Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 23. juni 1892

Jesus var vort eksempel i alt, hvad der hører til livet og gudsfrygten. Han blev døbt i Jordan på samme måde som de, der kommer til ham, må lade sig døbe. De himmelske engle betragtede med den dybeste interesse Frelserens dåb, og hvis tilskuernes øjne var blevet åbnet, så ville de have set de himmelske hærskare omgive Guds Søn, da han bøjede sig ved Jordans bred. Herren havde lovet at give Johannes et tegn, så han kunne vide, hvem der var Messias, og da nu Jesus steg op af vandet, fik han det lovede tegn; thi han så Himlene åbne sig, og Guds, Ånd som en strålende due svæve over Kristi hoved, og der lød en røst fra Himlene, som sagde: ""Denne er min Søn, den elskede; i ham har jeg velbehag."" Jesus, verdens Frelser, har banet vejen, så de mest syndige, nødlidende, knugede og ringeagtede kan få adgang til Faderen, og kan få et hjem i de boliger, som Jesus er gået bort for at berede til dem, som elsker ham."   ret

Giv Gud det mest dyrebare offer, som det er dig muligt at give; giv ham dit hjerte. Han taler til dig og siger: ""Giv mig dit hjerte, min søn, min datter. Om end dine synder er røde som skarlagen, så vil jeg gøre dem hvide som sne; thi jeg vil rense dig med mit eget blod. Jeg vil gøre jer til medlemmer af min familie til den himmelske konges børn. Min tilgivelse og min fred vil jeg frit give jer. Jeg vil iklæde jer min egen retfærdighed, bryllupsklædningen og gøre jer skikkede til Lammets bryllupsfest. Når I ved at bede, ved at våge, ved flittigt at granske mit ord er blevet iført min retfærdighed, vil det være muligt for jer at nå til et højt mål. I vil forstå sandheden, og jeres personlighed vil blive præget af den guddommelige påvirkning."""   ret

Skønt Kristus måtte udholde de frygteligste fristelser, svigtede han ikke og tabte ikke modet. Han stred striden for vor skyld, og hvis han havde vaklet, hvis han havde givet efter for fristelsen, ville menneskeslægten være gået fortabt.   ret

Bibelen giver os kun en kortfattet beretning om striden med Satan i fristelsens ørken, men det var en forfærdelig prøvelse. Kristus blev sejrherre ved at bestå prøven og udholde prøvelsen for vor skyld. Hvor lidt er ikke mennesker i stand til at fatte, hvor stærke Kristi fristelser var! Hvor lidt forstår de af den ildprøve, som en falden verdens skæbne var afhængig af! Verdens Frelser kæmpede ikke mod kød og mod, men mod magterne og myndighederne, imod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. Hele Himmelen fulgte med spænding denne strid, og hvilken glæde og fryd blev der ikke i Himmelen, fordi hjælpen var blevet overladt til én, som er mægtig til I sejre og mægtig til at frelse! . Jeg Herren, øver miskundhed, ret og retfærdighed på jorden, ....."" Alle, der bekender Kristi navn, burde have behag i disse ting og ved deres tale og handlemåde åbenbare overfor verden, at de vil ligne forbilledet.. . . Hvem der tror på Kristus, må gøre Kristi gerninger. Herren er blevet åbenbaret for dem som den, der øver miskundhed, ret og retfærdighed på jorden, og dette er de frugter, som skal bæres af den virkelige kristne."   ret

Hvilken begivenhed var ikke dette, da Kristus satte sig i Adams sted og bestod prøven, hvor Adam havde svigtet, og ved at gøre dette gav mennesket en gunstigere stilling, under Guds behag hvor man selv kunne sejre på grund af, hvad Jesus havde gjort sig fortjent til. I hans navn og ved hans nåde kan mennesket blive sejrherre, ligesom Kristus blev sejrherre. I Kristus forenes det guddommnelige med det menneskelige, og den eneste måde hvorpå mennesket kan sejre, er ved at få del i den guddommelige natur.. . . Det guddommelige og det menneskelige forenes i ham, som har Kristi And. Apostelen Paulus skriver: ""Derfor måtte han i ét og alt blive sine brødre lig, for at han i sin tjeneste for Gud kunne blive en barmhjertig og trofast ypperstepræst."". . . ""Thi vi har ikke en ypperstepræst, som ikke kan have medlidenhed med vore skrøbeligheder, men en, som har været fristet i alle tin: ligesom vi, dog uden synd."""   ret

Jesus var vort eksempel i alle ting, som har med livet og gudsfrygt at gøre. Han blev døbt i Jordan, ligesom dem der kom til Ham må døbes. De himmelske engle så med intens interesse på hvad der skete ved Frelserens dåb, og kunne deres øjne som ser på, blive åbnet, så ville de have set den himmelske hær have omgivet Guds Søn idet Han bøjede sig ned ved Jordans bredder. Herren havde lovet at give Johannes et tegn hvorved han kan vide hvem var Messias, og nu da Jesus gik op af vandet, blev det lovede tegn givet, for han så himlen åbne sig, og Guds Ånd, svævede som en guldskinnende due, over Kristi hoved, og en stemme kom fra himlen og sagde: ”Dette er min elskede Søn, i hvem jeg har velbehag.”   ret

afsn nr:GSOD 0506
afsn nr:GSOD 0401
afsn nr:GSOD 0118
afsn nr:GSOD 0118
afsn nr:GSOD 0118
afsn nr:EGW bibelkommentaren bind 5 side 1078