for ikke at synde mod dig."" Hvor er der mange som lader sig lokke til at synde, fordi de ikke gennem bøn og studium af Guds ord har fattet syndens store syndighed og opdaget, hvordan de med standhaftighed kan modstå den. Når fristelsen kommer over dem, synes de ikke at være på vagt, men at være uvidende om fjendens påfund. Vi lever i farlige tider, og efterhånden som vi nærmer os afslutningen på jordens historie, vil der ikke være nogen tryghed for dem, som ikke er blevet vel bevandrede i Guds ord.. . . Alt, hvad der kan rokkes, vil blive rokket.. . . Guds børn er nået til det mest kritiske punkt af deres pilgrimsvandring, thi den ondes garn og faldgruber findes til alle sider. Og alligevel kan vi vandre trygt og ikke snuble under Herrens vejledning om det, som så tydeligt åbenbares i hans ord.. . . En røst fra Himmelen taler til os fra denne bogs blade."   ret

Tag tid til at studere Bibelen, bøgernes bog. Der har aldrig været nogen tid, hvor det var så vigtigt, at Kristi disciple skulle ransage Bibelen, som det nu er. Alle vegne møder man vildledende påvirkninger, og det er af afgørende betydning, at dum søger råd hos Jesus, din bedste ven. Det vejfarende menneske kan finde livets vej igennem tro og lydighed, ved at blive i solskinnet fra Kristi retfærdighed. Men hvordan skal vi forstå hvad disse temaer betyder, hvis vi ikke forstår Bibelen? I Guds ord er opgaven gjort tydelig, og alt der har med det religiøse liv fremvises på en defineret vej. Hele frelsesplanen er skitseret, og hjælpen til sjælen er peget ud. Den vej hvori den troende kan blive fuldkommen i Kristus foldes ud.   ret

Bibelen er det vi alle behøver, for det er frelsens videnskab. Vend ikke bort fra Guds hellige ord, for det vil gøre jer vise på frelse. Salmisten siger: ”Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt.” Apostlen siger: ”Alt, hvad der forhen er skrevet, er jo skrevet, for at vi kan lære deraf, så vi ved udholdenhed og ved den trøst, skrifterne giver, kan bevare vort håb.” David siger: "Jeg gemmer dit ord i mit hjerte, for ikke at synde mod dig." Hvor er der mange som lader sig lokke til at synde, fordi de ikke gennem bøn og studium af Guds ord har fattet syndens store syndighed og opdaget, hvordan de med standhaftighed kan modstå den. Når fristelsen kommer over dem, synes de ikke at være på vagt, men at være uvidende om fjendens påfund. Vi lever i farlige tider, og efterhånden som vi nærmer os afslutningen på jordens historie, vil der ikke være nogen tryghed for dem, som ikke er blevet vel bevandrede i Guds ord. Jeg vil advare Kristi disciple for de forestående dages fare, og formaner jer at berede jer for prøve- og trængselstiden; alt, hvad der kan rokkes, vil blive rokket. Adlyder vi nu Guds ord, og lever ved ethvert ord der udgår af Guds mund? Er vi etablerede og grundfæstede på den nærværende sandhed? Der er brug for at nøje ransage jer selv, uanset om I er i Guds kærlighed; for uden i jer, er I fortabte. Selvbedrag er farligt, og ingen af os kan tillade os at falde for bedrag.   ret

Herren Jesus har gjort alt der er nødvendigt for vor frelse. Han har ikke forsømt et eneste punkt i genløsningsplanen; men har tilvejebragt alle ting for vor opmuntring og endelige sejr. Det er ikke nødvendigt at vi skal snuble og falde, på nogen af punkterne på den vej vi må gå er blevet vejledt; men det spørgsmål du må stille dig selv er: ”Er jeg en kristen?” At være en kristen indebærer langt mere end mange forstår. Det betyder mere end at have en enkel tro, urokkelig tillid til Gud. Det betyder at have en barnlig tillid til vor himmelske Fader igennem hans kære Søns navn og fortjeneste. Elsker du at holde Guds bud, fordi Guds bud er Guds forskrifter, afskriftet fra hans karakter, og kan ikke forandres mere end Guds karakter kan? Respekterer og elsker du Jehovas lov?   ret

Guds børn er nået til det mest kritiske punkt af deres pilgrimsvandring, thi den ondes garn og faldgruber findes til alle sider. Og alligevel kan vi vandre trygt og ikke snuble under Herrens vejledning om det, som så tydeligt åbenbares i hans ord. Men vi har daglig brug for at søge Gud og spørge: ”Er dette Herrens vej?” Du kan ikke fortsætte med at følge dine egne tilbøjeligheder, og samtidig træde ud på sikre stier. Du kan ikke leve for at behage dig selv, men må underlægge din vilje under Gud. Men hvordan vil du forstå hvad er Guds vilje, hvis du ikke studerer hans ord med ydmygt og sønderbrudt hjerte? Du bør være ivrig efter at vide: Hvad siger Guds ord til mig?   ret

Selv om Guds rene ord er bragt frem for os, og en røst fra Himmelen taler til os fra denne bogs blade hvor få giver så ikke agt på sig selv og på læren. Oh, når hjertet vågner op til at føle sit behov, vil bønnen gå ud fra de uskrømtede læber: Skab et rent hjerte i mig, O Gud, og forny en rigtig ånd inden i mig.” Idet du vandrer på gaderne, idet du går ind i livets almindelige gøremål, er der intet der forhindrer dig i at opløfte din sjæl til Gud i bøn. Bøn er behørig til alle tider og på alle steder. Dem som føler deres behov, får dette løfte: ”Da stænker jeg rent vand på eder, så i bliver rene; jeg renser eder for al eders urenhed og alle eders afgudsbilleder. Jeg giver eder et nyt hjerte, og en ny ånd giver jeg i eders indre; stenhjertet tager jeg ud af eders kød og giver eder et kødhjerte. Jeg giver min ånd i eders indre og virker, at i følger mine vedtægter og tager vare på at holde mine lovbud.”   ret

Det værk der bringes frem i de ord profeten siger, er fuld af trøst for dem som er betynget med synd, og beskriver det arbejde som må gøres for enhver sjæl som vil komme ind i himlens rige. Dette vil gøres for alle som oprigtigt søger efter Gud. Uden dette særlige arbejde, kan vi ikke holde Guds bud, og eftersom Guds løfter er så rigelige, er der ingen undskyldning for nogen af os hvis vi fortsætter i synd. Løfterne er: ”Et nyt hjerte vil jeg give dig;” ”Jeg vil give min Ånd i dit indre.” Denne tilvejebringelse gøres for os igennem Kristi retfærdighed: ”Retfærds frugt bliver fred og rettens vinding tryghed for evigt.” Dem som erfarer ændringen, der omtales i disse ord, vil finde at deres hvileløshed og uro tages bort, og de vil finde hvile for deres sjæle i Kristus. Hans forsyn, hans retfærdighed, tillægges den troende sjæl, og den troende har indre fred og glæde i Helligånden. Når vi stoler på Kristus, dvæler han ved de behagelige ting i en åndelig karakter, og hans store ønske er at holde hjertet ret hos Gud. Med dette nye motiv, vil han ved tro på Kristus ”vogte sit hjerte mere end alt andet”, erkende at ”derfra udspringer livet”. De guddommelige fortrinsegenskaber i Guds løfter vil give hans sjæl et godt traktement, og i tro ser han op, og udbryder med glæde: ”Herren, men retfærdighed.”
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1GSOD 0702
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4GSOD 0702
afsn nr:5GSOD 0702
afsn nr:6
afsn nr:7