Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 07. juni 1894

Ord til de unge

”Hvordan kan Guds tempel og afguder have med hinanden at gøre? Vi er jo den levende Guds tempel, thi Gud har sagt: »Jeg vil bo og vandre iblandt dem og være deres Gud, og de skal være mit folk.« Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, Og »rør ej noget urent, så vil jeg tage imod jer og være jer en Fader og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren, den Almægtige.« Da vi nu har disse forjættelser, mine elskede! så lad os rense os fra alt, som besmitter legeme og ånd, og gennemføre hellighed i gudsfrygt.” Hvilke store og omfattende løfter har Gud givet os i sit ord. På grund af Guds store godhed mod os, kan vi sige sammen med Paulus: "Både til grækere og barbarer, både til vise og uforstandige står jeg i gæld."   ret

Jeg ønsker at indprente de unge med det faktum at Gud gør krav på jer, og har gjort tilvejebringelse så at I ikke behøver at fejle eller miste modet. Mange erkender ikke de krav, Gud har til dem. De hævder at være Guds sønner og døtre, men de opfører sig ikke som Guds børn. De indvender, at deres dårlige vaner og handlinger, som de dyrkede under mørkets fyrstes sorte banner, må kunne undskyldes på grund af deres svaghed, idet de påstår, at "sådan er nu de!" Med deres naturlige uærbødighed og manglende respekt for dem i betroede stillinger, de vil gerne bevare deres forkastelige, nedarvede karaktertræk som rene afguder. Når en sjæl virkelig er omvendt, afskaffes gamle vaner og medfødt besættelse af det onde ved Jesus Kristus, og alt bliver nyt. De, der hævder at være Kristi tjenere, burde holde fast ved deres gode forsætter, ligesom Daniel gjorde det ved Babylons hof. Han vidste, at Gud var hans styrke og hans skjold, hans værn til alle sider. Midt i den fordærvelse, som omgav ham vel Babylons hof, holdt han sig fri fra at se og høre noget, som kunne lede ham i fristelse. Når hans pligt krævede, at han var til stede ved drikkegilder, umådeholdenhed og den hæsligste afgudsdyrkelse, vænnede han sig til at hengive sig til stille bøn, og således blev han ved Guds magt bevaret.   ret

Til alle tider og på alle steder vil det være til gavn, hvis sindet er opløftet til Gud. I stedet for fylde sindet med fantasien, i dagdrømmerier og luftkasteller, må sjælen opdyrke den vane at beskue verdens frelser. Når sindet således fyldes, vil sjælen fortsætte i bøn, og våge med det samme i taksigelse, og den troende i Kristus vil være i stand til at frembringe gode ting fra hjertets rigdomme, tale om Kristus, hans barmhjertighed, hans kærlighed og medfølelse. Gud vil give en sådan sjæl visdom, ligesom han gav den til Daniel, gjort det tydeligt for ham, hvordan han bør tale, og hvordan han bør vandre i visdom over for dem som er uden, og genløse tiden. Han vil se betydningen af apostlens formaning: "Jeres tale skal altid være vindende, krydret med salt, så I ved, hvorledes I bør svare enhver især." "Men Herren Kristus skal I hellige i jeres hjerter. Vær altid rede til forsvar over for enhver, der kræver regnskab af jer for det håb, som er i jer dog med sagtmodighed og frygt og med god samvittighed, så de, der håner jeres gode færd i Kristus."   ret

Hold sandheden fast med troens hånd i retfærdighed; for det store behov på det tidspunkt blandt dem som bekender at kende sandheden, er en personlig anvendelse af sandheden til daglig erfaring. Det spørgsmål du burde stille din sjæl er: ”Er Kristus min Frelser? Er Åndens helligelse i mit liv? Beskuer jeg Kristus Jesus i tro, som mit sonoffer, mit eneste håb?" Hjælpen er overgivet én, som er mægtig. Jesus har givet sit liv, for at enhver sjæl kan få et overmål af hjælp fra ham. Der er sørget for, at enhver sjæl, der kæmper imod syndige vaner kan blive frigjort fra synden. "Se Guds Lam, som bærer verdens synd." Joh 1,29. En kristen må ikke beholde sine syndige vaner og kæle for sine karakterbrist, men han skal fornyes i sit sinds ånd efter det guddommelige forbillede. Hvilke end dine fejl kan være, så vil Herrens ånd hjælpe dig til at opdage dem, og der vil blive givet dig nåde til at overvinde dem, På grund af Kristi blod kan du blive sejrherre ja, mere end sejrherre.   ret

