Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 24. maj 1894

304

Tag ikke imod smiger, heller ikke i jeres religiøse liv. Smiger er en kunst, som Satan ligger på lur med for at bedrage os og gøre os opblæste, så vi får høje tanker om os selv. “Tag jer i agt, at ikke nogen skal fange jer ved verdslig visdom og tomt bedrag, som støtter sig på menneskers overlevering og verdens »magter« ikke på Kristus.” Smiger har været den næring som mange af vore unge er blevet opført med, og de, som har rost og smigret, har ment, at de handlede rigtigt, men de har handlet forkert. Ros, smiger og overbærenhed har bidraget mere til at lede dyrebare sjæle ind på den gale vej end noget andet af det, som Satan har fundet på.   ret

Smiger hører med i verdens politik, men den hører ikke med i Kristi metoder. På grund af smiger kommer stakkels mennesker som er syge og skrøbelige, til at mene, at de er dygtige og værdige, og fordi de har en kødelig tankegang, bliver de opblæste. De bliver berusede ved tanken om, at de har større evner, end de har, og deres åndelige oplevelser bliver uligevægtige. Hvis ikke de ved Guds forsyn kan komme bort fra dette bedrag og blive omvendt og lære gudsfrygtens a-b-c i Kristi skole, så vil deres sjæle gå tabt.   ret

Mangen ung føler sig smigret ved, at han har fået dygtighed som en medfødt gave, skønt den dygtighed, han mener, han har, kun kan opnås gennem flittig oplæring og opdyrkning, ved at lære Kristi ydmyghed og sagtmodighed. Når man tror at man har naturlige gaver, tror man det ikke at sindet har nøde at mestre sine lektier; for før han er klar over det, er han hurtigt i Satans snare. Gud tillader, at han bliver angrebet af fjenden, for at han må kunne indse sin egen svaghed. Han får lov til at begå en absolut fejl og bliver udsat for en pinlig ydmygelse. Men når han vrider sig under en følelse af sin egen svaghed, bliver han ikke dømt hårdt. Dette er tidspunktet frem for alt andet, hvor han behøver en klog rådgiver, en sand ven, som har karakterdømmekraft. Dette er det tidspunkt, hvor han trænger til en ven, som ledes af Guds Ånd, og som tålmodigt og troligt vil tage sig af den vildfarende, og opløfte sjælen, som er nedbøjet. Han bør ikke reddes ved hjælp af smiger. Ingen er autoriseret til at uddele denne falske sataniske gift til sjælen. Han må snarere vises hen til de første trin på stigen, og hans vaklende fødder bør stå på det nederste trin af stigen til fremgang. Peter siger: “Sæt netop derfor al iver ind på i jeres tro at vise dyd, i dyden indsigt, i indsigten afholdenhed, i afholdenheden udholdenhed, i udholdenheden gudsfrygt, i gudsfrygten broderkærlighed og i broderkærligheden kærlighed til alle. Thi når dette findes hos jer og stadig tager til, så tillader det jer ikke at være uvirksomme eller ufrugtbare i erkendelsen af vor Herre Jesus Kristus.”   ret

Lad den fejlende blive opmuntret til at klatre skridt for skridt, trin for trin. Anstrengelserne kan være smertelige for ham, men det vil være langt den bedste lektie han nogen sinde lærer; for derved vil han blive bekendt med sin egen svaghed, og derved kunne undgå fortidens fejl i fremtiden. Ved kloge rådgiveres hjælp kan hans nederlag forvandles til sejr. Men lad ingen prøve at begynde ved toppen af stigen. Enhver starter ved laveste trin, og går op skridt for skridt, klatrer op ved hjælp af Kristus, klynger sig til Kristus, stiger op til Kristi højde. Dette er den eneste vej frem mod himlen. Intet må vende opmærksomheden bort fra det store arbejde som er blevet gjort. Lad tankerne, talenterne, hjernekraftens skarpsindighed, blive brugt allerhøjest, når Guds ord og vilje studeres. Herren har brug for den allerstørste dygtighed, som han har betroet mennesker. Under opbygningen af hans rige kan vi anvende enhver evne, vi har fået af Gud, lige så trofast og oprigtigt, som Daniel gjorde det i Babylon, da han var tro i sine forpligtelser overfor mennesker og tro mod sin Gud.   ret

Gud har brug for langt mere takt og langt klogere strategi, end han hidtil har fundets sine jordiske hjælpere. Der trænges til intelligent og hellig tankegang og til målbevidst arbejd for at modarbejde Satans snedige planer. Der trænges til at nå et højere mål, til at ydes en mere afgjort og selvopofrende tjeneste for Herren. Vi må opdrages til at sætte højere mål og til at forstå, at det er nu, vi skal afgøre vor skæbne for evigheden. Der findes ingen tryghed for nogen undtagen ved at have sandheden, sådan som den findes i Jesus, i sit hjerte. Denne sandhed må indpodes i hjertet af Helligånden. Meget af det, der nu kaldes gudsfrygt, vil blive til intet, når det angribes af Satans hære. Intet andet end sandheden vil bestå: den visdom, som kommer ovenfra, og som kan helliggøre sjælen.   ret

Ingen må bilde sig ind, at nydelsessyge er gudsfrygt. I må ikke kæle for egenkærligheden. Vi må lære at holde vort begær i tømme og at tage os i agt for at ødsle med vore penge. Vi bør alle se hen til Jesus, beskue hans egenskaber og følge i hans fodspor. “Thi i ham bor hele guddomsfylden legemlig, og i denne fylde har I del, idet I er i ham, som er hoved for enhver magt og myndighed.”   ret

afsn nr:GSOD 0307
afsn nr:GSOD 0307
afsn nr:GSOD 0307
afsn nr:GSOD 1004
afsn nr:GSOD 1004
afsn nr:GSOD 1004