Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Youth Instructor d. 28. juni 1894

Vi skal ikke altid forblive som børn i vor kundskab og erfaring om åndelige ting. Vi skal ikke altid udtrykke os som et menneske, der lige har modtaget Kristus; men vore bønner og formaninger skal vokse i indsigt, efterhånden som vi får flere erfaringer om sandheden. Vi ville ikke synes om det, hvis et barn på ti år talte som et barn på seks, og hvor ville det være pinligt at høre udtryk for barnlig forståelse fra en, som var nået til modenhed. Når et menneske er blevet ældre, venter vi en tilsvarende indsigt hos ham, i forhold til hans år og muligheder.. . . Men hvis vi venter denne tilkendegivelse af voksende forståelse hos barnet, når det vokser til, burde vi så ikke også vente at se de kristne vokse i nåde og erfaring? .....   ret

Gud har givet os mange fortrin og muligheder, og når den sidste store dag bryder frem, og vi skal se, hvad vi kunne have nået, hvis vi havde benyttet os af den hjælp, som Himmelen forundte os, når vi ser, hvordan vi kunne være gået frem i nåden og bedømmer disse ting, sådan som Gud bedømmer dem, og ser, hvad vi har mistet ved at undlade at nå frem til mænds og kvinders fulde modenhed, så ville vi ønske, at vi havde taget det mere alvorligt.   ret

Hvem er Kristus? Han er den levende Guds enbårne Søn. Han er for Faderen som et ord, der udtrykker tanken, som en tanke, der er blevet hørlig. Kristus er Guds ord. Kristus sagde til Filip: ""Den, som har set mig, har set Faderen."" Hans ord var en genklang af Guds ord. Kristus var Gud lig. Han var hans. herligheds afglans og hans væsens udtrykte billede."   ret

Vi skal være Kristi vidner, og dette vil vi blive, når vi daglig vokser op til modne mænd og kvinder i Kristus. Det er vor forret at komme til at ligne ham mere og mere for hver dag. Så vil vi tilegne os evne til at udtrykke vor kærlighed til ham i et højere og renere sprog, vore tanker vil få mere højde og dybde, og vor dømmekraft vil blive sundere og mere troværdig, ligesom der vil komme mere liv og tillid ind i vort vidnesbyrd. Vi skal ikke vænne os til at bruge denne verdens sprog og gøre os så fortrolige med menneskers samtaleform, at Kana'ans sprog virker nyt og ukendt for os. Vi skal lære i Kristi skole, og dog ses det tydeligt, at mange er tilfredse med en meget begrænset erfaring i åndelige ting, for de lægger kun et meget ringe kendskab til åndelige ting for dagen, når de beder og aflægger vidnesbyrd. Vi udøver ikke nær så stor dømmekraft i de anliggender, som vedrører vore evige interesser, som i de ting, der angår vore jordiske, timelige forhold.   ret

Kristne mennesker skal være trofaste elever i Kristi skole og stadig lære af Himmelen og tilegne sig mere viden om Guds ord og vilje. De skal lære mere af sandheden og skaffe sig viden om, hvorledes de med troskab kan benytte den kundskab, som de har erhvervet sig.   ret

afsn nr:GSOD 1119
afsn nr:GSOD 1119
afsn nr:GSOD 0115
afsn nr:GSOD 0306
afsn nr:GSOD 0306