Vil du, som læser disse ord, beslutte, at du aldrig igen vil søge at undskylde dine karakterbrist ved at sige: "Sådan er nu jeg!" Ingen må erklære: "Jeg kan ikke ændre mine medfødte vaner og tilbøjeligheder!" Sandheden må få adgang til sjælen, og der vil den arbejde for helliggørelsen af karakteren. Den vil forædle og højne livet og berede dig til at gå ind i de boliger, som Jesus har beredt for alle dem, som elsker ham."   ret

Alt er værd for os for himlen, og hvis vi mister himlen mister vi alt. Lad intet bedrag tage dit sind i besiddelse, og holde dig i trældom for en syndig praksis; for derved vil du have en falsk slags religion.   ret

Det hjerte, hvor Jesus tager bolig, vil blive levendegjort, lutret, vejledet og behersket af Helligånden, og det menneskelige redskab vil af alle kræfter bestræbe sig på at få sin personlighed i harmoni med Gud. Det vil undgå alt det, som strider imod Guds åbenbarede vilje og tanke. Herren siger til os: "Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. Thi enhver, som beder, han får, og den, som søger, han finder, og den, som banker på, for ham skal der lukkes op. Eller er der iblandt jer nogen, som vil give sin søn en sten, når han beder ham om brød, eller give ham en slange, når han beder ham om en fisk? Når da I, som er onde, forstår at give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres Fader, som er i Himlene, give gode gaver til dem, som beder ham!"   ret

Hvor meget bedre er det stakkels sjæle at opgive deres afguder, og bringe dem selv til lyset. Lad dem som bekender at kende sandheden, bede med Gud, og i stedet for at tale om udbyttet så, bede Herren om at åbenbare dig for dig selv; lad dit liv være under hans ransagende blik, og når han sætter fingeren på dit tilfælde, vil du kunne se, at du har taget sørgeligt fejl, og at det, du mente var af ringe betydning, var anstødeligt i Himmelens øjne. Du vil komme til at se, at der tiltrænges en fuldstændig forvandling af din karakter. Du vil blive klar over, at du må bortskaffe det onde af dine handlinger og samarbejde med Gud og Himmelens engle, der udsendes til hjælp for dem, der skal arve frelsen.   ret

Apostlen siger om dem som bekender at tjene Jesus: ”I er Guds medarbejdere.” Alle vore evner, alle vore talenter, bringes i arbejdsorden i enhed med guddommelige agenter, ellers skal vi aldrig sejre, og arve evigt liv. Dit eget. jeg må dø! Hver gerning, hver vane, som har tendens til noget skadeligt, hvor uskyldig den end ser ud i verdens øjne, må bekæmpes, indtil den overvindes, for at det menneskelige redskab kan opnå en fuldkommen karakter i lighed med det guddommelige forbillede. Apostlen siger: " arbejde på jeres frelse med frygt og bæven; thi Gud er den, som virker i jer både at ville og at virke, for at hans gode vilje kan ske. Alt skal I gøre uden knurren og betænkeligheder, for at I må blive ulastelige og uden svig, Guds dadelfrie børn midt i en vanartet og forvildet slægt, hvor I skinner som himmellys i verden, medens I holder fast ved livets ord, og derved skaffer mig den ros på Kristi dag, at jeg ikke har løbet forgæves, ej heller slidt forgæves."   ret

De krogede veje, de fordærvede handlinger, som du ser hos dine omgivelser, må ikke tilsløre vor gudsfrygts lysende glans eller få os til at omforme vore vaner og indrette vore skikke og handlinger efter, hvad verden gør. Lad denne bøn lyde fra deres læber, som hævder at være Guds sønner og døtre: "Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte; prøv mig og kend mine tanker! Se, om jeg er på smertens vej, og led mig på evigheds vej." Sl. 139,23-24.
Mrs. E. G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2AJMKH 0829
afsn nr:3
afsn nr:4AJMKH 0819 GSOD 1208
afsn nr:5AJMKH 0829 GSOD 1208
afsn nr:6
afsn nr:7GSOD 0401
afsn nr:8AJMKH 0819
afsn nr:9AJMKH 0819
afsn nr:10AJMKH 0819